PCOS

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Hormoonmeisje, 20 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hormoonmeisje

8 okt 2008
    40
    0
    0
    Bankmedewerker
    Zaanstad
    Hoi allemaal,

Een aantal van jullie zullen misschien mijn vorige berichten ook hebben gelezen. In het kort. Wij proberen nu 10 maanden om zwanger te worden, ben een jaar gestopt met de pil, ben al een aantal weken overtijd, heb negatieve zwangerschapstesten. De huisarts heeft me doorverwezen voor gyneacologische echo. Gister van de huisarts begrepen dat uit de echo blijkt dat ik heel veel follikels heb wat op een wat moeilijke eisprong kan duiden. En ookal zijn we nog niet helemaal een jaar bezig, nu dit op de echo te zien is, vond zij het niet eerlijk ons nog een paar maanden aan te laten modderen en heeft ze me doorverwezen naar een gyneacoloog.

Vandaag (1 dag na huisarts bezoek) kon ik al bij de gyneacoloog terecht. Na het beantwoorden van wat vragen vertelde zij dat ik het PCOS syndroom heb omdat ik aan alle drie de voorwaarde hiervan voldoe:
    - Onregelmatige cyclus
    - Heel veel follikels
    - Overbeharing

Er is tevens vandaag meteen een gyneacologisch onderzoek verricht en bloed geprikt op bepaalde hormomen en geslachtsziekte. We hebben een een nieuwe afspraak voor de tweede week februari. Volgende week moet mijn vriend zijn sperma inleveren.

Er is vandaag heel veel verteld en zelfs al gedaan. Ik dacht dat een eerste consult alleen uit praten zou bestaan. Begrijp me niet verkeerd, ik ben blij dat het allemaal snel gaat want ik wil niets liever dan zwanger worden, alleen ik weet niet zo goed wat ik hier allemaal van moet vinden. Wat staat me allemaal te wachten? Moet ik me zorgen maken? Wat zijn de kansen? Volgens de gyneaocoloog hebben best veel vrouwens last van PCOS en worden hier heel veel vrouwen van zwanger. Maar het klinkt allemaal zo erntig en serieus! Ik heb net wat informatie op internet opgezocht en lees dat er verschillende behandelingen mogelijk zijn.

Iedereen die zijn ervaringen met me wil delen, meer informatie voor
    me heeft of me gewoon gerust wil stellen is welkom!

Liefs,
    Hormoonmeisje

2. Emma21

Emma21 Fanatiek lid

27 aug 2007
    2.961
    0
    36
    hey,

wat jammer dat er pco is vastgesteld! Maar gelukkig zijn er tegenwoordig heel wat behandelingen mogelijk mèt goede resulaten :) .
    Ik heb zelf ook pco en ik heb clomid gekregen, dat sloeg meteen mooi aan en bij de derde ronde was ik zwanger.
    Je kunt wel wat bijwerkingen krijgen en je moet regelmatig voor controles naar de gyn. Het is wat meer moeite en gedoe, maar het is voor een goed doel :D .

3. Leonizzie

Leonizzie Fanatiek lid

8 okt 2008
    2.448
    0
    0
    Jeugbeschermer Bureau Jeugdzorg
    Hormoonmeisje, idd vervelend nieuws zeg. Maar het is goed te behandelen. Ik heb ook PCO en nu 2e ronde Clomid. Wanneer de Clomid goed aanslaat heb je evenveel kans oom zwanger te worden als een ander hoor. Zelf kan je wel al bepaalde dingen doen. Niet teveel koolhydraten eten en het liefst langzame, dus volkoren pasta, brood, rijst enz. Beperk je suiker inname en dus ook via fruit en sapjes (niet meer dan 2 a 3 stuks). Daarnaast gebruik ik ETOS "zwanger worden" pillen. Weet niet of het daardoor komt maar aantal jaren terug 14 maanden geen menstruatie en toen ik vorig jaar stopte met de pil slikte ik dat en had om de 6 a 7 weken menstruatie.
    Wanneer het zaadonderzoek van je vriendje goed is dan krijg je als eerste (wanneer je menstruatie uitblijft) primolut of duphaston 10 dagen lang om je menstruatie op te wekken. Daarna mag je aan de clomid (meestal op de 3e dag ongi en dan 5 dagen lang).
    Het kan ook dat ze je eerst nog een eileideronderzoek willen laten doen (dit verschilt per gyn, maar vaak willen ze het wel weten) Dan wordt er een contrastvloeistof door je eileiders gespoten en kunnen ze zien of deze goed doorlopen. Wil je meer weten over PCO of clomd kijk dan even onder vruchtbaarheidsbehandelingen. daar zijn meerdere topics over.

