Misschien verwoord ik het verkeerd. Als ik zo een postuur zou hebben zou ik zeker geen bikini aantrekken. En als ik iemand met een dik postuur in bikini zie dan denk ik "zonde had een badpak aangetrokken"
Dat zeg ik toch ook niet, dat ze tevreden moet zijn. Iedereen moet voor zichzelf weten of hij/zij tevreden is. Maar ik vind het overdreven om over veelste zwaar of dik te praten als je maar 2 kilo boven een goed bmi zit. Dan ben je gewoon niet veelste zwaar of veelste dik. Prima, als je zelf zo'n vertekend beeld hebt maar er zijn genoeg vrouwen die jaloers zijn op maar 2 kilootjes te zwaar. En bmi zegt inderdaad vrij weinig over de juiste verhoudingen. Maar om nu te roepen dat Linda echt zwaar is, of echt dik (we hebben het in dit topic over Linda), vind ik echt zwaar overtrokken. En helemaal als er reacties voorbij komen waarin staat dat je dan echt geen strakkere kleding aan moet doen en dat het beter is om je lijf dan te verhullen. Sorry maar dat is echt de grootste onzin, ze is niet zwaar obesed, ze heeft niet eens obesitas.
Maar zo werkt het gewoon niet altijd. Ik heb zelf ook overgewicht, maar ook toen ik een normaal gewicht had kon ik gewoon niet slagen met badpakken. Ik heb een nogal ruim bedeelde bovenpartij, en heb daar gewoon een bikinitop met beugels voor nodig die zich als BH gedraagt, en niet een soort rollade-net die alles platwalst. Of men dat nou mooi vindt of niet. En ik ga me toch echt niet vanwege kortzichtige lui hier in een badpak laten dwingen. Als het je niet bevalt kijk je maar lekker de andere kant op.
Waarom maakt dat nu uit? Omdat jij het zonde vindt en jij het zelf niet zou doen? Ik vind het juist super als iemand trots is op zijn lijf en gewoon lekker aantrekt waar hij of zij zich prettig bij voelt, of dat nu een bikini of een badpak is maakt niets uit. We kunnen niet allemaal maatje 36/38 hebben. De een heeft een flubberbuikje en de ander weer een grote neus. Iedereen is mooi op zijn eigen manier en er zou niets moeten zijn waar je je voor zou moeten schamen vanwege een ander. Als je iets wilt veranderen of aanpassen dan moet je dit voor jezelf doen en niet omdat mensen vinden dat je zoiets zou moeten doen.
Maar JIJ vindt het overdreven, Linda en heel veel mensen blijkbaar niet. Wat jij vindt stelt toch geen norm? Noch is bmi van 25 een norm voor goed gewicht. Als je het telkens hebt over '2kg te veel' stel jij deze BMI wel als norm. Dat is het niet, het is een bovengrens, gezond gewicht zou dus onder de grens moeten blijven, gezond gewicht betekent niet op de bovengrens gaan zitten. Deze topic wemelt juist over allerlei oordelen over het feit dat een vrouw zichzelf te dik vindt. Dat mag zij! Maar nee, ze overdrijft, wil vooral bladen verkopen, maakt een heisa om niks enz enz. Mag zij niet zelf bepalen wat zij zelf als een gezonde bmi beschouwt? Voor jou is dat blijkbaar 25 [want ze is 'maar 2kg te zwaar.. te zwaar dan wat?], voor haar en veel andere mensen blijkbaar niet. En werkelijk niemand heeft het over obesitas. Dat gaat veel verder dan te dik.
Ik denk dat je mij niet goed begrijpt. Wat zij vindt moet ze zelf weten. Als zij af wil vallen dan begrijp ik dat. Wat ik niet begrijp is dat je jezelf dik noemt of veelste zwaar vindt als er ontzettend veel mensen zijn die (zware) obesitas hebben. Ik hou bmi aan omdat dat de enigste index is die we hebben mbt tot gewicht. Ik zet het gewoon in de juiste proporties. Als je gewend bent om altijd heel slank te zijn, en je dan bijvoorbeeld 5-10 kilo aankomt of dit in gedachten hebt, dan zal het voor jou misschien heel zwaar of dik voelen. Maar dat is het natuurlijk niet, en daarom betrek ik bmi er bij, dat is de enigste richtlijn. Als jij altijd een gemiddeld bmi hebt gehad en vervolgens veel aankomt zeg 30 kilo, dan ben je zwaar obesed. Kom je 5 kilo aan dan ben je gewoon wat te zwaar. Daar zit een heel groot verschil tussen. Iemand die 2 kilo boven een algemene richtlijn zit die is gewoon echt niet dik of veelste zwaar.
