Afval scheiden... wat is jouw "systeem?"

Discussion in 'De lounge' started by LadyKikker, Jun 15, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Wij vonden het ook altijd een heel gedoe. Tot we sinds dit jaar voor ons restafval moeten betalen. Nu blijkt het ineens wel mee te vallen. Waar we voorheen elke 2 weken een propvolle grijze container hadden, laten we hem nu maar eens per maand legen en dan zit hij niet eens helemaal vol. Als onze jongste binnenkort echt nachtzindelijk is, zal dat ook nog wel aardig schelen.

We scheiden plastic, gft, papier, glas/blik, en restafval. Vooral plastic is heel veel. Wel vervelend is dat het hier allemaal opgehaald wordt, dus je kunt het niet tussendoor wegbrengen. Er staat hier dus altijd veel afval in en om het huis te wachten. In de schuur altijd wel zo'n grote oranje zak plastic, in de woonkamer een grote doos met oud papier (wordt maar eens per maand opgehaald en dat is dus echt heel veel). In een keukenkastje hebben we 3 prullenbakjes, de grootste is voor plastic, 2 kleinere voor gft en restafval. Die legen we een paar keer per week in de grotere containers in de tuin. En die kun je dan weer elke 2 weken laten legen.

2. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Wat ik steeds vaker hoor is dat er gemeenten zijn die alles uiteindelijk toch op 1 grote hoop gooien, ik weet niet wat hiervan waar is?

Wij hebben een doos staan in de keuken voor oud papier, daarnaast een prullenbakje voor het plastic. En natuurlijk een prullenbak voor het restafval. Buiten een papiercontainer, plastic container, gft container. Ik ben wel blij dat het restafval hier nu in de ondergrondse kan anders hadden we 4 containers in de tuin staan.
    Plasric flessen leveren we in bij de supermarkt.

Hoe doen anderen dat met al die containers?

3. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Ik wou dat wij containers hadden, dan had ik niet overal die rondslingerende troep. Wij hebben alleen een grijze en groene container en die staan hier in de voortuin achter een schermpje. Plastic moet je hier in zakken verzamelen en papier moet je zelf maar weten.

4. Nescio

Nescio Niet meer actief

Wij hebben geen containers, alleen een systeem waar je twee grote zakken in kan hangen met deksels (is voor PMD en restafval).

Verder verzamel ik alles in de twee afvalbakjes in de keuken. Die leeg ik dus elke dag. De GFT-zak staat buiten in de schaduw en wordt elke keer gevuld. Jammer genoeg wordt dat maar 1 keer per week opgehaald.

Papier gaat in de papierbak en als die vol is, in de garage.

5. Ellen291982

Wij moesten eerst het plastic ook in zakken doen en dan aan de lantaarnpaal vastmaken. Ook de papierbak hadden we eerst niet, dat is veranderd nu.
    Ik weet van een vriendin van me die in een flat woont dat ze haar plastic naar de dichtsbijzijnde supermarkt moet brengen, daar is een verzamelpunt. Tja, dat moedigt niet echt aan om te gaan scheiden dan.

6. Luuz

Luuz VIP lid

Aug 16, 2008
    23,842
    2,610
    113
    Hier
    Oef. Ik weet nog wel dat het echt een rotzooi werd met al dat plastic om de lantaarnpalen. Mount plastic noemden we dat op het werk. Geen gezicht en waaide overal naartoe.

Ik heb een mandje voor oud papier in de keuken, als die vol is gaat ie in de blauwe container en in het washok hangt een plastic tas/zak voor het plastic. Als die vol is gaat ie de container in. Restafval gaat hier in de ondergrondse. Maar sinds we alles scheiden hebben we vrij weinig afval.

7. tuc

tuc Niet meer actief

Vanuit de gemeente kunnen we met ons milieustraatpasje plastic zakken halen, daarvan hangt er 1 aan de verwarming in de keuken.

Een gft bakje in een keukenkastje die elke dag geleegd wordt.

Voor oud papier hebben we een doos in de meterkast staan die dan weer geleegd wordt in de papiercontainer.

Voor oud glas hebben we een doos in de schuur staan.

8. Manque

Manque Niet meer actief

In de keuken staat een trolley met een krat voor papier en een krat voor glas. Dubbele vuilnisbak voor restafval en PMD en een kleintje voor GFT. Op de plaats nog een aparte vuilnisbak voor luiers. Eigenlijk went het heel snel, scheiden gaat automatisch. Ik heb zo'n app van de gemeente die een seintje geeft wanneer er iets aan de straat moet, ook heel handig.

9. Ellen291982

Klopt idd werkte ook echt niet. Kan me voorstellen dat ze daarom over zijn gaan stappen op containers.

10. Mamavanvier95

Mamavanvier95 Fanatiek lid

Oct 12, 2014
    3,485
    2,599
    113
    Female
    Friesland
    Wij hebben een gft, een rest en een papiercontainer.
    Alle papier gaat in de papiercontainer, tuinafval in de groene en 'de rest' in de rest.
    Maar, met dank aan dit topic zal ik toch ook maar eens beginnen met glas scheiden, de glascontainer staat hier 2 minuten vandaan en ik gebruik toch ook vrij veel glas (potjes e.d.)

11. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Ik woon in een appartement dus heb geen kliko's.

Wij hebben in de keuken 3 vuilnisbakken staan.
    - gft
    - rest
    - plastic
    En een doos voor papier.
    Glas & blik staat in de voorraadkast. Bij ons mag blik in de glasbak gegooit worden.

Wij hebben helaas geen ruimte om het ergens anders neer te zetten.

12. MnnW

MnnW Fanatiek lid

Jun 10, 2013
    3,244
    2,361
    113
    Female
    Wij hebben een Totem van Joseph Joseph in de keuken staan, bovenin restafval, onderin plastic, klein bakje voor GFT. In de vensterbank staat een bakje voor glas, statiegeldflessen en batterijen, die leeg ik in de garage als hij vol is. Papier gaat eerst in een doosje in de bijkeuken en dan door naar de kliko.
    We hebben nog vrij veel restafval, maar de helft is luiers

13. RoBiJe

RoBiJe Niet meer actief

Dit hebben wij ook. En papier/karton leg ik op het aanrecht in een hoekje (grote dingen doe ik meteen in de papierbak) en gooi ik elke avond in de papierbak. Glas bij de deur, als we het plastic wegbrengen nemen we dat gelijk mee.

14. RoBiJe

RoBiJe Niet meer actief

Die hebben wij ook, wij hebben het plastic juist bovenin en rest onderin. Restafval hebben wij niet zo heel veel meer, luiers gooi ik meteen buiten in de bak.
    Wij hebben een kleine zwarte restafval bak en ondanks dat we een kind in de luiers hebben zou hij om de 4 weken geleegd kunnen worden.

15. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Wij hebben maar 3 containers.
    We hebben een bakje in de gootsteen staan waar het GF in komt, elke avond in een krantenpapiertje en in de container.
    In de woonkamer staat een mand voor kranten/tijdschriften en gelezen folders gaan gelijk in de papiercontainer.
    Restafval gaat in een plastic tasje die in de container gaat als die vol is.
    We hebben een periode eens ons plasticafval ook gescheiden (gewoon voor de fun) maar er blijft dan weinig restafval over. Maar hier gaan ze tot nu toe gaan ze plastic niet scheiden.
    Glas gaat in de glasbak en de rest bij de bouwmarkt in de recycle bak.

16. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

Oct 14, 2010
    16,543
    3,057
    113
    Hier precies zo

17. Jenala

Jenala Fanatiek lid

Apr 16, 2010
    1,906
    60
    48
    Wij hebben een gft container en een rest container.
    Maar we zijn zelf meer gaan scheiden, omdat we niet uitkwamen met de rest container. Die wordt 1x in de 2 weken geleegd. En met 2 kinderen in de luiers is dat niet te doen.

In de keuken hebben we 2 grote vuilnisbakken staan. 1 voor plastic en 1 voor rest. Op het aanrecht staat een klein bakje voor het gft. Met het warme weer leeg ik die iedere dag in de container buiten.
    In de schuur hebben we een krat voor papier en een krat voor glas en statiegeld flessen staan. En er staat een klein bakje voor batterijen.

We houden nu ruimte over in de rest container. Maar we moeten wel alles zelf weg brengen, behalve de rest en de gft.
    En dat vind ik best veel werk.

18. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

Feb 12, 2012
    4,235
    1,891
    113
    Female
    Inmiddels begonnen met alles te scheiden...
    Buiten om de hoek staan 2 grote karwei bakken voor papier en glas.
    In de keuken 2 groot uitgevallen pedaalemmers voor rest en plastic.
    Als ze vol zijn in de container voor restafval en in de zak(ken) voor pmd afval in de schuur.
    Klein bakje in kast voor gft.

Moet nu echt nadenken wanneer ik iets weggooi!

Wij krijgen trouwens een kleinere container voor t rest afval.
    Evt kun je de grote die we nu hebben houden, om de pmd zakken in te verzamelen.

19. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

May 13, 2010
    11,413
    2,718
    113
    Ik heb dit. Echt ideaal! Zelf indelen hoe ik het wil hebben en scheiden wordt veel makkelijker!

20. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

Jul 28, 2010
    7,990
    6,741
    113
    zuid-holland zuid
    Ik heb buiten naast ons huis mn eigen afval-scheidingsstation :) We hebben 3 containers van de gemeente: restafval, gft en papier. Een recycle zak voor alles wat gerecycled kan. Een krat voor het glas en dan nog een hoekje voor grofvuil.
    In de keuken heb ik een bakke op het aanrecht waar ik afval verzamel en als ik klaar ben met koken bijvoorbeeld neem ik het mee naar buiten en ga ik het daar scheiden.
    Bij ons zitten er bijna alleen luiers in het restafval.

Het is jammer als andere gemeentes het niet zo nou nemen, maar een beter milieu begint bij jezelf denk ik. Dus ik probeer het netjes te doen.

Share This Page