ontwikkelingswerk

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door bwoe, 16 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bwoe

bwoe Actief lid

14 jun 2009
    180
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik weet dat het een erg specifieke vraag is, en er weinig kans is dat iemand op zws-pagina ontwikkelingswerk heeft verricht met een kindje. Maar toch stel ik de vraag, in de hoop dat er iemand kan reageren met ervaring, of ervaring van familie/vrienden/bekenden e.d.

Al van kleins af aan heb ik geroepen; ik ga ooit in arme landen werken! En daarmee bedoelde ik dat ik graag iets voor de arme medemens wilde betekenen. Jarenlang is het een punt geweest waar ik heerlijk over kon dromen; "als ik ooit een medisch diploma heb behaald ga ik daar en daar naartoe". Het staat echt op mijn bucket-list (dingen die ik wil doen in mijn leven).

Tijdens mijn studie raakte ik geheel onverwachts zwanger. Natuurlijk was ik vanaf de eerste seconde superblij met mijn zwangerschap. We hadden al huisje boompje beestje en kregen er een kindje bij! Maar daarbij zag ik ook mijn droom om na mijn studie ontwikkelingshulp te verrichten in duigen vallen.

Maar het blijft kriebelen... Ik besteed veel aandacht aan het zoeken naar geschikte gebieden om ontwikkelingswerk te verrichten MET kind (en partner uiteraard ;) ). Maar er komen wel honderden vragen in mijn op die niet direct te beantwoorden zijn met wat google-werk.
    Voorbeelden zijn: welke leeftijd is bijvoorbeeld het meest geschikt? Tot 4 jaar? of kan het daarna ook nog? Moet ik dan perse voor onderwijs zorgen of kan dat ook een jaartje wachten? Zijn er organisaties die ook voor de kinderen zorgen van de ontwikkelingswerkers? En hele belangrijke vragen als: Loopt mijn kind geen gevaar?

Dus nu mijn vraag aan jullie: kennen jullie mensen die wel eens met de kinderen ontwikkelingswerk zijn gaan verrichten? (ik ben overigens voornemens om ongeveer 3 maanden tot 12 maanden ontwikkelingswerk te doen, geen jaren dus...). Zouden jullie het zelf doen?
    Ik ben heel benieuwd naar jullie antwoorden...

2. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

Ik heb niet direct ervaring, maar snap wel goed wat je wilt. Ik zou gewoon lekker gaan! Je moet goed uitzoeken wat voor plek je naar toegaat, niet overal zal even geschikt zijn, maar waarom zou je het laten? Er wonen daar toch ook kinderen? Ik ben zelf in mijn jeugd de hele wereld overgesleept, papa werkte in de olie, en ik vond het geweldig. Als je kinderen jong zijn hebben ze er zowieso geen last van, als ze wat ouder zijn is het juist een geweldige ervaring.

Zijn ze leerplichtig dan kun je eventueel thuisscholen. Daar heb je speciale modules voor, moet je maar eens op googlen. Op veel plekken zijn ook lokale scholen, of internationale, maar die kunnen duur zijn.

Wat betreft gevaar zou ik wel een wat veiliger land opzoeken. Maar er zijn genoeg arme landen waar ze vrijwilligers kunnen gebruiken die gewoon veilig zijn. BV in Zuid Amerika, Azie, delen van Afrika. De organisatie waar je mee gaat kan je daar wel in adviseren. Heb je al eens bij VSO gekeken?

Ik wil zelf over een paar jaar een wereldreis gaan maken met het hele gezin. Kinderen onderweg onderwijzen. Ze zullen er zoveel van leren! Laat je niet weerhouden als mensen negatief zijn.

3. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Helemaal niet gek om je vraag hier te stellen! Ik heb zelf geen ontwikkelingswerk gedaan, maar heb een bijbelschool gevolgd, samen met mijn man, in Duitsland. Na 2 maanden bijbelschool werd ik zwanger en Julia is net na het eerste jaar geboren. Wij zijn daarna (om meerdere redenen) teruggekomen naar NL.

Maak je niet te druk om je kind zelf. Zeker kleintjes zijn erg flexibel. Julia ging altijd overal mee naar toe, vond alles prima (was natuurlijk nog erg klein) en in het buitenland hoeft niet alles altijd slecht geregeld te zijn. Het maakt echt dag en nacht verschil waar je naartoe gaat. Platteland van de Oekraïne? Sloppenwijk in Rio? Woestijn van Afrika? Of juist in het Midden Oosten? Wat betreft veiligheid moet je vooral kijken naar bijvoorbeeld ziektes die vaak voorkomen!

