Hier ben ik nog eens met een laatste stand Ik heb dus al een eind een app staan en probeer zoveel mogelijk alles te noteren erin (bv, luiers) Gisteren had ik volgende schema Ik maak ze nu om de 3à4 u overdag wakker want ze zou anders blijven slapen Gisteren had ik in totaal 6u30 bv staan Dit zo verspreidt : Linkerb 00u47 : 28 minuten hangde ze eraan (drinken en zuigen samen) RB : 4u15 (48 min) LN : 6u08 (19 min) RB : 8u25 (38 min) RB : 9u06 (9 min) RB 10u (30 min) RB : 10u57 (33 min) LB : 12u10 (40 min) RB : 3u49 (34 min) LB : 4u24 (19 min) LB : 5u14 (40 min) RB : 9u35 (25 min) Plas en poepluiers : 5 samen Als ze drinkt is het eerst gulzig en nadien blijft ze zowat sabbelen. Ik laat ze hangen tot ze er zelf afkomt. Als ze nadien slaapt leggen we ze in haar wieg. Mocht ze terug wakker worden dan biedt ik de 2de borst aan. Overdag maak ik haar nu wakker (uithalen en pamper verversen want anders blijft ze langer slapen en zou ze dan anders de ganse nacht clusteren) Nu is ze al 2 nachten wat langer aan het slapen (ik zet mijn wekker ook 's nachts om de 4u mocht ze zelf niet wakker worden) Is dit nodig of mag zij dan blijven slapen tot ze zelf wakker wordt? Allemaal zo verwarrend zeg. Mijn vroedvrouw komt pas morgen terug en zei dat ik ze overdag mocht wakker maken en 's nachts een tuutje mocht geven, maar ik merk overal dat dit afgeraden wordt. Zelf sta ik ook niet echt erachter om nu al een tuut te geven. Hoe lang duurt het eer de melkproductie wat stabieler wordt en hoe lang duurt het eer de bv sessies korter worden? Vanaf wanneer mag men afkolven? Stel dat je eens op restaurant wenst of zo? Hoe pak je dit dan aan? (nu is ze 11 dagen oud) We zijn nog niet van plan om nu al op restaurant te gaan, maar misschien wel eens als ze een maand oud is. Alle tips zijn welkom Ze zuigt goed aan (begin is wel steeds nog pijnlijk) Ik masseer mijn borsten goed, hou ze warm. En hoe doe ik die borstcompressie? Is dit enkel wat knijpen in de borst (achter de tepel)? Een goed video'ke zou wonderen doen (heb al veel opgezocht de laatste dagen)
Waar woon je? Er zijn Facebook groepen en veel vrijwilligers en andere moeders waar je vragen kwijt kan Ken je de website borstvoeding.com al? Daar staan heel veel informatieve artikelen over borstvoeding door een lactatiekundige. Over het begin en ook een paar weken en maanden. Er is ook een goed boek van Stefan kleintjes en Marie groothuis over borstvoeding. Het is helemaal prima om je kindje op verzoek te voeden. Tussen 8 en 12 voedingen is normaal. Een speen word pas geadviseerd als de voeding goed gaat. Doorgaans met een week of 6 pas om te gaan oefenen daarmee. Ze zal steeds effectiever gaan drinken en dus minder lang doen over een voeding. Voor nu is het normaal om rond drie kwartier per sessie bezig te zijn. Dat wil zeggen ene borst, schone luier, andere borst. Over een paar weken is dat al heel anders. Aan het begin van een voeding drinken baby's snel om de melk te doen toeschieten. Daarna drinken baby's in een ander ritme met meer grote teugen. Bij effectief drinken zie je dat haar hele kaak, zijkant van hoofdje en oortje mee bewegen. Misschien kun je haar zelfs horen slikken. Baby's vallen in slaap als ze te moe zijn, de melkstroom langzaam gaat (eind voeding). Op het einde kun je borstcompressie toe passen. Dit is enkel druk geven met je hand om de borst. Hopelijk zo wat vragen van je beantwoord? Kijk eens op de borstvoeding.com of la leche legue voor meer info of professionele hulp als je dat wenst.
Een stabiele productie duurt maanden. Kortere sessies was bij mij pas vanaf drie maand. Kolven wordt afgeraden voor zes weken, omdat je dan het evenwicht tussen vraag en aanbod verstoort.
Als ze genoeg aankomt kan je der in de nacht in eerste instantie max 6 uur achtereen laten slapen en na enkele weken als ze het goed blijft doen kan je haar laten slapen totdat ze zelf wakker wordt. Bij twijfel kan je ook altijd nog overleggen met cb of een lactatiedeskundige. Overdag deed ik idd ook altijd max 4 uur ertussen.
Vanaf 6 weken kan je kolven en oefenen met een flesje. Speentje zou ik nog niet doen. Gewoon bij elk hongersignaal meteen aanleggen. Vanaf 3 maanden drinken kindjes vaak al veel sneller.
