Angst voor misselijkheid

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Jody1991, 2 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jody1991

Jody1991 Lid

2 dec 2015
    24
    0
    0
    Hallo allemaal,

Mijn vriend en ik willen graag een kindje. We waren ei gelijk vorig jaar al zo ver dat we het beide wilde. Nu is het zo dat ik toch weer was begonnen aan de pil omdat ik extreme angst heb voor misselijkheid.

Ik heb hier last van sinds ik op mijzelf ben gaan wonen 3 jaar geleden met mijn vriend. Het is echt een verlammende paniek waar ik in raak als ik misselijk word, en ik ben helaas ook snel misselijk (gevoelige maag). Maagzuur vind ik niet erg, ik heb ook niet pers er angst voor overgeven, maar het is echt die overweldigende misselijkheid waar ik van in paniek raak.
    Ik ben hiervoor bij de huisarts geweest, omdat ik een tijdje elke avond misselijk werd. Ik heb toen oxazepam gekregen voor als ik misselijkheid op voelde komen en tremazepam voor als ik te erg in paniek zou raken.
    Ik moet zeggen dat het werkte en ik daardoor een veiliger gevoel kreeg en dus minder mezelf druk maakte om misselijk te worden. Ik ben nu bijna niet misselijk meer.

Ik ben ook eens in therapie geweest hiervoor gedurende een lange tijd, maar hier heb ik niet zo veel aan gehad. Op het moment wanneer ik in paniek raak kan ik niks meer relativeren, houd ik mijn vriend wakker, huil ik, hyperventileer ik en wil ik naar het ziekenhuis worden gebracht.

Op dit moment kan ik er pillen voor innemen, maar nu met onze kinderwens die niet weggaat ben ik gelijk weer bang voor de misselijkheid.

De kinderwens is sterk, maar mijn angst voor misselijkheid ook. Het lijkt me uiteraard niet verstandig om pillen te slikken tijdens misselijkheid, en op veel forums lees ik ook dat er niet echt een geneesmiddel bestaat tegen zwangerschaps misselijkheid.

Ik lees veel over angst om te braken, maar weinig tot niks over angst voor misselijkheid zelf.
    Heeft iemand hier ervaring mee, hoe gingen jullie hiermee om? En zijn er middeltjes die kunnen helpen?

Ik ben op dit moment niet aan de pil, maar als ik straks een nacht misselijk ben, ben ik bang dat ik er toch weer mee begin omdat ik denk dat ik het niet aan zou kunnen.

Ik hoor graag jullie advies!

2. Ssan1985

Ssan1985 Lid

4 okt 2015
    88
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heel herkenbaar verhaal. Ik heb al jaren een overgeef fobie en schiet ook compleet in de paniek als ik misselijk ben. Toen wij de stap maakte om voor een eerste kindje te gaan heeft dit me ook aan het twijfelen gemaakt, maja je wil het toch graag dus ik heb me erover heen kunnen zetten. Je kunt van tevoren niet bepalen hoe jou zwangerschap eruit gaat zien. En dat is ook iets waar ik doodnerveus van wordt: je verliest de grip op je eigen lichaam.

Ik heb een top zwangerschap gehad en geen een dag misselijk geweest. Dat kan natuurlijk ook!

Wij gaan nu voor een tweede kindje en al ben ik doodsbang voor de dag dat ik boven de wc hang....dat zie ik tzt wel weer!

3. fien2808

fien2808 Fanatiek lid

2 dec 2014
    1.180
    28
    48
    Als ik je één ding kan zeggen wat mijn ervaring betreft met de zwangerschap: wat je "normaal" hebt, kan nu helemaal anders zijn! Ik ben "normaal" om de 3-4 maanden echt héél zwaar verkouden, ik kan er bijna mijn klok op gelijk zetten. Begin mei was het terug van dat, eind mei opnieuw (dus veel te vroeg), en daaraan wist ik dat er iets anders was dan anders - en inderdaad positief. Sindsdien niet meer ziek geweest! Ongelofelijk! Het kan dus ook de andere kant uitgaan.

Ik denk dat je in dit geval niet de juiste therapeut(e) gehad hebt. Er ligt volgens mij wel iets dieper achter deze angst... Iets dat je misschien in je bewuste niet meer herinnert.

Elke zwangerschap is anders, zowel per mama als bij elke mama individueel! Ik kan me voorstellen dat dit voor mij 'makkelijk praten' is, omdat ik niet in jouw situatie zit, maar ik zit dan weer met andere fobieën (waar ik nu niet verder over wil doorgaan :D) die een grote invloed hebben.

Ik ben ook een van die mensen die er alles aan zou doen om niet te moeten braken. Maar echt àlles. En ik was dus ook bang voor de zwangerschap. En weet je, het enige wat ik gehad heb was een héél lichte maaggevoeligheid als ik wakker werd in maand 2 en 3. Deze was eenvoudig op te lossen: een cracotte eten voor het opstaan. Verder nog niks van misselijkheid gehad, geen braken, niks. Dat bedoel ik dus; elke zwangerschap is anders, en een gevoelige maag hoeft niet per se te betekenen dat je zéker die misselijkheid zult hebben. Het kàn wel, maar het hoeft niet. Vergeet ook niet dat veel pijn tussen de oren zit. Even ter verduidelijking: ik zeg niet dat je dit je inbeeldt, integendeel zelfs! Maar heel veel echte pijn wordt veroorzaakt door het on(der)bewuste. Mijn gevoel zegt dat je dit beter nog eens een kans geeft bij een andere therapeut(e).

