Afvallen en zwangerschap/borstvoeding

Discussion in 'Zwangerschap' started by janneke000, May 8, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. janneke000

janneke000 Fanatiek lid

Dec 29, 2010
    1,049
    3
    36
    Hallo meiden!
    Even iets wat ik niet begrijp en ik vraag me af of jullie het ook zo vreemd vinden.
    1 van de 'zwangerschapsregels' is: niet gaan lijnen tijdens de zwangerschap. Dan komen afvalstoffen vrij die ook bij je baby kunnen komen en dat is slecht. Geld ook voor afvallen tijdens borstvoeding.
    Maar hoe zit het dan met misselijkheid in het eerste deel van de zwangerschap? Je hoort heel vaak dat mensen daardoor afvallen. Maar dan zegt iedereen weer dat het niet erg is. Komen er dan niet net zo goed afvalstoffen vrij????? En wat nou als je gezegend bent met 'borstvoeding-en-de-kilo's-vliegen-eraf'?? Dan geef je dus je kindje melk met afvalstoffen??? Ik snap het niet helemaal meer. In elk zwangerschapsboek kan je aan de ene kant lezen dat afvallen niet erg is ivm misselijkheid bijvoorbeeld, maar aan de andere kant dat je vooral niet moet afvallen tijdens je zwangerschap vanwege die afvalstoffen...
    Het lijkt een beetje dubbel.
    En het is trouwens niet dat ik afvalplannen heb hoor :p Ik lees dit alleen overal en het is zo tegenstrijdig.
    Jullie mening? :D

2. debby82

debby82 VIP lid

Nov 18, 2008
    25,903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ja ik vroeg me dit ook eens af. Maar volgens mij heeft het er meer mee te maken dat je kindje niet alle voedingsstoffen binnen krijgt als jij gaat lijnen.
    Trouwens met borstvoeding vliegen hier de kilos er niet af hoor... krijg alleen maar meer honger en kom dan ook aan :(

3. angel229

angel229 Niet meer actief

Ik heb last van hyperemesis gravidarum. Ik ben dus in de eerste maanden van de zwangerschap heel veel afgevallen. Doordat ik de afvalstoffen in mijn bloed niet kwijt kwam, bleef zoveel spugen dat ik amper nog vocht binnen hield ben ik twee keer opgenomen geweest. Denk dat in een bepaalde mate afvallen door misselijk niet zo heel erg is, maar als je teveel gaat spugen/afvallen dan wel. Dan moet je een infuus om al die afvalstoffen weer kwijt te raken. Inmiddels is bij mij het overgeven gelukkig stukken minder en ben ik ook een paar kilo bijgekomen.

4. disney1986

disney1986 Fanatiek lid

Oct 29, 2010
    1,527
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lijkt me vreselijk als je zo moet spugen!

Ik vind het ook een dubbel verhaal, maar lijnen lijkt me toch weer anders als spugen.

5. janneke000

janneke000 Fanatiek lid

Dec 29, 2010
    1,049
    3
    36
    Ja maar ergens is het ook hetzelfde: je krijgt minder/weinig/niets binnen en valt af. Daarom is het zo raar! Ik ga er vanmiddag de vlos eens even over bellen :D ben nu onderhand heel erg nieuwsgierig naar de redenen erachter!

6. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,092
    7,843
    113
    Ik viel tijdens mijn eerste zwangerschap af omdat ik gezond at, was voor ik zwanger werd ook al veel afgevallen. Ik heb dit toen met mijn gyn besproken omdat ik ongezond veel koekjes etc moest gaan eten om op gewicht te blijven en dat wou ik niet :D Ze zei dat lijnen wordt afgeraden omdat de meeste vrouwen dieten met rare dieten waarbij je niet voldoende voedingsstoffen binnekrijgt, maar als je eet volgens de richtlijnen en voldoende calorieen binnenkrijgt (ong 2000 per dag) er geen probleem is. Is gezonder dan tegen heug en meug je volproppen.

7. janneke000

janneke000 Fanatiek lid

Dec 29, 2010
    1,049
    3
    36
    OOOH dus het mag niet vanwege een eventueel gebrek aan voedingsstoffen? Want als je er zo over leest dan klinkt het allemaal heel ernstig met al die schadelijke afvalstoffen enzo... Ik hield al angstvallig de weegschaal in de gaten of het wel omhoog bleef gaan! :D

8. nana33

nana33 VIP lid

Nov 17, 2008
    5,536
    3
    0
    Ik ging er net zoals Janneke ook altijd vanuit dat afvallen slecht was doordat er afval stoffen in je bloed en bij de baby komen. Heb me de afgelopen weken echt etegn heug en meug moeten volproppen om op gewicht te blijven, omdat ik door misselijkheid steeds af viel, maar lees nu dat dat dus niet nodig was. Hmmm, lekker dan, haha.

9. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,092
    7,843
    113
    Het schijnt wel zo te zijn dat als je afvalt er afvalstoffen uit opgeslagen vetten vrijgegeven worden, maar als je niet extreem snel afvalt kan je lichaam dat prima verwerken. Zoals mijn gyn zei: Beter dan extreem veel aankomen!

10. janneke000

janneke000 Fanatiek lid

Dec 29, 2010
    1,049
    3
    36
    Ben blij dat dit nu een beetje opgehelderd is :D Kan ik toch nog weer fijn aan mijn appelverslaving, ipv donuts erin proppen om maar niet af te vallen :D Wel een luxeprobleem hoor... Je vol moeten proppen om NIET af te vallen... Meestal is het andersom :p

11. Skatje

Skatje VIP lid

Dec 10, 2008
    9,026
    165
    63
    Female
    Gastouder
    Arnhem
    Tja ik denk dat het relatief is.

Ze raden af om te lijnen ivm afvalstoffen in je bloed die bij de baby komen.
    Nu is het zo dat de eerste weken, tot een week of 10, je baby helemaal geen bloedband met jou heeft omdat het nog voedsel uit de vruchtzak haalt en niet via de placenta uit jouw bloed. Ik had de eerste weken ook niet veel honger, kon niet veel eten. Ben 6 kilo afgevallen maar na een week of 14 had ik wel meer trek. Ben die 6 er nu weer aangekomen +2 extra, maar ik ga er wel op letten dat er niet teveel aankomt.
    Die voedingsstoffen pakt je baby wel. Je merkt dat je te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt, als je die zelf tekort gaat komen! Dan voel je je zelf ook niet goed.

Maar volproppen lijkt me sowieso niet gezond.

12. Sterre82

Sterre82 VIP lid

Sep 23, 2008
    8,211
    3
    0
    In de wolken
    Janneke: Zo'n probleem wil ik ook wel haha :p:D
    Ik vond je vraag trouwens wel goed. Heb er zelf ook over nagedacht maar eigenlijk nooit iets mee gedaan.. ;) Ik ben zelf deze keer ook behoorlijk misselijk geweest waardoor ik nauwelijk iets kon eten en ook afgevallen. Niet veel maar toch.. ;)

Share This Page