Afval scheiden... wat is jouw "systeem?"

Discussion in 'De lounge' started by LadyKikker, Jun 15, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

Jan 20, 2009
    3,822
    2,003
    113
    Ik heb het volgende: een papiercontainer, groene container en restafvalconrainer. Zakken voor plastic (blikes en drinkpakken) en een zwart kratje voor glas.
    De ene week is de groene container aan de beurt met de zakken en het zwarte kratje. De andere week grijs. Periodiek het oud papier.
    Groen, plastic etc., glas en papier is gratis. Restafval 5.50 per lediging voor een 140ltr. Container (een kleintje).

Ik word soms gestoord van al dat afval en het lijkt soms een dagtaak. Maar wat een groot voordeel is: je bent je bewust van de hoeveelheden die je produceert. Met name plastic, metaal en drinkpakken. Bizar wat ze verpakken tegenwoordig. Het heeft even geduurd maar ik heb een redelijk systeem. Op het aanrecht staat een klein containertje voor het groenafval. Bij de keukendeur hangt een tas waar ik plastic, papier en evt. Restafval in verzamel. Want je zult zien; er is maar weinig restafval. Met het warme weer loop ik wat vaker naar de groencontainer. De tas leeg ik als hij vol is. Buiten verdeel ik het dan over de juiste bakken. Plastic tasje gebruik ik of opnieuw (tenzij hij vies is) of hang ik in de bak restafval. Ik heb tussen de deksel een stok op de rand en daaraan het zakje. Is deze vol..knoop ik m dicht. Groencontainer laat ik nu vaker legen ivm maden enzo. Er hangt wel een speciale zak in om de container zelf schoon te houden. De grijze bak heeft sinds januari drie keer aan de weg gestaan. Glas heb ik nooit. De potjes die ik gebruik zijn minimaal en bewaar ik voor knutselen en opbergen. Papier ook niet zo gek veel.

En mocht iemand dit lezen: ik word niet blij van de maden in de groencontainer. Bestaat er iets wat in de groenbak mag in de vorm van zakjes zodat je etensresten verpakt weg kunt gooien?

2. Nasibal

Nasibal Actief lid

May 22, 2016
    174
    48
    28
    Horssen
    Je hebt van die bio afbreekbare zakjes, die zijn gemaakt van aardappelzetmeel geloof ik. Die kun je gewoon in de groene kliko gooien. Ze verkopen ze bij Albert Heijn, maar ook bij de action. Het zijn kleine rolletjes van groene zakjes met een bruin papiertje er omheen.
    Wel opletten want ze vergaan vanzelf, als je er iets nats in hebt gedaan, bijvoorbeeld meloenschillen ofzo, dan is zo de bodem van de zak opgelost ;)

justme1974 likes this.
  3. 1986Lynn

1986Lynn Fanatiek lid

Sep 3, 2009
    2,636
    379
    83
    ..
    Wij hebben in het keukenkastje een afvalbak voor 2 soorten, eentje voor rest en eentje voor gft (met die afbreekbare zakjes).

In de bijkeuken staat een pedaalemmer voor plastic, wanneer ze vol zijn, doen we de zakken in de containers.

Hebben daarnaast nog een doos voor oud papier en kratje voor glas.

4. Debaky

Debaky VIP lid

Apr 22, 2013
    10,348
    5,392
    113
    Wij hebben de gewone restafval prullenbak in de woon/eetkamer staan. Aan de verwarming in de keuken hangt een plastic zak waar we het plastic in verzamelen, onder de verwarming heb ik een rietenmand staan waar ik het papier in verzamel Naast de papiermand staat vaak ook het glas en dat neem ik eigenlijk elke keer gelijk mee als ik het plastic weg breng. Als die papiermand vol zit gooi ik het in de bak buiten en bijna dagelijks loop ik langs de plastic bak bij de supermarkt hier verderop om ons plastic te dumpen. Ik verbaas mij er echt over dat we bijna dagelijks wel een hele gevulde zak plastic hebben. Tegenwoordig mag je namelijk ook je pakken drinken/yoghurt etc in de plastic bak doen en dan merk je pas hoeveel plastic je verbruikt.