Hopelijk komt mijn reactie niet vreemd over, ik bedoel het goed, en ik kan me inbeelden dat dit je heel erg tegenhoudt. Moet echt verschrikkelijk zijn als je zo graag een kindje wil...

4. TigerMom

TigerMom Fanatiek lid

10 aug 2015
    3.157
    100
    63
    Ik heb ook een enorme fobie voor misselijkheid en daarbij ook het braken. Tijdens mijn zwangerschap heb ik hier helemaal geen last van gehad, alsof mijn lichaam en geest anders werkten tijdens de zwangerschap. Ook ben ik amper misselijk geweest. Het is meer de paniek die me vaak misselijker maakt dan ik werkelijk ben.
    Laat je wens niet in de weg staan, alles komt goed, want iedereen is anders.

5. Jody1991

Jody1991 Lid

2 dec 2015
    24
    0
    0
    Bedankt voor jullie snelle reacties!
    Misschien een goed idee om het bij een andere therapeut te proberen inderdaad. De vorige gooide het erop dat ik bang ben om geen controle te hebben. Daar kan iets inzitten maar ik heb er geen last van bij andere kwaaltjes.

Fijn om te lezen dat jullie er weinig last van hadden, er is dus hoop!

Mijn moeder is onlangs overleden maar als ik dit met haar besprak zei ze altijd, gewoon doen Jody, ook al ben je ziek, je hebt dat voor je kindje over. Daar zit wat in, maar ik ben stiekem bang dat ik er spijt van krijg als ik heel erg ziek zou zijn en het gevoel zou hebben alsof ik het niet vol kan houden..
    Ik weet nu dat ik het wel overleef een tijdje misselijk te zijn, maar zodra ik misselijk ben vergaat de wereld echt.

Ik denk dat ik het beste nog een keer therapie kan proberen en er voor gaan, anders blijf ik eeuwig tegen dit probleem ophikken..

6. Poema19

Poema19 Actief lid

16 nov 2014
    157
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi Jody,

Je angst is voor mij heel herkenbaar. Ik heb jarenlang een extreme angst gehad voor misselijk zijn en braken. Het begon rond mijn 16e, toen ik een keer vreselijk buikgriep had en ik mij ontzettend lamlendig heb gevoeld. Toentertijd zat ik ook nog in een zeer negatieve relatie met een geweldadig ex-vriendje, dus beide factoren hebben denk ik samen de angst veroorzaakt.

Ik was zo 'bezeten' door de angst dat ik stiekem reistabletten ging kopen bij de drogist. Hierin zat een middel tegen braken. Iedere avond voordat ik ging slapen, nam ik een tabletje in zodat ik niet brakend wakker zou worden (zoals dat gebeurde tijdens de buikgriep). Ook op momenten als ik mij (licht) misselijk voelde, nam ik meteen een reistabletje in. Hartstikke slecht natuurlijk, maar ik móest dat van mijzelf. Alles beter dan misselijk zijn en overgeven.

Dit is jaren zo door gegaan en ik heb het jarenlang voor iedereen verborgen gehouden. Zelfs mijn huidige man heeft het niet doorgehad. En toen kwam daar mijn kinderwens. Ik sprak met mijzelf af dat ik stopte met de reistabletten als ik stopte met de pil. Dit vond ik heel moeilijk. Ik had geen controle meer over het wel of niet overgeven. Toch bleef ik vaak naar de reistabletten grijpen. Op een gegeven moment kreeg ik op vakantie toch buikgriep en hielpen de reistabletten niks. Ik heb vreselijk overgegeven en was twee dagen kotsmisselijk. Voor mij was dat het moment dat ik 'wakker' werd. Die pillen hielpen blijkbaar niet, of in ieder geval dus niet bij een echte buikgriep.

Na een jaar werd ik eindelijk zwanger (was toen al ruim 7 maanden gestopt met de reistabletten). En, ik had pech. Ik was kotsmisselijk tot en met 22 weken en moest dagelijks overgeven. Maar het was een ander soort misselijkheid. Niet die overweldigende braakmisselijkheid als een buikgriep, maar plotseling opkomend en net zo snel weer afnemend. En het klinkt misschien gek, maar doordat ik een kindje bij mij droeg wilde ik niets te maken hebben met medicijnen. Ik wilde hem zo gezond mogelijk ter wereld brengen.

Nu achteraf gezien is de zwangerschap mijn 'genezing' geweest. Ik ben niet meer zo angstig omtrent misselijkheid en braken. Ik ben heus nog wel eens bang als ik weer misselijk word, maar de echte overheersende angst is weg. En ik heb geen standard voorraad reistabletten meer in huis. Er gaan zelfs maanden voorbij zonder dat ik eraan denk.

Ik wil je veel sterkte en succes wensen! Misschien is het raadzaam om toch eens met iemand erover te praten, aangezien de therapie voor je gevoel niet voldoende heeft geholpen. En verder haal je hopelijk wat hoop of kracht uit mijn verhaal! ;)

7. Jody1991

Jody1991 Lid

2 dec 2015
    24
    0
    0
    Jeetje wat een verhaal. Ik herken mezelf er heel erg in. Bij de minste misselijkheid neem ik rennies, en oxazepam om maar niet in die paniek staat te komen

Maar wat fijn dat je niet meer zo angstig bent zeg! Ik ga er ook gewoon echt mee doorzetten dit keer, en binnenkort weer in therapie zodat ik wat houvast heb voor wanneer de paniek angst weer opduikt!

Super bedankt voor jullie reacties meiden.

Deel Deze Pagina