Beetje vroeg maar vraag me af en toe af wat ik nu weer moet gaan gebruiken na de bevalling? Na de eerste ben ik weer aan de pil gegaan. voordeel daarvan vond ik dat je dan je menstruatie goed kan regelen en exact weet wanneer je ongesteld wordt. Ook wisten we dat we ooit weer voor een tweede willen gaan en dan is dat met de pil ook makkelijker dan bijv met een spiraaltje. Nu echter ben ik zwanger van de tweede en waarschijnlijk ook de laatste. Steriliseren vind ik nogal rigoureus voor zowel druifman als ik. Maar die pilhormonen was ik na ca 15 jaar slikken ook behoorlijk moe! Iemand betrouwbare alternatieven?? Is een spiraaltje wat??
Ik ben er tevreden over mijn (koper)spiraaltje. Ik ben vanwege een stollingsafwijking aangewezen op niet-hormoonhoudende anticonceptie dus in mijn geval blijft er ook zeer weinig over. Na mijn bevalling van de jongste heb ik tijdens de nacontrole met 6 weken bij de gyn een spiraaltje laten plaatsen (ik was toen nog niet ongesteld geweest, maar dat was geen probleem) en heb er helemaal niets van gevoeld. Binnen 3 minuten zat ie erin. Naderhand heb ik 1 dag van bruinverlies gehad en thats it. Mijn gyn gaf ook aan dat een spiraaltje plaatsen makkelijker gaat naarmate je 2 of meer kinderen hebt gehad en het gaat ook makkelijker als je het zo snel mogelijk na je bevalling laat doen. Al met al ben ik er dus heel erg blij mee.
Bedankt voor je reactie! Het inbrengen leek me niet zo prettig maar zoals jij het beschrijft lijkt het mee te vallen! Wel lijkt me het een nadeel dat je iet meer weet wanneer je ongesteld wordt? Sommigen worden toch ook heftiger of langduriger ongesteld? Je weet natuurlijk niet van te voren hoe het bij jou aanslaat. is het prijzig om in te laten brengen en/of te verwijderen en hoe lang gata het mee? En waarom had jij geen hormoonspiraaltje gekozen?
Het inbrengen was echt een eitje. Toen de gyn bezig was lag ik alleen maar te denken, wanneer komt de pijn? En toen riep ze opeens dat ie er al in zat. En ter vergelijking: een aantal jaar geleden heb ik ook een spiraaltje laten plaatsen voordat ik kinderen had en dat deed zo ontzettend veel pijn en heb toen zo ontzettend veel last gehad van bloedingen etc... Het maakt dus echt verschil of je wel of geen kinderen hebt gehad. Je, het is idd een nadeel dat je niet meer weet wanneer je ongesteld wordt, maar als je van jezelf een regelmatige cyclus hebt, dan weet je het weer wel. Met een koperspiraal behoud je je eigen cyclus. Ik weet niet wat het kost om het te laten plaatsen. Gaat allemaal via de verzekering (althans bij mij). Ik mag geen hormoonspiraaltje vanwege een stollingsafwijking, zie vorige post Het voordeel van een hormoonspiraaltje is dat je bijna niet meer ongesteld wordt. Ik vloei trouwens niet heviger ofzo met dit spiraaltje.
je kan met een koperspiraaltje heftiger ongesteld worden, bij de mirena worden vrouwen vaak minder of helemaal niet meer ongesteld. Ik heb een maand of 3 na mn bevalling een mirena laten zetten en vond het ideaal. Geen pijn bij het inbrengen, hooguit beetje kramp erna maar das met een paracetamol zo weg. Ik heb de eerste tijd minimaal bloedverlies gehad en daarna niet meer, vond het ideaal. En je hebt eigelijk geen cyclus meer, maar het ligt aan jezelf of je dat prettig vind of niet. Als je " bang" bent voor een zwangerschap die je niet merkt; dat heb je met de pil ook want dat is ook geen echte ongesteldheid. Wat dat betreft maakt het geen verschil. Mirena gaat 5 jaar mee, dan krijg je een nieuwe. Die van mij is er ondertussen uit omdat we graag een 2e kindje willen, dat deed helemaal geen pijn. Mijn ha heeft zowel ingebracht als uitgehaald maar kan volgens mij ook bij de gyn. Helaas zit spiraal niet meer in de basisverzekering (alleen tot 21 jaar) dus ligt aan je aanvullende pakket of je em vergoed krijgt. Ik zou het even checken met je verzekering. Hij is wel boven de 100 dus denk wel aan je eigen verplichte risico. Maar ja, het is een eenmalig bedrag, met de pil kan je iedere keer opnieuw betalen.
ik heb ook een koperspiraaltje maar het inbrengen vond ik toch echt geen eitje... maar komt waarschijnlijk omdat ik 2 keer met een keizersnee ben bevallen. Ik heb een dag lang mega last van krampen gehad... Ik weet nog niet hoe hij bevalt prima, hij zit er net een week in...
zaterdag als je aanvullend verzekerd bent voor een spiraaltje gaat hij niet van je eigen risico af hoor. Eigen risico geldt alleen voor dingen uit de basisverzekering.
