Mijn meisje met (lijkt) agressieve eczeem- 8mnd-

Discussion in 'Baby en dreumes' started by ecl, Oct 12, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ecl

ecl Niet meer actief

Vindt het zo frustrerend.........;)
    Dus eerst even verhaal en frustratie
    Het begon op haar linker ooglid als een ooievaarsbeet(heeft ze sinds de geboorte). Na 2,5/3 mnd werd het plekje droog. Dat droge plekje werd rustiger door Bepanthen.
    Met 4 mnd was het echt eczeem achtig, weer met bepabthen begonnen, maar hielp niet.
    Na 2 weken naar de ha gegaan, plek was uitgebreid tot ook onder haar oog......moesten verder gaan met vet houden, maar dan met speciale vette creme.
    Met 5 mnd was de plek groter en zat er ook 1 bij haar linker oor.
    Weer naar de huisarts......advies zwakke hormoonzalf 2x per dag tot het minder wordt en na 1 week weer langskomen.
    Plekje was wat minder, maar nog steeds onrustig;). Dus 2 dagen stoppen en dan 1x per dag smeren tot het weer rustiger is en dan stoppen. Mocht het dan weer onrustig worden, meteen weer 2x per dag smeren voor de eerste paar dagen en dan weer 1x per dag. Plek bij oor, was inmiddels een wond. Bij het oor dus eerst ab-zalf en dan hormooncreme.
    Ene moment was het rustig dan weer niet, zo ruim een mnd gesukkeld.
    Plek bij oog werd aan het einde van de mnd steeds erger en groter.
    Met 7mnd weer terug bij de huisarts oor flinke onrustige eczeemwond, dikke eczeem oog en beginnende plekjes op haar wangen. We moesten stoppen met de hormoon zalf en een afspraak maken bij de Dermatoloog. poeh nog 2 weken wachten en dan hopen dat ze iets hebben wat wel werkt.....In de afgelopen 2 wacht weken is het van slecht tot erger gegaan. Haar hele gezicht zit onder(foto van 1 week terug). In der nek, op der voorhoofd, bij der andere oor, op der armen en op en om der schaamlippen heeft ze het nu ook:(. Dan heeft ze ook al maanden last van steeds terug komende spruw.
    Vandaag mochten we dan eindelijk naar de Dermatoloog. Ik hoop dat de kwaliteit van het consult(heel slecht) niks zegt over de ervaring en kennis van deze dermatoloog. Ze heeft even vluchtig vanuit gewoon staande postie(dochter lag op nakijkbank) naar mijn dochter gekeken en heeft koolteerzalf voorgeschreven.
    Ging met een naar gevoel daar weg......we stonden binnen 5min alweer buiten (en moest dochter aan en uitkleden, resterende tijd was het consult;))
    Over 2 weken moeten we weer terug.....als het dan weer zo vluchtig en onprofessioneel is, dan zeg ik er wat van.(had ik nu eigenlijk al moeten doen).

Maar goed vraag me af of er dames zijn met kinderen of eigen ervaring met eczeem in gezicht wat wonden en flink vervellen veroorzaakt?
    Heeft iemand ook ervaring met (kool)teerzalf?
    Zijn er middelene die heel goed bij jouw hielpen?

Onderstaande foto is van 1 week geleden. Der wangen zijn nog erger en meer wond achtig:(

2. ecl

ecl Niet meer actief

Nog 2 foto's net gemaakt.
    Eerste van de wond bij haar oor.
    tweede van haar gezicht nu(nog net geen week later dan vorige foto)

3. Kanshebber

Kanshebber Fanatiek lid

Oct 23, 2010
    1,647
    2
    0
    communicatieadviseur
    Randstad
    Hoi ecl,
    Ik heb helaas weinig tips voor je, maar wil zeggen dat ik het rot vind voor jou en je kindje. Exceem is heel naar ( weet ik alles van) en eigenlijk heb jij nu al genoeg aan je hoofd.
    Ik vraag me alleen af of de eczeem van je dochter erger wordt door bepaalde voedingsmiddelen, misschien spelen er allergieeen mee. En het kan ook verergeren door stress. Misschien merkt ze meer van et verlies van haar vader, de veranderingen en de stemming om haar heen dan men denkt.
    Iig haar huid lekker vet houden, want met de winter voor de deur neemt eczeem vaak toe doordat de huid uitdroogt. Zet m op!

4. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
  5. ecl

ecl Niet meer actief

Thnx meis.
    Het is echt naar, gelukkig heeft ze weinig jeuk.
    Over stress heb ik ook nagedacht......zou natuurlijk goed kunnen(met mij gaat het gewoon echt niet goed:().
    Voeding heb ik flink over nagedacht. Wat is er verandert, wanneer kwam het meer tot uiting enz. Het enige waar ik op kwam is de biologische voeding van appie. Ben daar dus meteen mee gestopt(2 weken terug).
    Wasmiddel, badolie enz is niet verandert.
    Lief je reactie!!

