Afval-chaos

Discussion in 'De lounge' started by Bloem2310, May 30, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

Aug 6, 2016
    2,770
    2,185
    113
    Dat zou ik graag willen maar heb geen auto helaas... Zit er echt serieus aan te denken om eenmalig een paar zaken in de luiercontainer te gooien...

2. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

Feb 12, 2012
    4,239
    1,892
    113
    Female
    Oh ik ken het. Verschrikkelijk vind ik het. Overal afval...

Ik heb 2 prullenbakken in de keuken voor rest en plastic. In mn gootsteenkastje een pedaalemmertje met biozakje voor gft. Onder t zakje doe ik krant, zodat de pedaalemmer schoon blijft.
    Onder de oven hebben we een loze ruimte waar ik een doosje heb staan voor oud en papier. Als t doosje vol is, gaat hij naar de schuur en zet ik een nieuw doosje neer.

Wij vergeten alleen vaak plastic en oud papier aan de weg te zetten. Dus schuur puilt soms uit.

3. mamaloe250

mamaloe250 Fanatiek lid

Aug 2, 2016
    1,149
    722
    113
    Is jullie vuilnisbak net drie bakken wel groot genoeg? Ik wil eigenlijk ook zoiets maar zie altijd maar hele kleine bakjes. (Heb nu een 50 liter prullenbak voor restafval)

Karton en gft gooi ik meteen in de kliko trouwens. Glas gooi ik buiten in plastic zak en die zit weer in een houten kist. Plastic in een andere plastic zak in de houten kist. Die zakken neem ik dan mee als ik boodschaplen doe. Luiers moeten bij ons bij de restafval.

4. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Voor ons wel. Rest gaat na 3 dagen naar de kliko. Plastic legen we om de dag. Gft kiepen we zodra het ruikt leeg.

5. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

Aug 6, 2016
    2,770
    2,185
    113
    Wat een drama met dat afval he? Ik begrijp dat het goed is voor 't milieu maar het zou de gemeente best sieren als ze je dan ook een mooie afvalbak cadeau doen....

6. MnnW

MnnW Fanatiek lid

Jun 10, 2013
    3,244
    2,362
    113
    Female
    Die hebben wij ook, de Totem. Hier plastic onderin en rest boven, gft in het kleine emmertje. Papier in een doosje in de voorraadkast. Glas, statiegeldflessen en klein chemisch afval in de garage. Luiers worden hier ook apart ingezameld sinds kort, maar ik weiger met die gore stinkzakken het hele dorp door re fietsen naar het inzamelpunt, dus ze gaan nog bij het restafval. Na 4 weken is de container goed vol!

7. mam1991

mam1991 VIP lid

Jan 17, 2013
    10,071
    2,096
    113
    Ik haat prullenbakken is huis, en weiger dan ook zn lomp ding neer te zetten Haha.

Hebben alleen een klein gft bakje op het aanrecht staan die elke dag geleegd wordt. Voor rest, papier en plastic lopen we gewoon naar de klikos die naast huis staan.

Glas en statiegeld flessen in de kelder

8. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Wij hebben in het gootsteenkastje een prullenbak met 3 bakken: plastic, rest en gft. In de zomermaanden gaat het gft in zo'n biologisch afbreekbaar zakje. Zo hebben we (bijna) geen last van maden.
    Boven op die prullenbak staat een mandje voor oud papier.

Alles netjes weggewerkt in een kastje.

We hebben 3 kliko's: papier, rest en gft. Papier wordt 1x per maand geleegd, gft 1x per 2 weken. Ook restafval kan elke 2 weken aan de weg gezet worden, maar we moeten voor iedere leegbeurt betalen, dus ik doe dat niet. Meestal dien we 6 weken met 1 kliko. Daar zitten dan ook de luiers van de jongste bij. Ik ben heel benieuwd hoe lang we kunnen doen met 1 kliko voor hij geleegd moet worden als hij uit de luiers is...
    Buiten bij de kliko's staat een grote prullenbak met een zak voor het plastic. Zodra die zak vol is knoop ik hem dicht en leg ik hem achter de kliko's. Iedere week worden die zakken opgehaald. Meestal hebben we 2, soms 3 zakken per week.