Ik zou vooral op zoek gaan naar een organisatie waar je bij kan werken. Wanneer je bij een organisatie info kunt krijgen, zijn er vast meer met kinderen. Ik ken zelf verschillende mensen die met kinderen ontwikkelings- of zendingswerk doen (o.a. in Mozambique) en dat gaat prima. Die kids zijn nog wel klein, dus onder de 4, maar volgens mij is het in ieder geval tot 6 jaar zeker mogelijk om de "basisschool" thuis te doen. Daarna zou je even moeten nakijken bij het MinBuZa (Ministerie van Buitenlandse Zaken; Home - MinBuza.nl), daar staat vast wel wat info!

Je moet ook even bedenken hoe lang je het zou willen doen. Voor 3-6 maanden is er heel veel mogelijk (bv. wachten tot ze naar school gaan en dan van school info/werk mee krijgen voor je kind), maar voor langer is lastiger.

Heel veel succes, en zoals bovenstaande al zegt, laat je niet tegenhouden door de obstakels die je zult tegenkomen. Als je het echt wilt, dan kan het ook!!

4. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Volgens mij werkt Dirksmama (zoek maar in het borstvoedingsgedeelte) in ontwikkelingslanden.
    Je zou haar een pb kunnen sturen.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dirksmama meldt zich:)...

Ik heb wel in een aantal derdewereldlanden gewerkt, ook met kinderen, maar niet als ontwikkelingswerker. Wel naast mijn werk vrijwillerswerk gedaan.

Mijn ervaring is: hoe jonger je kind, des te gemakkelijker. Voor een babietje of een peuter vind je gemakkelijk iemand die in huis voor je kind kan zorgen (en dat kan je partner natuurlijk ook doen als jij werkt, banen voor 2 personen heb je maar zelden!). Maar ook voor oudere kinderen kan het een heel waardevolle ervaring zijn. Je hebt dan wel te maken met meer dingen die je moet regelen voor je gaat.

Nederlandse kinderen zijn vanaf hun 5e verjaardag schoolpliichtig, dus als je kind ouder is dan kun je niet een jaartje wachten, dan moet je er voor zorgen dat je kind onderwijs krijgt. Ofwel op een locale school (werkt voor jonge kinderen vaak wel, hangt wel van het land af) of in de vorm van thuisonderwijs. En daarvoor zul je dan iemand moeten hebben, je partner of een vrijwilliger, want jij kunt dat naast je werk natuurljk niet doen!

Dat verschilt van organisatie tot organisatie. Ik weet dat sommige zendingsgenootschappen ook voor het onderwijs van de bij hun aangesloten gezinnen zorgen, maar in dat soort gevallen gaat het toch meestal om mensen die een aantal JAAR van huis zijn.

Evenveel gevaar als jij. Hangt echt af van waar je heen gaat.

Je hebt hierboven al een aantal goede tips gekregen. Ik zou echt contact zoeken met organisaties. Artsen zonder Grenzen zou ook nog kunnen trouwens.

Hou er wel rekening mee dat ze niet zonder meer op je zitten te wachten. Vaak vragen ze om mensen met speciale ervaring, kennis of vaardigheden. Neem jouw beroep: verloskundige.
    Als je wordt uitgezonden is de kans vrij klein dat je zelf kindertjes op de wereld gaat helpen. Dat is namelijk iets dat de mensen ter plekke al goed kunnen. Maar als jij specifieke kennis of ervaring hebt, dan zou je bijvoorbeeld ingezet kunnen worden om plaatselijke verloskundigen te trainen in nieuwe dingen. Bijvoorbeeld omgaan met HIV, complicaties, noem maar op.

Als je zo kort wilt is de kans trouwens groter dat je ergens heen kunt als je het aanvraagt als een stageplek.

6. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Het is al genoemd, maar ik zou ook eens contact opnemen met de VSO.

Met ontwikkelingswerk heb ik geen ervaring, wel veel met reizen naar ontwikkelingslanden. Vrienden van me reizen ook altijd met hun kleine kinderen en dat gaat prima. In elk land waar ik geweest ben (Z-Am, M-Am, M-Oosten, ZO Azie) waren goede prive klinieken, was er goed eten voor kleine kinderen en zijn de mensen vaak dol op kleintjes, dus aanspraak zat!