Zie voor voeding reactie voor kanshebber. Ga meteen de link bekijken Thnx meis!

6. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

Jan 11, 2010
    2,855
    0
    36
    ach wat sneu zeg voor d'r, gelukkig heeft ze niet veel jeuk.
    mijn meisje heeft ook eczeem waarvoor ze Elecon krijgt (als ze weer een opvlamming heeft) en ik smeer haar bij elke verschoningsbeurt helemaal in met eucerine in waterzalf.
    hierdoor blijft haar huidje goed vet.
    mijn tips:
    - poederwaspoeder proberen en hiermee afwisselen qua merk, een allergie bouw je namelijk op
    - heel weinig douchen of in bad, water droogt de huid nog meer uit.
    - als mijn dochter wel in douche/bad gaat gebruik ik Eucerine wat ik haal bij de apotheek (wite fles met rode dop) en ook de shampoo gebruik ik voor haar
    - naar de osteopaat gaan, die kan voelen hoe het met haar lever staat (die is opgezet als het eczeem is, want de gifstoffen verzamelen zich in de lever)
    - zelf eten koken voor d'r en dan een aantal dagen hetzelfde geven en dit weer uitbouwen.
    - je zou eens kunnen stoppen met bv de melkproducten en kijken of het dan beter gaat.
    sterkte met d'r!

7. Moeder van Rick

Moeder van Rick Actief lid

Jan 23, 2012
    225
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat ziet ze er uit, zielepietje, heb met haar te doen hoor!
    Wat vreemd dat het consult zo snel en vluchtig ging!
    En raar dat je die kool teerzalf hebt gekregen.
    Mijn zoontje heeft ook eczeem gehad, wel minder erg maar toch.
    Hij mocht max 1 x in de week in bad of douche en dan minimale douche of bad sop, het liefst olie want dat is lekker vettig.
    Hij kreeg emovate creme daar moesten we hem helemaal (lees alle plekken) dun mee insmeren 2x per dag met 1 a 2 stopdagen en elke dag smorgens en savonds een half uur na de emovate van top tot teen insmeren met vaseline parrafine daarna met een of ander glimpakje, met anti krap handschoentjes eraan vast, aan waardoor alles goed introk (alleen snachts trouwens dat pakkie).

Vraag me af of ze niet te makkelijk heeft gedacht over die plekjes van de kleine?
    Ik zou maar is vragen of ze ook zoiets heeft want het zal wel enorm jeuken waardoor het open gaat en erger wordt.

Bij mijn zoontje hebben geen allergie test gedaan maar dat is bij jullie misschien wel te overwegen hoor!
    Koemelk allergie ofzo?
    Wij hebben trouwens nutrilon pepti gekregen (op doktersrecept van de dermatoloog) werd gewoon vergoed.

Succes en sterkte met de kleine.
    Bij mijn zoontje komt het af en toe in een lichte vorm weer even terug maar als ik er op tijd bij ben en een paar dagen weer smeer is het zo weer verwenen.

Als je vragen hebt stel je ze maar!

Groetjes

Pff heel verhaal geworden.....

8. XmoniqueX

XmoniqueX Bekend lid

Jan 1, 2011
    945
    0
    0
    Uden
    Ons mannetje heeft ook last gehad van eczeem. Niet in de mate van jou dochterje. Bij ons is de eczeem gaan onsteken. Waardoor hij allemaal ontstekingen in zijn gezicht had (zie foto). Van de huisarts hebben we toen hormoonzalf gehad wat we moesten smeren tot het ergste rood weg was. Daarna moesten we een vettige zalf smeren. Geen idee hoe dit heette. Het hielp in ieder geval niet. Uiteindelijk hebben we op internet gevonden dat uiercreme zou moeten helpen. Baat het niet schaat het niet dachten wij en zijn dit gaan smeren. En wonder boven wonder hielp het. Zijn droge, korsterige huidje is met de uiercreme heerlijk zacht geworden. We zijn later nog eens voor iets anders bij de huisarts geweest en die vroeg ook wat wij erop smeerde. Zij gaf ook aan dat je echt van alles vettigs moet proberen. Wat bij de een helpt, hoeft bij een ander kindje niet te helpen.
    Baby eczeem is iets waar ze over heen groeien en kan ook te maken hebben met de voeding waar ze aan moeten wennen. Hier was het toen we net met potjes begonnen.
    Gelukkig is het bij ons niet zover gekomen dat we naar een dermatoloog moesten.
    Het ziet er zo zielig uit bij die kleintjes, maar ze lijken er gelukkig geen last van te hebben. Heel veel sterkte ermee.

