De topic-titel zegt het al. Ik ben zwanger (vandaag 21 weken) en heb eiwit in mijn urine: 2+ (1+ is normaal, 3+ wordt zorgelijk). Mijn bloeddruk was eerder in de zwangerschap hoog, maar is nu normaal: 110/76. Volgens de huisarts hoef ik me geen zorgen te maken, maar aangezien ik al wel mijn hele zwangerschap wat onzeker ben (oa gevolg van twee miskramen, medische indicatie waardoor ik bijna elke week controle heb, en mijn leeftijd), maak ik me dus wel zorgen. Althans, ik denk er de hele tijd aan. Wie heeft hier ook ervaring mee en kan een beetje gerust stellen? Iemand ook tips om eiwitten in urine te verminderen/voorkomen?
Heb je wel 'gewassen' urine ingeleverd? Dus voordat je gaat plassen je van onderen goed wassen, daarna eerst wat uitplassen, afvegen en dan pas urine opvangen? Het kan namelijk zo zijn dat er wat afscheiding in je urine zat die de uitslag veroorzaakt. Ik zou nu van doktersadvies uitgaan en je geen zorgen maken. Over het algemeen heb je namelijk wel eerst hoge bloeddruk en dan pas eiwitten. Zelf heb ik mijn vorige zwangerschap PE gehad en het duurde vrij lang voordat ik eiwit in de urine had, maar hou het zeker in de gaten. PE e/o HELLP kunnen zich razendsnel ontwikkelen.
Nee, geen gewassen urine. Vandaag controle in het ziekenhuis. Voelde mijn kindje niet vanochtend, dus was redelijk gespannen. Bloeddruk was ook weer stuk hoger dan gister. Dus weer urinecheck nodig. Nu via het lab. Ook een bloedtest. De uitslag was perfect. Eiwitten zo laag dat ze nauwelijks konden meten. En bloed zag er helemaal goed uit. Ben erg opgelucht. Waarschijnlijk gister toch wat afscheiding in urine. Moest vandaag namelijk wel midstream urine aanleveren.
Goed om te horen! Volgende keer, denk eraan: Voor urine-onderzoek moet je altijd midstream urine inleveren (met uitzondering van bv SOA-onderzoek, maar dat is andere koek natuurlijk).