Sportende mama's of mama's die willen gaan sporten...

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door WenT, 3 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WenT

WenT Bekend lid

25 jul 2008
    766
    1
    0
    Service Manager
    Noord-Brabant
    Leek me wel wat om een topic te maken voor mama's die sporten of willen gaan sporten. Goede voornemens ook welkom natuurlijk !

Kunnen we elkaar hier tips geven of om advies vragen.
    En elkaar oppeppen om het vol te houden !

Zelf loop ik sinds 2006 hard, ongeveer 3 à 4 keer in de week. Na de bevalling is dat echter niet helemaal meer op schema... Ben vaak moe en kan me er niet toe zetten om te gaan. Of ben alleen thuis met de kleine en kan dus niet gaan... Zo is het tegenwoordig nog maar 1 keer in de week gemiddeld. Ik wil wel weer 3 keer in de week gaan...

Dus aan alle mama's die sporten of willen gaan sporten:
    Succes ! Hou vol ! En vooral: geniet ervan !

2. Maryam86

Maryam86 Bekend lid

17 mrt 2010
    527
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mij lijkt het ook wel wat om te gaan hardlopen, heb het 1x gedaan, en vond het opzich heerlijk om te doen, maar toen ik na 20 minuten thuis kwam was ik echt DOOD! Ik heb ook serieus nog een uur lopen hoesten, en echt heel hard heb ik niet gelopen, wisselend hard lopen op een laag tempo, en stevig wandelen (had wel een soort beginnersschema), maar na die ene keer was ik dus echt bang dat als ik het nog een keer zou doen, ik weer hetzelfde zou krijgen.

Heb je misschien tips voor mij? hoe heb jij het opgebouwd? en ehm, niet geheel onbelangrijk, is het echt goed voor je vetverbranding enzo? :)

3. Mogwai

Mogwai Actief lid

3 mei 2009
    163
    0
    0
    Hoi!

Ik ben sinds deze week (weer) begonnen met hardlopen. Ook inderdaad met een beginnersschema. Wat ik al een aantal keer "fout" heb gedaan is dat ik te hard wilde lopen. In het begin bij het opbouwen raak je daardoor snel buiten adem en had ik dus veel moeite om mijn schema af te maken. Maar nu ik wat langzamer loop gaat het veel beter. :D

4. annekevdz

annekevdz Fanatiek lid

25 sep 2009
    2.515
    0
    0
    Hallo dames,

Het topic trekt nog niet echt he? Ik ben nu ongeveer twee jaar geleden begonnen met hardlopen. Ook met een beginnersschema. Eerst 5 x 2 minuten hardlopen en 2 minuten wandelen en zo steeds opgebouwd. Tijdens mijn zwangerschap heb ik nog wel een hele tijd rustig gelopen. Ongeveer mijn opbouwschema omgekeerd gedaan tot aan de zevende maand. Daarna werd mijn buik toch echt te groot daarvoor. Nu ben ik drie maanden geleden weer begonnen met een opbouw schema en het bouwt nu veel sneller op dan de vorige keer. Ik heb zelfs alweer twee keer meer dan tien kilometer gelopen. Over twee en een halve week doe ik ook mee met een loop en daar ga ik ook tien kilometer lopen. Ik hoop binnen een uur!

Jullie komen zeker niet toevallig uit Leeuwarden? Het lijkt me best leuk om een trainingsclubje te starten!

5. Mogwai

Mogwai Actief lid

3 mei 2009
    163
    0
    0
    Ja haha, wel uit Leeuwarden maar als ik naar jouw schema kijk dan hou jij mij kruipend nog bij... :p

Knap hoor! :D

6. annekevdz

annekevdz Fanatiek lid

25 sep 2009
    2.515
    0
    0
    Hoe ver ik loop zegt natuurlijk weinig over mijn tempo he? Ik heb nu een nieuw schema van runinfo.nl en moet nu meer op hartslag gaan lopen. Wat een drama! Vanmorgen moest ik vijftig minuten lopen met een hartslag onder de 130... Dan kom je dus echt niet vooruit he? Heb nog geen zes kilometer gelopen. Verschrikkelijk. Maar het schijnt dus wel een hele goede training te zijn voor mijn uithoudingsvermogen ed...