Attached Files:

9. ecl

ecl Niet meer actief

Thnx voor alle tips dames!
    Heel fijn om verschillende dingen te horen, zo weet ik dat er nog iets anders is als het ene niet werkt.

Ik doe haar 1x in de week in bad(met Balneum extra vet) en smeer haar 2x per dag in met Cetomacrogolcreme (van Livsane, op recept ha). Deed het eerst vaker, maar lijkt weinig verschil te maken. Ga dit vervangen door uierzalf/creme (thnx monique!). Mijn vader gebruikte ook altijd uierzalf!En weer vaker smeren.
    Ze krijgt bio potjes van de appie.
    Ik ga inplaats van gewone wasmiddel, maar over op neutral (baad het niet dan schaat het niet). Vraag me wel af of dat het kan zijn, omdat het dan logischer is dat het op andere plaatsen zit dan in haar gezicht.
    Ik probeer de koolteerzalf 2 weken. Als dat niet werkt dan is het afhankelijk wat de dermatoloog doet of ik daar verder ga of een doorverwijzing naar een kinderarts vraag/eis.

Thnx dames, wat moet ik toch zonder jullie op zp.......

10. siepie

siepie Fanatiek lid

Apr 28, 2010
    3,424
    3
    38
    Heeft de ka niet gedacht aan een reactie op voeding?
    Mijn dochter had altijd knalrode wangen, neus en kin met velletjes en ruwheid.
    Dmv uitproberen blijkt ze allergisch te zijn voor koemelk, soja, ei, aardappel.
    Laat dat nou juist overal in zitten...

Osteopaat kan zeker helpen maar ook een kinesiologe.
    Zij kan uittesten waar het vandaan komt ( ook kan ze testen en balansen op stress)

Succes!!

11. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

Sep 5, 2012
    2,209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ach dat arme meisje! Als ik het zie krijg ik al jeuk.
    Maar enfin, daar heb jij niets aan en je dochtertje ook niet.

Ik heb zelf van baby af aan behoorlijk last van eczeem.
    Wat bij mij eczeem klachten vergroot:
    radiatorwarmte
    vet (dus ook vette creme of olie voor in bad)
    ik kan dus ook absoluut niet tegen zinkzalf ofzo
    water (dus zeker niet elke dag douchen of in bad, gewoon wassen en goed deppend afdrogen)
    bepaalde wasmiddelen
    bepaalde voedingsmiddelen
    lactose
    dieren (bijna alles behalve een goudvis zo onderhand)

Mijn ouders hebben stad / land etc afgereisd.
    Er zit een (als je van homeopathie houdt) prima Chinese arts in A'dam.
    En wat ik zelf sinds lange tijd doe als het eczeem echt open is: kompressen kamillethee er op leggen.

In geval van jouw dochtertje is dat misschien een beetje lastig, ze zal nog niet zo stil liggen dat de compressen blijven zitten, vermoed ik.
    Maar misschien kun je, als ze wel in bad gaat, kamille in bad doen erbij of haar dagelijks de wondjes deppen met kamille.

Heel veel sterkte voor de kleine meid!

12. Jalou

Jalou Bekend lid

Feb 5, 2010
    931
    0
    16
    Rotterdam
    Ik kan helaas niets over het eczeem zeggen, maar als je zo ontevreden bent met het consult, dan kan je natuurli ook altijd een second opinion aanvragen in een ander ziekenhuis. bespreek dit even met je huisarts.

Wij hebben dit ook met onze oudste gedaan. Hij kijkt scheel en wij waren niet tevreden met het consult van de orthoptist. Wij zitten nu in het oogziekenhuis met een second opinion en het voelt veel beter aan.

Heel veel succes met je dochter!!

13. ecl

ecl Niet meer actief

Even een snelle update........
    Het is natuurlijk nog heel vroeg, maar de koolteerzalf lijkt te werken.......:D
    Na het smeren, blijft het een paar uur rood en dik. Daarna is haar huid rustiger en huidskleur. Schoonouders en zusje zien het verschil duidelijk(was het eerste wat ze zeiden toen ze toetoe zagen).
    Ik hoop dat dit HET middel is voor mijn dochtertje, i'll keep my fingers crossed!!!!

Thnx voor de nieuwe tips!

14. Djennaa

Djennaa Actief lid

May 22, 2012
    448
    0
    0
    stay at home mom
    Geen tips, maar och arm poppetje. Hoop dat de zalf blijft werken en haar huid snel opknapt!

15. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    3,742
    1
    0
    Oh, ik lees nu dat het toch wat vooruitgaat. Goed om te horen.

Ik heb niet echt een tip, maar kan alleen mijn ervaring delen.