5. mama en zoon

mama en zoon Bekend lid

Jan 27, 2017
    740
    209
    43
    Niks. Wij hebben een pasjessysteem, geen groene en grijze bak meer.
    Ik vind het dus compleet nutteloos. De ene helft vd straat scheidt afval en de rest dondert alles door elkaar.

6. Debaky

Debaky VIP lid

Apr 22, 2013
    10,348
    5,392
    113
    Hier in Nederland is het ook erg verschillend per gemeente. Ik weet namelijk dat ze in de wijk waar mijn ouders wonen ( Rotterdam ) ze alles gewoon in de rest afval bak kunnen gooien ( behalve glas ) want daar komt alleen de rest afval vuilniswagen, daar komt de GFT vuilniswagen niet hoor of de papier vuilniswagen.

Bij ons komt maar 1 x per twee weken de rest afval vuilniswagen en betalen wij niet per leging maar hier komt ook de Papier vuilnis wagen 1 x per maand en de GFT ook 1 x per twee weken.

Een gemeente verderop bij een vriendin van mij komt ook maar 1 type vuilniswagen. En ja dan kan je alles gaan scheiden maar als je dan eerst met je auto een stuk moet rijden voor je bij een papier of GFT bak bent dan kan ik mij ook wel voorstellen dat mensen zeggen '' Bekijk het lekker met je afval scheiden ''

Dus het is super goed dat mensen hier afval scheiden maar het heeft niet echt veel nut als iedere gemeente andere regels hanteert.

7. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Ik heb een prullenbak met 3 emmers in mijn keukenkastje. Dat is voor plastic, gft en restafval. Op die prullenbak staat ook nog een mandje voor oud papier. Buiten heb ik 3 kliko's: oud papier, gft en restafval. En er staat een grote prullenbak waar een zak in zit voor het pmd. Daarin mogen plastic, drinkbakken en blikken. Die zakken worden iedere week opgehaald. Ik heb er elke week 2 of 3.
    Papier wordt een keer per maand opgehaald en restafval en gft eens in de twee weken. Ook wij moeten betalen voor restafval. 6 euro per keer. Wij doen nu 6 weken met een kliko. Dan zit hij helemaal vol. Maar wij zijn met negen en een daarvan nog in de luiers.
    Als hij uit de luiers is hoop ik er nog langer mee te kunnen doen. Poepluiers doe ik in een luierzakje, scheelt heel veel voor de stank.

8. Triangel

Triangel Niet meer actief

Ik de keuken twee grote 50 liter bakken, één voor rest en één voor plastic. Verder in de bijkeuken twee kratten, één voor glas en één voor oud papier. Onze gemeente demotiveert het creëren van restafval; wij hebben daar geen kliko meer voor en moeten dat dus zelf wegbrengen. Met 3 kids in de luiers sjouw ik me dus suf, niet heel tof. Verder hebben we dus nog een groene kliko, maar heel slecht, die gebruik ik ivm stank niet in de zomer. Gooi dus alles bij restafval, want tja, dat beetje kan er nog wel bij.

9. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

Feb 12, 2012
    4,235
    1,891
    113
    Female
    Inderdaad.. Het is best een gedoe, al die afval scheiden en het wordt vaak niet gestimuleerd.
    Hier nu wel en denk dat heel de gemeente ineens netjes gaat scheiden.

10. Meisje@12345

Meisje@12345 Fanatiek lid

Aug 19, 2014
    2,423
    271
    83
    Wij deden het ook niet, sinds een tijdje dat het hier ook moet.

Moest er echt wel aan wennen en nog steeds hoor.
    Kliko wordt nu ook minder vaak geleegd, dus vooral nu met dat mooie weer ruik je het wel.

Wij hebben voor het karton een grote kartonnen doos staan.

11. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Dit inderdaad
    Dit inderdaad! Werkt echt goed. Vorig jaar heel streng erop geweest. De kids mochten niets los in de kliko gooien. Alles moest on de keuken in zo'n zakje. Daarna pas in de kliko. Ik heb echt heel weinig last gehad van maden. Nu vergeten ik steeds die zakjes te kopen en mijn kliko is zo vies! Hij loopt nog net niet zelf weg, brrr!
    Dus ik moet gauw weer die zakjes kopen en gaan gebruiken.

