Zelfdiscipline.... hoe train je dat?

Discussion in 'De lounge' started by Pippa02, Jun 20, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Pippa02

Pippa02 Niet meer actief

oke, ik ga met de billen bloot:oops:
    Mijn grootste tekortkoming is denk ik mijn gebrek aan zelfdiscipline. Ik loop hier echt steeds tegenaan en zie dit als de oorsprong van mijn "problemen".
    Zo wil ik dolgraag 20 kg afvallen, meer geld sparen en mijn huishouden wat beter voor elkaar hebben. Maar als puntje bij paaltje komt, lukt het steeds niet omdat ik erg makkelijk van mijn eigen plan afstap. Ik eet dan toch ongezond, ga schuiven met spaargeld om toch iets te kopen en ga liever netflixen dan met een stofdoek door het huis. Ik ga zo impulsief op in de korte termijnbehoeftes en voel me daar achteraf zo slecht bij. Want zo is er weer een dag/week/maand voorbij waarbij ik geen stap dichtbij mijn belangrijke doelen ben gekomen. Pff ik word zo moe van mezelf daarin.
    Ik snap ergens wel waar het vandaag komt. Ben erg vrij opgegroeid met weinig verantwoordelijkheden. Die discipline is er dus niet met de paplepel ingegaan. Maar dat mag geen excuus zijn toch?! Ik ben nu volwassen en vind eigenlijk van mijzelf dat ik dit gewoon moet doen en kunnen.
    Ze zeggen dat discipline en wilskracht als een spier is en dat je het kunt trainen. Maar hoe doe je dat precies?

Herkennen meer van jullie zich hierin en heeft iemand tips ideeen hoe ik uit deze spiraal kan komen? Ik schaam me er echt voor en heb er zelf erg veel last van:oops:

Liefs,
    Pippa

2. jessy77

jessy77 VIP lid

Aug 9, 2007
    8,640
    5,947
    113
    Ik zoek al jaren naar het woord zelfdiscipline maar het begint er steeds meer op te lijken dat ie echt niet in mijn vocabulaire voorkomt. Kan er dus eigenlijk niks mee. Geen tips voor je maar wil je bij deze laten weten dat je er niet alleen in staat, ook fijn toch?:D

Zara75, Meca and Pippa02 like this.
  3. mama en zoon

mama en zoon Bekend lid

Jan 27, 2017
    740
    209
    43
    Wat ik doe is subdoelen maken.
    Dwz, vandaag stofzuigen dweilen afstoffen, morgen toilet en keuken, etc.
    Zo ook met afvallen. Als ik gezond eet gedurende de dag, mag ik van mezelf een koekje 's avonds. Ik balans daarin. Heb ik vandaag taart, dan vandaag en morgen ook geen koek.
    En verder is het gewoon doen.
    Verstand op nul en gaan met die banaan.

DastyQueen likes this.
  4. Meisje89

Meisje89 VIP lid

Jun 9, 2009
    7,155
    1,394
    113
    Female
    België
    Ik maakte vorige week een huishoudschema en ik heb een weekmenu. Het huishoudschema moet ik nog wat extra op punt stellen want de ene dag bleek ik minder tijd te hebben en de andere meer en zo wordt het al een soep en dan herval ik al snel in oude gewoontes..

De weekmenu doe ik al 1,5j, en dat helpt om zowel altijd gezonde voeding op tafel te zetten, goedkoper boodschappen te doen en minder tijd te verliezen in de winkel en savonds met te bedenken wat je op tafel gaat zetten.

Als ik mijn menu niet maak of maar half invul dan merk ik dat we meer uitgeven want extra naar de winkel is ook extra dingen meenemen die je eigenlijk niet echt nodig hebt! En dan is het savonds "hm, geen vlees, welke groenten, wat gaan we eten..." en dat zorgt voor beetje stress weer dus niet fijn.

Je moet alleen zien dat je je aan dat schema houdt ;) ik merk dat als ik iets op papier heb en dan kan afvinken bv of zoals dat menu elke keer kan zien als ik in de keuken loop, dat helpt. Huishoudschema is nog niet afgeprint en dat is alweer makkelijker om gewoon niet te doen dan dus moet ik straks nog effe aanpassen en dan afprinten, hopelijk gaat het dan beter!