Hoi Hier ben ik weer De laatste paar dagen slaapt zij eigenlijk niet overdag. Sedert een paar dagen ligt zij eigenlijk constant aan de borst! Als ik haar aan papa geef begint ze te wenen, aan mijn schoonmoeder ook, eigenlijk aan iedereen. Als ik ze dan terugneem blijft ze wenen, behalve als ik ze dan weer aan de borst hang. Dit duurt uren... Zij ziet haar wieg niet van 's morgens tot 's avonds...is dit normaal? 's nachts is ze ook heel veel wakker en wil ze dan ook terug aan de borst. Dit is zéér uitputtend, want ik heb dus al 13 dagen onvoldoende slaap...dit begint door te wegen. Slapen wanneer slaap zeggen ze dan...nooit dus? Slaapt zij dan als ze aan de borst hangt? Ik begin het mij af te vragen Ze heeft voldoende vuile pampers (geel van kleur) Mijn schoonmoeder zegt al dat ik haar verwen (daar geloof ik niks van, zo'n klein mensje kan toch nog geen besef hebben van dergelijke zaken?). Ze zal nooit in haar wiegje slapen volgens mijn schoonma... 's nachts slaapt ze dus veelal bij mij op het bed (onze matras ligt nu in de living, daar het in onze kamer té koud is) We hebben daar geen cv. Dus tijdelijk slapen we in de living. De vroedvrouw zegt dat dit gedrag normaal is, maar ik begin me zorgen te maken. De ene zegt dit, de ander zegt dat.. Een speentje wil ze niet gebruiken, enkel de borst. Kan zij last hebben van haar darmen of zo? Of van iets anders? Of is dit gewoon gedrag?
Heyhey, Je kan een baby van die leeftijd niet verwennen hoor! Wat je baby laat zien is heel normaal gedrag lekker aan toegeven! Ze is nog zo klein en grote kans dat ze in haar regeldagen zit (Google maar eens dan maken ze een groei spurtje door en vragen ze meer voeding, dat vraag en aanbod moet op elkaar afgestemd worden en san zijn ze huilerig en willen ze veel aan de borst. Meestal rond de 10 dagen, 6 weken, 3 maanden en 6 maanden maar het kan ook op andere momenten zijn bijv als ze een virusje onder de leden hebben ofzo.) Je doet het goed, ik lees veel onzekerheid in je berichten en dat is logisch het is allemaal heel nieuw maar volg je kindje gewoon lekker en dan komt het echt goed! En mensen hebben altijd een mening dat moet je lekker naast je neerleggen. Ik heb een kleintje van 2 weken en we hebben ook net de regeldagen achter de rug en hij slaapt ook liefst op mij of mijn man vooral s nachts. Ze is net uit de baarmoeder waar ze altijd dichtbij jou was en die nabijheid heeft ze nog steeds nodig. Heb je een draagdoek? Dat heeft bij mij erg geholpen bij de middelste en bij deze denk ik ook dat hij er behoefte aan heeft. Heb jij je handen wat vrij en de kleine lekker dicht bij jou. Lekker zo doorgaan! Oh en uiteindelijk gaan ze heus in hun eigen bedje slapen komt goed ze is gewoon nog zo klein... Knuf!
Volledig normaal. Dat zijn regeldagen. Dé manier waarop je kindje zelf jouw productie opkrikt. Gewoon aan toegeven dus. En dat je al dertien dagen niet genoeg geslapen hebt. Tja, dat zijn nu eenmaal kinderen. Mijn oudste heeft slechts een maand bv gehad, en die heeft meer dan een jaar rotnachten gehad. De jongste is bijna zes maand en krijgt nog steeds bv, en door hem slaap ik ook al sinds de geboorte nooit langer dan drie uur aan één stuk. Hoe sneller je accepteert dat kinderen je nachtrust opeisen, hoe beter het zal gaan.
Ik ben enkel wat ongerust als ze bij mij in bed slaapt. Bang dat ze zal stikken of dat ik erop ga liggen. Deze nacht heeft ze de ganse tijd in bed geslapen. Eerste nacht dat ook ik wat heb geslapen. Ik zorg wel dat ze niet onder mijn dons ligt. S morgens ligt ze steevast tegen mijn borst. Wel aan mijn kant niet bij mijn man. Kan dit kwaad dit samen slapen?
Ik leg mijn zoon naast mijn kussen. Zo hoog ligt mijn dons uiteraard nooit, omdat ik er dan zelf onder zou liggen. En hij slaapt enkel bij mij in bed als mijn man op een andere kamer slaapt. Met hem erbij riskeer ik het niet. Anders koop je een cosleeper?
Ik leg hem tussen ons in op een aankleed kussen met zijn eigen dekentje zodat hij veilig ligt en niet onder ons dekbed.
Zo deden wij het ook en dan dus het aankleedkussen tussen onze hoofdkussens, daar komt echt geen dekbed! En werkte dat ook niet, dan sliep ik half zittend met een kind op m'n borst. Je verwend ze nu nog niet zo snel hoor, het is een hele omschakeling voor zo'n ukkie om vanuit een warme buik, altijd vertrouwd bij je moeder opeens in de grote koude wereld te belanden waarin je moet leren drinken, jezelf warm houden en eigenlijk ook nog in je eigen bedje moet slapen 'ver' bij mama vandaan. Geef het de tijd, maak het je nu zo makkelijk mogelijk en dan komt het vanzelf wel een keer goed.
Je kindje bij jou in bed laten slapen is prima. Maar niet op een aankleedkussen. Dit is een plastic ding wat het echt onveilig maakt. Ook niet in de buurt van jouw eigen kussens of onder jouw dekbed. Er bestaat een facebook groep veilig samen slapen. Je kindje mag niet naast jouw partner liggen alleen naast de borstvoedende moeder.
Hier ook het eerste jaar samen geslapen. Kindje op m'n elleboogbolte zodat m'n arm om haar heen was. Ik op de zijn in foetus houding zodat ze niet lager kon zakken dan m'n knieën. En ze bleef maar hij m'n borst. Nooit gaan draaien hihi. In het begin nog een hydrofieldoek in haar rugje gerold/ gelegd. En nu... ze slaapt al een jaar voorbeeldig in eigen bedje. Ze heeft er geen problemen mee om te gaan slapen hihi. Dus ik zou zeggen komt goed.