Verhuizen of een andere baan zoeken?

Discussie in 'De lounge' gestart door Decca1980, 19 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Decca1980

Decca1980 Fanatiek lid

22 nov 2011
    1.068
    0
    0
    Ik werk sinds 2010 bij een leuke organisatie met een goed salaris en goede arbeidsvoorwaarden. Zo goed vind je ze niet zo snel. Verder ben ik ook heel blij met mijn werk. Het is uitdagend, ik word er gelukkig van en ik heb het idee dat ik iets goeds doe.

We zijn twee jaar geleden verhuist naar onze huidige woonplaats en we wonen daar prima. Het is een leuk dorp en dichtbij mijn oude stad en vrienden en goed bereikbaar per ov, auto. We hebben dat dorp indertijd gekozen omdat het vlakbij mijn kantoor lag (twintig minuten fietsen of 5 minuten met de bus). Ons huis is heerlijk, al zouden we wel een grotere tuin willen. Onze dochter heeft het er ook naar haar zin. Vooral in de buurt waar ze elke dag met vriendjes en vriendinnetjes buiten speelt.
    Maar nu komt het.

Intussen is mijn organisatie gefuseerd en wordt het hoofdkantoor verplaatst naar Utrecht. Mijn reistijd wordt dan minimaal 1,5 uur heen en 1,5 uur terug. Ik zie daar erg tegenop. Vooral als mijn dochter straks naar de basisschool gaat. Op zich is mijn werk wel heel flexibel. Ik kan thuiswerken wanneer ik wil en kan ook mijn eigen werktijden bepalen. Ik zou dus best wat later kunnen beginnen op kantoor, of in de trein werken etc. Maar ik ken mezelf ook en ik denk dat ik met een continu schuldgevoel rond zou lopen als ik steevast om 10:00 binnen kom zetten en dan om 16:00 al weer weg ga (als ik om half 6 thuis wil zijn voor het eten en dat wil ik graag in ieder geval voor de meeste avonden. Belangrijke afspraken in de avond horen er uiteraard bij).

Wat zijn dan de andere opties?
    - verhuizen naar een plaats dichterbij mijn nieuwe kantoor. (voor mijn man zou de reistijd dan ook iets afnemen). Ik zou dit niet echt willen want we hebben net onze draai gevonden en wonen er erg naar ons zin...
    - andere baan zoeken, die niet zo leuk is en ook niet zo goed verdiend etc etc...
    - roeien met de riemen....

Wat zouden jullie doen?

2. void

void Fanatiek lid

19 mei 2012
    2.356
    19
    38
    0161
    Mijn vader doet dit nu ook met de trein want mijn pa kan niet autorijden.. Die woont in Tilburg, bedrijf is eigenlijk altijd in de buurt van eindhoven/veldhoven geweest.. Toen is er een paar keer gefuseerd en weet ik het en sinds een paar jaar zitten ze ook in de buurt van Utrecht..

Ik zou zelf gewoon beginnen met kijken hoe het gaat wanneer ze eenmaal verhuisd zijn, werk thuis op de dagen dat je dochter bijv. op woensdag middag vrij is.

Voor goede voorwaarden en flexibiliteit zou ik zelf echt niet zomaar mijn werk opgeven en al helemaal niet wanneer ik zou kunnen werken in de trein onderweg er naar toe! En dan kun je altijd nog opnieuw kijken naar je opties als het je echt niet bevalt..

3. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.165
    23.245
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik zou gewoon kijken hoe het gaat. Je kan daarna altijd nog verder kijken naar of een nieuwe baan, of een nieuw huis.

