Hoi Hoi, Ik ben benieuwd naar jullie meningen. Het zit namelijk zo: Mijn partner en ik wonen bij mijn schoonmoeder samen met onze dochter van 6.5 maand. Dit omdat we een huis hebben gekocht en die aan het opknappen zijn. Nu is mijn schoonmoeder van turkse komaf en neemt af en toe andere beslissingen betreft de opvoeding van onze dochter. Mijn dochter vindt het heerlijk als ze in slaap wil komen om met haar handjes langs haar gezicht te wrijven om vervolgens met haar handen omhoog in slaap te vallen. Mijn schoonmoeder vindt dit niet prettig omdat ze bang is dat haar handen hierdoor kou vatten in de nacht, en zij bakert haar dus elke nacht strak in. Nu heb ik ergens gelezen dat inbakeren slecht is naar mate je baby ouder wordt.. mijn vraag is hebben jullie hier ervaring mee en is dit ook inderdaad slecht voor haar? Groetjes!
van de site inbakeren.nl: Het meest recente advies is om het inbakeren voor de leeftijd van 6 maanden weer af te bouwen. Bij kinderen ouder dan 6 maanden wordt het risico dat ze ingebakerd en al naar de buik draaien steeds groter en daarmee ook het risico ten aanzien van wiegendood. Het is niet erg als de handjes koud zijn trouwens, onze dochter heeft ook altijd steenkoude handjes..
Koude handjes zijn niet erg.. Maar inbakeren na de 6 maand kan inderdaad gevaarlijk zijn. Kun je niet de handjes terugstoppen onder het laken? En anders sokjes om de handen. Dat is beter dan inbakeren.. Daarbij: het is toch jou kindjes, dus jou regels (ook al kan ik me voorstellen dat het soms lastig is in jou situatie)
Ja ik ben dus ook van mening dat koude handjes niet erg zijn. En heb ook niet echt het idee dat ze er zoveel last van heeft. Heb al een aantal keer tegen mijn schoonmoeder gezegd dat inbakeren niet meer nodig is, en ik ben niet de enige aangezien mijn man en schoonzus dit ook al hebben gezegd. Echter als ik dan de volgende ochtend wakker wordt tref ik mijn dochter toch weer ingebakerd aan in bed. Ze is van mening dat dat toch beter is. Nu ik van jullie hoor dat inbakeren toch echt slecht is vanaf 6 maanden, moet ik het toch maar eens duidelijk tegen haar gaan zeggen. Desnoods zeg ik dat het consultatiebureau dit geadviseerd heeft, hier is ze namelijk erg gevoelig voor. En het is trouwens een goed idee om sokjes om haar handen te doen.. wellicht heeft mijn schoonmoeder dan wat meer rust en kan mijn dochtertje gewoon lekker met haar handjes over haar gezicht wrijven.
jeetje zeg,jouwn kind jouwn regels toch?? als het kind straks op haar buik ligt zonder de armen te kunnen gebruiken piept ze wel anders!! waarom risico nemen? kom op voor je kind voordat het te laat is.
Pfff, best vermoeiend dus. Idd, vanaf 6 maand (volgens mij zelfs eerder i.v.m afbouwen etc) mogen baby's niet meer ingebakerd worden i.v.m omrollen. Onze kleine is nu 3 maanden (bijna) en slaapt soms ingebakert. Overdag bij ons meestal niet, of hij moet gaan spoken terwijl hij moe is. Maar idd, kouden handen maakt niet uit. Maar niet inbakeren. Succes. Ben je zelf van Nederlandse komaf? (Bedoel dit overigens niet discriminerend. Mijn ex vriend is Turkse komaf en ik ben zelf Nederlandse)
Och, wat een lief mens! Handjes vatten geen kou natuurlijk. En met dit weer? Als het kindje het gewoon warm heeft zijn de handjes ook warm. Ivm omrollen moet je ongeveer gaan afbouwen nu. Ik deed zijn handjes in de zomer heel strak onder een laken, toen ik de Puckababy ging afbouwen. In de winter had ik een slaapzak met wanten, zo lekker!