Misschien nog een andere optie: de nuvaring. Ik gebruik'm nu drie maanden en ben eigenlijk heel erg tevreden! Je doet'm erin en hij zit, voelt'm niet en je hoeft ook nergens aan te denken. Dankzij de reminder-service van de Nuvaring krijg ik als ik'm eruit moet halen of een nieuwe erin moet doen een sms en mailtje, zodat ik het niet vergeet. Ik vind het echt ideaal!
herah ik ken iemand die dwars door de nuvaring de eerste maand zwanger is geworden dus sja... ik zou daar niet zo snel voor kiezen...
Ik lees even mee,zit ook na te denken over een spiraaltje.. beval binnenkort ook van de 2de en zoals we er nu over denken ook de laatste!! en ook hier geen zin meer om met de pil te beginnen en sterilisatie is echt defenitief... pfff wij vrouwen moeten ook overal over nadenken hahaha..
Ik ken ook meerderen met de nuvaring maar het idee dat ie er misschien wel uit kan vallen of dat je m kwijt bent.... haha, trekt me toch niet zo! Die mirena klinkt dan wel goed, zeker als je ook niet meer ongesteld wordt. Helaas weet je het niet van te voren hoe je lichaam er op reageert. Stel dat je nog wel ongesteld zou worden dan zou ik het heel lastig vinden om altijd maar met voorzorgsmaatregelen op zak te lopen voor het geval je bloed gaat verliezen... Terwijl met de pil wist ik het wel op het dagdeel nauwkeurig! Pffff, keuzes, keuzes.....
Heb hier ook een mirena. Laten zetten bij de gyn, 2 maand na de bevalling. Geen pijn of wat dan ook, geen cyclus en menstruaties meer. Daarentegen ook geen libido en geen energie meer.. Wel vooral heel moe, stemmingswisselingen, neerslachtig enzo. Ga dus maandag naar de gyn bellen om m te verwijderen, en dan.. Geen idee! Condooms ofzo, misschien koperspiraaltje. Geen hormonen meer iig!
Jeetje wat heftig! Goed ook om deze ervaring te lezen! Had je daar ook last van bij de pil of heb je dit nooit gebruikt? want vlgs mij zit er in de Mirena wel minder hormonen dan in de anticonceptiepil bijvoorbeeld!
Heb eerder een aantal jaren de microgynon 30 geslikt, en daar in 2008 mee gestopt ivm kinderwens. Kan me niet herinneren dat ik toen zulke dingen had. Loop ook bij de endocrinoloog voor een trage schildklier, welke overigens goed is ingesteld. Krijg daar echter steeds te horen dat ik zo moe ben doordat ik 'pas' mama ben geworden enzo, maar heb zelf een groot vermoeden dat t door die mirena komt. Staan ook bijsluiters op internet (die ik overigens nooit van mn gyn heb gehad) en daar staan veel dingen in die ik herken. Tja, vind het eigenlijk best balen hoor, want vind t ideaal dat ik nergens aan hoef te denken en niet meer ongi word. Maar ben t gewoon helemaal zat dat ik me zowel lichamelijk als mentaal toch best kut voel. Tijdens mn zwangerschap was ik ook erg moe, maar voelde me verder super. Voor ik zwanger was eigenlijk nergens last van. Dus vandaar ook dat ik denk dat t van de mirena komt..
Ja, in de pil zitten veel meer hormonen, maar door de orale inname wordt het voor een groot deel door de lever afgebroken. Hormonen van de mirena worden direct in je bloedbaan opgenomen.
Ja, het kan beide kanten op. Waarschijnlijk kan je gyn je wel vertellen of het van de mirena komt of toch een combinatie van factoren: moeder worden, ontzwangeren, schildklier etc. Op basis van de anticonceptie pil ervaring zou ze denk ik wel een goeie vergelijking moeten kunnen maken?
Ik ga, zodra ik ongesteld wordt, beginnen met de nuvaring. Na mn bevalling is mn cyclus heel anders als daarvoor. Was netjes 28 dagen en nu was het vorige keer 39 dagen en nu zit ik op dag 30 en weer niks. Wil wel graag een tweede maar nu nog even niet... (hoop dus dat nuvaring hier wel goed gaan )