4. Suzy85

Suzy85 Fanatiek lid

16 apr 2016
    2.368
    2.844
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Ik ben een aantal jaar geleden in een gelijksoortige situatie van bijna geen naar 1 uur en 25 minuten reistijd enkele reis gegaan. Heb dezelfde twijfels gehad en toen besloten eerst maar eens te gaan kijken hoe t beviel. Ik reis nog altijd op en neer en het is me alles meegevallen!!! Misschien kun jij ook eerst gaan proberen voordat je een groot besluit neemt?
    En je gaat er natuurlijk niet per definitie op achteruit met een nieuwe baan. Verhuizen zou ik persoonlijk niet doen.
    Is het nog een optie om 2 uurtjes per dag minder te gaan werken ofzo? Als compromis zeg maar...

5. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Ik zou het ook eerst zo proberen.
    Mijn man's afdeling is overgenomen door een ander bedrijf, ook een heel stuk verder van ons. Maar ja, hij mag 1 dag in de week thuis werken en heeft flexibele werktijden, dat scheelt. Verder wegen de nadelen van de langere reistijd niet op tegen de voordelen van zijn baan, dus laten we het voorlopig maar zo.

6. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Persoonlijk zal ik een andere schema hanteren. Mits het kan natuurlijk..
    1x vroeg beginnen en dan om 16 uur naar huis
    1x later beginnen en dan ook later naar huis
    2 dagen thuis werken
    1x later beginnen en dan om 16 uur naar huis (onderweg werken)

Je merkt snel genoeg, wat prettiger is

7. Insomniac

Insomniac Fanatiek lid

24 jan 2015
    1.841
    780
    113
    Virtueel assistent
    Gelderland
    Dit. Als het bedrijf flexibel is en dit kan, zou ik het zo doen.

8. Decca1980

Decca1980 Fanatiek lid

22 nov 2011
    1.068
    0
    0
    Mijn man moet altijd vroeg beginnen. Hij moet vaak om 8 uur op kantoor zijn. Bij mij begint alles wat later en zijn de eerste afspraken pas om 10 uur. Vandaar dat ik haar in de ochtend wil wegbrengen, behalve dan op de dag dat mijn man thuis is. Ik wil 1 dag thuiswerken, misschien 2 . Het gaat dus om de drie overige dagen.

De reden dat we nu een verhuizing overwegen is dat onze dochter nu nog niet naar school gaat...

Dank voor jullie reacties in ieder geval!

9. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Hoeveel uur werk je?
    Ik vind de voorgaande reacties wel handig. De combinatie van vroeg beginnen, laat beginnen en thuiswerken.
    Maar probeer het voordat je grote beslissingen neemt!
    Heel veel succes!!!

10. Decca1980

Decca1980 Fanatiek lid

22 nov 2011
    1.068
    0
    0
    32 uur. Maar ik heb niet echt een 9 tot 5 baan. Geregeld is er iets in het nieuws en moet ik "aan de bak". Of ik moet in het weekend of 's avonds naar een bijeenkomst. Dus aan mijn uren kom ik wel. Het is ook niet zo dat ik alleen maar op mijn kantoor werk. Ik heb vaak afspraken buiten de deur en ben ook regelmatig in Den Haag (gemiddeld eens in de week). Zolang ik mijn werk goed doe en wel bij alle echt belangrijke dingen ben zal mijn leidinggevende niet gaan zeuren. Het zit hem ook meer bij mijzelf. Ik vind het geen fijn idee dat ik zo ver weg ben van mijn kind. Wat als er iets gebeurt en ik moet nog 1,5 uur met de trein? Etc etc

11. Haasje83

Haasje83 Bekend lid

30 mrt 2009
    654
    0
    0
    Amsterdam
    Mijn man heeft 2 jaar lang 3 uur reistijd gehad, kwam niet eens alle dagen weer naar huis omdat hij ook vaak in de avond verplichtingen had. Hij heeft dit als zeer stressvol ervaren, moest om 6 uur in het donker sluipen door het huis om niet iedereen wakker te maken en was altijd pas weer thuis als de kinderen alweer sliepen.
    Inmiddels zijn we dus richting het werk verhuisd (hij heeft het bedrijf overgenomen dus we zijn zeker dat hij hier zal blijven werken) en voor hem is dit veel relaxer. Hij brengt nu 1 keer in de week de kinderen naar school en is een paar avonden in de week op tijd thuis om mee te eten.
    Onze oudste was al een half jaar naar school maar ze heeft zich zo makkelijk aangepast en weer nieuwe vriendjes gemaakt. De vriendjes die ze had op school kende ze toch nog maar een half jaartje