12. toch3

toch3 VIP lid

Dec 28, 2013
    18,301
    17,195
    113
    Glas gaat naar de kelder als het hergebruikt kan worden.
    Papier in een doos in de keuken.
    Plastic in de plasticzak
    Gft in bakje op het aanrecht
    Rest in de prullenbak.

Ik kan makkelijk 4 weken met 1 restcontainer rondkomen. Dan zet ik hem wel aan de straat (met warm weer wel elke 2 weken). Scheiden zou wel nog iets beter kunnen

(4 kinderen waarvan 1 in de luiers. Man doordeweeks niet thuis)

13. riean

riean VIP lid

Apr 21, 2014
    5,780
    7,367
    113
    Wij hebben 2 prullenbakken in de keuken staan, 1 voor plastic en 1 voor restafval. Het meeste van ons groenafval gaat naar de ganzen, wat er niet heen gaat gaat bij het restafval omdat ik te lui ben om naar de container te lopen en ik geen ruimte heb voor nóg een prullenbak. In een hoek naast de keukenkastjes staat een kartonnen doos voor papier. Eerder had mijn man een kantoor op de begane grond, toen stond die bak daar, dat vond ik netter. Maar onze keuken is toch al niet netjes, dus zo lang die nog zo is, blijft het maar zo. Als we over een paar jaar een nieuwe keuken hebben dan wil ik 3 dezelfde prullenbakken naast elkaar.

14. Nescio

Nescio Niet meer actief

Onze PMD-bak (plastic, metaal en drankkartons) staat buiten achter in de tuin. Dat is een systeem met een deksel met plaats voor twee vuilniszakken. Het is een grote blauwe zak die niet elke week vol zit.

GFT gaat in de speciale zak daarvoor. Die houd ik bij in de keuken, in zo'n uitschuifprullenbak. Daarnaast het restafval. Elke dag leeg ik die prullenbakken en gooi de zak van restafval dan in die grote zwarte zak. Die hangt naast de PMD-zak.

Ze halen GFT maar een keer per week op en zeker met warmer weer is het opletten dat het niet gaat stinken. Je moet die zak toch even bewaren, of het nu in de tuin is of in de garage, en dan knoop je hem wel goed dicht, maar vind het idee minder fris.

15. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Hier een prullenbak in de keuken voor restafval, plastic en blik gaan in een plastic zak die aan de radiator hangt. (Wil hier eigenlijk nog een prullenbak voor.) Glas verzamelen we op een hoekje van het aanrecht. Als het vol wordt dan gaat het glas en de plastic tas in de boodschappentassen in de voorraadkast en als we boodschappen doen nemen we dat mee en gooien het in de glasbak en plastic container.

Papier verzamelen we op de magnetron :D En als er een stapeltje ligt in de papiercontainer. GFT in een bakje op het aanrecht (wil ik ook eigenlijk nog een prullenbakje voor), en ook daarna in de container.

Ik geloof dat wij binnenkort ook een container krijgen voor plastic, dat zou ideaal zijn :)

16. 1981Mama

1981Mama VIP lid

Apr 8, 2015
    5,989
    1,439
    113
    wij scheiden momenteel geen afval, maar er stond een bak in de gang waar we flessen en kranten etc ingooiden. dan zit je alleen nog met je GFT.

17. goblins

goblins Fanatiek lid

Oct 27, 2013
    3,591
    3,222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Als eerste de vraag over de maden.
    Maden en vliegen kunnen niet tegen Klimop (hedera) . Dit is gif voor ze. Ik doe elke week een meter hedera in de gft-container, ik heb nog nooit last van maden gehad.
    ls de GFTbak geleegd is, even een emmer heet water erin, leegkieperen in een put langs de stoep en uit laten lekken en 's avonds weer terug zetten. Hierdoor vermijdt je al heel veel stank. (en ons geluk is dat de containers in de schaduw staan, dus de zon staat er niet op te branden.
    Maar Hedera ia echt een goed, natuurlijk middel.
    Biozakjes zijn leuk, maar als je ook geldt wil besparen kan je beter deze zakjes niet kopen... hihi

Ik lees ook wel is dat mensen restvlees/botten enzo in de vriezer doen en uit de vriezer halen op de dag dat de container geleegd wordt en in de container doen. Maar daar moet je uiteraard wel de ruimte voor hebben.

