Afval scheiden, loont het?

Discussie in 'De lounge' gestart door 1981Mama, 28 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    Wij betalen niet per lediging, maar een totaal bedrag per jaar, dus het aantal maakt hier niet uit.

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    Ik ook niet. Ik heb dus ook wel eens pizzadozen of bonnetjes erbij gegooid.

3. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
  4. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.267
    25.734
    113
    Wij scheiden ook afval:
    Glas: een sorteercontainer van ikea in de trapkast en als hij vol is breng ik het naar de glasbak)
    Papier en karton: klein afval in lade in de gangkast en als dat vol is in onze container
    PMD afval: in een duo prullenbak en vandaar naar de container
    Rest afval: in een duo prullenbak en vandaar naar de container
    GFT (behalve in de warme zomermaanden, dan vind ik het een klere klus om die container die 2 wkn staat te ‘marineren’ schoon te maken. Zo goor...)
    En op het aanrecht heb ik ook zo’n calypso mepal bakje om gft in te gooien. Scheelt me weer heen en weer geloop tijdens het snijwerk e.d.

Maar vandaag wel lichtelijk geïrriteerd. Ik ga mijn pmd wegbrengen staat er op die container dat het vanaf november bij het restafval mag, omdat de gemeente overstapt op zo’n sorteermachine. Nou zit ik met een duo prullenbak waar ik straks voor de helft niks meer mee kan :confused:

5. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Wij hebben ook geen 'blauwe bak' daar zal al een belangrijk verschil liggen. Er wordt gewoon 'oud papier' opgehaald. En dat zetten wij in kartonnen dozen aan de straat.

catlady vindt dit leuk.
  6. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ja dat zal. Wij hebben sinds kort een blauwe bak. Maar dit kregen we wel in andere vorm aangeboden. Maar ik scheid papier nu wel beter met een blauwe bak.

7. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Ik zou zeggen, sloop dat apparaatje, verzamel de printplaten en lever die in bij een ijzerboer ofzo.
    Krijg je er ook geld voor. Niet veel maar toch.
    Of verzamelen en inleveren bij de gemeente

8. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik kan het niet inleveren bij de gemeente want er zit een naald in die in mijn lijf heeft gezeten. En ik ga geen 120-180 apparaatjes per jaar demonteren. Bovendien zijn ze niet gemaakt om open te maken ;)

9. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    Wij scheiden ook, maar ik kan me echt ergeren aan: een biobakje in het kastje, een papierbak in de gang, een doos met glas in de schuur. Eigenlijk wil ik ook plastic scheiden, maar ik heb zo’n vreselijke hekel aan rotzooi, dat ik niet eens weet waar ik dat weer zou moeten laten?
    onder de gootsteen staan de vuilnisbak en de biobak en in de andere lades kan geen vuilnisbak/zak
    Hoe doen anderen dat?

Wij hebben geen glasbak, papierbak, biobak of plasticbak in de straat. Wel 3 kliko’s, maar ik ga idd niet voor elke bananenschil naar buiten... plastic moet in een ondergrondse bij de supermarkt.

10. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.769
    2.184
    113
    Ik raak er al aan gewent. Wel heel lastig dat ze het je soms niet echt makkelijk maken.
    Papier wordt hier niet opgehaald, dus moet naar de milieustraat. De milieustraat is in een deelgemeente, 12 km verderop, en ik heb dus geen auto.
    Je zou denken dat ze het juist aanmoedigen om geen auto te hebben (goed voor het milieu) maar dit is echt onmogelijk voor mij, dus helaas: het papier verdwijnt hier in het restafval...

11. sannever

sannever Fanatiek lid

22 jan 2014
    1.784
    1.580
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik heb geen mega grote keuken dus liever 1 kleine afvalbak van 20 liter dan 5 verschillende ,liever 1 kliko in de tuin ipv nu 3...Daarbij ben ik geen heilige, ik bestel regelmatig wat via internet, al dan niet verpakt in een te grote doos (altijd makkelijk om spullen in op te bergen ,scheelt plastic opbergbakken kopen) ,fruit doe ik in een papieren zak of gewoon los..Ik let heus wel op met wat ik koop zoals ik al aangaf maar dat neemt mijn irritatie niet weg!Verschillende bakken /kliko's kosten gewoon veel ruimte, om over de stank in de zomer nog te zwijgen!

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  12. Cindy1977

Cindy1977 VIP lid

12 mei 2017
    7.933
    12.187
    113
    Een vriendin heeft een lade in de diepvries leeggemaakt en mikt daar al haar groen afval in. Dan leegt ze het tegen de tijd dat het opgehaald word en zo heeft ze er ook geen stank van.

13. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Hier scheiden we glas, papier en tuinafval. Plastic en gft gaan bij het restafval. Zou ook niet weten hoe en waar ik al dat plastic op moet slaan en hier in de buurt word dat niet appart ingezameld en is er ook geen inleverpunt. Of ik zou meerdere malen per week naar de milieustraat moeten rijden maar dan zit ik nog met het opslag probleem en dat is qua autoritjes natuurlijk ook niet zo milieu bewust. Wij betalen niet voor aantal legingen maar per kliko in bezit per jaar. Wij hebben 1 kliko voor papier die word wekelijks geleegt. 1 voor gft en tuin afval die word eens in de 2 weken geleegt en wij hebben 2 kliko's voor restafval die worden ook eens in de 2 weken geleegt. Het is altijd wel proppen om die 2 dicht te krijgen de dagen voor de leging, meestal moet ik er even in gaan staan om alles plat te krijgen. Glas breng ik zodra er wat staat naar de glasbak (zelfs voor 1 leeg groentepotje), dat spaar ik niet op ofzo, ook ivm geen opslag ruimte.
    Ik lees hier voor het eerst dat bonnetjes niet bij het papier mogen dat doe ik al jaren en zal dat vanaf nu dus bij het restafval gaan gooien.

14. GossipGirlxoxo

dat vind ik een hele slimme oplossing! Die ga ik onthouden voor als ik in de nieuwe keuken een vriezer in de keuken heb. Ik heb nu namelijk 1 grote vriezer op zolder en om voor elke bananenschil 2 trappen op en af te lopen is me net iets teveel van het goede.

Cindy1977 vindt dit leuk.
  15. GossipGirlxoxo

Wat dacht je van vieze beestjes in de zomer die uit de kliko kruipen als deze niet wekelijks worden geleegt :|

sannever vindt dit leuk.
  16. Heartofhope

Heartofhope Fanatiek lid

14 mrt 2019
    1.027
    1.224
    113
    Deksel op een kiertje en geen beestjes hoor. In de gft gebruik ik altijd die bio zakjes dus stank valt ook dik mee en hoef niet elke keer dat kreng schoon te maken.

Whoopy en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  17. GossipGirlxoxo

Lekt er niets door die biozakjes heen?

18. Heartofhope

Heartofhope Fanatiek lid

14 mrt 2019
    1.027
    1.224
    113
    Nee hoor, goed dicht knopen dan is er niks aan de hand. Je moet er natuurlijk geen heel vloeibaar spul in gooien. Restjes pastasaus verdwijnt er nog wel eens in maar nog nooit een lek gezien. En al zou er hier en daar een gaatje ontstaan, altijd nog schoner dan alles er zo los in mikken lijkt me.

19. GossipGirlxoxo

20. Heartofhope

Heartofhope Fanatiek lid

14 mrt 2019
    1.027
    1.224
    113
    Etensresten gaan ook gewoon in de gft. Wij hebben zelf genoeg aan 1 klein bakje waar we de hele dag mee doen.

Deel Deze Pagina