Eeuuhh, wat doet je s-moeder bij het bedje van je dochter als jullie aan het slapen zijn? Jij zorgt toch voor je baby, en niet je s-moeder? Waarom leg je haar niet gewoon naast jullie bed (als jullie toch nu ergens tijdelijk wonen) en zorg je ervoor dat oma niet in haar buurt komt 's avonds/ 's nachts? Ik vind het zo'n raar verhaal, je zegt dat iets niet mag, en ze doet het toch, als jij slaapt of zo?? Los van het inbakeren, maar dadelijk verzint ze weer iets anders en trekt ze gewoon haar eigen plan. Inbakeren: - ze is 6 maanden, als ze al kan rollen zou ik haar niet inbakeren; - daarnaast schrijf je dat je dochtertje het FIJN vindt om met haar handen bij haar gezicht te liggen. Dan zou ik het al helemaal niet doen, dat is zielig voor je kindje - sokjes op handjes: ja dat kan prima. Dat hebben wij hier ook gedaan toen mijn kindjes last hadden van jeuk en hun gezicht open gingen krabben 's nachts. Maar het is echt niet nodig voor koude handjes oid! Vooral niet in april! Meid, ik zou persoonlijk toch anders optreden hoor, je s-moeder bepaalt toch niet wat ze wel of niet doet met JOUW dochter?
ik sluit me aan bij adi tis toch jullie kindje? ook al snap ik het heel goed, heb in dezelfde situatie gezeten, maar misschien dat je duidelijk kan zeggen dat het niet meer nodig is en ze oud genoeg is voor koude handjes
Als je niet wilt dat s-mama aan je kind komt, dan leg je de baby in je eigen kamer of je neemt een babyfoon en rent je bed uit naar je kind. Ik vind het niet fout van s-mama dat ze voor jouw kind zorgt 's nachts, maar ze hoeft het niet te doen, JIJ moet dat doen, het is JOUW kind!
Tóch maar eens gaan zitten voor een goed gesprek met schoonmama. Dat je begrijpt dat ze het beste voor heeft met je kind, maar dat jij het anders wilt doen. Als het helpt om te zeggen dat het CB dit heeft geadviseerd kun je dat best zeggen; maar uiteindelijk zou het genoeg moeten zijn dat jij alles hebt afgewogen en dit het beste vindt. Ze doet het niet uit slechtigheid, maar is ongetwijfeld overtuigd dat dit het beste is. Maar dat wil niet zeggen dat je ermee akkoord hoeft te gaan.
Zo wat veel eerlijke reacties en met een grote kern van waarheid. Het is inderdaad zo; mijn kind dus ook mijn regels. Echter ziet mijn schoonmoeder dit vaak anders. Ze heeft zelf een dochter en die is best makkelijk met haar kind(5), ze dumpt die vaak bij oma om te kunnen stappen in het weekend, en doordeweeks is ze elke ochtend, middag en avond bij oma omdat ze geen zin heeft haar kind naar een kinderdag verblijf te brengen. Mijn schoonmoeder heeft dus 5 jaar lang haar kleinkind opgevoed en is dus van mening dat ze dit bij mijn dochter ook moet doen. Ik ben zelf nog niet zo oud (21) en zij confroneert mij daar constant mee. Maar ik heb al vaker aangegeven dat ik heel goed op de hoogte ben over het opvoeden van kinderen en dat ik prima weet hoe ik het moet aanpakken. En begrijp me niet verkeerd advies is altijd fijn en handig maar af en toe iets teveel van het goede. Ik heb erover nagedacht mijn dochter bij ons op de kamer te laten slapen, maar vindt dit geen goed plan omdat ze het juist zo goed doet alleen op haar kamer. Babyfoon heb ik ook gehaald en dan gelijk gaan rennen als ik haar hoor, maar dit heeft geen zin. Kom ik namelijk mijn bed uit.. verschoon ik de luier van mijn dochter loop ik naar de keuken voor een fles te maken en wil vervolgens mijn dochter uit bed pakken, maar dan ligt ze al bij oma in haar handen en kan ik de fles afgeven zodat oma vervolgens haar te eten geeft. In het begin zag ik hier geen kwaad in, ik dacht dat ze het fijn vond om haar kleinkind te voeden. Maar ik merk aan mezelf dat ik steeds vaker begin te denken dat zij zich in een rol heeft gestort dat ze 'verplicht' is om de opvoeding deels op zich te nemen. @Sweetchocolate: Ik ben zelf half antiliaans/half nederlands maar woon al heel mijn leven met mijn nederlandse moeder en ben dus volledig nederlands opgevoed.