7. Mogwai

Mogwai Actief lid

3 mei 2009
    163
    0
    0
    Nee daar heb je ook gelijk in, ik weet natuurlijk niet hoe hard je loopt. ;)
    Maar het lijkt mij dat je op een gegeven moment als je wat langer hard kunt lopen je ook wat sneller gaat. Maar dat weet ik natuurlijk niet. Ik weet wel dat ik erg langzaam loop.
    Vandaag heeft mijn vriend meegelopen nou die had zoiets van wat loop je langzaam....totdat hij ging vergelijken hoeveel passen ik moet doen voor hetzelfde stuk lopen, ik heb natuurlijk veel kortere benen. Maar het laatste stuk is hij vooruit gegaan. :D
    Moeilijk zeg met die hartslag, ga je dat nu elke keer doen, dat je onder de 130 moet?

8. annekevdz

annekevdz Fanatiek lid

25 sep 2009
    2.515
    0
    0
    Nee, dat is alleen voor de langere trainingen gelukkig. Moet je maar eens kijken op Runinfo.nl: Hardlopen, Hardloopschema, Afvallen, Beginners, Looptraining, Ideale gewicht, Sportboeken, Trainen met hartslagmeter, Atletiek, Loopschema. daar kun je zo'n schema maken voor je eigen doelstelling. Erg leuk. En je hebt gelijk hoor: als je wat langer loopt, ga je ook vanzelf sneller. Echt een snelle loper zal ik denk ik wel nooit worden. Maar dat ik gewoon bij de marathon van Leeuwarden de tien zou gaan lopen had ik een paar jaar geleden ook echt nooit verwacht!

9. WenT

WenT Bekend lid

25 jul 2008
    766
    1
    0
    Service Manager
    Noord-Brabant
    Joh... reacties :p Ik had het nog helemaal niet gezien... Sorry !

Er kwam de eerste dagen zo weinig, dat ik het topic in mijn gedachten al had afgesloten... :)

Anyway, welkom dus :D

Tja, meeste mensen willen altijd te snel en te veel in het begin. Het is belangrijk om in het begin zeker een beginnersschema aan te houden.
    Zelf kon ik, vóór mijn zwangerschap, stukken van rond de 18 km lopen als training... Dat wil ik graag weer bereiken... Sinds onze kleinde meid er is, merk ik helaas wel dat het toch moeilijker is om die discipline te houden... Vaak erg moe van het vroeg op en ;s nachts wakker (gehouden) worden...

Maar mijn streven is om deze week weer te beginnen met trainen na maanden van geen enkele training... Ik begin dus weer van "scratch"... En ik kijk er wel een beetje tegenop nog. Als die starterspijntjes enzo... Maar wel lekker om weer aan de slag te gaan !

10. WenT

WenT Bekend lid

25 jul 2008
    766
    1
    0
    Service Manager
    Noord-Brabant
    En, nee helaas niet uit Leeuwarden... Was wel leuk geweest om een trainingsgroepje op te zetten, maar Eindhoven - Leeuwarden trek ik voorlopig nog niet :p

De 10 km in de marathon... wat goed !

Ik ga proberen om de halve marathon van Eindhoven te lopen in Oktober... Moet kunnen, met de juiste inzet en discipline, denk ik.

Jaar of 3 geleden heb ik een Polar gekocht met hartslag meter en een footpod... Toch traint dat wel goed hoor... dat je je hartslag kunt aflezen en de afstand en snelheid enzo...
    Na elke training zet ik dat in de computer en zo kan ik de trainingen vergelijken. Duurt even voor je echt voortuigang ziet, maar dan is dat wel een opsteker om door te gaan.

11. WenT

WenT Bekend lid

25 jul 2008
    766
    1
    0
    Service Manager
    Noord-Brabant
    Hardlopen is trouwens erg goed gebleken voor je botdichtheid.
    Ik kwam bij de chiropractor en heb daar een full body scan gekregen... Zegt die arts: "Jij loopt zeker hard ?"... ik denk: "Hoe weet ie dat nou ?".

