Babyzwemmen

Discussion in 'Baby en dreumes' started by joyce86, Nov 4, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. joyce86

joyce86 Fanatiek lid

Jan 27, 2010
    3,024
    138
    63
    NULL
    noord brabant
    Wie heeft er ervaring met babyzwemmen?
    Welke leeftijd zijn jullie begonnen?
    En wat vonden jullie kindjes ervan?
    Ik neem aan dat ze dan ook een zwemluier nodig hebben en bandjes om de armen?

2. giraf

giraf Niet meer actief

Ik ben met een maand of 3 voor het eerst gaan babyzwemmen.
    Volgens mij "moet" je wachten tot je kindje de 2e inentingen heeft gehad.
    Ze vind het super leuk om te doen. Lekker dobberen in het warme water en liedjes zingen.
    Ze heeft wel een zwemluier aan, maar geen bandjes want ik heb haar toch de hele tijd vast.
    Het laatste kwartier doen ze bij ons de bodem van het zwembad omhoog zodat de kleintjes kunnen staan, dan hebben ze wel bandjes om (de meeste die zelfstandig kunnen staan dan)

3. Lynn77

Lynn77 VIP lid

Dec 29, 2007
    10,546
    1
    0
    Zuid-Holland
    Ik ben begonnen toen ze 4,5 maand was, je hebt wel een zwemluier nodig, geen bandjes...eerste keren was het best vermoeiend voor de kleine maar als je steeds vaker bent geweest merk je dat ze het gaan herkennen en nu heeft mijn meisje er echt super veel plezier in.

4. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

Jul 14, 2009
    13,173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    wij doen niet aan babyzwemmen omdat het hier van 10.30 tot 11.00uur is......... vink beetje rare tijd aangezien kleintjes 's ochtends nog een dutje doen? dus wij gaan gewoon zelf lekker te zwemmen :)
    heb zo'n gele babyband, maar daar wildie al bijna niet meer in, zwempamper om van huggies, zwembroekje erover heen en spetteren maar :)

5. Renaat

Renaat Actief lid

Nov 20, 2008
    119
    0
    16
    Gelderland
    Wij zijn begonnen met knuffelzwemmen toen ze 4 maanden was. Ze vind het heerlijk in het water. We gaan nu nog iedere week zwemmen. Het zwemmen is zonder bandjes. Veel plezier als je ook gaat zwemmen!

6. ldm

ldm Actief lid

Sep 1, 2009
    320
    0
    0
    NULL
    NULL
    Babyzwemmen mag vanaf dat ze de eerste prikjes hebben gehad. Maar als je het prettiger vindt om later te beginnen is dat ook geen probleem.
    Bij ons is het zo dat ze een zwemluier of zwembroekje aan moeten. Armbandjes kan je het beste pas vanaf ongeveer 1 jaar gebruiken, de schoudertjes zijn nog niet sterk genoeg als ze zo klein zijn. Er zijn wel speciale banden te krijgen waar je baby lekker in kan zitten/hangen.

Veel plezier!

7. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

Jan 2, 2007
    13,206
    432
    83
    Female
    home sweet home
    Ik ben vanaf een maand of 4 gaan babyzwemmen. Vanaf het allereerste moment vond hij het heerlijk. Hier zijn meerdere leeftijdgroepjes en ik zwem nog steeds met hem.

8. knorretje84

knorretje84 VIP lid

Oct 7, 2008
    6,636
    0
    0
    Lerares basisonderwijs
    Ik ben begonnen toen mijn zoontje 6 maanden was....Zijn nu bijna 3 maanden verder en ga nog trouw iedere week....het is superleuk!!!...Het wordt een echt waterratje....Alleen een zwemluier nodig....Hij wordt er altijd wel flink moe van, dus 's middags flink slapen....!

9. Susan27

Susan27 VIP lid

Jan 14, 2009
    8,419
    0
    0
    Hier zwemmen we sinds zijn eerste prikjes met 8 weken.
    Denk dat we met 11 weken begonnen zijn.
    Hij is 4,5 week tevroeg geboren dus eingelijk al met 6,5 week.

Alleen een zwemluier om.
    Slapen doet die van mij niet de rest van de dag, teveel indrukken.
    Zou dus niet gaan zwemmen en dan later nog een druk programma inplannen.
    Het is best intensief voor een kleintje

10. fafje

fafje Niet meer actief

wat vraagjes tussendoor..

moet je altijd bij zo'n babygroep, om dat te doen?
    hoe lang mag een baby in het water (jonge baby 3 mnd)
    en wat als je baby water inslikt?