5. In your eyes

In your eyes Niet meer actief

Ik stel mezelf deadlines en grenzen. Ik mag dus best snoepen/geld uitgeven/uitstellen, maar tot een bepaald punt.
    Uiterlijk dit weekend moeten alle ramen gezeemd zijn, ik wil minimaal een x bedrag op de spaarrekening hebben en een maximaal aantal kilo wegen.
    Als ik dan te dicht bij die grens kom, dan heb ik daar alleen maar mezelf mee. Ik zal dus door de maand heen minder geld uitgeven/snoepen/uitstellen omdat ik niet het risico wil lopen dat ik op vrijdagmiddag nog de ramen moet gaan doen, moet bezuinigen op mijn favoriete douchegel of geen taart kan eten op een feestje.
    Ik beloon mezelf liever door dan eerst het huishouden te doen en daarna een boek te lezen, dan dat ik mijn boek moet wegleggen omdat mijn deadline nadert.
    Ik ben best vrij voor mezelf, maar van een deadline wijk ik echt niet af.

Marchella likes this.
  6. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Ik raad je aan het boek "Je bent wat je doet" van Roos Vonk te lezen. Het gaat over gedragsverandering en hoe je dat kunt bereiken. Heel leuk en makkelijk geschreven, maar wel gebasseerd op wetenschappelijk onderzoek. Ze biedt ook oefeningen om je te helpen bij je doel. Moet je alleen wel de discipline vinden om het boek te lezen ;)

7. Liva

Liva Fanatiek lid

Dec 5, 2016
    2,018
    3,042
    113
    Het klinkt ook een beetje als onbewust ontsnappen aan iets anders. Slecht eten, geld uitgeven en tv kijken zijn alledrie manieren om iets anders niet te doen/voelen.

Hoe voel je je over jezelf? Ben je zeker, ben je tevreden, ben je eenzaam etc? Ik zou eerst wat zelfonderzoek doen, denk dat daar de eerste stap naar een oplossing ligt.

8. tuc

tuc Niet meer actief

Simpele, haalbare doelen stellen.
    Begin heel klein en kijk wat voor gevoel het geeft als het lukt. De wil/drang om meer doelen te halen wordt dan groter als het goed is. Hier wel iig.

Maar ik ben dan op bepaalde gebieden ook heel streng voor mijzelf en heel perfectionistisch dus hier zit dat wel in de aard van het beestje.

9. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,186
    35,873
    113
    Ik heb alleen zelfdiscipline als ik het einddoel heel belangrijk vind. Heb mijzelf er bij neergelegd dat als het niet lukt ik het blijkbaar niet graag genoeg wil en dat ik dan ook wel zonder kan.
    Sparen zonder duidelijk doel kan ik niet goed. Spaar ik ergens naar toe, dan lukt het wel.

10. Triangel

Triangel Niet meer actief

* schaam schaam * Ik herken het wel. Wat bij mij goed werkt is een stok achter de deur en gewoon echt moeten. En er in mijn hoofd een wedstrijdje van maken met anderen. Ik doe aan de lijn, moet ook afvallen, net als jij. Wel wat minder. Maar goed, ik ken nog een paar mensen die aan de lijn doen. Wat bij mij goed helpt om niet te snaaien als ik wel wil, is denken aan dat ik eerder mijn doel wil hebben bereikt dan zij. En aan een bepaald moment waarvoor ik graag kilo's kwijt wilt. En denken: wat heb ik er nou aan om een heel pak koeken weg te schransen. Niets.

Voor geld sparen heb ik wel een oplossing: een spaarrekening met een opnametermijn van 30 dagen voor het echte grote doel en de buffer. Er staat ook nog een relatief klein bedrag vrij opneembaar, maar oh oh oh, daar schuif ik regelmatig mee voor vnl impulsieve aankopen.

Poetsen in huis herken ik gelukkig niet, ik hou van opgeruimd en schoon. Heb ook een vrij leeg huis, ben dol op ontspullen, dus dat maakt erg makkelijk en snel schoon.

11. Kyra73

Kyra73 Fanatiek lid

Oct 24, 2013
    1,568
    455
    83
    Oh wat herken ik mij in de OP. Voel ik mij er gelukkig bij? Nee. Ben ik bezig met veranderingen? JA. Sinds een kleine maand wordt ik geholpen door een lieve voedingsdeskundige en de eerste resultaten staan in mijn banner. Zij is mijn stok achter de deur, maar ik ben ook eerlijk naar haar en mijzelf toe. Afgelopen week ging niet geweldig en dan heeft ze een bemoedigend woord voor me en voel ik me weer beter over de wel gehaalde resultaten waardoor ik weer door ga met een gezonde leefstijl (dank je wel Tina)

Wat ik vooral merk is dat ik niet teveel tegelijk moet veranderen. Eerst 1 ding echt een gewoonte laten worden en dan het volgende aanpakken. Ik weet niet of je van de vele prullaria in huis bent, maar sinds wij zijn verhuisd heb ik veeeeeeel minder spullen in huis en ben ik veel strenger naar mezelf en de kinderen geworden over opruimen en dat helpt. Het is nog niet iedere dag of week helemaal top, maar de dagen dat het hier echt opgeruimd, schoon en netjes is worden er wel steeds meer, waardoor ik weer tijd overhou voor andere zaken en leuke dingen voor mezelf doen.