Hij heeft toen uitgelegd dat mensen die hardlopen een veel hogere botdichtheid hebben dan mensen die naar de sportschool gaan, of fietsen of zwemmen...
    En dat betekent dat je aanzienlijk minder kans heb op botontkalking.

Dus goed voor de conditie en ook nog eens goed voor je botten :D

12. annekevdz

annekevdz Fanatiek lid

25 sep 2009
    2.515
    0
    0
    Oftewel: hardlopen is een echte aanrader! Kan me voorstellen dat de reisafstand Leeuwarden-Eindhoven voor een traininkje net te ver is. Het is wel even een zure appel waar je doorheen moet als je weer begint met lopen, maar het bouwt echt wel veel sneller op dan de eerste keer. Waarschijnlijk gaat die halve marathon in oktober wel lukken! Ik ga hem op 4 september proberen, voor het eerst. Ik probeer hem binnen de 2.20 te lopen, maar ben dus niet een snelheidstopper!

13. Mogwai

Mogwai Actief lid

3 mei 2009
    163
    0
    0
    @ Anneke: handige site zeg! Daar ga ik vaker eens even op kijken. Goed hoor de 10 km, de 5 km van Leeuwarden komt helaas net te vroeg voor mij. En straks al een halve marathon! Jij gaat hard zeg! Zoals ik zei de 5 komt net wat te vroeg voor mij, misschien volgend jaar. ;)

@WenT: Ik dacht al....ze zal wel niet meer terugkomen omdat het inderdaad niet zo druk was in het begin. ;) Wat goed dat je weer wil gaan lopen. :). Erg knap. :D En fijn dat de chiropractor het ook vindt...Toch weer een extra motivatie om te lopen. :D

14. annekevdz

annekevdz Fanatiek lid

25 sep 2009
    2.515
    0
    0
    @Mogwai: volgend jaar de vijf kilometer is toch ook een mooi doel? En op die site kun je ook een schema maken om dat te gaan volhouden. Heb mijn schema helemaal overgezet in Excel voor een soort logboek. Ga nu ook hardlopen, vandaag een interval schema, maar ben nu nog even moed aan het verzamelen... Het is nog zo vroeg!

@WenT: lukt het een beetje met weer opstarten van het lopen? De eerste paar keer is het ergst, daarna wordt het al snel weer leuker. Dus als je een paar keer hebt gelopen, dan bouwt je conditie ook alweer lekker op. Succes!

15. WenT

WenT Bekend lid

25 jul 2008
    766
    1
    0
    Service Manager
    Noord-Brabant
    Hoi hoi, yep ben weer gestart... Halve marathon here I come ;)
    Valt wel weer even tegen de eerste paar keer, maar dat weet ik van te voren, dus dat scheelt... Gewoon even door de pijn heen.
    Gisteravond was erg slecht helaas... Dan kom je al moe thuis van het werk en wil je toch graag gaan lopen 's avonds... valt niet altijd mee...

@Annekevdz: Is er op 4 September een marathon in Leeuwarden dan ? Alvast veel succes met trainen !
    Ik ben ook geen snelheidsduiveltje hoor... meer aan dieseltje dat langzaam op gang komt, maar wel heel lang door kan gaan :D

@mogwai: 5km is inderdaad een mooi doel. Ik begin nu weer vanaf 0, dus ik kijk nu al uit naar het moment dat ik eindelijk de 5km weer
    kan lopen :) Hoe gaat het met trainen ?

16. Mogwai

Mogwai Actief lid

3 mei 2009
    163
    0
    0
    Hoihoi!

Nou bij mij gaat het wel redelijk hoor. Maar lopen na een dag werken valt inderdaad niet mee. Straks lopen samen met een vriend dus dat vind ik dan wel weer leuk. Ik heb een schema van start to run, met bijbehorende mp3tjes dus die mevrouw verteld mij precies wanneer ik hard moet lopen en mag wandelen. ;)
    En ze heeft nog leuke muziek tussendoor ook :D.