Het is wel heel fijn dat ze zo snel te werk gaan bij jou hoor. Omdat ik een menstruatie had om de 6 a 7 weken lieten ze ons eerst 3 maanden zelf proberen en dan moet je terug voor onderzoeken en ben je zo een jaar verder. Heel veel succes!

4. jenna83

jenna83 Actief lid

2 aug 2008
    310
    0
    0
    deeltijd studente
    utrecht
    Hi,

In juli 2008 stopte ik met de pil. daarna heel onregelmatige lange cycli. kon vrij snel terecht bij een gyn. meteen zagen ze PCO eierstokken. nu 5 maanden later, een ronde clomid wat niet voldoende aansloeg, uiteindelijk wel een eigen eisprong wat ik bij toeval zag met een ovutest, zwanger!

al met al 2 eisprongen en 5 maanden later is het gelukt.

Maar dat is wel echt een geluk. PCO gaf mij het gevoel mislukt te zijn, ja echt zo erg was het. raakte gewoon depressief ervan, veel huilbuien gehad. had het gewoon niet verwacht.

ik zal deze maanden niet meer vergeten, maar eenmaal bij de gyn zijn er echt goede methodes om alsnog snel zwanger te raken hoor.

succes ermee!

5. Dragonfly

Dragonfly Niet meer actief

Hoi Hormoonmeisje,

Bij mij is begin deze maand ook PCOS vastgesteld bij de gyn. Ik had alleen nooit een onregelmatige cyclus, sterker nog, hij was altijd regelmatig. Sinds september vorig jaar had ik alleen het idee dat mijn cyclus ineens van slag was. Ging van 28 dagen naar 31, toen 39 en toen werd ik helemaal niet meer ongesteld (eerste dag laatste ongi was 18 okt '08 ). Omdat mijn testen negatief bleven ben ik naar de HA gegaan na 45 dagen en ik mocht meteen door naar het ziekenhuis om bloed te prikken. Niet alleen voor de hormoonhuishouding, maar dat werd wel meteen meegenomen. Daaruit bleek dat ik toen nog voor de eisprong zat.
    Ik werd door mijn huisarts doorverwezen naar de gyn en na een kort gesprek en een inwendig onderzoek + een echo werd PCOS vastgesteld.
    Cystes op de eierstokken. Het zwanger worden kon hierdoor worden bemoeilijkt, maar dat hoefde niet. Ik kreeg een primolutkuur van 12 dagen mee naar huis om de bloeding op te wekken. Voordat ik met primolut begon moest ik voor de zekerheid nog even een test doen. Dat heb ik braaf gedaan en de uitslag was, hoe verrassend ook, negatief.
    Vandaag moest ik terugkomen bij de gyn (15 dagen later)
    Ik had nog steeds geen bloeding wat volgens de gyn geen goed teken was. Ja, daarmee krijg je mij wel in de stress. Is PCOS alleen dan nog niet erg genoeg? Hij wilde een stukje weefsel uit de baarmoeder halen om te kijken of daar dan misschien iets mis mee was en dan zou ik een maand de pil moeten slikken in de hoop dat dat wel een onttrekkingsbloeding tot gevolg zou hebben.
    Voor de zekerheid heeft de gyn nog een echo gemaakt en daaruit bleek dat ik zwanger ben. Nou had ik veel verwacht, maar dat niet.
    Hij heeft dus geen weefsel meer verwijderd. Volgende week moet ik terugkomen voor een echo. Ik denk dat ze dan gaan kijken hoever de zwangerschap heen is. Maar het is nog heel pril. De gyn had het over 3 tot maximaal 7 weken.

Uit de info van internet las ik dat je naast cystes op de eierstokken het slijm in je baarmoeder ook minder goed kan zijn. Van meiden hier op ZP hoorde ik dat je tarwekiemoliecapsules kunt slikken. Dit bevordert de doorbloeding in je baarmoeder en schijnt de kans op een miskraam te verkleinen en ook dat de vrucht beter innesteld. Anderen zeggen zelfs dat het je cyclus kan verkorten, maar daar heb ik verder ook geen ervaring mee. Ik zat inmiddels op "cyclusdag" 95.