Mijn zoontje heeft namelijk ook eczeem, maar niet zo heftig als jouw dochter.
    Mijn huisarts heeft ons direct doorgestuurd naar het ziekenhuis (dat doet hij altijd wel snel gelukkig), en toen gingen we naar het eczeemspreekuur. Daar zaten een arts (dermatoloog) en een eczeemverpleegkundige. Eerst kregen we met een drietal ouders en kinderen uitleg over wat eczeem is en wat het veroorzaakt (allergie is bij babies 99% van de tijd niet de oorzaak en is ook niet te onderzoeken). Daarna werden de drie kinderen door de arts bekeken en kregen ze medicijnen op maat. Ze kregen allemaal hormoonzalf EN een vetzalf, maar wel verschillend per kind.
    Mijn zoontje heeft bijvoorbeeld een vetzalf voor zijn lijf en een vetcreme voor zijn gezicht (elke dag twee keer smeren als hij last heeft). Daarnaast heeft hij ook een hormoonzalf voor zijn lijf (sterker) en een hormooncreme voor zijn gezicht (minder sterk). We kregen daarbij (voor de hormoonzalf en -creme) een heel schema. Dat houdt ongeveer in: 7 dagen smeren, 1 dag niet, 6 dagen smeren, 2 dagen niet, 5 dagen smeren, 3 dagen niet, 4 dagen smeren, etc.

Het heeft bij mijn zoontje heel erg geholpen. Hij heeft bijna geen last meer.

Dit was overigens bij het AMC (Alkmaar), maar ik neem aan dat ze dit soort spreekuren in andere ziekenhuizen ook wel hebben.

Veel sterkte, ook voor het verlies van je vader.
    Ze vertelden ons inderdaad ook dat stress de oorzaak kan zijn. Maar de eczeemverpleegkundige zei ook heel duidelijk dat je er bij die kleintjes niet achter komt, dus het is echt niet te zeggen...

16. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    wat balen zeg, mijn dochter heeft ook eczeem maar niet zo extreem.

ik zou voorlopig zo min mogelijk wassen, lieft 1x per week in bad en moet je het gezichtje nekje even afdoen gebruik dan alleen water en droog goed af, deppen niet wrijven.
    wissel zeep, wasmiddelen etc goed af en het liefst geen wasverzachter of een neutrale zonder te veel parfum. (door afwisselen van wasmiddel wordt de kans op een alergie en eczeem kleiner,)

wat tips die niet iedereen kent maar uit de oude doos komen zijn
    in bad wat dode zeezout kristalen gooien. bij te koop bij tuinen en lees gebruiksaanwijzing even door.

insmeren of indeppen met paardenmelk. drinken van paardenmelk kan ook, je hebt ook gedroogde poeders die je kunt mengen door vla etc. eerst za de eczeem erger worden en daarna gaat het weg. dat het erger wordt betekend dat het iets doet. ik weet niet of kleintjes zomaar paardenmelk mag drinken en daarom wordt dan deppen geadviseerd.

witte klei van Argiletz is ook een echte aanrader. dochter hoef ik bijna nietmeer te behandelen. bij weerswisselingen kan ze nog wel is eczeem hebben in knieholtes en armholtes maar als ik optijd behandel gaat het goed weg en komt dna ook niet meer terug tot de volgende weersverandering

17. petra2278

petra2278 Fanatiek lid

Sep 11, 2009
    1,018
    0
    0
    laat t hier niet bij zitten.
    ik begrijp werkelijk waar niet waarom er geen hormoonzalf wordt voorgeschreven. Zalf 2x per dag 2 weken lang, en bouw daarna af met 1x per dag zalven 1 week lang. Dan 1 dag niet zalven, 3 dagen wel etc etc.
    ik ben met mijn zoon in WKZ geweest, bij het team Allergologen. Die kijken naar eczeem, maar ook naar mogelijke achterliggende allergien.
    door het goed smeren is onze zoon eczeemvrij, soms weer een plekje en dan direct weer zalven. Werkt perfect. Uiteindelijk hebben wij totaal minder hormoonzalf gesmeerd dan als ik het advies van de lokale huisarts had opgevolgd (= 2x per week smeren niet vaker!!!). Kinderziekenhuizen berederen juist anders: paar weken flink smeren, en vervolgens bijna niet meer. 2x per week smeren los je niets mee op, je kind heeft na 1 a 2 dagen. alweer de klachten terug en dan moet je nog wachten met smeren. MEN! Absoluut niet kindvriendelijk

zie deze links: (zowiezo veel info hier te vinden)

Eczeem bij kinderen - Afbouwschema's - UMC Utrecht

Eczeem bij kinderen - Afbouwschema's - Basis-schema - UMC Utrecht

Share This Page