Suiker?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door BeertjeY, 11 okt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BeertjeY

BeertjeY Bekend lid

9 mei 2006
    889
    0
    0
    Utrecht e.o.
    Hallo,

Heb al een beetje rond gekeken maar kon geen antwoord vinden op de vragen waar ik momenteel mee zit.

2 weken terug had ik last van harde buiken, urine weggebracht naar de HA, en toen bleek ik dus blaasontsteking te hebben.
    Hiervoor antibiotica gehad. Maar dat hield ik niet binnen.Dus vervolgens aan de cranberrysap, jus d'orange ed.
    Gisteren weer urine weggebracht. Blaasontsteking bleek over te zijn. Maar nu hebben ze lichte sporen van suiker gevonden. Schrik.
    Vandaag bloed laten prikken. Ben uiteraard erg benieuwd naar de uitslag. Maar ja, daar moet ik dus een week op wachten.
    Nu dringen helaas bij mij toch wel wat "zwarte" scenario's op. zucht.

Zwangerschapssuiker is dat gevaarlijk voor de kleine? Kunnen de weeen eerder op gang komen? Kunnen de vliezen eerder breken? Staat dit ook ivm zwangerschapsvergiftiging? Kom ik onder controle van een gynocoloog? Etc. etc.

Mijn bloeddruk is goed. De kleine groeit goed. Alles gaat volgens het boekje. Op ijzertekort, blaasontsteking na, maar oke. kan er bij horen he, zijn tenminste een van de bekende symptomen/problems.
    Afgelopen maandag nog op controle geweest bij de vk, en alles was volgens haar goed.

Las ook op deze site dat ze lichte suiker in je urine kunnen vinden als je een dag van te voren bijv. een taartje gegeten heb. Klopt dit?
    En kunnen ze ook sporen van bijv. dit taartje vinden in je bloed? Of dat juist niet? Vandaar die 2 testen: urine en bloed?
    Heb namelijk wel een lekker appeltaartje gegeten (waar ik nu dus spijt van begint te krijgen).

Moet ik me nu toch enigszins zorgen gaan maken?

Sorry voor de vele vragen.
    Maar in ieder geval bedankt voor jullie reactie.

Groetjes
    Yvonne.

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Yvonne,

een beetje suiker in je urine betekent niet dat je zwangerschapsdiabetes hebt hoor. Dat kan inderdaad komen doordat je zoet hebt gegeten.
    In je bloed vinden ze geen sporen van 1 taartje.
    Als je inderdaad zwangerschapsdiabetes hebt dan is je bloedsuiker veel te hoog, maar dat komt dan niet door een taartje, maar doordat jouw lichaam niet goed reageert op de zwangerschapshormonen.
    Dit kan wel gevolgen hebben, maar meestal valt het allemaal reuze mee. Met een dieet is het vaak al weer onder controle te brengen. Zet al die scenario's uit je hoofd, maak je geen zorgen , wacht eerst maar eens rustig de uitslag af.
    Ik snap niet dat het een week duurt, in principe zou het meteen bekend moeten zijn, maar goed. Wacht rustig af en heb geen spijt van die appeltaart, daar komt het echt niet van hoor!

Mirjam

3. BeertjeY

BeertjeY Bekend lid

9 mei 2006
    889
    0
    0
    Utrecht e.o.
    Dank je wel Mirjam voor je reactie.

Bij mijn eerste zwangerschap heb ik zo'n glucosetest gehad. Dit doordat mijn oudste broer op latere leeftijd last van suiker kreeg en mijn moeder last heeft van ouderdomssuiker.
    Maar volgens mijn vk was dit niet nodig voor een tweede zwangerschap. Omdat de waarde de vorige keer erg netjes waren.

Maar je hoort zoveel verhalen, over dat de weeen eerder op gang kunnen komen, de vliezen eerder kunnen breken e.d.
    Zijn dit fabeltjes? Of zitten hier toch gegronde waarheden in?
    Kan je me misschien daar antwoord op geven.
    Want stel dat het zwangerschapsuiker blijkt te zijn. Wat dan? Wat moet en kan ik me daar bij voorstellen. Zucht.

Afgelopen maandag bij de vk geweest (toen was het nog niet bekend van sporen van suiker in mijn urine). En toen was alles goed. Tot op heden 8 kilo aangekomen, bloeddruk was goed, hartje van de kleine klopte goed, het groeide goed, was bezig aan het draaien.

Maar je maakt je toch onbewust zorgen. Bij mijn tweede zwangerschap maak ik me ook meer zorgen dan bij mijn eerste. Maar dat hoor je geloof ik wel meer.

Sorry dat ik nogmaals vragen op je afvuur. Je zal het wel druk genoeg hebben. Maar in ieder geval alvast bedankt voor je reactie.

Groetjes
    Yvonne.

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    hoi Yvonne,

nogmaals, maak je geen zorgen.
    Door zwangerschapsdiabetes breken niet eerder je vliezen en krijg je ook geen vroegtijdige weeën.
    Wel kan het zijn (als je echt veel te hoge suikers hebt), dat je zwangerschap verder begeleidt wordt door de gynaecoloog, dat je eventueel insuline moet spuiten, dat je vaker controles krijgt, dat je kindje iets groter wordt dan gemiddeld, en je bevalling zal in het ziekenhuis moeten plaatsvinden en het kindje wordt na de bevalling een poosje geobserveerd.
    Maar wacht nou eerst maar eens die uitslagen af!

Mirjam

5. BeertjeY

BeertjeY Bekend lid

9 mei 2006
    889
    0
    0
    Utrecht e.o.
    Hallo Mirjam,

Wilde je toch nog ff laten weten dat ik de uitslag van mijn bloed heb gehad en dat de waardes dik in orde waren.

In ieder geval bedankt voor je reactie.

Dus ik kan weer volop genieten van mijn zwangerschap.
    Je leeft toch een week in het onzekere en maak je dan toch bewust of onbewust zorgen. Dank je wel.

Groetjes
    Yvonne.

6. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    hoi Yvonne,

fijn dat je nog even laat weten dat alles in orde is.
    Gelukkig maar!

Mirjam

Deel Deze Pagina