Het grote nadeel van reistijd is dat je het kwijt bent (tenzij je wat kan werken, telefonische besprekingen kan doen etc). Zeker als je man oom reistijd heeft, dat is toch tijd die je anders aan je gezin had kunnen besteden.

Probeer het eerst is, ervaar hoe het is. Ga stiekem eventueel af en toe is op funda dorpjes in de buurt van je werk bekijken of ga is een middagje in die omgeving wandelen etc. Wie weet zie je jezelf toch ook wel in zo'n dorpje wonen? Je hebt de tijd, je weet wat je hebt en kan altijd op het gemak kijken maar andere dingen.... Problemen zijn er om op te lossen

12. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Als er iets gebeurt met je kind.. Je man is er ook nog!

Ik reis elke dag ruim een uur naar me werk en terug. Maar mocht iets met de kinderen zijn, mijn man is dan in de buurt of anders oma en opa.

13. Insomniac

Insomniac Fanatiek lid

24 jan 2015
    1.841
    780
    113
    Virtueel assistent
    Gelderland
    Dit. Mijn reistijd is ook minstens 40 min, als er echt iets is is oma er nog, gastouder, vrienden. Ik ga niet van tevoren uit van in case of emergency gevallen. Dan kan ik beter thuis blijven en d'r aan me vast plakken :D die kans is -gelukkig!!- heel klein.

14. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.580
    113
    Het klinkt alsof je voor de overheid werkt. Ik ook en onze organisatie is onlangs ook verhuisd. In het begin zijn de extra reisuren voor de baas. Dat wordt steeds afgebouwd. Verder kun je ook in de trein werken. Bij ons kan iedereen dat goed combineren.

15. Decca1980

Decca1980 Fanatiek lid

22 nov 2011
    1.068
    0
    0
    Mijn man heeft ook een uur reistijd. Als we zouden verhuizen zouden we een woonplaats uit kunnen zoeken waar we allebei qua reistijd op vooruit zouden kunnen gaan...

Maar we wachten gewoon af en houden tegelijkertijd onze ogen open. Of voor nieuw werk in de buurt of een mooi huis...

16. Decca1980

Decca1980 Fanatiek lid

22 nov 2011
    1.068
    0
    0
    #16 Decca1980, 20 mei 2016
    Laatst bewerkt: 20 mei 2016
    Ik werk niet voor de overheid, maar heb wel veel te maken met de politiek ;)

Bij ons zijn de extra reisuren inderdaad de eerste jaren voor de baas, maar het is niet zo dat ik minder werk krijg.
    Ik heb het er gisteren met mijn man nog even over gehad. We kijken het allemaal even aan, maar houden onze ogen open. Mijn werk is heel flexibel en dat is fijn. Bovendien hebben meer mensen te maken met langere reistijden, dus iedereen zal of laat beginnen of vroeg weg moeten.

17. tuc

tuc Niet meer actief

Oei 1,5 uur is wel lang ja. Mijn man heeft een uur reistijd en dat vind ik alleen acceptabel omdat ik altijd thuis ben.

Hier is op het forum al eens eerder een discussie over geweest...ik vind rekening houden met in case of emergency wel belangrijk. Dus ik zou nooit voor een constructie gaan waarbij beide ouders ver weg zitten.

In jouw geval zou ik het voor mijzelf al echt te lang en bezwaarlijk vinden precies zoals jij zelf beschrijft.
    Ik zou proberen voor een baan dichterbij te gaan.

Deel Deze Pagina