Helaas, het andere probiotica topic is al gesloten. Ik heb sinds een aantal weken flink last van mijn darmen. Krampen, rommelen, borrelen, opgeblazen, soms diarree verder gewoon normale ontlasting maar wel meerdere keren per dag. Nu lees ik ergens iets over probiotica voor ondersteuning van de darmflora, maar er staat niet bij of dit ook tijdens zwangerschap kan en veilig is. Is er iemand die hier ervaring mee heeft en me advies kan geven?
Oh ja ik ben ook al begonnen met mijn dieet aan te passen. Geen ui, knoflook prei ed meer, minder brood maar ipv daarvan rijst ( deel witte rijst deel zilvervliesrijst) en geen vette dingen meer zoals patat of sauzen.
Het klinkt mij meer als een prikkelbare darm. tips daarvoor zijn heeeel veel vezels eten. Juist volkoren brood,pasta enzo eten. Of even bij de huisarts een poedertje halen, Movicolon (vind ik vreselijk vies), Metamucil (werkt bij mij het beste, nu in de zwangerschap wel dubbele dosis nodig), Psylliumvezels. Als je meer over probiotica wil weten zoek dan even bij groenevrouw.nl , zij kan dat heel goed uitleggen. Waarom eet je minder brood?
Movicolon?! Nou dan zit ik dus echt de hele dag op de pot. Ga gemiddeld 2x naar het toilet op een dag, en als ik een slechte dag heb zoals gister 4-5x. Ik heb dus echt geen last van obstipatie, maar juist overactieve darmen. Met vezels stimuleer je ze dan toch juist nog meer? Prikkelbare darm had ik ook over gelezen, maar heb dit normaal nooit zo erg. Wel gevoelige darmen, stress en dat soort dingen slaat er altijd gelijk op, maar ze zijn nooit zo overactief. Brood even tijdelijk minder omdat ik veel meer brood ben gaan eten sinds een paar weken ( 8 sneetjes per dag ipv eerder 3 per dag) en ik lees dat je darmen daar ook op kunnen reageren. Ik wil de boel gewoon weer rustig krijgen..
Heb ook giga last van mijn darmen. Vannacht werd ik gewoon wakker van darmkrampen en moest rennen naar het toilet.. Als ik zwaar heb gegeten gebeurd dit helaas. Ik had een tijdje yacult genomen maar geen idee of dat nou hielp of niet.
@deedee: ik merk ook idd dat zwaardere dingen als pasta of vettigheid ( vet vlees of frituur) gelijk problemen geeft. Ik vermijd dat nu dus ook en probeer zo licht verteerbaar mogelijk te eten. Ik ben helaas allergisch voor koemelk dus yakult en activia en dat soort dingen gaan mij niet helpen..
Het klinkt nog nog steeds in mijn oren heel herkenbaar als prikkelbare darm. Ik heb hier zelf zelden last van verstoppingen maar meer van 'koeienvlaaienpoep' (sorry niet zo smakelijk). Ook reageer ik heftig op lactose. Voor mijn zwangerschap had ik het voor elkaar om bijna lactose vrij te eten, waardoor ik ook veel minder last had van een prikkelbare darm. Wel in combinatie met het eten van voldoende vezels. Nu in mijn zwangerschap maken mijn darmen er een feestje van en met 2 zakjes Metamucil per dag houd ik het redelijk onder controle. @ Madelein, Heb je een koemelk allergie of meer een lactose intolerantie? Metamucil heeft een andere werking dan movicolon. Metamucil is een 'bulk' iets van vezels (lekkere duidelijke uitleg) Waardoor je de prikkel van je darmen iets te doen geeft en daardoor blijft het bij mij wat rustiger. Movicolon maakt de ontlasting alleen maar zachter en is idd meer voor verstoppingen.
Het zou zo maar kunnen dat je gelijk hebt hoor, kan je dat dan ook ineens krijgen in de zwangerschap zonder dat je daarvoor er last van had? Ik ben echt allergisch voor koemelk, vanaf baby af aan al. Ook voor soja trouwens. Ik kan er wel wat van eten, maar krijg wel gelijk jeuk in m'n mond en keel. En als ik teveel binnen krijg is het gelijk spugen, migraine en benauwdheid. En mijn darmen reageren daar ook heftig op. Hier is de boel meer brijig. Je ziet goed dat m'n darmen er de hele tijd mee aan de gang geweest zijn zeg maar . Maar niet echt heel dun of zo. Sommige dagen is het in de ochtend normaal maar in de loop van de dag ineens weer dun. Rare toestanden. Metamucil heb ik volgens mij nog in huis van een periode van obstipatie na een operatie vorig jaar. Tenminste, iets vergelijkbaars, psylliumvezels eigen merk van de apotheek. Is hetzelfde toch? Zou dat al kunnen helpen? Durf het niet zo goed te nemen omdat ik bang ben dat het dan helemaal los gaat qua krampen en rommelen. Reden dat ik zo bang ben voor buikpijn is het verlies van een kindje 1.5 jaar terug, waar veel buikpijn en harde buiken aan vooraf gingen. Het was toen totaal anders dan nu, maar wil eigenlijk gewoon niks voelen in m'n buik... Helaas werkt het niet zo blijkbaar
Psylliumvezels lijkt idd veel op Metamucil. Dit zou je heel eenvoudig kunnen uitproberen. Normaal zeggen ze dat je binnen 3 dagen resultaat zou moeten hebben. Als je darmen nu net zo snel werken als die van mij, kun je het misschien ook wel binnen een dag merken. Maar overleg anders even met je huisarts. Kan nooit geen kwaad.
