Afbouwen antidepressiva, escitalopram/Lexapro

Discussie in 'De lounge' gestart door Tafellamp, 8 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tafellamp

Tafellamp Actief lid

17 sep 2019
    252
    103
    43
    Vrouw
    sinds afgelopen maandag ben ik begonnen met afbouwen van mijn antidepressiva, van 20mg naar 10 Mg om uiteindelijk, over een paar weken, helemaal te kunnen stoppen. Zijn er hier dames met ervaringen? Volgens mijn huisarts kan ik last krijgen van ontwenningsverschijnselen, hier kijk ik best wel tegen op. Tot nu toe gaat het prima, ik heb wel het gevoel dat de wereld sneller gaat dan ik dat ik niet alles meer kan volgen. Eigenlijk ben ik gewoon op zoek naar ervaringen, wat voor ontwenningsverschijnselen ik kan verwachten en hoe lang dit gaat duren.

2. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Is dat niet veel te snel? Het duurt toch ook meerdere weken om er aan te wennen?

Iemand dicht bij me heeft een programma gedaan met afbouwen dat ze van 20-15-10-5 ging en iedere stap duurde 4 of 5 weken. En ook iedere keer evalueren of het nog goed ging.

3. Want2beAmom

Want2beAmom Fanatiek lid

9 feb 2018
    1.088
    668
    113
    Vrouw
    Ik slikte 4 jaar Citalopram 40mg en ben op eigen houtje gaan afbouwen. Mijn dosis was wel een stuk hoger, dus wellicht ook andere ontwenningsverschijnselen. Je hoort echt horror verhalen, maar het viel me echt reuze mee! Het enige wat Ik heb gehad was een korte periode het gevoel alsof er een stroomschokje door mijn handen ging. Lastig uit te leggen. Als je van 20mg naar 10mg al geen last hebt, verwacht ik niet dat je dat nu nog krijgt.. En ook niet met de laatste 10mg. Maar goed, het is bij iedereen anders.

4. Loveloes

Loveloes Niet meer actief

Ik ging van 100 mg sertraline in 4 weken tijd naar niets. De eerste 2 weken best flinke hoofdpijn gehad, maar verder geen klachten. Ik was echt blij er vanaf te zijn!

5. Ik moet juist gaan starten, maar zie er zo tegen op. Bang.. voor alle bijwerkingen, bang om slechter te gaan voelen..

6. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik ben in het verleden van van 15 naar 10 naar 5 en 0 afgebouwd volgens mij. Wat jij zegt herkende ik wel. Ook wel wat dizzy.
    Ik was alleen tegen oktober klaar met afbouwen - en ben uiteindelijk in januari weer begonnen. Zit nu al jaren op 10 . Mocht ik ooit weer afbouwen ga ik kleine, langdurige stapjes doen- van 2,5 ofzo - en afbouwen in maart/april. Als het lekkerder weer wordt.
    Maar voor nu accepteer ik dat ik gewoon een stofje mis. En 10 voelt wel 'veilig' . Stofje wordt aangevuld, maar er is nog ruimte om op te hogen als het wél slechter gaat ooit.

Ter info voor anderen: Bij escitalopram is 20 mg volgens mij de maximale dosering. Dus het klinkt misschien niet zoveel - maar is dus niet te vergelijken met citalopram o.a. Dus van 20 naar 10 vind ik zelf ook al best heftig. Maar wel een goed teken dat je er weinig last van hebt, ondanks dat het zo'n stap is !

7. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik vond het ook zo eng.. maar met xanax en oxazepam achter de hand ging het best en voelde ik snel verbetering. Achteraf heb ik zo'n spijt gehad, dat ik het niet jaren eerder aangedurfd had.... Het had een hoop kwaliteit aan mijn leven toegevoegd indertijd.

8. Bedankt voor je bemoedigende woorden, dat vind ik fijn! Ik moet het ook slikken in combinatie met clonazepam.

9. Tafellamp

Tafellamp Actief lid

17 sep 2019
    252
    103
    43
    Vrouw
    Starten keek ik ook erg tegen op maar dat is mij ook heel erg meegevallen!

10. Tafellamp

Tafellamp Actief lid

17 sep 2019
    252
    103
    43
    Vrouw
    Bedankt voor de reacties dames, van 20 naar 10 is idd een grote stap maar wel het proberen waard volgens de huisarts. Het is wel de bedoeling dat ik nu een aantal weken 10mg blijf slikken alvorens ik weer verder afbouw. Vannacht een paar keer met een hevige paniekaanval wakker geworden, die zich gelukkig vrij snel stabiliseerde. Nog steeds wel het gevoel dat alles in de wereld sneller gaat dan ik.

11. Kolibrie2

Kolibrie2 Fanatiek lid

9 nov 2018
    1.332
    1.135
    113
    Vrouw
    Je hebt bij escitalopram ook druppels mocht afbouwen lastig gaan. Dan kan het in kleinere stapjes.

12. Monique27

Monique27 Fanatiek lid

10 mrt 2006
    2.096
    28
    48
    Gemert
    Het afbouwen van Escitalopram was voor mij misschien nog wel enger dan het starten. Voor mij is dit echt een wondermiddel geweest dus wilde er eigenlijk heel mijn leven op blijven :)
    Uiteindelijk toch stap genomen en heeft huisarts voor mij een schema gemaakt.
    Daar ging wel maanden overheen ipv weken voor ik klaar was. Echt heel rustig en stap voor stap.

Is me 100% meegevallen. Geen noemenswaardige klachten en bleef gewoon mijn eigen ik.

Deel Deze Pagina