Beste verloskundigen, Momenteel ben ik 40 weken en 6 dagen zwanger en lijkt het erop dat ik nog niet ga bevallen. Ik mag kiezen voor een inleiding vanaf 41 weken en een aantal dagen, maar het liefst wil ik natuurlijk bevallen. Mijn vraag is of het nou echt zo is dat de conditie in de baarmoeder (placenta rn vruchtwater) zo achteruit gaat na de 41 weken? Of is er weinig verschil met 42 weken? Wat raden jullie over het algemeen aan, inleiden na 41e week of afwachten tot 42 weken? En als een kindje in het vruchtwater heeft gepoept, is dit dan direct gevaarlijk voor het zuurstof of pas op het moment dat de vliezen breken? Bedankt weer en hoop dat dit de laatste vraag zal zijn die ik stel haha. Groeten
hoi ja, lastige keuze he! Wij raden niets aan maar laten mensen zelf kiezen. Als jij het zat bent of je vindt het pittig kun je kiezen voor inleiden, maar als het nog prima gaat kun je afwachten. Bij 41+3(meestal, kan iets later zijn) krijg je een controle in het ziekenhuis, dan wordt er ook een hartfilmpje gemaakt en een echo, dan kunnen ze ook zien of het nog goed gaat allemaal. Als een kindje in het vruchtwater poept is dat niet zo erg, kan geen kwaad, alleen bij de bevalling zelf wil je niet dat het kindje dat vruchtwater inademt op het moment dat hij geboren wordt, daarom wordt de baby altijd nagekeken door een kinderarts dan om de longen goed te beluisteren. Succes en een goede bevalling gewenst! Mirjam