afval scheiden

Discussie in 'De lounge' gestart door Poohbeer2, 19 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Wij krijgen binnenkort twee containers erbij en hebben dan 4 containers.
    Dat betekent Rest afval, gft, plastic en papier.
    Nu ben ik aan het rondkijken hoe ik dat in huis ga scheiden, maar om nu 4 prullenbakken naast elkaar te zetten in de keuken lijkt mij ook zo'n ruimte verspilling in ons toch al niet al te grote huis. Steeds naar de containers lopen, achter in de tuin is ook niet handig.
    Wat voor prullenbakken hebben jullie om afval thuis te scheiden en waar verzamelen jullie het meeste van en heb ik dus een grotere prullenbak voor nodig en waar misschien maar een beetje van? Ik snap dat dat verschilt per huishouden, maar dan heb ik een beetje een idee.
    Wij wonen met 2 volwassenen en 2 kinderen van 8 en bijna 4 jaar.

2. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ik heb een gewone prullenbak voor restafval en in het gootsteenkastje (wat toch al een onmogelijk kastje is) dozen staan voor oud papier, lege flessen en glas. Die dozen moeten ongeveer wekelijks geleegd worden. We hebben ook een nee nee sticker dus dat scheelt voor het papier. Gft heb ik niet altijd geduld voor om te scheiden, maar ik heb een speciaal mini prullenbakje voor op het aanrecht waarin je overdag je gft kan verzamelen. 's avonds gooi ik de inhoud in de kliko en het bakje in de vaatwasser.

3. Deedee1

Deedee1 Bekend lid

2 mrt 2015
    877
    1
    0
    Wij hebben 2 prullenbakken: rest en plastic.
    Het oud papier verzamelen we in een la.
    GFT doe ik in een bakje en gooi ik 1 a 2x per dag in de compostbak achter in de tuin.
    We zitten alleen nog met glas en lege flessen.
    Ik zit te denken aan een paar bakken in het gootsteenkastje.
    1 voor schoonmaakmiddelen, 1 voor glas en 1 voor de flessen.

4. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Zo'n bakje is inderdaad wel ideaal voor gft. Bij het plastic mogen straks ook blikken en pakken van sap en melk. Door de pakken heb ik denk ik al snel een prullenbak vol.
    En papier? Nu verzamel ik alleen kranten en folders, maar straks moet ik wel meer gaan scheiden als dozen van cruesli of macaroni om maar wat te noemen.
    Anders kom ik niet uit met de containers die maar 1 x per 4 weken geleegd worden. Alleen GFT wordt om de 2 weken geleegd.

5. Martini

Martini Fanatiek lid

17 feb 2007
    1.109
    622
    113
    Jemig, 4 bakken! Je moet er maar plek voor hebben/maken...
    Maar ok.

Ik scheid niet altijd even consequent, maar in principe: glas in een aparte krat die we 1x per 2 weken legen ongeveer. Papier in een grote doos in het washok, dat wordt 1x per maand opgehaald door verenigingen in de buurt. Plastic etc verzamel ik apart in een zak en die breng ik regelmatig naar de container.
    Alleen GFT doe ik eigenlijk nooit, maar zo'n prullenbakje op het aanrecht vind ik wel een goeie. Doen jullie het dan ook nog in zo'n apart biozakje?

6. Deedee1

Deedee1 Bekend lid

2 mrt 2015
    877
    1
    0
    Wij mogen al bij plastic de pakken en blik doen.
    Dat is hier het merendeel van het afval. Op het tuinafval na dan :) maar dat gaat voor het grootste gedeelte toch in de compostbak en tel ik eigenlijk niet mee als huisafval.

Dozen van brinta, hagelslag enz gooi ik hier al bij het papier.
    Papier wordt elke week opgehaald.
    Binnenkort wordt de ene week gft, de volgende week plastic en de derde week rest. Ik ben vooral benieuwd of dat plastic (met verpakkingen en blik) wel gaat passen in de nieuwe bak die we krijgen.

7. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Wij hebben twee vuilnisbakken: eentje voor restafval, en eentje voor PMD (ofzo - plastic, blikwerk en nog wat andere dingetjes, dat hangt er op een briefje boven). In de bijkeuken hebben we een toren met bakken staan (zo'n geval waar je bakken schuin in hangt) en daar verzamelen we glas en papier.

8. flowertje36

flowertje36 Niet meer actief

Wij hebben 1 prullenbak voor rest in de keuken staan. Voor papier heb ik een hele leuke papierbak in de woonkamer staan. Die elke dag of 2 dagen geleegd wordt. En plastic hangt bij ons een zak in de trappenkast. En die zakken moeten elke 2 weken aan de weg.

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.911
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij hebben binnen een duobak. Oorspronkelijk bedoeld voor gft en rest, maar wij gebruiken hem inmiddels voor rest en plastic. Daarnaast staat nog een mand voor oud papier.
    Gft afval gaat in een klein bakje op het aanrecht. Dat gooien we elke avond meteen na het eten buiten weg. Deze tijd van het jaar, laat ik een lege fles of een leeg pak drinken vaak ook even op het aanrecht staan. Dan is het 's avonds dus 1 keer lopen om dat allemaal naar buiten te brengen.

10. Billy60

Billy60 Niet meer actief

Ik heb ook 4 containers. Ik heb een prullenbak voor restafval. In het gootsteenkastje zo'n ding met twee prullenbakken achter elkaar in zo'n houder. Zal een foto zoeken straks. Daar heb ik plastic en gft. Voor glas (krat in garage) en papier loop ik gelijk heen en weer.

11. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Wij hebben ondergrondse containers, ideaal!
    Maar papier heb ik een tas voor hangen in de hal, daar gaat alles, maar dan ook echt alles in van papier en karton.
    Glas hebben we niet heel veel maar dat verzamel ik in de keuken, naast de prullenbak en gooi alles ongeveer 1x in de week weg.
    Plastic doe ik nog niet scheiden, dat vergeet ik vaak.
    Maar wij zijn verder wel heel bewust bezig met dat soort dingen.

12. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Wij hebben nu 5 containers.

1 voor het plastic
    2 voor gft (we hebben 1 extra ivm grote tuin)
    1 voor restafval
    1 voor papier

In huis heb ik in de gootsteenkast 2 bakken staan. 1 voor het restafval en 1 voor gft. In een ander kastje staat 1 bak voor papier en 1 krat voor glas. Ook heb ik daar een plastic zak voor plastic maar hier mag ook blik ed in.

Vanaf januari moeten wij gaan betalen voor het ophalen van restafval, wil dat dus zo mij mogelijk :)

Rest en gft wordt nu iedere week opgehaald, plastic 1 x per 2 weken en papier 1x per maand.

13. vertelikniet

vertelikniet Niet meer actief

Hier hebben we plastic, gft en papier in de tuin staan en door het hele dorp heen staan er overal ondergrondse containers voor rest afval. we hoeven nog niet te betalen hiervoor maar dat is natuurlijk een kwestie van tijd.

ik heb een klein afval bakje op het aanrecht staat voor rest afval en voor de rest loop ik toch steeds heen en weer naar de containers.

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier 3 bakken (papier, gft en rest). Plastic wordt in zakken opgehaald. Wij hebben:

Prullenbak voor restafval
    Doos in de keuken voor papier. Krijgen geen folders meer (nee nee sticker), dat scheelt een hoop. Online kan je ook alles zien
    Tas (van de gemeente) voor plastic aan de verwarming.
    Beslagkom met bio zak op het aanrecht voor gft. Gooien we om de dag weg. Hebben een dichte keuken dus zien er niets van verder ;)

Om de week wordt het gft en restafval opgehaald (om en om dus), Papier 1 keer per maand en plastic 1 keer per 2 weken geloof ik, maar gooien we zelf weg in de ondergrondse container.

15. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Wij hebben 3 containers, 1 voor restafval, 1 voor gft en 1 voor papier. Er loopt hier wel een proef met containers voor plastic, ik hoop dat we die snel krijgen.. Is het meeste afval hier :D

Wij hebben 1 prullenbak staan voor restafval, een plastic zak aan de radiator hangen voor plastic en blik enzo.. Die nemen we mee als we boodschappen doen en doen het dan in de container daar. Lege flessen en pakken e.d. verzamelen we op het aanrecht of alvast in de boodschappentassen.. Papier verzamelen we op de magnetron tot we het weggooien in de container haha

Hier wordt rest en gft 1x per 2 weken geleegd en papier 1x per maand..

16. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ik heb die bio zakjes wel gekocht, maar ik vind ze te groot. Zijn echt formaat pedaalemmer en mijn bakje is zo groot als een grote maatbeker. Ik vind het makkelijker het bakje inclusief deksel in de vaatwasser te doen.

17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb een grote beslagkom op het aanrecht staan en daar past het goed in. Ik vind het wel fijn dat de gft niet allemaal los in de container zit, vooral in de zomer.

18. veense

veense Niet meer actief

Bij ons 5 kliko's: 1 rest (140 liter), 1 pmd (240 l), 1 papier (240 l) en 2 gft (140 l per stuk). Eerste drie worden eens in de 3 weken geleegd, gft iedere 2 weken. Rest kost 4,70 per keer, andere afvalsoorten zijn gratis.

Wij hebben onze restkliko eigenlijk nooit bij de weg staan. Normaal gesproken (als we niet in een verhuizing/verbouwing zitten) bestaat ons restafval eigenlijk alleen maar uit een verdwaalde chipszak en een paar snoetenpoetsers. Die brengen we rechtstreeks naar de kliko.

Papier rechtstreeks in de kliko, op werkkamer en knutselzolder wel een papiermand. Verhuisdozen en dozen van de IKEA etc naar de stort of kerk.

Voor PMD een normale prullenbak in de keuken.

Voor GFT een kleine beslagkom op het aanrecht, 's avonds in de kliko en daarna in de vaatwasser. Mooi rond dus geen hoekjes waar vuil in kan gaan zitten.

Glas in een glastas, gaat eens in de zoveel tijd naar de glasbak bij supermarkt of vuilstort.

Al het grof vuil mag gratis naar de stort, dus mijn man laadt nu regelmatig zijn auto vol voor hij naar het werk gaat, die bouwvakkers laten een hoop rommel achter. Ook groot snoeiafval en groot oud papier gaat rechtstreeks naar de stort, net als grof vuil en dingen van hard kunststof.

PMD kliko zit iedere 3 weken stampvol trouwens, net als papier en gft (erg grote tuin). Restkliko is normaal misschien 1x per 3 maanden ofzo.

19. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Hier hebben we 2 containers bij huis en 1 onder de grond. Gft en plastic thuis en rest onder de grond 300 meter verderop. Kranten moet je zelf wegbrengen.

In huis in de keuken heb ik
    een grote bak voor plastic.
    Een grote bak voor rest
    En een kleintje op het aanrecht vorige groen. Die gooi ik elke avond na het eten in de kliko.

Papier krijgen we niet veel omdat ik een nee nee sticker heb. En wat we krijgen gaat naar de schuur in een kartonnen doos die ik meeneem bij de supermarkt. Die breng ik elke maand weg.

20. Jenala

Jenala Fanatiek lid

16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Wij hebben in de keuken 2 bakken staan voor rest en plastic. Op het aanrecht heb ik een klein bakje staan voor gft, die leeg ik iedere dag. Ik had daar bio zakjes voor, maar die vind ik vrij duur, dus nu gooi ik het er los in en iedere avond was ik hem even af als ik hem geleegt heb.
    In de schuur heb ik kratten staan voor papier, glas en statiegeldflessen en een klein bakje voor batterijen.
    Wij hebben wel een inpandige schuur, dus ik hoef er niet voor naar buiten.

Deel Deze Pagina