ik zie er nu al een beetje tegen op, al dat bezoek in mijn huis om die kleine te zien. ik vind een kraamfeest echt niks en wil wel gewoon de mensen thuis ontvangen. nu is het zo dat mijn vriend wel 1 week vrij is na de bevalling maar daarvan zijn 3 dagen onder voorbehoud vanwege zijn werk, er is dus kans dat hij maar 2 dagen thuis is en daarna sta ik er voor mijn gevoel helemaal alleen voor (met de kraamhulp) ik wil eigenlijk alleen bezoek als hij ook thuis is, maar omdat hij verschrikkelijke diensten heeft is hij of van 6 tot 15 werken, 9 tot 18, 14 tot 23 of van 22 tot 7. ik zie het echt nu al niet zitten... heeft iemand tips met het inplannen van kraambezoek? ik weet ook totaal niet om hoeveel mensen het gaat en maak me daar toch wel druk om.
Nemen zoals het komt. En ook durven nee zeggen als iemand op bezoek wilt komen. Mensen begrijpen dat echt wel, als je net een baby hebt. En diegenen die het niet begrijpen, tja, die hoef je dan ook niet te vriend te houden Leg voor jezelf gewoon de dagen en uren vast waarop je bezoek wilt ontvangen. Is dat maar 2 dagen per week, so be it. Wij deden bijvoorbeeld max 3 avonden per week, en ten laatste om 20u toekomen. En het weekend was alleen voor goede vrienden. En we zijn nooit van die regels afgeweken.
Ik geef ook aan aan mensen dat ik het liefst in het weekend of begin van de avond bezoek ontvang omdat dan mijn vriend er ook is. En ook als we al bezoek krijgen op die dag zeg ik dat gewoon. In het weekend hebben we soms 's morgens en 's middags bezoek, maar dat meld ik het bezoek ook. Dan blijven ze ook minder lang . Op het kaartje hebben we gevraagd eerst even contact op te nemen voor een afspraak. Uiteindelijk zijn in de eerste week alleen de opa's en oma's langs gekomen. We hadden met de voeding wat opstartproblemen, dus ik wilde zelf rust en voor onze dochter niet teveel prikkels. Mijn vriend verwijst bezoek naar mij, zodat ik kan bepalen hoeveel onze dochter en ik aan kunnen. Werkt prima zo
Zelf de baas blijven en tijden aangeven. Wij hebben bv gezegd tussen 10-11. Dan hebben we vantevoren aangegeven dat een uur voor ons maximaal is. En mensen zijn wel brutaal door te zeggen dat ze anders lang niet kunnen komen dus dat ze alleen om 12 uur kunnen. Nou dat is dan heel jammer, want dan liggen mams en zoon knock-out. Graag of niet!
Is het een idee om een bekende 'in te zetten' als je man er niet is? Bij onze oudste 2 kwam mijn zusje elke avond, om koffie te zetten, beschuiten te smeren en bij de 2e ook om de oudste af en toe in bad te doen. Mijn man was vooral bij de tweede ook vaak afwezig 's avonds, en overdag sowieso, hij moest gewoon werken na 2 dagen. Dit keer was hij wel lekker thuis, en had het ook rustig, dat was heel fijn, want ik had het allemaal zelf niet kunnen doen als hij er niet was én de kraamzorg niet.
Hou er rekening mee dat mensen die je een kaartje stuurt ook langs willen komen. Wat bij onze vriendengroep heel normaal is om vrienden samen te laten komen (max 4 mensen) en dan heb je gelijk alweer twee stellen te pakken. Doe gewoon wat voor jou goed voelt, het zal vanzelf goed lopen. Mensen zullen echt wel begrijpen dat ze niet onverwachts op de stoep kunnen staan en dan mag je ze ook zeker weg sturen!
Wij hadden in de kraamweek 1 bezoek en daarna maximaal 2x per week. Meer kon ik echt niet aan. Heb tegen iedereen gezegd: ik wil graag iedereen ontvangen maar ik kan het nog niet aan allemaal. Iedereen begreep dat. Mensen die beginnen over hun eigen agenda en dat ze niet vaak kunnen.... Ja jammer dan!!! Dan kom je maar wat later (of niet). Je moet niks. Misschien is het ook leuk om bepaalde mensen wat later te ontvangen zodat je niet steeds het gevoel hebt alleen thuis te zitten. Vriendinnen bijvoorbeeld waar je man toch niks mee heeft en die iets verder van je af staan. Heb ik ook gedaan.
Ik heb al het kraambezoek in het weekend gepland, ook omdat mijn vriend doordeweeks gewoon aan het werk was. Werkte prima al zaten we er wel veel weken aan vast. Onze ouders en broers en zussen kwamen wel gewoon doordeweeks maar dat zag ik ook niet echt als bezoek.
In het ziekenhuis kon ik de hele wereld aan, dacht ik....eenmaal thuis kwam er toch wel een hoop op me af en hadden we met de kraamhulp afgesproken dat alleen opa&oma zomaar binnen mochten vallen en de rest ging op afspraak en dat verliep eigenlijk zonder problemen...de naaste familie kwam natuurlijk maar de rest gaf ons uit hunzelf al de tijd om eerst met z'n drietjes te zijn door pas na een paar weken af te spreken en dat gebeurde dan vooral in het weekend. Durf inderdaad ook nee te zeggen en durf te vragen voor als je hulp nodig hebt. Probeer je er niet al te druk om te maken, vaak lost het zich vanzelf op
Bij beide bevallingen kwam het bezoek de dag erna en de dag daarna. Dan was mijn vriend er ook en je hebt dan sowieso slapeloze nachten dus kon dat er wel bij. Je zit dan ook nog vol adrenaline dus dan gaat het nog wel. Je zit dan nog in je roes. Ik plande iedereen in die dagen in. Daarna begint de vermoeidheid toe te slaan en gaat het moeilijker. Visite die dan wouden komen mochten enkel in het weekend als mijn vriend er was en dat begrepen ze. 's Avonds komen vond ik niet fijn want dan ben je moe, zit je baby wss in een huiluurtje, moest mijn zoontje gaan slapen, etc. Dus best overdag als je het mij vraagt.
Mijn man en ik waren hier heel strikt in en hadden er samen goede afspraken over gemaakt. We wilden bijvoorbeeld allebei 's avonds geen visite (op de directe familie na natuurlijk). In het begin hebben we bijna alle visite in de weekenden gehad. Toen ik me na een week of 6 wat beter ging voelen wilde ik ook door de week wel visite, mits ze niet te lang bleven. Je zit dan wel langer in de visite, maar dat vond ik persoonlijk geen probleem. Jullie bepalen op welk moment de visite langs kan komen, en mijn ervaring is dat iedereen daar wel begrip voor heeft. We hebben pas na twee weken de geboortekaartjes verstuurd. We wilden eerst rust, omdat het met mij niet zo goed ging na de ks. Mensen gaan over het algemeen bellen zodra het kaartje op de mat valt, en dit was bij ons inderdaad het geval haha