Helpt een slaaptrainer ook voor problemen in de nacht?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Inge88, Oct 17, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

Mar 22, 2011
    2,264
    0
    0
    Onze peuter dochter is al weken aan het spoken 's nachts. Ze begint dan te huilen en stopt niet voordat één van ons er is. Er is eigenlijk nooit iets aan de hand, op af en toe het moeten plassen na. Vannacht 7x er uit geweest.
    - ik moest haar kriebelen (nou echt niet dus midden in de nacht)
    - ik moest haar muziekje aan zetten (kan ze zelf prima dus dat moest ze ook)
    - ze wilde dat we een boekje voor lazen (ook echt niet dus)
    - ze moest plassen
    - 10 min later weer plassen (was een smoes, want ze hoefde helemaal niet)
    - ze wilde bij mij in bed (no way)
    - ze vroeg of alle kindjes sliepen

Midden in de nacht kriebelen, lezen of bij ons in bed hebben we echt nooit gedaan dus het is niet dat ze dat gewend is of zo. Als ik haar 's ochtends vraag waarom ze dan niet kan slapen geeft ze antwoorden als "zusje maakt mij wakker", "papa snurkt" (vind ik dan wel weer hilarisch want dat is echt niet waar haha) of omdat het regent. Nou dat is dus alle 3 niet van toepassing.

Nu dacht ik dus dat een slaaptrainer wellicht de oplossing is? Misschien beseft ze dan beter dat ze echt moet slapen? Of zou dat echt niet helpen?

Laten huilen hou ik niet van en bovendien maakt ze dan haar zusje wakker die (Thank god) wél goed slaapt

2. Sonjaa

Sonjaa Bekend lid

Nov 13, 2010
    678
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben met onze oudste ook een periode gehad dat ze spookte snachts en met allerlei smoesjes op de proppen kwam om niet te slapen. Het ging van kwaad tot erger. Wat uiteindelijk hier hielp was heel consequent zijn en ook doorvoeren hoe je overdag met ongewenst gedrag omgaat. In ons geval was dat een time out op de gang, als ze bezig bleef met smoesjes verzinnen.

Klinkt misschien raar om je kind midden in de nacht een time out te geven, maar na een paar nachten had mevrouwtje wel door dat we niet meer ingingen op haar pogingen om de nacht naar haar hand te zetten en ging ze weer redelijk goed slapen.

Natuurlijk heeft ze nog weleens nachtmerries enzo, maar dat mag en dan wordt ze ook gewoon getroost. Maar met smoesjes worden hier korte metten gemaakt. Duidelijk voor haar en voor ons. Succes ermee, het valt niet mee en zeker niet in de nacht.

3. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,785
    18,947
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Wij hebben de kidsleep aangeschaft toen onze zoon een paar maanden jonger was dan jullie dochter. Hij spookte op zich niet, 's nachts. Het was meer zo dat hij rond half 4 of 4 uur 's ochtends gewoon 'klaar' was met slapen en klaarwakker naast ons bed stond omdat hij vond dat de dag wel ko beginnen. Wij niet ;)

Het lampje helpt hem om te weten wanneer hij zich nog een keer moet omdraaien en wanneer hij uit bed mag. Hij mag ons dan alleen roepen als er 'echt' iets is (ziek, wc, nachtmerrie). En dat gaat in de regel wel goed. Heel af en toe 'smokkelt' hij een beetje, hij wil dan gewoon even een knuffel om verder te slapen. Zolang het bij af en toe blijft, vind ik dat prima.

Wij hebben trouwens bewust voor de kidsleep gekozen, omdat die geen geluid maakt als hij switcht van 'slapen' naar 'wakker'. Die wekkers met beestjes waarvan de ogen open maken, maken wel wat geluid. Ik zou het zonde vinden als hij daarvan wakker wordt als hij (wij dus, haha) anders misschien nog wat langer zou slapen.

4. misa

misa Niet meer actief

Ik denk dat dat prima zou kunnen. Hier altijd al problemen gehad.. :(
    Hier slaaptnze sinds kort bij ons op de kamer (separatie angst) en dat geeft haar echt veiligheid. Met een beloningssysteem erbij gaat het nu met een paar slechte nachten tussendoor erg goed. Kunst is om het systeem kort en haalbaar te maken. Daar zijn wij een beetje mee de mist in gegaan. Nu gaan we terug naar 3 goede nachten en dan een mini kadootje of andere beloning. Elke goede nacht een sticker. We gaan dit dan zeer binnenkort uitbreiden naar 4 of 5 stickers en zo opbouwen en later zelfs afbouwen. :)

Voor de oudste van ruim 3,5 is er vannacht voor het eerst een soort van slaaptrainer (nachtlampje in een digitale tijdschakelaar). Puur on het vroege roepen en tijdsbesef te krijgen. Ben heel benieuwd!!

5. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik denk eigenlijk dat de slaaaptrainer niet aan haar behoefte gaat voldoen. Je zou nu het winter is ook kunnen zeggn "als het donker is moet je slapen" dat komt op hetzelfde neer. Maar je kindje heeft duidelijk behoefte aan jullie, ze voelt zich in dr eentje niet prettig ( En logisch als je groot deel vd nacht wakker bent )

Waarom heb je zo'n probleem met je kindje 's nachts bij je in bed? Ik denk dat je er juist veel meer slaap door zult krijgen!

6. Lynx

Lynx VIP lid

Jul 19, 2008
    8,696
    2,511
    113
    Dat werkt heel goed, totdat het zomer wordt................. onze oudste ging pas om 21 uur slapen want "het was toch nog niet donker?":p

7. MaMa

MaMa Fanatiek lid

Dec 21, 2012
    2,663
    376
    83
    Female
    Utreg
    Welke slaaptrainer is het beste?
    Nijntje
    De aap van babyzoo
    De kidsleep
    Of het schaap

8. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Het principe is allemaal hetzelfde, tot het beestje wakker is, maar je moet het maar net willen aanleren ;)

9. MaMa

MaMa Fanatiek lid

Dec 21, 2012
    2,663
    376
    83
    Female
    Utreg
    Vanaf welke leeftijd is dat haalbaar?

10. Eonah

Eonah Actief lid

Feb 7, 2011
    464
    0
    16
    Lelystad
    Lastig zeg Inge! Wij zijn net na 2 de verjaardag begonnen met de slaaptrainer (zazu, sam aanrader!) en dat werkte vrij snel. Was bij ons ook voornamelijk voor s ochtends heb er hier ook een stukje over geschreven: Peuter of kleuter vroeg wakker? Slaaptrainer! - JeKleintje.nl

Maar zou het probleem niet gewoon aan aandachtstekort liggen? Dat ze nu de aansacht moet delen met haar zusje en dat niet leuk vind? Doe je overdag ook regelmatig iets puur alleen met de oudste? S nachts heeft ze natuurlijk helemaal de aandacht voor zichzelf alleen en misschien doet ze het daarom?

11. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

Mar 22, 2011
    2,264
    0
    0
    Dank jullie voor de reacties!

Bij ons in bed en dan slapen zou ik prima vinden. Maar voor madam is bij ons in bed: televisie kijken! (Mag ze vaak in het weekend als ze eerder wakker is dan de jongste)

Consequent zijn zijn we vanaf vrijdag mee begonnen. We hadden de zazu slaaptrainer aangeschaft. Werkt het niet, dan heeft ze toch nog een leuke klok zo redeneerde we. Afgesproken dat als we er 's nachts uit moesten dat we haar dan weer instopte, kus en knuffel gaven en zouden zeggen "sam slaapt nog, het is nacht jij moet ook slapen". Na het avond ritueel sam er bij gepakt en uitgelegd wat de bedoeling was. Dat resulteerde in 1x er uit gaan en 's ochtends wakker toen het lampje groen was. Papa is er toen bij gebleven tot de oogjes open gingen. Vannacht niet er uit gehoeven! En een kwartier voor de oogjes open gingen riep ze. Uitgelegd dat sam bijna wakker was en dat ze er uit mocht. Al met al na 2 nachten al heel goed resultaat! We zetten door :)

Aandacht komt ze overigens écht niet te kort. Ze heeft sowieso altijd 's avonds voor het slapen haar 'eigen' momentje en 's middags vaak ook omdat de jongste dan slaapt. Ook kleien, kleuren etc doe ik met haar alleen en ik lees regelmatig boekjes voor terwijl we samen op de bank liggen (jongste die is lekker aan het spelen dan). Ook mag ze vaak alleen met papa of mama weg wat boodschappen oid doen. Dus ik denk dat we het stukje aandacht verdelen wel onder de knie hebben

Share This Page