afval scheiden

Discussion in 'De lounge' started by Poohbeer2, Oct 19, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik woon in Duitsland en in onze gemeente werken we nog met plastic zakken ipv containers.
    Wij kunnen het afval goed gescheiden en wekelijks aanbieden:
    Restafval (54 of 90 ct per zak van 30 of 50 liter),
    PMD-zak (gratis),
    papier (gratis),
    groenafval (ik meen ook iets van 55 cent per 50 liter)
    Grof vuil wordt maandelijks opgehaald, mits je het hebt aangemeld. Maar je kunt het ook zelf aanbieden bij een centraal depot.
    Glas kan uiteraard gewoon in de glasbak ;)

Ik heb in de keuken twee prullenbakken staan voor rest en PMD. In de schuur staan bakken/emmers voor glaswerk, oud papier en statiegeldflessen. GFT afval gaat meestal op de composthoop... jaja platteland en ruime tuin :D Al gooit mijn vriend helaas ook meestal GFT in de restzak en papier in de PMD zak :x... (hij is te lui om even 20 meter richting de garage te lopen en het daar in de juiste bakken te gooien, terwijl hij er alsnog vijf maal per dag doorheen loopt om de honden uit te laten of de kinderen van school te halen)

Dus ja we doen ons best, maar het zou nog beter kunnen worden gescheiden, waardoor we nog minder restzakken hoeven te kopen.

Al scheelt het wel dat we al een poos geen luiers meer hebben... in de luiertijd zette ik per week twee grijze zakken à 90 cent aan de weg. Nu zet ik meestal 1 zak per twee weken aan de weg... en dan ook nog de kleine variant van 54 cent... tel uit je winst ;)

2. Casara

Casara Fanatiek lid

Aug 20, 2014
    2,263
    416
    83
    In de keuken heb ik het sortera systeem van de ikea. 1 bak rest, een plastic/blik/melkpakken en 1 bak voor papier. Gft scheiden we niet.

Share This Page