Afval scheiden, hoe doen jullie dat?

Discussion in 'De lounge' started by RosaLynn, Mar 11, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Marlijn82

Marlijn82 Fanatiek lid

Mar 28, 2012
    1,968
    0
    0
    Overijssel
    Ideaal zo heb ik het ook. Lampen en batterijen neem ik gelijk mee naar mn werk daar staat een recyclestraat.

Wij krijgen eindelijk een papiercontainer ergens in mei, ben ik van het gezeul met dozen klaar.

Waar kan ik trouwens met de tetrapakken heen. Ze mogen niet bij het papier maar is wel recyclebaar toch?

2. Noordeling

Noordeling Fanatiek lid

Aug 5, 2014
    1,268
    127
    63
    Wij hebben 4 containers, voor gft, voor plastic en blik, voor papier en voor rest afval.
    'k Heb een prullebak staan, daar gaat plastic en blik in, papier en rest afval breng ik gelijk naar buiten (rest afval hebben we bijna niet) en voor gft heb 'k klein prullenbakje op 't aanrecht staan, zodra 'k eten klaar heb gemaakt breng 'k alles naar de container.

3. lies276

lies276 Niet meer actief

Wij hebben buiten een grote bak staan waar we de grote zakken van het plastic verzamelen. In de keuken heb ik altijd een plastic zakje daarvoor aan mijn handdoekenrekje hangen, zodta ik niet voor elk dingetje naar buiten hoef.

Glas was ik af en bewaar ik in de kelderkast en neem ik 1 keer per week mee als ik boodschappen ga doen.

pakken spoel ik om en vouw ik klein en bewaar ik in een emmer in de schuur. Hier doe ik ook het blik bij.

In de bijkeuken staat een doos voor het oud papier. Een volle doos gaat naar de schuur.

In mijn gootsteenkastje hangt een bakje voor het groenafval.

De grijze kliko kan zodoende 1 keer in de 6 a 8 weken aan de straat ( gezin van 6 personen)
    De groene kliko staat zo'n 6 keer per jaar aan de straat.
    Het werkt dus wel!

4. MissyC

MissyC Fanatiek lid

Dec 5, 2013
    1,098
    8
    38
    Wij hebben gewoon 2 kratten in de schuur staan. 1 voor blik en 1 voor glas. De papiercontainer staat buiten. Wij verzamelen papier eerst op het aanrecht (stapeltje) en dat gaat de container in als we achterthuis komen. Verder hebben we geen aparte gft bak. Dat gaat hier bij het restafval. En daarvoor hebben we een prullenbak in de keuken staan.

5. MissyC

MissyC Fanatiek lid

Dec 5, 2013
    1,098
    8
    38

Drinkpakken mogen bij ons bij het plastic in. Is dat in jou gemeente niet zo?

6. lies276

lies276 Niet meer actief

Nee, dat mag hier niet.
    Daar staat een aparte container voor bij de supermarkt.

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

In de schuur :)

8. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

Nov 13, 2008
    3,422
    447
    83
    Limburg
    Hier hebben we slag in een mandje in de schuur staan, papier in een klein doosje in de keuken. Hebben we nog een grote doos en kiepen we dat kleine doosje om. Restafval hebben we hier in de kleine zakje in de keuken en als dat vol is dan gaat die naar de schuur naar de zak. Plastic en blikken en pakken mogen bij ons in de container. Verder hebben we nog een keukenafval emmertje die buiten net naast de deur staat. Tuinafval mogen wij naar korven brengen die op elke hoek van de straat staan

9. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Wij hebben in de bijkeuken een plastic bak staan voor papier, is die bak vol gaat het naar buiten naar de papiercontainer.

We hebben in de keuken een containter voor restafval, is die vol dan gaat deze ook naar buiten naar de grijze container.

We hebben in de keuken een klein bakje op het aanrecht staan voor groente/fruit afval, als deze vol is gaat hij ook naar buiten en dan in de groene container.

En we hebben in de bijkeuken een plastic zak hangen voor plastic afval, deze gaat als hij vol is in de schuur en die worden in de zakken opgehaald.

- Blikken en drinkpakken moeten bij ons bij het restafval.
    - Glazen potten, brengen we zelf als we die hebben naar de glasbak.
    - Frituurvet, brengen we zelf bij een frituurvet container.
    - Elektrische apparaten en grof vuil, dat brengen we zelf naar de milieustraat als we daar iets van hebben.

Dat was wel een beetje ons beleid voor het scheiden van het afval :).

