Barstende koppijn en kolven

Discussion in 'Na de bevalling' started by kgulik, May 10, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. kgulik

kgulik Actief lid

Feb 10, 2016
    165
    4
    18
    Female
    Hoi hoi!
    15 april is ons zoontje geboren. Ondanks een snelle bevalling van vijf uurtjes en een flinke baby van 9.5 pond ben ik lichamelijk erg snel hersteld. Ik wilde borstvoeding geven en heb dit in het begin ook gedaan alhoewel dit meteen erg moeilijk ging. Mijn tepel was te klein dus moest het met een tepelhoedje. Daarnaast had ik overproductie met uiteindelijk een borstontsteking tot gevolg. Ik ben na een week gestopt met borstvoeding en ben toen in overleg met de verloskundige begonnen met afbouwen. Daar nu nog mee bezig. Het kolven vergt best veel energie nog van mijn lichaam.
    Maar het zwaarste momenteel vind ik de hoofdpijn. Ik heb letterlijk elke minuut vd dag barstende koppijn. Ik heb altijd veel hoofdpijn en migraine gehad maar de laatste maanden van de zwangerschap bijna niet. Nu dus wel, zo erg nog nooit gehad. Dit in combinatie met gebroken nachten is erg zwaar. Ik vraag me af of er meer vrouwen zijn die ervaring hebben met hoofdpijn na de bevalling en hoe lang dit kan duren? Ik word er langzamerhand gek van en pillen werken niet. Ik vraag me af of het beter zal worden als ik heb afgebouwd met borstvoeding. Zo lang je borstvoeding geeft of kolft zijn je hormonen nog een rommeltje dacht ik. Misschien dat dit een rol speelt?

2. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik weet niet of hoofdpijn en BV samenhangen, volgens mij niet want ik heb twee keer lange borstvoedingsperiodes gehad zonder hoofdpijn. Je hormonen zijn sowieso een rommeltje na een bevalling, maakt niet uit welke voeding je geeft.

Maar ik zou als ik jou was eens contact opnemen met een lactatiekundige. Te kleine tepels bestaan niet en overproductie is een teken dat je veel moet aanleggen, zodat vraag en aanbod beter op elkaar afgestemd raakt.

Daarbij moet je afbouwen heel rustig aan pakken. 1 voeding per 14 dagen. Ga je sneller kan je weer borstontstekingen krijgen.

3. kgulik

kgulik Actief lid

Feb 10, 2016
    165
    4
    18
    Female
    Mijn tepel stak niet ver genoeg uit waardoor de baby hem niet goed kon pakken dus het bestaat wel degelijk ;)
    Het afbouwen heb ik in overleg met lactatiedeskundige en verloskundige gedaan. Ze adviseren altijd voeding vervangen per week, niet per 14 dagen.
    Mijn overproductie was zo erg dat meer aanleggen geen effect had. Eenmalig leegkolven alvorens af te bouwen heeft me maar liefst 1.5 uur per borst gekost en toen waren ze nog niet echt leeg. Stuwing bleef meer dan week aanhouden.
    Ik werd echt ongelukkig van de borstvoeding, overproductie en borstontsteking dus was afbouwen de beste optie.
    Gedurende de periode dat een vrouw borstvoeding geeft is je hormoonhuishouding anders dan wanneer er geen sprake is van borstvoeding. Daarom vroeg ik me af of dit verband kan houden met de hoofdpijnen omdat mijn hoofdpijn vaak grotendeels hormonaal is geweest. Hopelijk hoort het gewoon bij het ontzwangeren en gaat het niet te lang duren want 24/7 barstende koppijn is om gek van te worden :(

4. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik heb zelf een ingetrokken tepel die niet te zien is, en toch heb ik normaal BV kunnen geven. Ik weet dus wat het is.

Goed dat je het afbouwen in overleg doet. Tegen mij werd per 14 dagen gezegd, maar misschien is dat veranderd.

Hoe slaap je verder? Is je eetpatroon veranderd? Neem je iets van medicatie er tegen? Snap dat het heel vervelend is... Maar denk wel dat het puur hormonaal is.

5. kgulik

kgulik Actief lid

Feb 10, 2016
    165
    4
    18
    Female
    Ik hoop het inderdaad echt dat het ouur hormonaal is. Dan komt het op den duur wel.goed haha. Slapen gaat wel slecht. Dat speelt vast ook een rol. De baby komt elke 3 uur en doet best lang over 1 voeding waardoor er meestal 2 uurtjes tussen zitten. Voordat je dan slaapt... mijn vriend heeft wisselende diensten dus deze week bijvoorbeeld komt de nachtvoeding op mij aan.
    Ik probeer inderdaad zo goed mogelijk te eten en ook veel te drinken.
    Ach ja de eerste weken zijn het zwaarste zullen we maar zeggen :p

6. Nescio

Nescio Niet meer actief

Dat is zeker waar! Hoop dat het snel over is!

7. LMSB

LMSB Fanatiek lid

Feb 24, 2017
    3,994
    3,321
    113
    Mijn tepels waren ook echt te klein vergeleken met de grootte van mijn borsten. Dus dat kan wel degelijk.

Ik denk dat dit hormonaal is maar kan me erg goed voorstellen dat het ontzettend vermoeiend en pijnlijk is. Dat i.c.m. slaaptekort kan wel voor hoofdpijn zorgen denk ik. Maaaaar als je het niet vertrouwd even je huisarts bellen! Misschien heeft het een andere oorzaak en kom je er met een simpel bloedonderzoekje achter wat het is. Succes en sterkte!

8. Misstiara5

Misstiara5 Actief lid

Sep 29, 2012
    436
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi, hier hetzelfde verhaal. Barstende koppijn continue gehad na de bevalling, echt 1,5 week of zoiets. Ik gaf bv, slikte 6 paracetamol maar ook dat hielp niet. Geheim is: water drinken, water drinken, water drinken. Dus bij elke voeding, water drinken (bijv een half liter). Dat gaat helpen. Ik deed het eerst ook niet. Maar moet echt. Ik gaf bv en heb ook een lage hb. Maar als je meer water gaat drinken verdwijnt de hoofdpijn. Ik heb nu standaard een fles drinken bij me, ook snachts. En voor het voeden eerst water drinken, daarna voeden of kolven. Succes!

Share This Page