Een huishoudschema en een weekmenu kunnen je hierbij helpen, maar bijvoorbeeld ook werken met een to-do lijst oid. Ik hoorde laatst iemand vertellen dat hij aan het eind van de dag een e-mail naar zichzelf stuurt met alle afspraken en planningen voor de volgende dag. Ik ga dat vanaf vandaag ook doen, want iets afstrepen voelt altijd heel erg goed.

Veel succes.

Meisje89 likes this.
  12. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

Nov 1, 2016
    2,082
    320
    83
    Female
    Ik kan bij tijd en wijlen ijzersterke discipline opbrengen en dan ben ik een periode helemaal op. Zo heb ik dat jaren gedaan en besloten dat het teveel energie kost.

Soms moet de tijd rijp zijn voor iets. In dit geval bedoel ik dan afvallen. Blijven proberen en op een gegeven moment ben je op het punt dat het gewoon lukt. Zo ben ik eerder heel veel kilo's verloren, maar ook weer aangekomen. Nu weer op een punt dat ik er weer voor ben gegaan.

Wat geld betreft. Ik ben gestart met ontprullen. Dat heeft indirect een goed effect op mijn uitgaves. Vroeger haalde ik net genoeg weg om ruimte voor nieuwe spullen te creëren en nu kijk ik naar wat de waarde voor mij is en geef ik het een andere bestemming als die waarde er niet is. Zonder de ruimte weer te willen vullen.

Schoonmaken doe ik voor een deel gestructureerd (de was, vaat, dagelijkse kleine dingetjes) en nu en dan wat opruimwoede en dan is het weer helemaal netjes. Dat heb ik van mijzelf geaccepteerd en omarmd. Dat is mijn manier en echt vies is het alsnog nooit. Hooguit een beetje stoffig.

Ontspullen geeft ook gelijk afleiding om niet uit verveling te gaan snaaien.

13. Deedee91

Deedee91 VIP lid

Jun 10, 2015
    13,641
    5,667
    113
    Niet echt grote tips maar wel hekenaar. K wil 20kg kwijt maar blijkbaar niet graag genoeg.
    Ik geef te veel uit aan bootschappen, elke maand een budget maar kom er overheen. Maar ach lekker eten is ook belangrijk.
    Huishouden werkt bij mij het beste om een vaste dag te gebruiken voor de grote dingen. De rest bijhouden en ik vind het prima. Ben nou eenmaal geen poetser.

Ik denk ook wel eens waarom lukt het mij niet. Ik ben meer een type voor een 7 ipv een 10 en dat verklaard waarom ik geen grote zelfdicipline heb denk ik.

14. grasspriet84

grasspriet84 Fanatiek lid

Jun 17, 2016
    1,778
    32
    48
    Het afvallen is bij mij ook een dingetje -_- Ik wéét dat het beter is voor mijn spieren om te sporten of weer te gaan hardlopen. In de ochtend heb allerlei plannen om sat savonds te doen en savonds ben ik toch weer te moe dus doe ik het maar niet.

Huishouden: doe elke dag wat. De ene dag is het een was draaien en drogen en de volgende (of de dag daarna) opvouwen en opruimen. Dan eens een keer stofzuigen dan weer iets anders. Vandaag had ik nergens zin in dus doe ik het niet. Ben geen poetser en vind het prima zo.

Met geld en budgetten kan ik heel goed uit de voeten. Heeft te maken met mijm controledrang denk ik haha. Beetje lang (en persoonlijk) verhaal hoe ik dat doe, maar als je hulp wil mag je een pb doen. Heb twee bekenden van mij geholpen om uit de financiële problemen te komen. Kan zo de sidekick van John Williams worden. Haha!

Merk altijd wel aan mezelf dat als ik eenmaal bezig ben, sat ik dan ook wel doorga. Heb ik een dag niks, dan is een voet van de bank lichten me bij wijze van spreken al te veel.

Weekmenu vind ii ook een goed idee! Ga ik ook eens doen

Meisje89 likes this.
  15. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Door het jezelf makkelijk te maken. Wat je niet in huis haalt, eet je niet op. Het is makkelijker om jezelf alleen tijdens het boodschappen doen te begrenzen, dan elke avond als je voor de kast staat. Geen boodschappen doen als je trek hebt, zorgt dat je beter boodschappen doet. Een duidelijk boodschappenlijstje. Dat soort dingen.