Vrienden van me zitten in de diplomatieke dienst en hun kinderen gaan natuurlijk ook altijd mee op 2-jaarsposten. Die gaan naar de internationale scholen, en de jongste is zelfs in het buitenland geboren. Ik zou me niet laten weerhouden van het doen van ontwikkelingswerk als je dat heel graag wilt, vanwege kinderen. Die passen zich in elke omstandigheid wel aan.

7. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    Ik woon met mn afrikaanse man en ons kindje in afrika.
    Met echt ontwikkelingswerk (onbetaald liefdadigheidswerk) heb ik hier geen ervaring. Wel met leven in een ontwikkelingsland, in de stad, zowel als op het platteland.

Wat ik weet is dat de meeste organisaties in principe niet mensen met jonge kinderen uitzenden, of er vergoeding voor regelen. Tenzij het echt lange termijn werk is.
    Maar er zijn ongetwijfeld mogelijkheden, als je echt wilt.

Ik vind persoonlijk wel dat je kindje meer "gevaar" loopt dan jij - ziektes hakken er bij kleintjes veel harder in bijvoorbeeld (malaria, cholera zijn in sommige gebieden frequent voorkomende ziektes, om van simpele diarree nog maar niet te spreken). Medische voorzieningen zijn in de stad vaak prima, maar op het platteland kan het best even reizen zijn, en de kwaliteit is dan beperkt.
    Waar wij wonen spelen ontvoeringen van kinderen (puur om geld te vangen) ook een rol.
    Zou je kindje wel de malaria profylaxe mogen slikken die nodig is voor het gebied waar je graag heen wilt?
    En vaccinaties zijn ook nodig, je moet jezelf afvragen of je een jong kindje ook door die hele reeks aan prikken wilt nemen (hepatis A en B, meningitis, typhus, tbc eventueel om er een paar te noemen).

Bovenstaande "gevaren" zijn natuurlijk de uitersten, de rampscenario's, maar het is denk ik wel goed het in je keuze voor een bepaalde regio mee te nemen. Dat kan je een hele hoop zorgen schelen.

De leeftijd van je kindje doet er niet zo toe: maar om een heel praktische benadering te geven: luiers zijn niet overal verkrijgbaar, dus wordt het OF wasbare luiers, of gaan wanneer je kindje ongeveer zindelijk is, en VOOR de schoolplicht aanbreekt.

En om dan met een positieve noot af te sluiten: ik vind het heel verrijkend voor de opvoeding van ons kindje dat we hier wonen, en dat ze haar afrikaanse familie op het platteland kent, en hoe zij leven, en leert over haar familie in nederland en hoe zij daar leven.

Als je vragen hebt, of meer details wilt (ik heb op meerdere plekke op de wereld gewoond en gewerkt) dan pb je me maar!

8. zonnestraaltje1981

zonnestraaltje1981 Actief lid

28 apr 2009
    431
    0
    0
    Groepsleidster intensieve behandelgroep
    Overijssel
    Als het blijft kriebelen...gewoon lekker gaan uitzoeken wat mogelijk is en doen! Zou jammer zijn als je later toch spijt krijgt.
    Juist als je kindje nog erg jong is is het nog erg flexibel om zich ergens anders aan te passen. Bedenk eerst goed wat jijzelf graag wilt gaan doen en ga dan kijken wat de mogelijkheden zijn!
    Mensen die ik ken zijn met hun kindje van iets jonger dan een jaar en 1 van 3 jaar vrijwilligerswerk gaan doen in Zambia. 't kan prima alleen moet je er natuurlijk wel bij stil staan dat je meer kans hebt op ziektes etc. Wil je van hem iets meer weten hoe het is om met kleine kids in het buitenland te wonen moet je me maar ff pben dan mail ik je hun emailadres.

Ikzelf heb ook nog in de planning om ontwikkelingswerk te gaan doen. Net voordat ik zwanger werd ben ik met mijn man een maandje naar Kenia geweest om ons te orienteren op zendingswerk. Op dit moment staan onze plannen stil aangezien we een behoorlijk handenbindertje hebben die nogal wat slaap en eetprobleempjes heeft. Vandaar dat we het nog niet zien zitten om nu al te verhuizen. Maar als je kindje makkelijk is zou ik zeggen laat je niet tegenhouden!
    Succes!

Deel Deze Pagina