Aften

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door maliro, 10 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maliro

    maliro Niet meer actief

    Mijn dochter (september 2012) heeft aften in haar mond. Erg pijnlijk. Heeft iemand de gouden tip om de pijn te verlichten? Ik las op internet iets van cola of bosbessen maar dat heb ik niet in huis. Wellicht weet iemand hier nog een simpel huismiddeltje om het weekend mee door te komen...?
     
  2. Juffie26

    Juffie26 VIP lid

    24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Ik heb helaas al mijn hele leven aften bijna af en aan zeker nu in periode van stress komen en gaan van aften. Ik heb al alles geprobeerd en niets werkt echt helaas....
    Wat je wel zeker kunt doen zeker voor het eten is paracetamol geven en ik gebruik deze spray maar heb geen idee of dat bij kinderen ook mag ff opzoeken.
    Maar verder helpt er echt niets ook geen cola of andere dingen. Het zijn hele vervelende pijnlijke dingen die aften je kunt met paracetamol wel zorgen voor zo min mogelijk pijn en die spray wellicht en dan is het helaas de tijd uitzitten.
    Beterschap met je meisje.


    Dit is de spray die ik naast ibiprofen erbij gebruik en dan is het redelijk te doen dan zijn de scherpe kantjes eraf zeg maar.
    En dan maar de tijd uitzitten tot ze weer weg zijn.

    GUM® AftaClear Spray - AftaClear
     
  3. Patri1982

    Patri1982 Fanatiek lid

    5 feb 2011
    1.118
    266
    83
    Vrouw
    Werken en moeder zijn.
    Even langs de huisarts gaan. Hier heeft iedereen het gehad, het begon bij mijn zoon, toen kreeg mijn man het en toen ik. Een schimmel zei de apotheker en ik moest naar de huisarts gaan als ze niet vanzelf weg zou gaan. Ik heb zelf met Listerine gespoeld en toen ging het weg. Mijn man ook. Bij mijn zoontje kon dit jammer genoeg niet, maar daar ging het vanzelf langzaam weg. Een ijsje hielp een beetje, en een zetpil gegeven voor de pijn.
     
  4. Juffie26

    Juffie26 VIP lid

    24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Als het echt een aft is bij haar dochtertje is dat niet besmettelijk en er zijn ook bij de huisarts helaas geen middeltjes voor.
    Wellicht kun je bij de huisarts iets vragen wat plekje wat verdoofd
    Maat echt middel om aft sneller weg te laten gaan is er niet helaas
     
  5. Jippie

    Jippie VIP lid

    3 feb 2007
    11.784
    775
    113
    Je kunt er helaas niet zo veel tegen doen. Ik heb ze heel veel gehad tijdens chemokuren. Het advies hier was om steeds je mond schoon te spoelen met gewoon kraanwater, als je gegeten had. Zodat zout, zuur, suiker en vet niet achterblijft in je mond. Als je het schoon houdt, heelt het sneller en heb je minder pijn.

    Ik had een potje lidocaine waarmee ik de aften kon aanstippen, zodat ze tijdelijk werden verdoofd. Dit kon het beste vlak voor etenstijd, zodat je zonder pijn kon eten. Ik vond het echter helemaal niks, omdat de vloeistof ook gedeelten van mijn mond verdoofde en in mijn keel terecht kwam. Dat was een heel vreemd gevoel. Ik weet niet of kinderen dit ook mogen gebruiken.

    Een aft is overigens geen schimmel en het is niet besmettelijk. Bij mij werden mijn slijmvliezen aangetast door de chemo, waardoor de aften ontstonden, in combinatie met een hele lage weerstand.

    Sterkte & beterschap, het is erg pijnlijk...:(
     
  6. maliro

    maliro Niet meer actief

    Bedankt voor de informatie allemaal!
    Ik geef haar wat paracetamol (dit lijkt me niet iets voor de hap). Ik heb nog denticox in huis. Zou je dat er ook op aan kunnen stippen?
     
  7. vertelikniet

    vertelikniet Niet meer actief

    mijn mondhygieniste zei laatst zendium tandpasta wil nog wel eens helpen om aan te stippen
     
  8. Kitsune

    Kitsune Actief lid

    30 mrt 2016
    449
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb er soms wel 20 tegelijk, al vanaf kinds af aan. Tot nu toe niks gevonden wat helpt. Misschien paracetamol inderdaad, maar dat neem ik nooit eigenlijk. De tandarts en huisarts zeggen ook niks meer dan goed je tanden poetsen en dergelijke. Van die huis-, tuin- en keukenmiddeltjes helpen niet in ieder geval. Sterkte voor je dochter, het is echt snert!
     
  9. Noelle85

    Noelle85 Fanatiek lid

    8 jul 2013
    1.743
    462
    83
    Toen zus en ik een beugel kregen, hadden we ook allebei een mond vol. Wij moesten toen spoelen met waterstofperoxide (gewoon van de Kruidvat 3%), en dat hielp op zich wel met het sneller genezen. Maar ik weet niet of jouw dochter dat al mag, en of het kwaad kan als ze het wel per ongeluk door slikt (wij waren toen al wat ouder).

    Anders inderdaad zoveel mogelijk met water spoelen/drinken, om de boel schoon te houden. Sterkte voor je dochter, die dingen kunnen echt enorm zeer doen en je kan je er best beroerd door voelen :(
     
  10. HooyoShimbir

    HooyoShimbir Fanatiek lid

    20 aug 2009
    4.390
    1.665
    113
    Vrouw
    Randstad
    Licodeine orale gel halen bij de apotheek! Verdooft de boel. Verder kan je er helaas weinig aan doen.

    Mijn dochter heeft vrijwel altijd aften in haar mond (komt door haar ziekte)
     
  11. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.583
    1.204
    113
    randstad
    Wij kregen van de dokter verdovende gel om er voor t eten op te smeren want onze dochter weigerde te eten door de pijn.
     
  12. Hilly1980

    Hilly1980 VIP lid

    23 jun 2014
    7.299
    4
    38
    Ik gebruik zelf pyralvex, dat is speciaal voor aften. Geen idee vanaf welke leeftijd dat mag..
     
  13. Noelle85

    Noelle85 Fanatiek lid

    8 jul 2013
    1.743
    462
    83
    Vanaf welke leeftijd geen idee maar...AUW! :$ Ik sta zelf al rond te springen van de pijn als ik een aft ermee aan stip :)
     
  14. Hilly1980

    Hilly1980 VIP lid

    23 jun 2014
    7.299
    4
    38
    Echt? Zelf totaal geen last.
     
  15. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    :p
    Ja dat kan! Werkzame stof is daar ook lidocaine. Heb het zelf ook wel eens gebruikt, heb er heel vaak last van helaas. Vervelend voor je kindje. Geen kruidige dingen geven zou ik zeggen.
    Het kan trouwens, zeker op deze leeftijd, ook een symptoom zijn van hand mond en voetziekte. Heeft ze op haar handen of voeten geen plekjes?
     
  16. maliro

    maliro Niet meer actief

    Nee geen hvm. Ze eet wel ontzettend slecht en heeft problemen met haar darmen dus wellicht vitaminegebrek
     
  17. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Schijnt een fabeltje te zijn, dat het ontstaat door vitaminegebrek.
     

Deel Deze Pagina