11. Eylem

Eylem Niet meer actief

Wij zijn deze week voor het eerst geweest, met 6 maanden dus. Ik wilde niet eerder omdat Irem het dan toch niet lang zo volhouden, en pas de laatste maand vind ze in bad gaan etc écht leuk. Eerder zou ze zwemmen ook niet leuk gevonden hebben.

Nu vond ze het super en hield ze het meteen het hele half uurtje vol. Zwemluier aan en lekker spetteren, liedjes zingen, in het water wiegen....ze heeft echt genoten

12. Mikki77

Mikki77 VIP lid

Nov 17, 2007
    5,698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ik ga pas sinds een paar maanden babyzwemmen. Mijn zoon is nu 21 maanden. Ik heb spijt dat ik niet eerder ben gegaan, want hij vindt het zoooo leuk! Hij zit nu in de groep van 1- tot 2-jarigen. We zingen veel liedjes en doen daar leuke spelletjes bij in de kring, of bijvoorbeeld in een kring heel hard door het water rennen en dan de kinderen één voor één onder zo'n dikke mat laten doorzwemmen (wel met hoofd boven water).
    We zwemmen ook altijd met 'attributen' (plankje, badspeeltjes, schuimrubber slang, etc.).
    Mijn zoontje vindt het springen het leukst. De kinderen worden dan op de kant gezet, er wordt een liedje gezongen en afgeteld, en dan mogen ze in het water springen. Dat is superspannend natuurlijk :D

Het is altijd wel een gedoe met alle spullen die je mee moet nemen, en het aan- en uitkleden, maar het is het dubbel en dwars waard. Het is echt qualitytime met je kind vind ik...

O ja, hier moet je vanaf 1 jaar vlindertjes om doen, en natuurlijk een zwemluier aan.

13. talithatje

talithatje Bekend lid

Jun 9, 2009
    681
    0
    0
    NULL
    Amsterdam
    Wij zijn begonnen met 3 maanden. Hij vond het echt helemaal super. We hebben een zwembroekje waar al een zwemluier in zit (prenatal)
    We zitten nog steeds op babyzwemmen.
    De zwemjuf vertelde ons voor de zomer vakantie dat de bandjes om de armpjes nog niet goed is voor kleintjes.
    Ze gaan met de ouders van alles in het water doen, in de armen van papa of mama. Dus er zijn geen bandjes nodig.
    Mochten we ooit een tweede krijgen zou ik het zo weer doen.

14. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

Jul 1, 2009
    2,310
    0
    0
    hier een zwemjuf :D

Wij zijn gaan zwemmen met 4 maanden en persoonlijk vind ik dat vroeg genoeg...

Ze zeggen na de inentingen, dit gat niet zozeer om de prikken zelf, maar omdat ze dan volgens de "richtlijnen"oud genoeg zijn om hun hoofdje op te tillen enzo. ik vind dat veeeeeels te vroeg.. zie vele kindjes in mijn babylesje die het dan net 10 minuten vol houden omdat het dat veels te koud wordt....

je kan met een lesje meedoen of gewoon zelf gaan zwemmen. ik zou geen vleugels omdoen totdat ze een jaar of 1.5 zijn.
    een zwemluiertje is vaak verplicht in de zwembaden.

als je kindje water inslikt is geen probleem hoor! je moet ook lekker gaan spetteren enzo!

pas geleden was hier ook een topic over en had ik wat tips neergezet ga ik even voor je zoeken!
    Als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel :D

15. Roes

Roes Fanatiek lid

Oct 9, 2009
    1,791
    0
    0
    woonbeg voor jongeren met een verst beperking
    Gelderland
    Onze jongen is naar guppyzwem gegaan toen hij 3maanden jong was en hij vind het heeeeeeeerlijk! as woensdag mag hij "afzwemmen" voor guppy 1 Hahahahhaha...ook papa en mama vinden het geweldig, moeten echt in overleg wie er mee het water in gaat, tegenwoordig gaan we gewoon met zn 2..

16. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

Jul 1, 2009
    2,310
    0
    0
    dit was mijn reactie in het andere topic:

hier een ervaring van een moeder en zwemjuf ;)

ik ben pas gaan zwemmen met onze zoon toen hij 4 maanden was, en ik vond het vroeg genoeg! nu had hij er plezier in en kon hij het zo'n 20 minutjes volhouden (daarna nog even 5 minuten in een bubbelbad zonder de bubbels aan;))

je kan best eerder naar het zwembad gaan, alleen vraag ik me weleens af wie je er een plezier mee doet...
    jij bent eerst bezig met omkleden, spullen klaarleggen, de kindjes hebben het snel koud, gaan huilen, en jij moet weer je huilende kindje aankleden e.d.
    helemaal niet leuk in mijn ogen. en toch zie ik het heel vaak op mijn werk in het zwembad gebeuren....