10. Maev

Maev VIP lid

Dec 4, 2014
    6,071
    5,553
    113
    Hier hebben we een krat voor papier en een krat voor glas/blik die staan op het balkon bij de keuken. Ik heb ooit eens bij xenos een vuilnisbak/standaard (zwart gammel ding) gekocht voor de afvalzakken van het plastic (die je hier gratis kan halen bij de gemeente en een aantal winkels). En de rest gaat in een grijze vuilniszak. (Woon op een flat dus alleen een ondergrondse container) als je een woonhuis hebt evt een aardappelbak met klep kopen en daar je groente/fruit afval in verzamelen over de dag en 's avonds na het eten legen in de container?
    Overigens mogen wij hier ook de luiers gratis afleveren bij de gemeentewerf :) die staan dus vanzelfsprekend ook buiten :D

11. sara1988

sara1988 Bekend lid

Jun 3, 2012
    849
    0
    16
    Nederland
    In het keukenkastje onder de gootsteen hebben wij 2 prullenbakken staan van Ikea op zo'n rails in de voorste gaat het gewone afval in en in de achterste het papier glas plastic ect, deze legen we elke dag na het avondeten.
    We hebben in de schuur een doos voor het oude papier, mandje voor t glas en een vuilniszak voor t plastic.

12. roxannekuh

roxannekuh Niet meer actief

wij hebben in de garage een rekje met kratten staan waar de glazen in gaan. er staat een doos voor het papier. en hier bij ons hebben we plastic zakken waar het plastic, drankkartons en blik in kan wat elke maand aan de straat opgehaald word. wij hoeven alleen het glas zelf weg te brengen de rest hebben we gescheiden in de garage staan.

13. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

Apr 16, 2013
    4,184
    1
    0
    Op 't terras een grote bak met de restafvalzak, de pmd-zak en de plastiek-zak. Daarnaast nog een aparte bak voor glas, want die wordt niet opgehaald.
    De GFT gaat in kleine bakjes van wortelen (op 't aanrecht). Bakje vol = naar de composthoop in de tuin.

In de keuken in de kast hebben we ook een klein vuilbakje voor restafval en een grotere bak voor PMD. Die wordt naar 't terras gebracht als ie vol is.

Papier en karton verzamelen we in een hoek van de living.

14. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Als je er de ruimte voor hebt: Ik heb een trofast kast gekocht bij Ikea (de schuine versie, die paste onder de zoldertrap). Ik heb er een aantal grote bakken in gedaan: 1 voor papier, 1 voor plastic, (de zak past er net niet omheen, maar het werkt prima) 1 voor glas, 1 voor statiegeld flessen, 1 voor wc en keukenrolletjes (ze hebben op school nog eens wat nodig) en 1 klein bakje waar wat losse rotzooi in ligt zodat dat niet ligt te slingeren door de berging.

In de keuken heb ik 2 prullenbakken van Brabantia, 1 voor restafval en 1 voor groenafval. Op het aanrecht heb ik nog een heel klein afvalbakje voor de koffiepads, anders liggen er steeds koffiedruppels voor de prullenbak... ;)

Buiten staan 3 containers: papier, groen en rest maar ik heb echt geen zin om voor ieder klokhuis of papiertje naar buiten te lopen, vandaar de prullenbak in de keuken.

Klinkt ingewikkeld als ik het zo opschrijf maar dat valt heel erg mee... ;)

15. Uilenmama

Uilenmama Niet meer actief

Ik heb een afvalbak in de keuken staan waarin het restafval gaat. Er naast staat een kleine bak voor GFT met een afbreekbare zak er in.
    Karton en papier doen wij in een boodschappentas en glas gaat naar buiten in een tas.
    Aan de brandblusser in de keuken hangt de plastic zak.
    Als die vol is , gaat ie naar de schuur.

16. marb

marb VIP lid

Oct 21, 2007
    11,070
    4,729
    113
    Wij hebben twee afvalbakken: een voor plastic en een voor restafval. Papier en glas ligt in een grote la in de keuken. Dat breng ik 1 keer in de week weg naar de papier- en glasbak (dan neem ik ook meteen het plastic mee).

We hebben geen groene container hier, dus we hebben een composthoop achter in de tuin. Het gft-afval houden we apart in een hoge tupperwarebak (met zo'n klepje) in de vensterbank van de keuken.

Batterijen liggen in een la, die moet ik echt eens wegbrengen :D

Wel heel fijn om te merken: we hebben gemiddeld nog maar 1 vuilniszak restafval per week (blik wordt niet gescheiden), eigenlijk net iets minder. Vorige week wilde ik de container aan de straat zetten, maar toen bleek ie nog leeg :D

Share This Page