Ik heb 1 duo bak voor het huisvuil, verder een plastic en papier bak. En dan verzamel ik in de schuur nog het oude glas.
Wij scheiden ook het afval. Bruine/groene/blauwe kliko en zakken voor plastic, alles wordt om de week opgehaald. Ene week blauw en groen en andere week bruin en plastic. Wij hoeven alleen glas, grofvuil en kleding weg te brengen. Mijn bruine kliko zit altijd wel vol, maar dat komt door de kattenbak en de luiers van mn oppaskindjes.
Hier scheiden we ook afval. Wij hebben vanuit de gemeente een huisafvalcontainer, gftafvalcontainer en een papiercontainer. Deze worden 1x in de week geleegd. Daarnaast doen we plastic apart. Hiervoor krijgend we geen zak. We moeten dat zelf in een plastic zak verzamelen en dan in een container in de buurt gooien. Nadeel is alleen dat het gescheiden verzamelen van plastic zo'n succes is in de gemeente dat de containers overvol zijn en dan worden ze al 2x per week geleegd. Daarnaast verzamelen het glas. Dit gaat in een sterke tas en dan brengen we het naar de glasbak. Oh en batterijen doen we ook apart weggooien. Alleen voor het plastic zou ik nog een aparte vuilnisbak in de keuken willen want die zak ligt nu los naast de huidige vuilnisbak en dat vind ik toch niet zo fris.
GFT, papier, glas en restafval scheiden we.. Plastic ophalen doen ze in deze gemeente niet, dus dat verdwijnt nu allemaal in de grijze container. In onze vorige gemeente wel plastic apart, scheelt veel ruimte in de grijze container! O ja, batterijen ook apart. Hier bij de Jumbo hebben ze een vrij uitgebreide inzamelhoek.
Wij sorteren ook! Als je het in je systeem hebt is het helemaal niet meer vervelend, vind ik. Wij doen het als volgt: De grijze container staat er alleen nog voor luiers, lege pakken melk, sap enzovoort, en wat echt nergens anders in kan zoals kapot speelgoed e.d. De groene doen we al het groenafval Dan hebben we een zak in onze schuur waar we het plastic in verzamelen, in huis hebben we ook een zak in de keuken aan de radiator hangen die we om de dag dan in de zak in de schuur gooien. Oud papier brengen we zelf naar het inzamelpunt, dan krijg je er nog wat centen voor terug. We gebruiken de papier container al 5 jaar niet meer. Daar hebben we inmiddels al goed aan verdiend.
Hier containers voor rest, gft en papier, zakken voor het plastic (online te bestellen). Luiers tot 1 oktober ook in te leveren voor recycling maar bedrijf is daar mee gestopt. Nu ons meisje maar eens snel zindelijk zien te krijgen . Wat mij betreft mogen zo ook nog eens iets verzinnen voor blik.
Hier 3 kliko's: grijs, groen en blauw voor papier. Grijs en groen worden om en om opgehaald (ene week groen, andere week grijs) en blauw één keer per maand. Glas moet je zelf naar een glasbak brengen. Luiers mogen hier in de groene kliko, plastic kun je hier nergens apart kwijt en wordt ook niet opgehaald. Dat gaat dus gewoon in de grijze kliko. Gaat prima met een gezin van 4.
wij hebben hier ook 3 kliko's, een papier bak, een GFT bak en een gewone afval bak. wij sorteren dus eigenlijk alles behalve plastic, we hebben hier geen prullenbakken in de buurt staan voor plastic dus tja... En ow ja glas brengen we naar de glasbak.
