Dames, ik zit met het volgende en hoop dat jullie me kunnen helpen.... Op zaterdag 13 juli begint mijn vakantie, helemaal goed gekeurd volgens de planning en vakantie kon geregeld worden, fijn zou je denken..... Nou is het zo dat bij ons een weekend van je vakantie ingeleverd moet worden om het rooster van de zomer rond te krijgen. Ik heb ervoor gekozen het laatste weekend van mijn vakantie in te leveren en dus te gaan werken. Nu zag ik deze week het rooster van juli en augustus en ben ik niet blij. Ik ben ingeroosterd om op11 en 12 juli nachtdiensten te draaien. Dat betekend voor mij dat ik zaterdagochtend om 7.15 klaar ben met werken. Wie weet er of dit mag?? En zo niet waar ik het in de cao zou kunnen vinden. Ik kan het namelijk nergens vinden!? Daarbij hebben wij na de goedkeuring van de vakanties onze vakantie geregeld en gaan wij die zaterdagochtend om 5 uur vertrekken. Maar dit gaat niet samen met mijn rooster...... Mijn leidinggevende zegt dat ik zelf maar moet gaan ruilen, maar dat gaat hem niet worden. Andere gediplomeerden hebben dan of vakantie of zijn al aan het werk.... En ik weet het even niet meer Wie helpt????
Ik denk dat je van te voren rekening had moeten houden met het krijgen van nachtdiensten. En dus die vrijdag al vrij had moeten nemen.
begrijp ik nu, dat je het eerste weekend van je vakantie bent ingeroosterd?? ipv de laatste die je had aangegeven.
Nee, verder heb ik het eerste weekend vrij, behalve dat ik die zaterdag uit de nachtdienst kom. Het laatste weekend ben ik ingeroosterd met avonddiensten...... Ergens vind het een beetje dubbelop, die eerste zaterdag is nl geen vrije dag, maar een uitslaapdag. En dat zijn volgens mij 2 verschillende dingen......
Maar dan wist je toch dat je ingeroosterd kon worden tot zaterdagochtend? Of werken jullie niet met vaste bloktijden? Hopelijk kun je alsnog iemand vinden die voor je wil werken.
tja, in principe begint de zaterdag op 0:00 dat is dus de start van je vakantie, ik zou het daar op gooien, of het echt mag weet ik niet, maar zou er wel een probleem van maken.
Het is idd echt flauw dat ze het zo hebben ingeroosterd. Denk ook wel dat je een punt hebt want je werkt immers de zaterdag ook al start hij op vrijdag. Misschien de bond even bellen en je vraag stellen daarover, die weten vaak gelijk of het wel of niet terecht is. En is er echt niemand van je collega's die willen ruilen? Zelf had ik het probleem ook ik had vanaf 27 juli vak. aan gevraagd tot 18 aug. Nu hebben ze mij wel de 27 en 28 juli ingeroosterd want moet het weekend ervoor of erna werken hoorde ik achter af. Maar gelukkig wilde iemand anders mijn diensten overnemen en kan ik gewoon de 25ste weg zoals gepland. Maar de planner zei ook heel hard. Tja wij werken met weken en dat valt net in de week ervoor dus moet je hetzelf oplossen. Maar nachtdiensten is een ander verhaal idd ik zou het zeker not done vinden.
Ik zou zeggen dat je die zaterdag helemaal vrij moet zijn, dus vanaf 00.00 uur want dat is het begin van het weekend. Want nu heb je de zaterdag nog niet vrij terwijl dat je keuze is. Ik zou denk ik ook die zaterdag geboekt hebben want ja die zou je vrij hebben.
