Wanneer je weer helemaal 'normaal' voelen na bevalling?

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Emily27, 10 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Zoals de titel zegt: ik ben ruim 2 maanden geleden bevallen, vlotte bevalling, geen knip, wel complicaties (bloeding, operaties). Voelde me al snel weer behoorlijk goed, maar merk nu dat ik nog steeds erg moe ben. Benen voelen vaak loodzwaar, en als ik 's nachts opsta om te voeden wankel ik soms eerst even door de kamer voor ik stevig op mijn voeten sta. Voel me regelmatig licht in mijn hoofd. Ben binnenshuis ook snel buiten adem, bijvoorbeeld als ik de trap oploop. Buiten heb ik hier minder last van (meer zuurstof? frisse lucht?). Wat ik me dus afvraag; is dit normaal, gewoon de gebroken nachten, borstvoeding, enzovoorts. Of toch reden om de huisarts even te bellen? Ik ben voor mijn gevoel de afgelopen maanden al zo vaak langs de huisarts geweest voor mijn baby, dat ik niet zomaar weer langs wil gaan als het verder allemaal normaal is ;) Kan me ook goed voorstellen dat het gewoon te maken heeft met de nieuwe situatie en de energie die een jonge baby kost. Ben dus benieuwd naar jullie ervaringen hierin :)

2. Koon

Koon Niet meer actief

Ik heb ook wel wat bloed verloren en voelde me na 2 maanden zeker nog niet de oude. Ik zag tegen het werken op puur omdat ik niet dacht dat ik een dienst zou volhouden (werk in de zorg). Ondanks dat je een vlotte bevalling hebt gehad, heeft je lichaam wel een klap gehad hoor.
    Ik zou nog even wachten met de HA bellen. Bij mij ging het na 3 maanden ineens een stuk beter. Al zal jou HA niet raar opkijken hoor! Als je twijfelt, kan je altijd een keer je bloed laten onderzoeken.
    Goed, gezond eten en lekker bewegen (rustig wandelen) helpt echt!!

3. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Misschien je hb even laten controleren? Je kunt ook proberen of je baat hebt bij Floradix oid, zit ijzer in en veel vitamines die goed helpen na de bevalling om weer aan te sterken. Veel vlees is ook goed, biefstukjes enzo. Hier was ik twee maanden na de bevalling ook echt nog niet volledig op kracht, maar toen ging het wel telkens wat beter. Geen idee wanneer ik weer echt mezelf was, nu iig wel, nu ben ik fitter en sterker dan voor mijn zwangerschap.

4. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Ik was ook veel bloed verloren en voelde me ook maanden later nog niet helemaal oké.. Arts legde ook uit dat het op peil krijgen van je hb zonder medicatie een langdurig proces is. Ik kreeg geen Ferro ivm de bijwerking verstopping (niet zo handig met totaalruptuur 4) dus ik mocht het 'zelf' doen met veel groene groente,vlees,noten en floradix.
    Ik voel me nu 9 maanden later weer de oude ik, ging vanaf 6mnd na de bevalling steeds beter.
    Maar vertrouw je het niet dan gewoon even naar je ha gaan, daar is hij voor!!

5. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Ik heb een ks gehad, ben 1200 ml bloed verloren en heb hb pillen gehad maar ik voelde me na een week al weer de oude worden. Snelwandelen heeft een weekmof vier geduurd voor dat weer goed lukte als voorheen maar verder, nergens last van....

Ik zou als ik jou was gewoon even een afspraak maken. Dan hoor je t wel van de dokter toch....

6. mw21

mw21 VIP lid

24 okt 2010
    5.173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    6 maande na bevalling begon ik weer btje mezelf te worden enn nu 8 maanden later kan ik wel zeggen dat ik weer mezelf ben

7. Yil

Yil Bekend lid

16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Ik werk part-time als office manager
    Ik voelde mij vrij snel na de bevalling wel goed, maar echt helemaal de oude heeft wel een paar maanden geduurd. De korte nachten, een heel ander ritme, een andere rol voor jouw en je partner.... Het is nogal wat. De een heeft dit heel snel op orde en voelt zich lichamelijk ook snel weer de oude, zelfs na een keizersnede. Maar dat jij je nog niet helemaal de oude voelt lijkt mij helemaal niet vreemd!

8. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Bij de eerste voelde ik me 17maanden niet de oude (PND en hele lange bevalling+heel veel bloedverlies+3weken naderhand curretage vanwege placentaresten+weer eens bloedverlies+baarmoederontsteking en tig antibioticakuren)

Bij de tweede totaal anders: als iemand de ochtend na mn bevalling had gezegd je moet boodschappen doen had ik dat zo gedaan! Moest me ook echt inhouden in kraamweek om niks te doen! "gelukkig" had ik een kraamhulp die mij tegen mezelf in bescherming nam hahah. Zo af en toe mocht ik een wasje vouwen om de ergste kriebels weg te halen ;)

9. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Bedankt voor jullie verhalen! Ik ben 6L bloed verloren, dus als ik het zo lees is het misschien niet zo raar dat ik me nog niet helemaal 100% voel. Ik geef het nog een paar weken en als ik me nog steeds slapjes voel neem ik tegen de tijd dat ik weer moet gaan werken wel contact op met de HA. Dank!

10. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Dan neem ik aan dat je bloedtransfusies hebt gehad? Vaak heeft dat juist een beter effect dan staalpillen. Maar ja, als je 5l hebt gekregen moet je nog altijd 1l aanvullen. Ik zou toch bij ha informeren, ik had zelf 2l bloedverlies, geen transfusie en in eerste instantie ook geen staalpillen; met staalpillen ging het al snel beter!

11. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    knap, een volwassen mens heeft gemiddeld maar 5 liter bloed in z'n lichaam. ;)
    je zal wel 600 ml bedoelen.

ik voel me nu na 13 maanden pas helemaal de oude.

12. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    6 lliter? Wow! Kan dat dan? Wist wel dat je meer bloed hebt tijdens je zwangerschap maar zoveel???

13. Son1980

Son1980 Bekend lid

2 jun 2012
    689
    1
    0
    Jeetje mina 6 lt bloed das heavy hoor....

Neem de tijd voor jezelf ....

Ik voel me vier weken na de bevalling ook nog niet het zelfde. Gek maar dat komt door mijn lijf zo lang ik niet in shape ben voel ik me niet happy.

Daarbij heb ik erg last van paniek aanvallen, en ga ik vanaf volgend Week na een speciale paniek polie, heb altijd paniek aanvallen gehad maar tijdens de laatste weken van mijn zwangerschap is het erger geworden :(

14. Juni83

Juni83 Actief lid

6 nov 2011
    431
    1
    16
    NULL
    NULL
    6 liter bloed? Een normaal mens heeft 5 à 6 liter bloed in zijn lichaam, dat wil zeggen dat je zoveel verloren bent dat je dan een totaal transfusie hebt gehad?
    Al je eigen bloed vervangen door donorbloed?
    Dat kan hoor maar is wel heel heftig geweest dan denk ik, dan lig je meestal ook wel op een IC oid..

Iig zou ik sowieso ff langs de huisarts gaan voor een Hb controle kan
    sowieso geen kwaad en is echt niet stom :)

15. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Mijn vader heeft ook ooit iets van 6liter bloed verloren, maar een deel daarvan was al na transfusies, dus 6liter kán wel... Maar dan lig je wel op de ic etc. misschien dat ts zich toch heeft vergist? Want 6l is wel heel heftig, dan lijkt me ook dat je dan wel weet dat het even duurt voor je weer de oude bent...

16. Chaii

Chaii Niet meer actief

Na een maandje of 8/9 en toen raakte ik zwanger van de tweede. :p

17. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    #17 Emily27, 13 okt 2012
    Laatst bewerkt: 13 okt 2012
    5 tot 6 liter is normaal, met zwangerschap iets meer. Maar zoals hierboven gezegd: ondertussen met transfusies bijgevuld ;) Ikbedoelde wel echt 6 liter, niet 600 ml, dat valt namelijk wel mee ;)

Edit: Nog even nagezocht, inderdaad ongeveer 5 liter standaard bij volwassene, maar tot 2 liter extra bij zwangerschap.

18. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Maar goed, als ik het goed begrijp is het dus wel normaal om me nog niet helemaal boven jan te voelen ;) Dan ga ik wel wat geduld uitoefenen :D

Deel Deze Pagina