Dit laatste vind ik dan ook niet eerlijk. Iemand die zegt dat ze te zwaar/te dik bij zichzelf niet mooi vind, krijgt iedereen over zich heen hier omdat ze blijkbaar iedereen kwetst met een maatje meer. Maar zelf zeg je dat 54 kg bij 1.70 niet gezond is (is gewoon gezonde bmi hoor, niets mis mee!) en dat mager niet mooi is. Iedereen mag uiteraard vinden wat hij wil, maar wel 2 kanten op. Ik ben 1.70 en weeg minder dan 54 kg. Nou bedankt dat dat niet mooi is dan. Ik denk dat je het zo niet bedoeld, maar snap je dat het vreemd overkomt dat iemand te zwaar noemen een groot kwaad is (ook als dat volgens cijfertjes objectief is) maar iemand te mager en dus ongezond noemen blijkbaar wel mag?
Precies! Die 25 is de bovengrens van gezond gewicht. De uitzonderingen die zwaar zijn door veel spiermassa en weinig vet weg gelaten vind ik over het algemeen mensen met een bmi van 25 eigenlijk al dik! Waarom zou je pas over dik of te zwaar mogen spreken bij obesitas? In mijn mening ben je dan niet te dik / te zwaar maar veels te dik en veels te zwaar. De een neemt bij de bmi het hele vlak van gezond gewicht (18 tm 25?) Als referentie voor dan mag je niet klagen. Ik denk dat je in het midden moet zitten voor een goed gewicht 21.5 is in mijn ogen normaal/goed. Kom je daar boven word je mollig / stevig. Neig je jaar de bovengrens of net daarover vind ik je dik. Nogmaals dit is mijn mening! En ik zeg niet dat ik gelijk heb of dat mijn mening waarheid is. Hetzelfde voor de kleding. Doe waar je je lekker bij voelt, van mij part ga je met over gewicht topless in een string op het strand liggen. Als je daar lekker mee in je vel zit prima! Ik kan me alleen niet voorstellen (of niet inleven) dat je je lekker voelt als je te dik bent en je dit door middel van strakke en/blote kleding eigenlijk benadrukt.
de bovengrens van 25 is wellicht de bovengrens van een gezond gewicht, maar ik vind zelf dat voor het oog het niet slank oogt. Het is gewoon net wat je wilt of wat je mooi vindt of waar je je goed bij voelt he. Stel je bent 1.70 lang, zoals ik ongeveer dan denk ik dat ik boven de 60 kg niet meer in bikini zou gaan. Ben ik dan obese? Nee zeker niet! Levensgevaarlijk dik? Nee! Maar vind ik mezelf mooi in een bikini? Ook niet! Dus dan zou ik er niet in gaan! Anderen moeten dat zelf weten. Ik zou het zelf niet meer doen bij een bepaald gewicht maar nogmaals iedereen zijn eigen...
Maar wat Amdaa benoemt qua lichaamsbouw is wel belangrijk. Mijn zusje is van boven 2-3 maten kleiner dan van onder. Als haar bmi 25 is vindt men haar mager. Mijn schoonmoeder heeft echt een appelfiguur, als haar bmi 25 is ziet ze er dikker uit. Naast BMI is middelomtrek ook een goede indicator voor gezond gewicht. Dat controleert namelijk waar je vet zit. Vet op je buik is gevaarlijker dan vet op benen en armen.
Ik vind het echt bijzonder dat men iemand met bmi 25 mager vindt. Ook al heeft ze dan boven een kleinere maat dan boven. Ik vraag me af hoe dat er dan uitziet. Dat mensen haar mooi vinden of niet dik of wat dan ook...prima...maar mager? Dat snap ik niet. Ik zou dan met mijn lengte iets van 75 kilo wegen bij een bmi van 25. Nou dan ben ik echt niet mager hoor ook al heb ik boven vijf maten minder dan onder....Bijzonder hoe mensen dat dan bij elkaar zien..
Maar dat is wat ik deze topic lees. Dat je alleen het gewicht boven bmi 25 als 'te veel' moet zien. Terwijl bmi van 25 echt geen gezond gewicht vertegenwoordigt..
Een bmi van 25 is de bovenkant van een gezond gewicht. Afhankelijk van je vetverdeling kun je dan een prima gewicht hebben.
als ik iemand niet mager vind is dat toch niet hetzelfde als iemand dik vinden? Wat een zwart wit redenering. Mager vind ik als iemand een anorectisch voorkomen heeft, ingevallen gezichtje, echt mager, wellicht ribben zichtbaar etc. Dat is een aantal fases na slank. Als iemand dat niet is..is iemand dan dik? Nou in mijn ogen niet hoor, tussen mager en dik zitten echt heel veel fases, van slank tot stevig en weet ik veel wat. Dus je bent of mager of dik? Is dat een grapje?
Iemand met een BMI van 25 kan een prima gewicht hebben. Vraag is alleen of het mooi is. En dat verschilt per persoon. Of je dat vindt.
Nee het is niet dik in de zin van ongezond, maar of het mooi is dat is een tweede en dat mag iedereen zelf weten. Zoals ik al eerder aangaf, neem bv Doutzen Kroes, die gaat echt niet akkoord met een BMI van 25. Dan gaat ze echt niet meer in bikini, dan zal ze zich denk ik wel echt dik voelen. Is de dik? Nee, maar voor haar begrippen natuurlijk wel, waarschijnlijk is voor haar 60 kg al te veel.