Qua sparen, elke maand een vast bedrag wegzetten. Ik houd van aparte potjes. De zorgtoeslag zet ik meteen weg, evenals de kinderbijslag. Dat laatste mag alleen gebruikt worden voor kinderkleding. Maar dan moet ik het dus al uit een potje halen en dat maakt me bewuster. Ook cadeautjes zet ik apart, het is makkelijker om elke maand een klein beetje weg te zetten, dan opeens (zeker met sinterklaas) grote bedragen te moeten uitgeven. Op die potjes zet ik ook een doel, dat werkt lekker omdat je ergens naartoe werkt. Een en ander kan bij de ING supermakkelijk in de app, dus vermoedelijk bij andere banken ook.

Qua huishouden ben ik ook een ramp, maar bepaalde basics zijn duidelijke afspraken over. Elke avond is de keuken netjes, de tafel schoon en even gezogen. Elke zondag worden alle bedden verschoond. Dat is dus nu ritme en niet meer zelfdiscipline.

16. Aszz

Aszz Niet meer actief

Het echt 1000% willen. Anders lukt het niet, nooit.
    Dus eerst de motivatie zien te vinden, maak een plan, stel doelen. Maak jezelf enthousiast.
    Je kan alles, vergeet dat niet.

17. Lentekriebels

Lentekriebels Fanatiek lid

Aug 15, 2015
    1,086
    156
    63
    Ik heb ook niet de discipline om die spier te trainen :p herken je probleem dus heel erg en er ook nog geen oplossing voor gevonden. Van uitstel komt afstel is zo'n beetje mijn levensmotto en ondanks dat het me altijd weer gigantische problemen, teleurstellingen en schuldgevoelens oplevert is het wel het enige waar ik - heel gedisciplineerd eigenlijk - mee door blijf gaan...

Pippa02 likes this.
  18. Pippa02

Pippa02 Niet meer actief

Dank jullie wel!

Het doet me al goed om te horen dat meer vrouwen zich hierin herkennen. Soms lijkt/ voelt het alsof iedereen om mij heen zichzelf zo goed onder controle heeft en ik als enige zo "losgeslagen" ben.

Ik heb (dankzij de tips) voor mijzelf nu gekeken waar ik prioriteit aan wil geven. Ik heb besloten om financiën nu bovenaan te zetten. Aangezien ik nog zwanger ben en niet mag afvallen en qua eten wel een gezonde basis heb (naast het snoepen) laat ik het strengere dieet werk nog liggen tot latere orde.

En ik denk dat door op de financiën letten er ook voor zorgt dat we het onnodige eten sneller laten liggen, waardoor we dat wel al een beetje mee kunnen pakken. Ik heb nu week budgetten gemaakt voor de boodschappen en variabele kosten (kleding, drogist etc). Meestal koop ik in de eerste week/ weken nadat loon gestort is alles impulsief om aan het eind van de maand echt krap te komen waardoor ik toch ga schuiven met spaargeld. Nu weet ik waar de grens ligt per week en is het soms een kwestie van hooguit een week tot paar dagen wachten tot mijn volgende budget vrijkomt en ik weer wat spulletjes kan kopen. Dat moet toch wel te overzien zijn... :rolleyes:

En zo is er elke week genoeg geld voor de gewone/noodzakelijke dingen en alles wat we per week overhouden aan budget kan in de "fooienpot" en daar kunnen we dan weer iets extra's mee doen.
    Ik ben zelf iig al wel enthousiast over dit plan en hoop dat het op deze manier lukt van het gereserveerde spaargeld af te blijven. :thumup:

Triangel likes this.
  19. jeshh

jeshh Niet meer actief

Meiden, wat zijn jullie soms streng voor jezelf! Ik snap dat sommige dingen moeten, maar LEEF ook een beetje! :)

20. Pippa02

Pippa02 Niet meer actief

Het klinkt misschien wat streng nu... maar het punt is juist dat ik nooit streng voor mezelf ben. Ik praat alles wel weer goed voor mijzelf, heb altijd goede argumenten om te mogen snoepen of onzin te mogen kopen om eind van de maand altijd weer teleurgesteld te zijn in de weegschaal en de kale bankrekening. Dat gevoel is echt naar... en het voelt ook echt alsof ik mijzelf niet onder controle heb.
    Ik wil dus eigenlijk ook leren om strenger te zijn voor mijzelf. Mezelf leren begrenzen door duidelijke kaders te stellen, waarbinnen ik echt wel genoeg vrijheid hou, maar ook wat meer in balans kom met mijn verantwoordelijkheden.
    Het stomme is dat ik dit bij mijn kinderen zo goed kan neerzetten, die kaders.
    Het lijkt ook echt alsof ik mezelf moet heropvoeden op dit gebied. Dus even weer iets strakker regime om die balans te vinden tussen enerzijds lekker leven en anderzijds me daar ook oprecht goed bij voelen, de hele maand door omdat ik mij ook aan de (paar) afspraken met mijzelf kan houden.

Triangel likes this.

Share This Page