Afval scheiden; hoe pak jij het aan?

Discussie in 'De lounge' gestart door Rozanna, 11 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Wij hebben in de tuin 3 kliko's. 1 voor papier, 1 voor groenafval en 1 voor restafval. Daarnaast heb ik een prullenbak waar ik een zak heb zitten voor PMD. Als die vol is knoop ik hem dicht en leg ik hem bij de kliko's. De kliko's staan onder een afdak bij de achterdeur. Ideaal bij regen en kou: je kunt gewoon droog naar de kliko's lopen!
    In mijn gootsteenkastje heb ik een afvalbak met 3 emmers. 1 daarvan is voor restafval, 1 voor plastic en 1 voor gft. Op die afvalbak heb ik een mandje Stan voor oud papier. Zo hoef ik niet voor ieder wissewasje naar buiten te lopen.
    Ik ben nu heel streng geworden op het scheiden. Dit jaar is bij ons de regeling veranderd. Voor het inleveren van restafval moeten we betalen. De rest is wel gratis.
    Voor iedere keer dat we de container met restafval aan de weg zetten moeten we €6,- betalen. Iedere 2 weken kunnen ze worden geleegd. Maar ik zet hem 1x per 6 weken aan de weg. Dan zit hij ook helemaal vol. Als je hem iedere 2 weken aan de weg zet moet je per jaar een flink bedrag betalen. Nu hoef ik dus gelukkig heel wat minder te betalen. En als de jongste uit de luiers is zal het nog minder vaak hoeven.

2. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.827
    9.336
    113
    Gelderland
    Wij hebben 3 kliko's. Groen, rest en papier. Plastic wordt 1 keer per 2 weken opgehaald. Die verzamel ik in de schuur en zijn meestal 3 zakken per 2 weken.

In huis heb ik 3 prullenbakken standaard in de keuken zitten. 1 40 liter en 2 keer 20 liter (qua prullenzak maat) dus zullen wat kleiner zijn. De grote gebruik ik voor plastic en de kleine voor rest en gft. Op het aanrecht staat nog een klein gft bakje. Papier zamel ik in een mandje in en breng elke 1a2 dagen naar de papierbak. Glas verzamel ik bij de lege flessen (toiletkast) en breng ik weg met boodschappen doen. Peullenbakje boven haal ik alleen papier uit en de rest gaat gewoon in een zak bij rest. Grotere dingen doe ik tegenwoordig altijd in de restbak en zet ik elke 2 weken aan de straat. Ruimt eindelijk lekker op ;)

3. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    In de keuken heb ik 3 prullenbakjes in een kastje:
    1 = plastic, wordt eens per 2 weken opgehaald in zakken langs de weg
    2 = GFT, wordt in groene kliko eens per 2 weken opgehaald
    3 = restafval, wordt in grijze kliko eens per 2 weken opgehaald

Papier bewaar ik in dozen in de schuur, dat wordt eens per maand opgehaald.
    Glas en KCA bewaren we en brengen we af en toe zelf weg.

Halen jullie ook papieren etiketjes van plastic dingen af etc? Ik doe dat allemaal niet hoor, dat kost me echt veel te veel tijd.

4. Lindalovesmo

Lindalovesmo Niet meer actief

Hier hebben we 3 bakken, grijs, groen en plastic.

Groen wordt om de week opgehaald, plastic en grijs 1x in de maand.

Ik heb binnen 1 klein bakje voor het gft spul, een iets grotere voor grijs en plastic breng ik gelijk naar de bak.

Papier en glas wordt hier om de week opgehaald, papier gaat in een kartonnen doos en glas in een winkelmandje van de c1000 die in de schuur staan.

En dan heb ik nog de luierzakken, die kunnen we bij een kdv brengen, die staan ook in de schuur

5. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Wij hebben twee prullenbakken in de keuken: eentje voor pmd, en eentje voor restafval. In de bijkeuken hebben we een toren met kratten, waarvan er eentje bestemd is voor papier en eentje voor glas. Voor het groenafval hebben we geen bak binnen, dat brengen we gewoon naar de container buiten.