Ik woon in een gemeente waar gescheiden afval ook gestimuleerd wordt. Wij mogen ook best veel hier.
    Opsomming van mijn afvalscheiding:
    GFT-container, elke twee weken geleegd)
    Emmer in de vensterbak naast de keuken, zodra deze vol is in de kliko
    > gft (logisch)
    > Vlees in plastic zakjes
    > luiers in plastic zakjes

Plastic (elke woensdag opgehaald)
    Vuilnisemmer in de bijkeuken
    > plastic
    > melkpakken
    > Blik

Papier (elke 4 weken geleegd)

Glas (container bij de supermarkt, kan elk moment worden weggedaan)

Kleding (container bij winkels, maar ik lever het in bij de dierenambulance)

Frituurvet (staat een container bij de winkels, daar kunnen alle pakken vet in. Ik gebruik vloeibaar, die flessen bewaar ik en kan het oude vet in als ik het vet verschoon) Helaas gooien mensen nog steeds frituurvet door de gootsteen/wc, waardoor het riool lekker verstopt raakt.

Batterijen (bakje naast de nieuwe batterijen, inleveren in de winkel)

Oud ijzer/grof vuil
    In principe zelf inleveren op milieu-eiland van de gemeente. per jaar eerste 300 kilo gratis, daarna betalen.
    Oud ijzer wordt ook opgehaald door een mannetje die oud ijzer verzameld en inlevert voor geld bij een oud-ijzerboer. scheelt ons weer naar het milieueiland rijden

Kapotte elektrische apparaten ook inleveren, maar ik verwijder altijd eerst de printplaat, die wil een vriend van ons weer hebben, levert ook geld op naar het schijnt.

Vanaf oktober hebben we geen restafval-container meer. Deze is dan voor plastic. Restafval moeten we dan in containers aanbieden en per lediging voor betalen.
    Omdat wij in dit kleine kikkerdorp een beetje hoogbouw hebben, en ik daar vlakbij woon, hebben ze daar nu al containers staan voor papier, plastic en rest. De plastic is al open, dus nu kan ik de zak gelijk al weggooien als ik de hond uitlaat. scheelt een hoop gedoe met katten en ratten die de zakken open krabben en ik de hele zooi door de tuin heb liggen.
    En soms kom ik met de papiercontainer niet uit (vooral na verjaardagen) dus dat kan ik ook mooi straks kwijt.

Wel denk ik dat als straks in oktober je moet betalen voor het rest-afval, dat er veel gedumpt gaat worden in de bossages of dat vuilniszakken gewoon naast de container wordt gezet.
    Plastic wordt nu al langs de weg gezet op vrijdag terwijl dit woensdag pas wordt opgehaald..... gelukkig niet in mijn wijk maar wel in andere wijken.

justme1974 likes this.
  18. Zara75

Zara75 VIP lid

Jul 10, 2007
    12,032
    6,135
    113
    Happyland
    Hier een plastic zak voor plastic, kratje voor papier en vuilnisbak voor de rest. Staat allemaal in de weg in m'n veel te kleine keuken. Glas gooi ik gewoon weg, ik vind het wel gescheten allemaal. Heb er gewoon geen ruimte voor om alles te scheiden.

19. Nescio

Nescio Niet meer actief

Papier verzamelen we in de garage. Vaak in een grote doos, anders binden we het samen.
    We hebben een abonnement op twee kranten, dus dat tikt aardig aan.

20. Marisje89

Marisje89 Fanatiek lid

Jun 10, 2015
    1,667
    205
    63
    Parttime logistiek
    Gft gelijk in de container. Een prullenbak voor overige en ernaast een prullenbak voor plastic, kartonnen drinkpakken en melk.
    Oud papier en karton staat in de schuur en ik heb een doos waar ik glas in verzamel zodra die vol is wegbreng.
    De container gaat echt nog maar weinig aan de straat omdat hier gescheiden word en dat scheelt echt.

Luiers hou ik ook apart want die mogen wij hier in de container bij het kdv gooien.

Share This Page