Hallo, Even een vraagje. Mag je cervelaat/snijworst/salami nou wel of niet eten? Mijn vk zei de vorige zwangerschap dat het geen probleem was. Maar op voedingscentrum.nl staat weer dat het niet mag? Ik snap er niks meer van, iemand enig idee?
Ik krijg op die vraag ook geen eenduidig antwoord. Mijn vorige zwangerschap mocht ik die dingen ook gewoon (net als rauwe en gerookte ham enzo) maar mijn slager vertelde mij dat die regels allemaal herzien zijn inmiddels omdat die producten (salami/cervelaatworst etc) ook rauw vlees bevatten vandaar. Ik vind het niet duidelijk dus ik neem het risico niet. Wel jammer want ik ben gek op al die verschillende soorten salami 😁
Ik hoorde het ook onlangs en het is mij ook niet helemaal. duidelijk Dus neem ook het risico maar niet, maar er blijft wel weinig vleeswaren over wat je mag zo hoor pffff
Ja inderdaad.. en ik ben al een moeilijke eter met brood haha... dat was een van de weinige dingen die ik er lekker op vind..
Ik kan je ook geen duidelijkheid geven, enigste wat ik weet is dat er in (veel) salami/cervelaat soorten orgaanvlees zit. En dat mag je dus niet eten of dit ook de reden is geen idee, maar ik heb het per ongeluk (toen wist ik het dus nog niet) 2 keer gegeten in mijn vorige zwangerschap, verder geen gevolgen van gehad maar nu ik het weet laat ik de cervelaat links liggen. T'is niet anders
Vorige zwangerschap heb ik het echt veel gegeten! Nu ook weer, ben bijna 15 weken.. omdat vk had gezegd dat het mocht. Nu ga ik toch weer twijfelen...
Mevrouw van MvM vertelde het mij ook. Zelf zette ze ook haar vraagtekens erbij, maar ze moest het nu eenmaal vermelden. Ik weet dus ook niet of het nu wel of niet mag. Of dat het met mate mag. Beetje grijzig gebied zo.
Wat kan ik wel en niet eten tijdens mijn zwangerschap? | Voedingscentrum Hier staat dat je het niet mag. Het gaat ook over gedroogde vleeswaren. Denk dat dat komt omdat het niet verhit is.
Het is wel gewoon bewerkt hoor... Het is niet dat het rauw is ofzo Je kan het gewoon eten hoor Gewoon je gezond verstand gebruiken Gewn rauw vlees Niet roken Niet drinken Gewn vacuum verpakte vis En dan ben je al een heel eind
Je hebt gelijk dat t niet rauw is. Ik zeg ook niet dat t rauw is. Dit gaat over gedroogde vleeswaren. Die zijn niet gekookt/verhit. Daar zou die bacterie in kunnen zitten. Omdat deze alleen met verhitting gedood wordt.
De verse, gedroogde varianten kan je inderdaad beter niet eten omdat ze niet verhit zijn geweest.. Plakjes vleeswaren uit de supermarkt kan wel, die zijn wel verhit geweest..
ik snap deze discussies vaak niet. Het staat op de voedingswarensite,de officiële. Het is idd pas veranderd. Dan kan je wel gaan discussiëren over vroeger wel of niet enzo maar als het hier staat zal het wel een reden hebben toch? Ik ben voorzichtig met ons wonder. Ja ik at het ook vaak maar kan best 9 maanden zonder!
Nouja zo vroeger is dat niet. Mijn zoontje is net 6 maanden. En waarom is het een rare discussie? Want er zijn zat verloskundigen die zeggen dat je het gewoon mag eten.
Toevallig heb ik die vraag vorige week bij mijn vk neergelegd, volgens haar kun je salami uit de supermarkt gewoon veilig eten, ongeacht wat er op voedingspagina staat! Wel uitkijken met salami eten in het buitenland, die kan anders en volgens andere regels bereid zijn.
Die van de supermarkt zijn twee maanden houdbaar ofzo. Dus die lijken me wel veilig. Verse salami die maar een paar dagen houdbaar is doe ik niet. Voorverpakte dus wel.
En hoe zit het dan met 'rauwe' ham of andere gedroogde hammen zoals parmaham, serrano enz? Haal dit regelmatig bij de slager.
Cervelaat en salami in de supermarkt is zoiezo bewerkt en kan je eten. Er gaan al heel lang ook veel negatieve verhalen over het voedingscentrum de ronde. Zo is de schijf van vijf achterhaald en nemen ze extreme voorschriften over die niet onderbouwt zijn.( zoals dus salami,rauwe en gekookte ham laten staan als je zwanger bent). Daarbij is het geen heilig instituut maar wordt door de overheid bepaald.(en heeft de overheid altijd gelijk?) Daarbij wijzen allerlei onderzoeken uit dat de kans op listeria infectie in onze huidige maatschappij super super klein is. Ik zou zeggen je gezonde verstand gebruiken
Het is voor mij ook een groot vraagteken of het wel of niet mag. En ik eet het gewoon uit voorzorg niet. Mis het wel erg, maar je moet er wat voor over hebben (Wordt mijn ontbijt na de geboorte van onze uk een broodje Filet American en een broodje met Salami Oja, en een broodje Zalm -de variant die ik nu niet mag. Alhoewel.. denk dat ik na de eerste 2 broodjes al wel meer dan vol zit, haha)
Ik eet het niet. Al ben ik wel van mening dat het voedingscentrum misschien sommige dingen wat beter kan toelichten, ik zie deze vraag echt veel te vaak voorbij komen. Logisch hoor, het is gewoon heel onduidelijk.