Dan ga ik dat zo maar eens proberen, eerst maar eens een half zakje voor de zekerheid . Huisarts heb ik geen hoge pet van op, hij is mede de oorzaak van het verlies van ons kindje dus blijf het liefst bij hem uit de buurt. Heb morgen een pretecho bij een vk dus overleg het wel met haar, en anders volgende week op de poli bij mijn gyn. Thanks voor de tips!
Wat vervelend dat je zo veel last van je darmen hebt! Ik heb een hele poos probiotica (Pearls via bol.com verkrijgbaar) geslikt en het heeft mijn darmen heel goed gedaan. Volgens mijn verloskundige is probiotica tijdens je zwangerschap slikken prima en juist heel goed! Ik heb ook veel baad gehad bij de tip van dit forum om de dag te starten met 2 kiwi's op een nuchtere maag, maar ik had juist last van krampen en obstipatie :s Succes, hopelijk gaat het snel weer beter!
Ik ga morgen toch ook het ziekenhuis maar even bellen. Nu weer onwijze krampen en pijn en het lijkt ook harde buiken uit te lokken . Zal dan gelijk eens vragen wat zij vinden van probiotica.
Net toch het zh maar gebeld omdat mijn bm nog steeds heel gevoelig is na de buikkrampen van gister. Moet gelijk langskomen nu. Mochten ze goede tips hebben voor die stomme darmen zal ik ze hier opschrijven!
Ik dacht juist dat huisartsen bijvoorbeeld, vanaf 2011 juist helemaal geen vezels in de vorm van volkoren producten moeten adviseren. Als je je darm "iets te doen geeft" maak je het probleem juist erger. Een prikkelbare darm heeft rust nodig. Vezels ok, maar veel brood, rijst of iets dergelijks geeft eerder problemen. Tenminste zo heb ik het geleerd tijdens mijn medische studie. Groente en water zorgen ook voor een goede doorstroming. Opgeblazen gevoel. Lekker veel sla en groente eten, dat vermindert gasvorming. Desalniettemin, ik zou ook gewoon even kijken wat de expert zegt, ik heb niet verder geleerd voor het darmgebied.
@monique: O jee dat is weer een heel ander verhaal! Weet niet goed wat nu wijsheid is... Je leest overal wat anders. In het zh was alles gelukkig goed, maar daar weten ze ook niet goed wat ik ermee moet. Veel verder dan ik zelf al was ben ik niet gekomen. Ik ga denk ik maar door met rijst en brood als lunch, en een half zakje vezels per dag. Ik lunch momenteel 2x, krijg altijd rond 15.00 weer honger en at dan brood, maar dan neem ik nu rijst met wat ei. Licht verteerbaar en toch voedzaam. Groente eet ik veel dus dat komt goed, en drink 2 L water op een dag. Verder ontbijt ik met havermout met blauwe bessen en amandelen, eet weinig tussendoor, en in de avond gewoon warm eten. Momenteel let ik er erg op dat dit niet sterk gekruid is en geen knoflook of ui etc bevat. Ik hoop maar dat het hiermee snel beter gaat!
Hangt af wat je nodig hebt. Er zijn bifido en l. Bacterie. Anders Solgar echt goede. Probiotica niet allen goed voor jezelf maar dat komt bij je baby na de geboorte via darm bacterie die ze in mond krijgen ook en via bv. Dat vermindert krampen en allergie/eczeem preventie. Na de geboorte kan je baby ook probiotica geven bijvoorbeeld microbiol baby Op vitaminestore.nl genoeg informatie en je kan zelf vraag stellen
Weet niet of dit al gezegd is maar als je zwanger bent moeten je darmen een nieuw plekje vinden in je lijf en daar kunnen ze ook tijdje van slag van zijn.
@piccolina: maar hoe weet ik dan waar ik baat bij heb? @maagd: ja dat weet ik idd maar dit is wel heel extreem. Blijkbaar zijn m'n darmen zo van slag dat ik er zelfs harde buiken van krijg...