Ik heb ooit een zelfde probleem gehad. Ik kwam er toen nietuit met mijn leidinggevend. Ik had diensten van 16.00 tot 8.00 de volgende dag. En alsik bijvoorbeeld op zaterdagvrij had gevraagd (en gekregen) kon hetdus zijn dat ze mij op vrijdag indeelde voor een dienst van 16.00 tot 8.00, met andere woorden dus 8 uren ingepland op mijn vrije dag. Omdat het op het rooster alleen werd aangegeven met een code op vrijdag was dat dus mogelijk ondanks de vrijgevraagde dag de dag er na Echt een hersenkronkel! Ik kon er toen der tijd niet uitkomen en kon toen later weg met mijn weekendje weg. (9.00 pas thuis en dan nog omkleden en de nacht amper geslapen op pad ) Maar nu jij het zo zegt denk ik dat je kan navragen bij de FNV hoe het zit met je rechten. Ik denk dat het echt niet kan/mag. Ik vindhet altijd opvallend hoe goed ze in de zorg dingen recht proberen te breien die krom zijn als het hen uit komt. Succes! Hoop dat het lukt zonder teveel gezeur!
Wat ik net wel zie staan in de cao is dat je als werknemer recht heb op 3 weken aaneengesloten vakantie inclusief het weekend voorafgaand en het weekend aansluitend. Dus dat mag eigenlijk al niet, terwijl ze bij ons op het werk zeggen dat dat wel mag bij 3 weken vakantie. Bij 1 week en bij 2 weken mag het volgens hun alleen niet...... Hopen dat ik eruit kom met mijn teamleidster!
Dat is wel erg gemeen eigenlijk! Je kunt als roosteraar lijkt mij wel rekening houden dat iemand niet uit z'n nachtdienst vakantie krijgt (tenzij natuurlijk je dit als medewerker zelf aangeeft geen probleem te vinden). Die 3 weken achtereengesloten vakantie met alle weekenden vrij lukt bij mij op werk ook niet hoor (moet dan ook het eerste of laatste weekend werken). Hopelijk kun je iemand vinden die je diensetn overneemt of nog eens met je leidinggevende gaan praten.
Ik zou gewoon bij de roosteraar aangeven dat je er vanuit ging dat je vakantie goedgekeurd was en dat je geboekt hebt met ingang van die zaterdag. Nu kun je dus de eerste dag niet op vakantie en dat kost je dus geld. Kijk of je er samen uit kunt komen, het liefst persoonlijk en niet via de mail. Ik heb het zelf ook maar dan op donderdag. Ik heb die dag ook vrij gevraagd en dus een ND gekregen. Voor mij niet zo erg, want ik had alleen maar vrij gevraagd omdat dan de kinderen op de opvang zitten en ik de caravan rustig in kan pakken. Maar dat kan in de middag ook nog. Ik heb maar 1 nachtje, dus ik hoef niet zo lang te slapen. @mamavanmimi: Wat je werkgever zegt was vroeger idd zo. Nu heb je in principe recht op 3 weken met 4 weekenden. Maar aan de andere kant, als het rooster op die manier rond kunt krijgen zou ik daarvoor kiezen als werknemer. Anders moet er met weken geschoven worden en dat kan ook vaak niet vanuit de werknemer (schoolvakanties, bouwvak, verplichte sluiting enz) En eerlijk is eerlijk: Als het rooster dan uit was begon de grote ruilbeurs en wisten we het met z'n allen zo te fiedelen dat iedereen gewoon 4 weekenden vrij had en soms zelfs nog een dag of wat extra. Zo heb ik tot 2x toe 4 weken vakantie gehad... Wat de roosteraar niet voor elkaar kreeg hadden wij onderling in 2 dagen rond... @Eef80: Zo werkt ons rooster programma ook. De uren die je maakt tellen voor de dag waarop de dienst begint. (ik van met oud en nieuw de ND, die uren staan allemaal op 31 december) Je krijgt wel gewoon de bijbehorende ORT, maar voor het programma ben je de volgende dag vrij. Eerlijk gezegd snap ik dat ook niet, het kan toch niet zo moeilijk zijn om dat in de programmatuur van het roosterprogramma op te nemen. Vooral omdat er een bepaald aantal uren tussen 2 diensten moet zitten, helemaal als je een ND hebt gehad.
Ik heb haar vanavond aangesproken hierover, helaas afgekapt omdat ze weg moest....:x Woensdag zie ik haar weer, en ze weet dat ik het over het rooster wil hebben.....nu duimen maar! In elk geval bedankt voor het meedenken...... Slaap lekker!!