Goedemorgen! Ik ben vandaag 38+1 weken zwanger. Een erg bewegelijk kindje in mijn buik waar ik wel blij mee ben. Vind het fijn om hem te voelen. Afgelopen woensdag werd er bij de verloskundige een bloeddruk gemeten van 154/104, dus meteen met verdenking op zwangerschapsvergiftiging doorgestuurd naar het ziekenhuis. Was sinds dinsdag al wat misselijk en bandgevoel. Hoofdpijn was er lichtjes. In het ziekenhuis aan de CTG gelegd, bloed/urine gecontroleerd en mijn bloeddruk zakte daar goed. Verder was alles goed, dus naar huis gestuurd. Donderdagmiddag zag ik ineens sterretjes en savonds ben ik ontzettend misselijk geworden. Donderdag op vrijdagnacht maar 3 uur geslapen i.v.m. de misselijkheid. Verloskundige weer gebeld en bloeddruk was wederom te hoog, 143/92. Weer naar ziekenhuis gestuurd, controles gedaan, alles goed, dus zetpillen voor de misselijkheid gekregen en 2 slaaptabletjes. Met de zetpillen is het nu goed te doen, alleen slaap nog wat slecht..... Ben de eerste 16 weken van mijn zwangerschap misselijk geweest, dus ben blij dat ik nu ook weer zetpillen heb gehad. Maar nu heb ik een paar vragen: - Kan dit een beginnende of sluimerende zwangerschapsvergiftiging zijn? - Komende woensdag heb ik volgende controle bij de verloskundige, wat doen ze als mijn bloeddruk wederom te hoog is? Moet ik dan weer voor de controles naar het ziekenhuis toe? Door dit alles zat ik er weer aardig doorheen, want had liever nog een beetje willen genieten van mijn laatste weken, maar kan nu alleen maar op de bank liggen. Heb dit ook met de verloskundige besproken en ze gaan pas inleiden bij 41 weken. Kan ik voorstellen of ze dat eerder willen doen of is dat niet verstandig? Sorry voor het lange verhaal! Groetjes, Armanda
Goedenavond, zolang er geen eiwit in de urine zit en het bloedonderzoek goed is, dan is er nog geen sprake van een zwangerschapsvergiftiging. Je hebt nu last van een zwangerschapshypertensie (oftewel een hoge bloeddruk in de zwangerschap). Indien de bloeddruk woensdag weer hoog is, zal je wederom naar het ziekenhuis gestuurd worden. Als de bloeddruk hoog blijft zal men vaak niet afwachten tot 41 weken, omdat de kans dat je alsnog een zwangerschapsvergiftiging gaat ontwikkelen aanwezig is. Ik kan me voorstellen dat je van dit alles onrustig wordt. Ik ben benieuwd hoe je bloeddruk is woensdag. Merk je dat je weer klachten gaat krijgen, wacht dan niet tot woensdag, maar bel je eigen verloskundige dan eerder op. Succes en sterkte met de laatste loodjes! Groetjes Monique
Bedankt Monique voor deze reactie. Heb echter nog een vraag: Ik slaap de laatste tijd heel slecht, kom pas rond half 2 echt in slaap. Pak nu 2 a 3 zetpillen tegen de misselijkheid op een dag. Helpen wel iets, maar het komt toch steeds terug. Mag je die ook gewoon weken achter elkaar gebruiken? Vind dat niet prettig, mag er niet mee autorijden en word er ontzettend duf van overdag...... En ik kan ook niet zo heel veel meer doen, maar nu helemaal niets meer. Kan dit overigens ook met mijn eigen VK woensdag bespreken, maar die reageert waarschijnlijk, zolang het helpt, helpt het.
De zetpillen kunnen geen kwaad en kan je langere tijd achter elkaar gebruiken. Wel vervelend dat je er zo suf van wordt, maar als je de hele dag misselijk bent kan je ook niet zoveel doen. Dus het is eigenlijk kiezen tussen twee kwaden. Wat vervelend dat je slecht in slaap komt. Soms helpt het om voor het slapen een warme douche/bad te nemen of een beker warme melk te drinken. In bed lezen, wil er ook nog wel eens helpen om in slaap te vallen. Groetjes Monique
Hoi Monique, Wil je nog even een update geven van de controle van vandaag. Bloeddruk was wederom hoog, 146/94. Urine was schoon. De assistente zei dat de verloskundige me waarschijnlijk ging doorsturen. Maar die vond dit niet nodig. Omdat mijn urine schoon was en vorige keer alles 2x goed was in het ziekenhuis. Wel moet ik zaterdag op extra bloeddruk controle komen. Graag zou ik jouw mening horen hoe jij in dit soort situaties handelt? Alvast bedankt voor je reactie. Ps. De tip van warme melk heeft goed geholpen. Bedankt. Groetjes armanda.
Goedenavond, hoe was je bloeddruk afgelopen zaterdag? Nog steeds hoog? Ik kijk zelf altijd naar de bloeddruk waarmee je de zwangerschap begonnen bent. Ben je bijvoorbeeld begonnen met een onderdruk van 85, dan valt 94 wel mee. Maar ben je begonnen met een onderdruk van 60, dan is 94 erg hoog en dat zou voor mij een reden zijn om door te verwijzen naar het ziekenhuis. Ik ben benieuwd. Groetjes Monique