Dus ja, zwanger worden met PCOS is mogelijk. En mijn moeder vertelde dat een buurvrouw van ons ook PCOS had. Die heeft drie gezonde kinderen op de wereld gezet, waaronder een tweeling. Je schijnt door hormoonbehandelingen wel meer kans op een meerling te hebben.

Ik besef me maar al te goed hoe zo'n geluk ik heb gehad. We zijn nog geen half jaar bezig. Aan de andere kant weet ik ook dat alles nog heel pril is en dat het nog alle kanten op kan. Maar mocht het niet goed gaan, dan weet ik in ieder geval dat het mogelijk is! En dat is best een boost voor je ego, zeker na de diagnose PCOS.

Dus succes meid, het kan!

Groetjes Fly

6. Emma21

Emma21 Fanatiek lid

27 aug 2007
    2.961
    0
    36
    gefeliciteerd dragonfly!
    wat een verrassing zeg! :confused: :D

7. enne

enne Actief lid

21 apr 2008
    229
    0
    16
    Gefeliciteerd dragonfly! Mooie verrassing zeg.

Wat een verhaal, ik vroeg me af of je ook ( achteraf) klachten/symptomen van zwanger zijn hebt gevoeld? En nu dan, heb je nu ook symptomen?
    Mijn cyclussen zijn ook erg lang, ze dachten ook aan pco maar dat was het niet.

8. Dragonfly

Dragonfly Niet meer actief

Hoi Enne,

achteraf wel bepaalde klachten gehad die kunnen duiden op een zwangerschap. Ik dacht alleen dat het door de primolut kwam, zijn immers ook hormonen. Gevoelige borsten, net als vlak voor de menstruatie, prikkelbaar en spierpijn in de buik. En dat zonder buikspieroefeningen. En gistermorgen had ik ongiekrampen, dus ik was er min of meer heilig van overtuigd dat ik ongi zou worden. Maar niet dus :D
    En verder (nog) nergens last van.

Maar geen pco, enig idee waar je lange cyclus dan wel weg komt?

Groetjes Fly

9. Hormoonmeisje

8 okt 2008
    40
    0
    0
    Bankmedewerker
    Zaanstad
    Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Het is fijn om er van meiden die in hetzelfde schuitje zitten iets over te horen en het is helemaal fijn dat ik lees dat er ook meiden zwanger zijn met PCOS en sommige best snel na de behandeling!

Jenna en dragonfly, van harte gefeliciteerd! Echt heel fijn voor jullie.

Ik hou jullie op de hoogte over hoe het bij ons verloopt.

Kus,
    Hormoonmeisje

10. Wijfie

Wijfie Lid

19 nov 2008
    47
    0
    0
    Hoi Hormoonmeisje,

Ik heb eigenlijk een vraagje. Heb je met PCOS ook pijnklachten? bijvoorbeeld pijnlijke steken bij je eileiders? Hier heb ik namelijk erg veel last van, en ik heb veel last van tussentijdse bloedingen en lange mentruaties.

11. Hormoonmeisje

8 okt 2008
    40
    0
    0
    Bankmedewerker
    Zaanstad
    Hoi Wijfie,

Nu je het zegt... Ik heb eigenlijk ook heel vaak steken bij mijn eierstokken. Ik zal het bij mijn volgende afspraak vragen..

Toevallig heb ik deze maand ook 5 dagen bruinverlies gehad (doorbraakbloeding?)..

Ik laat het je weten!

Gr,

12. Zethu

Zethu VIP lid

10 jan 2009
    7.926
    0
    0
    klinisch chemisch analist en het AMC
    Wijk bij Duurstede
    Ik geloof dat de gyn mij deze diagnose ook gesteld heeft 3,5 jaar geleden. Mijn moeder heeft ook hetzelfde gehad vroeger. Ze is wel iedere keer heel snel zwanger geworden.
    Al begin ik zelf langzaam aan de hoop op te geven omdat ik nu al zoveel negatieve testen in handen heb gehad deze week.
    Kun je wel zeggen, ze is pas in ronde 2. Maar als je zoveel klachten hebt die op een zwangerschap wijzen, negatieve testen krijgt, blaasontsteking vastgesteld krijgt en vervolgens nog eens negatieve testen in 1 week dan zie je het echt ff niet meer zitten.

Deel Deze Pagina