Korte drinker

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door LoC, 29 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LoC

    LoC Lid

    14 jan 2014
    14
    0
    0
    Hoi,

    Onze dochter is inmiddels een week oud. Vanaf haar tweede dag zijn de voedingen goed op gang gekomen (daarvoor sliep ze voornamelijk waardoor het voeden weinig mogelijk was). Ik ben begonnen met voeden op verzoek maar hierdoor bleef ze komen om de 1-1.5uur en dronk ze 3-4 minuutjes waarna ze in slaap viel.
    In overleg met de kraamhulp zijn we begonnen met het rekken van de voedingen overdag tot maximaal 3uur. Dit is goed gelukt en ze meldt zich nu om de 2.5-3uur. Echter, als ze gaat drinken dan drinkt ze nog steeds slechts korte tijd, soms maar 6-7 minuten maar meestal rond de 12-15 minuten met een uitschieter naar 20 minuten. Hierdoor kan ik vaak maar 1 borst aanbieden omdat ze daarna in slaap valt en niet meer wakker te krijgen is.
    Ze komt goed aan en plast en poept goed en volgens de kraamzorg is het dus allemaal in orde en kunnen we gewoon zo doorgaan.
    Toch vraag ik me af of dit een goed patroon is en, aangezien ze maar kort drinkt, dit geen negatieve invloed heeft op mijn productie?
     
  2. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

    Hoe is het nu? Vaak zie je dat kindjes tijdens de kraamweek een ander ritme hebben en daarna meer gaan vragen. Kijk goed naar wat je kindje aangeeft. Wanneer kindjes vaak kort na elkaar komen, is dit om je productie aan te scherpen inderdaad. Meestal duurt het dan een dag of 3.
    Kijk wel wat je kindje doet. Valt het in slaap aan de borst of neemt het een goede voeding tot zich en laat de borst dan uit zichzelf los? Moet je het continue aansporen tot nog een slok en blijft het daar dan bij of drinkt je kindje met goede teugen een keer of 7 achter elkaar voor het weer pauze neemt?

    Kindjes worden slaperig van het drinken. Dit komt door een stofje wat in de moedermelk zit. Je zult zien dat ze na een minuut of 20 juist weer bijkomt: dan komt er weer beweging in. Nu kun je de tweede borst aanbieden. Hierop zal ook weer een slaperig moment volgen.
    Je voelt aan je kindje of ze van lichte slaap (korte zuchtjes, bewegende oogleden, mondje beweegt) naar diepere slaap gaat. Dat is een mooi moment om weg te leggen na een voeding, omdat ze dan waarschijnlijk blijft slapen.

    Kortom: volg je kindje, kijk of ze gaat bewegen en biedt dan de tweede borst aan. Evt. kun je praten, aai over de bol. Dit moet dan wel aanzetten tot drinken, niet tot een slok alleen!

    Succes!
     
  3. LoC

    LoC Lid

    14 jan 2014
    14
    0
    0
    Hoi Heidy,

    Dankjewel voor je reactie.

    In het algemeen drinkt ze in korte tijd goed door, ze neemt flinke teugen en na (inmiddels) ongeveer 7-8 minuten laat ze zelf los. Meestal slaapt ze tegen die tijd diep; ik verschoon haar dan en als ze dan alsnog wakker is bied ik opnieuw de borst aan maar dit lukt zelden want ze slaapt ze gewoon door.

    Sinds de 10de dag (jaja) haalt ze de 2,5-3uur niet meer en komt ze om de 1,5-2uur. Ze groeit goed, plast goed en is als ze wakker is alert dus dat lijkt allemaal in orde maar mijn borsten voelen nu ook vrij slap aan en ik heb het gevoel dat ze er niet meer genoeg aan heeft. Daarbij raak ik nu ook een beetje in de war; moet ik haar steeds die 7-8 minuutjes een andere borst geven (verhoogt de productie meen ik?) of haar een borst helemaal goed leeg laten drinken wanneer ze meerdere keren binnen 3uur komt (in verband met de vettere achtermelk en de gedachte dat ze daarop misschien langer door kan slapen).
    En kan ik mijn productie verhogen door bijvoorbeeld na de voeding nog te proberen te kolven?
     
  4. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Ik geef je onderstaand advies, maar dit is natuurlijk gericht op gezonde, op tijd geboren baby's. Wanneer je kindje prematuur geboren is heeft je kindje vooral tijd nodig om te rijpen nog. Bel dan een lactatiekundige.

    Wat je zou kunnen proberen is het in slaap vallen binnen acht minuten voor te zijn. Kijk goed wat ze doet. Neemt ze pauze, kijk dan of ze weer start met echt drinken of oppervlakkig blijft zuigen. Spoor haar in dat geval aan tot drinken. Praat, aai over de bol, dat soort dingen. Helpt het niet, dan andere kant. Vallen de oogjes dicht, dan doe je hetzelfde. Kijk of dit gedurende 20 minuten lukt. Als het gaat, houd dan een dag of 5 vol.

    Door haar zo bij de les te houden en te wisselen leer je haar om een hele voeding tot zich te nemen, stimuleer je je borsten extra en biedt je toch voldoende tijd om een goede voeding te nemen.
    Na het voeden kort kolven (met de hand kan ook al) is inderdaad goed!Kijk waar je aan toe komt.

    Blijf je twijfelen, schakel dan een lactatiekundige in die met jullie meekijkt: één op één begeleiding helpt je dan veel meer!
    Succes!
     

Deel Deze Pagina