Maar goed iedereen mag dit natuurlijk zelf bepalen...:D

Enkele tips:
    - neem je kindje mee in een MC, de wagen mag vaak niet mee de zaal op.
    - kleed jezelf om met je kindje nog in de MC in je hokje
    - je kleed je kindje om, (dit kan meestal op de zaal op aankleedkussens, zwemluiertje en broekje/badpakje aan
    - in de MC kun je de kleertjes leggen van je kindje met een hydrofiele doek erop en een luiertje erbij.
    - een badcape neem je mee en leg je bij het bad, zodat je kleintje daar meteen in kan als je eruit komt.
    - dan zou ik gelijk je kindje lekker omkleden.
    de MC met klaargelegde spulletjes pak je erbij, en dan in het omkleden ook een stuk makkelijker!

- zwemluier zou je kunnen uitspoelen en nogmaals gebruiken. mijn ervaring is dat er nauwelijks kindjes zijn die precies tijdens de les erin poepen...;)

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel!!

Ow ja nog een algemene tip:
    probeer het zwemmen echt leuk te maken, met liedjes e.d.
    wees niet bang dat er iets gebeurd met je kindje spetter hem/haar lekker nat en als je durft ga er eens mee onder water. de eerste keer zullen ze misschien gan huilen (toen ik ging huilde er geen kind behalve die van mij:D)
    maar na een keer of 2/3 (op verschillende dagen) zijn ze er aan gewend en zullen ze je aankijken na het boven gaan zo van nou was dat nou alles??? :D

ik zie soms moeders die proberen hun kindjes haar droog te houden zeg maar, of bang zijn voor andermans spetters....
    maar hierdoor ontwikkelen ze alleen maar angsten die niet echt meewerken bij het leren zwemmen :D

leuke oefeningetjes:
    blaas bellen tegen de buik van je baby
    "spuug" water tegen de buik of over het hoofdje
    laat het op de rug liggen en beweeg het richting het hoofd (de richting waar je laten op zwemt op je rug..)
    laat het op de buik "zwemmen"
    laat het regenen over het hoofdje,
    ga zelf onder water, houd je kindje boven water en speel kiekeboe

17. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

Jul 1, 2009
    2,310
    0
    0
  18. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

Jul 1, 2009
    2,310
    0
    0
    YouTube - onder water

hier moet ik een beetje om lachen ;) heel veel ouders zijn bang om hun kindje onder water te doen... maar op deze manier gaat het eigenlijk veels te snel, je kunt je kindje beter langzamer onder doen en langzamer weer omhoog :)
    ene jij mee onder water is het allerleukste je baby houd zijn ogen open onder water dus dan ziet hij jou ook!

19. Elegance

Elegance VIP lid

Nov 13, 2008
    5,478
    2
    38
    Wij zijn begonnen met 5 maanden. Natuurlijk ook eerst wat erover gelezen en nagevraagd.. aan alles kleven voordelen en nadelen he :) Het is maar wat je belangrijker vindt.

Ik moet zeggen, het is een heel gedoe, inpakken, omkleden,
    25 min in het water, er weer uit, afdrogen, omkleden, goed inpakken.. thuis lang slapen. (bij ons op zaterdag waardoor we niet meer zo vaak gezellig weg kunnen omdat hij heel veel slaapt die dag)..
    Maar naast het gedoe :) Vindt hij het schitterend! Voorheen kon hij heel driftig worden als hij een spetter in badje op zijn gezichtje kreeg.. hij werd dan panisch en brulde het uit.. laat staan kopje onder gaan :p
    We merken met en met dat hij meer "eigen" wordt met water.. zelfs in bad kan hij nu kopje onder gaan en speelt hij gewoon verder.. ook het contact tussen de andere kindjes tijdens het zwemmen is heel leuk! ze spatten elkaar nat etc..
    Wij gaan hier zeker nog even mee door als hij zo groeit en zoveel plezier heeft! :D

20. mimada

mimada Lid

Oct 13, 2009
    45
    0
    6
    NULL
    NULL
    Wij zijn met onze kleine meid gaan zwemmen toen ze iets meer dan 3 maanden was.
    Ze is inmiddels 9 maanden en vindt het echt geweldig...ze spettert en spat. Ze gaat onder water en leert hoe ze de kant op en af moet op een veilige manier...
    Wij zwemmen in een groep van 5 babies. We zwemmen een half uurtje per week.
    Ze wennen aan het water, ze slikt af en toe wel wat water in maar dat kan geen kwaad.
    Ze leert nu zelfs om haar mondje dicht te doen.

Er is ons verteld dat je kan zijn dat babies het te koud hebben als ze hun handes dichtknijpen en je je vinger er niet meer tussen kan krijgen.

Veel plezier als je gaat babyzwemmen!!

Share This Page