9. Anan

Anan Fanatiek lid

May 10, 2013
    3,031
    2,392
    113
    Uit interesse voor de mensen die per grijze container betalen: betaal je dan ook nog afvalstofheffing aan de gemeente of komt dat dan te vervallen?

10. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Ja ook maar wel minder, je betaalt ook minder als je een kleine grijze bak hebt ipv een grote. Per leging betaal je 2 euro.

Anan likes this.
  11. tuc

tuc Niet meer actief

Die van Joseph lijken mij superhandig. Maar veel te duur voor een prullenbak, is daar geen goedkopere versie van ofzo?

12. Neilia

Neilia Niet meer actief

Gft zit in een bio zak en die gooi ik elke dag in de groen container die word elke 2 weken opgehaald.
    1 afvalbak voor restafval, die word elke 2 weken opgehaald.
    Zak voor het plastic hangt buiten en word elke vrijdag opgehaald.
    Karton zit in een doos en word 2x per maand opgehaald
    Glas word hier elke dinsdag opgehaald door een woongroep voor verstandelijk gehandicapten, die brengen dat naar de glasbak, ideaal :D

Wij zijn niet anders gewend en ik scheid dan ook alles zeer secuur.
    Sta ook regelmatig plastic uit de vuilnisbak te vissen omdat mijn vriend te lui is om het in de zak van het plastic te gooien.

13. Novastar

Novastar Fanatiek lid

Jan 9, 2014
    4,538
    1,171
    113
    Female
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    In het keukenkastje hebben wij een dubbele prullenbak. Het gft-bakje is maar klein dus dat wordt vaak geleegd. Sowieso bij het minste geurtje al. Pmd-afval (plastic, blik, drankkartons) wordt in zakken ingezameld en luiers gaan hier in speciale zakken in de luiercontainer bij het kinderdagverblijf (alleen voor klanten, de rest moet naar de milieustraat). Ik vind het wel fijn zo. Het enige waarvoor we moeten betalen is het restafval (6 euro per leging geloof ik) en omdat alles apart wordt ingezameld staat de zwarte container maar eens per acht weken aan de straat. Wij hebben in de achtertuin een driedubbele containerombouw staan. Één voor gft, één voor restafval en één voor de pmd-zakken. De luierzakken staan in de garage maar die worden eens per week meegenomen naar het kdv. O ja, dan hebben we ook nog oud papier. Wordt eens per maand opgehaald.

14. maartje84

maartje84 VIP lid

Oct 8, 2008
    12,810
    4,446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    In de keuken staat een prullenbak voor plastic afval. GFT hebben we een klein aanrechtprullenbakje voor, echt heel klein. Die legen we sowieso ‘s avonds in de groene container maar tussendoor vaak ook nog een aantal keer. In de garage heb ik een prullenbak voor restafval. Daar gaat echte nog maar heel weinig in.
    Oh en naast restafval ook een prullenbak voor glas. Als dat vol is nemen we de prullenbak mee naar de glasbak.

15. Novastar

Novastar Fanatiek lid

Jan 9, 2014
    4,538
    1,171
    113
    Female
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    We betalen gemeentelijke belastingen. Daar hoort o.a. het gebruik van het riool bij en daar komt het aantal legingen van de zwarte bak bij. Dus hoe minder de bak aan de straat staat hoe minder je betaalt maar er is wel een basisbedrag.

16. Luna86

Luna86 VIP lid

Jan 11, 2009
    14,827
    9,336
    113
    Gelderland
    Ik heb in onze keuken 3 afvalbak(jes) in een kast weg gewerkt.
    Voorheen zaten er in 2 schoonmaakmiddelen nu heb ik daar mijn rest, gft en plastic in.
    Overal gaat eerst een zak in.

Rest, gft, plastic 1 keer per 2 weken.
    Papier eens in de 6 weken.
    Voor restafval betalen we en redden we meestal eens per 4 weken maar zodra het warmer is buiten gaat hij elke 2 weken.
    Brood en ander droog gft gooi ik meestal los in de gft bak. Dit vangt het sap van de rest wat op.

Glas verzamel ik in de wc kast. Daar liggen ook de batterijen, lampen. Papier verzamel ik in een mand die op een plank in de keuken staat.
    Een heel systeem inmiddels maar eindelijk gevonden wat werkt.

Share This Page