Wij scheiden ook. Moet er iets fanatieker in worden, vooral omdat ze per 2014 in gaan voeren dat we per keer dat we de restafvalcontainer aanbieden, moeten gaan betalen. Tarieven zijn nog niet bekend gemaakt, maar te veel betalen is toch zonde. Helemaal nu we ons eerste kindje verwachten. Wij hebben een grijze met blauw deksel voor papier, wordt 1 x per maand geleegd. Een grijze container voor restafval, wordt elke twee weken geleegd (nog even snel dit jaar ons huis uitmesten ). De groene voor AGF-afval wordt ook 1 x per twee weken geleegd. Bij de plusmarkt kunnen we een rol met zakken halen voor het plasticafval, welke 1 x keer per twee weken wordt opgehaald door de gemeente. Glasbak zit bij ons om de hoek, dus daar leveren we onze glazen flessen e.d. in. Ga nu alleen nog even uitzoeken of er nog meer mogelijkheden zijn om te gaan scheiden, vanwege het betaald aanbieden van de grijze container. We hopen dat we straks 1 x keer per 4 weken kunnen gaan aanbieden. Maar of dat straks gaat lukken? Helemaal als we een kleintje hebben met volle luiers
Hier een grijze en groene container. Plastic mag in de zakken die je kan bestellen (al nemen ze ook mee in gewone zakken), ik sorteer niet alles alleen groot spul. Ik ga echt niet allerlei dingen omspoelen en daarbij weet ik niet waarbij ik spul waar etensresten aan zit moet bewaren. er is geen bak voor en ik heb geen plek om die zakken te bewaren. papier hier in oude dozen, glas in tassen en een in de zoveel tijd brengen we papier ( 6 km rijden) en glas weg ( paar honderd meter lopen) . Lijkt me ideaal om een papierbak te hebben, dat papier staat nu boven op de extra koelkast en de vriezer in de aanbouw en staat me altijd danig in de weg. onze grijze bak is ook altijd overvol trouwens. altijd 1 a 2 zakken bij de buren erin = geen punt trouwens, hebben we gevraagd.
Hier hebben we een grijze, groene en blauwe container. Grijs en oud papier wordt eens in de maand geleegd en de groene eens in de twee weken. Verder wordt eens in de maand het plastic opgehaald wat in die zakken gestopt kan worden die je bij de Rova kunt bestellen. Hier scheiden we dus oud papier, plastic, gft, glas en het overige is dus restafval. Plastic is toch iedere maand wel één of twee zakken vol, best de moeite waard om te apart te houden. Papier is ook altijd een hele vracht maar dat was voorheen ook al in dozen telkens wegbrengen naar een school bijv. en nu kan het gewoon in de container. En het glas brengen we af en toe naar de glascontainers.
Ik dacht ook al zoiets. Bij de AVRI moeten drinkpakken bij het restafval, ze mogen niet bij het papier. Wij gaan met ingang van volgend jaar betalen per keer dat de container aan de weg staat. Nou scheelt het al wel dat er geen plastic meer in de container gaat, (en dat de kinderen uit de luiers zijn) maar ik red het echt geen 4 weken met een container! 3 weken zou misschien net gaan, maar ja, ze komen om de 14 dagen legen. Dus uiteindelijk schiet ik er weinig mee op, volgens mij... Nu betaal ik 214 euro voor een kleine groene container en een grote grijze. Straks betaal ik 125 euro (per jaar) vast tarief en 6 euro per keer voor de restafval container (de groene is dan gratis) dat wil zeggen dat ik 25 x 6 euro = 150 euro ga betalen voor het legen. Dan haal ik 1x legen eraf omdat we dan op vakantie zijn. Dat is samen 275 euro, 61 euro meer dan nu! En daar doen ik dan al die moeite voor! Overigens hebben wij een papiercontainer, dat is net zo'n grote als de restafval container. Daar mag ook kapotte en vieze kleding en schoenen in, eigenlijk alles van stof. @maria1983: Ik kan niet zien waar je woont, maar als bij jou ook de AVri komt dan kun je de tarieven nalezen op de site. Daar heb ik bovenstaande bedragen ook van. Hier de link: Avri.nl
Mijn ouders hebben overigens ook een container voor 't restafval, alleen zit daar een chip in en betalen zij per gewicht! Plus een basisprijs voor het ophalen zelf. Voor GFT willen ze het daar overigens ook gaan invoeren. (Daarnaast is 't daar ook papier, glas, PMD en plastic elk apart en elk een ophaling) En hier in België is dat "weegsysteem" in meer en meer gemeentes aan 't komen. Onder het moto "je betaalt maar zoveel als je aan rest weggooit" (want je MOET dus wel scheiden hier). Onze burgemeester daarentegen heeft gewoon vorig jaar de prijs van de vuilzakken voor restafval verdubbeld. 2.5 euro per vuilzak van maximum 15 kg ondertussen (plus natuurlijk nog een jaarlijks factuurtje voor de ophalingen).