Maakt niet uit hoe jong je bent en dat je te gast bent in het huis van je s-mama, jij bent de moeder van jouw kind! Anders moet je vriend dat maar duidelijk maken aan zijn moeder. Ik begrijp dat dat moeilijk is en dat je haar niet wilt kwetsen, maar ik persoonlijk zou er een heel ongemakkelijk gevoel van krijgen! Kom op, je kan het!
Heel erg moeilijk hoor! Vooral aangezien ze idd toch andere gedachten hebben. Mijn zoontje is ook half Turks, maar mijn schoonouders wonen in Turkije. Nu gaan we de 16e daarheen dus ben erg benieuwd. Maar ik ben iemand , ik kan dat zowiezo al niet hebben als ze zoiets doen en dat zie je te snel aan me. Let ook goed op met wat ze haar evt te eten probeert te geven , erg zoet bv pekmez enz. Dat doen ze schijnbaar ook heel graag. Ik heb overigens schatten hoor van s- ouders maar ik weet dat wij het anders doen als dat zij het gewend zijn
Juist omdát je nog best jong bent, zou ik eens van vrouw-tot-vrouw, of van moeder-tot-moeder met haar praten. Laat zien dat je daar niet zit als kind, maar als volwassene, vrouw en moeder. Makkelijk gezegd, dat snap ik, maar het wordt tijd dat je schoonmoeder inziet dat je prima voor haar kleinkind kunt zorgen. En misschien is het ook tijd om op zoek te gaan naar een woning voor jullie zelf...? Ik vind het wel superlief van haar hoor, ze stelt toch maar mooi haar huis voor je open en neemt zo te zien graag een deel van de zorg voor je kind op zich. Maar nét een beetje meer dan jij zou willen.
Het zijn inderdaad net even die andere gedachtens. In het begin kon ik hier prima mee leven, aangezien ik toen pas moeder was en alles een beetje over me heen liet komen. Maar al snel begon ik dingen op te merken die me niet lekker zaten. Het is inderdaad dat ze af en toe bepaald soort eten of drinken wil geven waarvoor mijn dochter nog echt te klein is, maar ik heb duidelijk gemaakt dat ik of mijn partner bepaalt wat ze mag eten en daar heeft ze begrip voor. Mijn schoonmoeder is gelukkig heel erg lief & ik kan het goed met haar vinden dus wa betreft heb ik geen problemen met haar, echter maakt dat het soms wel moeilijk om bepaalde dingen aan te geven. @Bri; Ik vindt het inderdaad ook super lief van haar dat ze ons in huis heeft genomen en dat respecteer ik ook enorm. Het is inderdaad tijd dat we in ons eigen huis gaan wonen, echter hebben we een huis gekocht waar veel werk aan te doen is.. dus voolopig kunnen we er nog niet in. Mijn schoonmoeder gaat van de zomer wel 8 maanden naar Turkije dus dan hebben we even wat ruimte voor ons eigen gezin. En het is inderdaad zo dat ik niet wil overkomen als een jong meisje maar als een volwassen vrouw en moeder. Mijn man en ik gaan vanavond met haar praten en dat zal hopelijk veel verheldering brengen.
Da´s inderdaad wel een lekker lange zomer, van 8 maanden! @Seheira: volgens mij gaat het helemaal goed komen. Je schoonmoeder lijkt me niet onredelijk, en jij ook niet, dus dan kom je er toch wel uit.
Haha.. Nee ik bedoel echt 8 maanden. Mijn schoonmoeder is weduwe en voelt zich daarom vaak eenzaam zonder familie, dus in de winter geniet ze van haar kinderen&kleinkinderen in Nederland en in de zomer geniet ze van haar broers&zussen etc. in Turkije. @Bri; Nee dat moet zeker wel goed komen, een goed gesprek doet wonderen
O, nou da's lekker voor haar en jullie! Maar ik zou voor die tijd het gesprek nog wel aangaan en niet afwachten tot ze weggaat. Ik zou echt niet willen dat mijn moeder laat staan s-moeder mijn kind zou voeden (nu geef ik nooit een fles, maar al zou dat zo zijn, dan nog niet, dan mocht alleen mijn man dat doen, als hij en ik er waren).