Al deze dingen mogen we op bepaalde tijden aan de weg zetten, dus als we niet aan het klussen zijn hoeven we niets zelf weg te brengen. Afgezien van batterijen, lampjes en dat soort zaken, die gaan zo nu en dan gewoon mee naar de supermarkt waar bakken staan.

6. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    wij hebben nu 3 bakken staan. 1 voor rest, 1 voor gft en 1 voor papier. ik geloof vanaf januari ook 1 erbij voor plastic dus dan zijn we die zakken kwijt.
    als we verhuisd zijn hebben we alleen een bak voor gft en een bak voor rest. dan zitten we dus weer fijn met die zakken plastic en dozen voor papier (wat gelukkig wel opgehaald wordt)
    zit ook te bedenken hoe we dat gaan bewaren tot het opgehaald wordt aangezien dat plastic behoorlijk gaat stinken in de schuur.
    Nu hang ik het onder een afdakje maar dat heb ik dan ook niet meer. lekker aan het puzzelen.

7. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Vanaf januari moeten wij ook meer gaan scheiden.
    We hebben nu een groene, papier en restafval container. Plastic konden we altijd al doen maar was niet verplicht, maar vanaf januari heb je geen keus meer want dan wordt de restafvalcontainer nog maar 1 keer per 4 weken opgehaald. Glas deden we ook altijd al apart. Dus je moet wel plastic, blik, en pakken gaan scheiden.
    Als straks ons 2e kindje erbij komt krijgen we een 2e restafvalcontainer erbij voor de luiers. We hebben dan dus 4 containers en een opslag voor het plastic! 5 verzamelplekken dus.
    In de keuken staat nu 1 prullenbak voor de restafval. Groen gooiden we altijd meteen in de container maar we mogen er wel wat bijzetten voor al het andere.

Ik vind het scheiden zon gedoe en eigenlijk onzin. Bij het afval verwerken wordt het plastic tussen de restafvalberg uitgeblazen en eigenlijk wordt alles nogmaals gesorteerd. Ik moet het als burger dus doen maar bedrijf doet het ook nog een keer. Waarom niet in 1 keer goed? Van burgers mag en kun je niet verwachten dat zij dat 100% goed doen. Daarnaast gaat mijn afvalstoffenheffing bijdrage niet naar beneden maar moet er wel enorm veel voor doen.

8. Lizzy1986

Lizzy1986 Fanatiek lid

22 feb 2011
    4.230
    28
    48
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Hier hebben we twee duobakken, een voor rest en gft en een voor plastic en papier... Staat een prullenbak in de keuken voor de rest, voor het plastic en papier heb ik een soort van mand staan die ik elke dag wel mag legen. En voor het gft staat er een bakje op mijn aanrecht, gaat ook twee keer per dag leeg in de gft.. Glas verzamel ik apart en dat wordt een keer in de zoveel tijd weg gebracht..
    Ben soms ook wel scheidmoe :p

9. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113

Ik doe het net zo en alles is hier exact zo gergeld als bij jou.
    Ik heb voor het restafval een vuilnisbakje in een keukenla (nou ja, groot en uitschuifbaar) en een aparte vuilnisbak, zo'n Brabantia voor het plastic afval. Ik doe daar ook al maanden de lege melkpakken enzo in. Ik maak ze goed plat.
    Volle zakken gooi ik achter de schuur tot alles aan de staat kan. Ik doe er geen verpakkingen in die sterk naar vlees of vis ruiken, anders komen er katten op af.
    Glas gooi ik eens per maand ofzo in de glasbak. Dat doe ik in een bak in de schuur.

10. Joli86

Joli86 Fanatiek lid

13 feb 2013
    2.070
    97
    48
    Wij scheiden nu

Papier (wordt 1x per maand opgehaald)
    Glas
    Plastic, blik en pakken (wordt opgehaald in plastic zakken elke 2 weken)
    Groenafval en etensresten (groene kliko komt 1x per 2 weken)
    Restafval (grijze kliko komt 1x per 4 weken)

Deel Deze Pagina