@bluesky: wij zitten ook in het afvalgebied van de AVRI. Had onkangs nog gekeken, maar zag nog geen tarieven. Bedankt voor de tip. Ben ook al aan het zoeken geweest of je ergens luiers apart kon inzamelen in het AVRI afvalgebied, maar zie dat ze dat niet doen. nu gaat het vanaf mei krap aan worden denk ik
Wij sorteren bijna alles, alleen blik niet. Daarvan hebben we niet genoeg. Maar ik heb een plastic opbergcontainertje met drie verdiepingen in de keueken. Zitten de aardappels, uien en leeg glas in. Ik was de glazen potten wel eerst even af, anders gaat het zo stinken. Een gewone prullenbak, een kleinere voor het plastic ( speciaal een kleinere gedaan omdat ik daar plastic zakken in hang die ik in de winkel krijg, 2 vliegen in 1 klap). Een klein plastic afsluitbaar bakje op het aanrecht voor groenafval, die ik dagelijks leeggooi in het compostvat endan even afwas, dus ook geen geurtjes. Een grotere plastic bak voor papier, dat bewaren we later in de bijkeuken in oude dozen die ik meeneem van de supermarkt. Luiers apart, daar heb ik buiten een afvalemmer voor en die brengen we rgelmatig naar de stort want dat gaat wel stinken. Wij zetten zo'n 9 keer per jaar de grijze container buiten
Ok wij sorteren wanneer we er zin in hebben hihi. Glas in een grote bak met deksel van ikea in de trap kast. 1x per maand zelf naar de glasbak brengen. Papier in een grote bak met deksel van ikea in de trap kast. Ik leg onder in de bak twee van die touwtjes die bij het papier mogen gekruist. En als de bak vol zit pak ik die touwtjes bij elkaar en knoop ze vast, mooi pakketje! Drink en melk karton mag bij ons niet ivm het plastic aan de binnenkant. Ik geloof dat ze 1x per twee maanden het op komen halen. Pakketjes stapelen we op in de schuur. GFT gaat in een klein prullenbakje en om de twee dagen in de container. Tuinafval direct in de container. Die word eens per twee weken geleegd, maar bij ons vaker eens per twee maanden nodig maar. Luiers scheiden we in een kleine prullenbak op de douche in speciale zakken van knowaste. Die houden we dicht in de schuur bij elkaar en eens per maand brengt mijn man ze naar de milieu straat voor recycling. Plastic hebben we een aparte prullenbak voor staan met de speciale plastic zakken voor te recyclen erin. Die worden 1x per kwartaal opgehaald hier, en we bewaren ze in de schuur. Statiegeld flessen sorteren we in een grote bak met deksel van ikea totdat die vol is en dan inleveren!
De tip is minder afval produceren! Als melkpakken het probleem zijn, dan koop je plastic flessen melk die kan je bij het plastic recyclen. Wij kopen melk bij de boer in emmertjes en die hebben statiegeld. Pakken drinken; dan koop je flessen sap. Of minder sap Wij hebben 1 pak appelsap per week en in het weekend nog 's een pak of fles voor de lekker, verder drinken we of aanmaak limonade, of thee/water. Aanmaaklimonade is 1 literfles voor 7 liter drinken tov 1,5 liter drinken in een pak. Minder afval dus. Ook qua dingen die je koopt; geen per stuk verpakte koeken, gesneden kaas en om de groenten die je koopt niet standaard een zakje doen ( Bv een tros bananen of een prei kan prima zonder zakje ) Wij doen grijs/groen en papier apart maar er word hier geen papier of plastic opgehaald. Ik vind het dus best vervelend dat alles staat op te zamelen en ik het dan zelf weg moet brengen. En dus gooi ik het plastic vaak nog wel bij het restafval.
Wasbare luiers overwegen? Is erg hip, bespaart veel afval en is fijner voor de billetjes van de kindjes.
Ik sorter momenteel niks. We zijn pas verhuisd en zouden een bak voor plastic en papier moeten hebben en ook 1 voor glas. Die waren er niet toen we de sleutels kregen, enkel een grijze bak. Ze hebben ons beloofd om de andere bakken te brengen, als we er zelf achteraan gaan moeten we betalen. Nog steeds geen bakken gezien dus alles gaat hier gewoon in de grijze container. En ik hou het vol tot ze ons de beloofde bakken brengen.