bekken?

Discussion in 'Gezondheid' started by Dorianne, Jun 30, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Dorianne

Dorianne Fanatiek lid

Oct 27, 2009
    1,608
    1
    0
    gehandicaptenzorg
    Hallo,

Ik heb sinds 1,5 week ontzettend veel pijn aan mijn schaambot en liezen (bot), is dit bekkeninstabiliteit? Ik heb dit als ik gezeten heb en weer op ga staan als ik 10 stappen gelopen heb is de ergste pijn weg. Tijdens het lopen heb ik het gevoel dat mijn heupen er elk moment uit kunnen springen! Heeft nog iemand ervaring mee en wat kan ik eraan doen?

groetjes Dorianne

2. Tally72

Tally72 Actief lid

Feb 28, 2008
    161
    0
    0
    Activiteitenbegeleidster
    Heiloo
    Hoi Dorianne,

Ik zou het niet meteen bekkeninstabiliteit noemen, het klinkt wel als bekkenklachten. Het is goed dat de pijn na beweging afzakt. Een bekende klacht bij bekkenklachten is ook de opstartpijn.
    Hou het in de gaten, als de klachten langer blijven aanhouden of verergeren, zou ik een cesartherapeute of mensendiecktherapeute inschakelen. Maar het zou best kunnen dat deze klachten weer verdwijnen.

3. Mamadaisy

Mamadaisy Fanatiek lid

Jan 1, 2010
    1,533
    6
    38
    Het kan ook zijn dat je kindje aan het indalen is.
    Ik heb ook dit soort klachten gehad bij de eerste en nu bij deze weer.
    Je wordt ook wat minder mobiel waardoor je minder gaat doen.
    Je krijgt dan een soort opstartpijn.
    Zolang het daarbij blijft zou ik me er niet druk over maken.
    Het hoort er een beetje bij...

4. Marije26

Marije26 Lid

Jul 6, 2010
    21
    0
    0
    verpleegkundige
    Ik heb bekkeninstabiliteit, maar dat drukkende gevoel is bij mij ook meer van het opstaan enzo. Als het langer aanblijft, of terugkomt na (geringe) inspanning zou ik eens rond gaan vragen.

5. Tink

Tink Niet meer actief

Klopt van die opstartpijn. Het valt onder bekkenklachten, kan inderdaad (zei mijn gyn toen) wel te maken hebben met dat je bekken instabieler wordt.

Ik had er de laatste maanden van mijn laatste zwangerschap ook veel last van. Kon bij het persen tijdens de bevalling ook niet mijn benen optillen.

Na de bevalling is het wel weer overgegaan, maar soms als ik ongesteld ben speelt het weer even op. Heeft blijkbaar toch ook met hormoonhuishouding te maken.

Goeie tip die ik kreeg van een vriendin met behoorlijke bekkeninstabiliteit: alles zoveel mogelijk met 2 benen TEGELIJK doen.
    Dus omdraaien in bed met je knieën bij elkaar.
    Uit bed stappen door eerst te gaan zitten met 2 benen naast elkaar, voeten op de grond en dan pas opstaan.
    Uit de auto stappen: eerst met je 2 benen opzij draaien, voeten op de grond en dan pas opstaan. (Gaat het makkelijkst als je in de auto op een plastic zak zit, want autostoelzittingen zijn vaak stroef.)
    En zo weinig mogelijk trappen lopen, want dat doe je juist met 2 benen apart.

Sterkte, tis een vervelend kwaaltje.

6. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Maar ook bij lopen kun je proberen je bekken "bij elkaar" te houden, klinkt gek, maar goed opletten dat je je bekken naar voren blijft richten, en je benen er "stevig" in laat bewegen, en ook je benen recht naar voren bewegen bij het lopen.

Dus niet teveel slingeren of waggelen. (Voorzover je het kunt beperken! Je bekken wordt natuurlijk wijder en als je kindje indaalt kun je de boel niet meer zo recht houden als normaal.)

Share This Page