navelstreng om nekje in baarmoeder?

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Jessmin, Jan 14, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

Aug 2, 2009
    1,758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Beste vk's,

Nog één vraagje, puur uit interesse eigenlijk hoor. Vaak zit bij de bevalling de navelstreng om het nekje van de baby. Allereerst vraag ik me af, hoe kan het dan dat het baby'tje zou kunnen stikken? Zo lang de placenta er nog aanzit kan hij toch de zuurstof via de navelstreng binnen krijgen en hoeft hij nog niet via z'n longen te ademen toch?

En daarnaast vroeg ik me af, als de navelstreng tijdens de bevalling om het nekje zit, betekent dit dan dat de navelstreng in de baarmoeder er al omheen zat? Kan de baby zichzelf dan ook stikken in utero of werkt dit anders?

Alvast dank voor jullie tijd en reactie!

Liefs!

2. Ineke

Ineke Verloskundige

Dec 15, 2010
    2,663
    0
    0
    Hallo Jessmin.

Tijdens de zwangerschap kan het al zijn dat de navelstreng om het nekje zit, vaak zit de navelstreng 1x om het nekje dit geeft geen problemen, want dit zit niet strak. Zit de navelstreng vaker om het nekje gedraaid kan dit problemen geven bij de bevalling, omdat de kleine steeds dieper komt bij het persen, kan de navelstreng strakker aangetrokken worden. Dit klinkt allemaal heel eng, maar komt gelukkig heel weinig voor. Dat is ook een reden waarom we met persen na de wee luisteren naar het hartje van de kleine.

Groetjes Ineke.

3. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

Aug 2, 2009
    1,758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Krijgt het kindje dan geen zuurstof meer omdat de navelstreng afgekneld raakt of heeft het te maken met het dichtsnoeren van de luchtpijp door de navelstreng? Want daar gaat toch nog geen lucht doorheen naar de longen?

4. Ineke

Ineke Verloskundige

Dec 15, 2010
    2,663
    0
    0
    Hallo Jessmin.

Tijdens het persen is het inderdaad het afknellen van de navelstreng.
    Is het hoofdje geboren en de kleine gaat ademen dan kan het door het afknellen van het nekje zijn. Daarom voelen/kijken wij na het geboren worden van het hoofd ook altijd of de navelstreng om het nekje zit. Zodat we de eventuele omstrengeling eraf kunnen halen.
    Gelukkig komt vaak omstrengeld en dan heel strak maar heel weinig voor!

Groetjes Ineke.

Share This Page