Succes allebei! :D

17. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Ik wil heel graag gaan hardlopen maar heb echt iemand nodig die me motiveerd.
    Ga gewoon niet snel alleen.

Toenvallig iemand in Arnhem/omgeving die wel een stukje mee wil lopen?

18. annekevdz

annekevdz Fanatiek lid

25 sep 2009
    2.515
    0
    0
    Helaas, Arnhem is hier niet naast de deur! Anders zou het best gezellig zijn!

Op vier september is er een halve marathon in Appelscha. Hartstikke mooi in de bossen lopen. Lijkt me wel wat voor mijn eerste 21,1!

En dat start to run doen twee collega's van mij ook. Die vinden het wel erg leuk, maar ook lastig. Volgens hen zijn het best grote sprongen van week naar week. Vind jij dat ook?

Ik ben ook niet zo goed in het lopen na een drukke dag. Daarom loop ik nu 's ochtends voor mijn werk. Het vroege opstaan is verschrikkelijk, maar na het lopen ben ik wel helemaal fit. Bijkomend voordeel: ik raak zo ook goed mijn zwangerschapskilo's kwijt. Zit bijna helemaal weer op mijn oude gewicht (al is mijn figuur wel wat minder mooi geworden helaas)...

19. Mogwai

Mogwai Actief lid

3 mei 2009
    163
    0
    0
    Ow ja Appelscha, daar is het heel mooi. :)

Naja grote sprongen, ik ben pas begonnen maar tot nu toe gaat het goed. Vandaag wel een moeilijke les. Maar de week die ik deze week moet doen moet ik volgende week ook. Dus je krijgt wel tijd om eraan te wennen.

Ik heb vandaag gelopen na een dag werken en ik was bekaf maar heb nu weer heel veel energie. En omdat ik dus met een vriend ging lopen, dan ga ik ook wel maar anders kost het me te veel moeite en ga ik dus niet.
    Sochtends lopen is ook een idee....maar dan moet je wel heel vroeg opstaan. En ik houd niet van 's ochtends douchen want dan duurt het zo lang voordat ik mijn haar gefohnt heb enzo. Met andere woorden nog vroeger opstaan. ;) Haha. Ik heb gewoon veel slaap nodig.

Gaaf dat je bijna weer helemaal op je oude gewicht zit! :D

@Suzie: is er niet een hardloopclubje in Arnhem waar je bij kunt?

20. Lisszy

Lisszy Fanatiek lid

27 mei 2008
    2.602
    6
    38
    Vrouw
    Hoi sportieve mama's! :D

Hier ook een redelijke sportieve mama.
    Ik doe al jaren aan Bodypump in de sportschool (lessen op muziek met halters en gewichten). Ben daarmee even gestopt na 3 mnd zwangerschap (toen nog wel een tijd aquafit gedaan) maar na de bevalling snel weer begonnen. Ik doe dit 1 à 2 keer per week. Voorheen 3x per wk maar dat zit er met de kleine meid niet meer in...

Maar omdat het weer weer beter wordt, ben ik ook weer begonnen met hardlopen. Heerlijk vind ik het. Lekker met de hond het bos in en lopen maar.
    Om mezelf te motiveren loop ik volgens het schema op mijn mp3-speler van Evi Gruyeart
    ( MP3 lessen hardlopen start to run cursus GRATIS - Hardlopen met Hardloopschema.nl)
    Werkt hier als een tierelier! Lekker muziek erbij en het gaat heel goed. Mijn conditie is veel beter dan ik had verwacht!
    Dus Suzie, misschien iets voor jou? Ik vind het in ieder geval wel motiverend!

Net als Anneke loop ik ook 's ochtends als mijn vriend thuis is.
    Daarna lekker douchen en ik ben gelijk een stuk fitter!

Oh, ik zie dat Mogwai ook via Evi loopt! :D

In ieder geval, goed bezig meiden!

Deel Deze Pagina