6 m - is ze nog niet klaar voor hapjes?

Discussie in 'Voeding' gestart door Nele87, 15 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Hoi,

Mijn dochtertje is vandaag al 6 maanden :$

Ik ben gisteren begonnen met een groentenprakje, maar dat vlot niet echt.

Even wat achtergrond:
    Ik was van plan om Rapley te doen. Maar nu kan mijn dochtertje nog niet zitten, dus ik kan haar nog geen stukjes geven (risico op verslikken)
    Bij Kind&Gezin (ons CB in Belgiƫ) werd er gezegd dat ik NIET mocht wachten tot 6 maanden, want dan zou het leren eten van een lepeltje moeilijker gaan... Ik heb daar gewoon geknikt :) en toch lekker mijn zin gedaan, en dus gewacht tot 6 maanden.

Nu doet ze haar mondje helemaal niet open voor het lepeltje, als er toch al iets in haar mondje komt, dan werkt ze het met haar tong terug naar buiten.
    En als het lepeltje in haar mondje komt, dan moet ze kokhalzen.

Wilt dat nu zeggen dat ze er nog niet klaar voor is?
    Mag ik nog langer wachten?
    Of moet ze nu met 6 maanden toch echt vaste voeding krijgen?

2. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik ben ook rond de 6 maanden begonnen met vaste voeding en ook fijn gemaakt ivm niet rechtop kunnen zitten.

De eerste happen groente waren drama, idd ook kokhalzen etc. Maar ik ben elke dag gewoon 1x per dag blijven aanbieden. Na verloop van tijd deed hij ineens wel zijn mondje open en hij eet nu echt heel goed!

Oudste met 6 maanden begonnen en dat ging ook goed (uieindelijk).

Kindjes moeten er echt aan wennen. De smaak en structuur.

Rapley heb ik wel even geprobeerd, maar dat was helemaal drama ;)

3. Femke11

Femke11 Fanatiek lid

21 jul 2010
    2.055
    0
    0
    NULL
    NULL
    Geef het gewoon nog een beetje tijd, ze moet wennen aan de andere smaken en textuur en dat duurt even. Gewoon blijven aanbieden, met een paar weken gaat het vast beter.

4. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    Iedere dag iets aanbieden. Spelend eten kindjes vaak meer en makkelijker.
    Geef haar eens los in de hand een stukje peen, en ook een klein hapje van een lepeltje. Dan ziet ze ook wat ze eet:)

5. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    En als je je kindje op schoot zet?? Zit ze dan niet rechter op?
    Maar verder zou ik het gewoon iedere dag een keertje aan blijven bieden, of zelf een lepeltje in de hand geven om er zo zelf aan te wennen...
    Je kunt ook best een week stoppen en dan weer gaan proberen of ze het dan beter pakt.

6. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Ok bedankt voor de tips.
    Blijven proberen dus.
    Ik moet waarschijnlijk gewoon heel veel geduld hebben.
    Ze heeft vandaag toch al een beetje binnen gekregen, dat zag ik in haar luier!

7. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Desnoods vloeibaarder maken dat ze het kan drinken in begin?

Ik zou overigens gewoon een paar dagen proberen. Lukt het echt niet, dan stel je het een maand uit en dan is ze maar een maand ouder eer ze groentenpap eet. Tot de leeftijd van 1 is melk immers toch het belangrijkste.

8. adi

adi Niet meer actief

ik zou een baby niet aanwennen om groente en fruit te drinken, want dat ben je nog verder van huis.

9. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

idd wat Adi zegt: niet teveel toeren uithalen om het er maar in te krijgen. Dan heb je een groter probleem om het uiteindelijk 'normaal' te geven.
    Ik zie ook dat je kleine 5 weken te vroeg is geboren, dus ze is gecorrigeerd nog iets jonger. Je hebt dus nog ff de tijd ;)

10. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    onze jongste heeft ook pas sinds 3 weken niet meer de reflex van voedsel weer uit zijn mond duwen. Ook ik moest even wennen dat het nu zoveel langzamer gaat. Maar ze hebben het echt nog niet nodig. Het is alleen nog maar om te proeven, ze hoeven echt geen potje weg te werken. Geef het gewoon lekker de tijd.

11. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Ben ik het ook mee eens!
    Het gaat er nu niet om dat je kindje koste wat kost groenten en fruit binnen moet krijgen, maar juist dat ie het LEERT eten en de SMAKEN en TEXTUREN leert kennen van vers eten!

Hetzelfde als je in een keer bij 1 jaar alles in stukken gaat geven, met de pot mee en je dan tegen 'problemen' aan loopt omdat je kindje altijd gepureerd of geprakt heeft gegeten...

Dan liever wat later beginnen en/ of wat langer er over doen voordat er wat in gaat dan maar koste wat kost op welke manier dan ook eten erin krijgen!

Dus relax en heb geduld. Blijf het gewoon proberen en hou het ontspannen en leuk!

12. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    M at direct goed. Rapley.

T weigerde Rapley. Van lepel redelijk. Pas echt goed toen hij met de pot mee ging eten (incl kruiden knoflook ui).

S weigerde alles. Ging pas met 10m een beetje eten.

Brood aten ze allemaal heel erg goed trouwens. Bovenstaande gaat om groente em fruit.

13. sydneys

sydneys Niet meer actief

Gewoon blijven proberen. Wil ze niet dan wil ze niet maar elke dag proberen.
    Ineens maken ze die knik en hebben ze door wat de bedoeling is. Duurt enkele dagen of 2 weekjes dan hebben ze het door

14. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ben netjes met 6 mnd begonnen bij mijn dochter, maar die trok er helemaal niet aan. Na een AB-kuur die onder dwang er in moest, vertrouwde ze niets behalve tepel/speen in de mond ;)...

Tot ze 8 mnd was heeft ze geen hap gegeten. Op een gegeven moment wel gehapt van lepel, maar liet het dan weer uit de mond lopen, ging er mee spelen, etc. Ook grote stukken (rapley) waren vooral om mee te spelen, beetje sabbelen en weer uitspugen.

Opeens viel het kwartje en ging ze wel eten (van lepeltje, Rapley was nog steeds niet haar ding), de eerste keer 20-30 g, maar binnen een maand ook echt heel goed groente en fruit (makkelijke 100-200 g), ze was er dol op!

Met brood idem dito... eerste stukje doorgeslikt met 11 maanden en heeft lange, lange tijd niet meer dan een kwart boterham per keer gegeten.

Het is nu een gezonde kleuter die alles lekker vindt en eet als een bootwerker als ik haar de kans zou geven ;)...

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Geef het tijd. Wat K&G beweert klopt van geen meter, als ze nu haar mond niet opent voor een lepel, dan had ze dat eerder ook niet gedaan.

Hier werkte het te beste als ze op schoot zaten te eten.

16. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Haar op schoot nemen ga ik ook eens proberen.
    Het is wel een geruststelling dat jullie zeggen dat zij het nu nog niet echt nodig heeft.
    Dit terwijl ik heel vaak hoor dat de ijzervoorraad met 6 maanden toch echt op is..

Ik weet eigenlijk niet wat ik hiervan moet denken :(

Ik moet woensdag toevallig nog eens op controle naar de kinderarts. Ik ga haar mening daarover ook eens vragen.
    Maar of ik haar dan moet geloven, dat is weer een andere vraag he!

17. 2jees

2jees Niet meer actief

Hier was het ook een aantal weken kokhalzen, dat is nu over alleen bij aardappel nog wel eens. Waarschjnlijk vind ze dat niks. Rapley (beetje groente) gaat redelijk al houd ik er niet van ;) Maar zolang ze nog niet zitten gaat dat niet, of op schoot. Het kan lang duren hoor!

18. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Maar dat kokhalzen en mondje niet openen is normaal. Naarmate je dit dagelijks gaat doen, gaat het beter gaan. Er is een reden waarom ze zeggen dat je best lepelgewenning doet voor de 6 maanden, ervan uitgaande dat ze vanaf 6 maanden bijvoeding nodig hebben. De reden is dat het vaak tot een paar weken duurt eer ze wat kunnen eten op die manier. De techniek van het zuigen en met de lepel eten is heel anders he.

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het is echt niet nodig om lepels te oefenen voor ze 6 maanden zijn, als ze er aan toe zijn kunnen ze het zonder verder oefenen gewoon happen. Daarbij, de vitamine D krijgen ze al vanaf de geboorte van een lepel, dus hoeft er geen eten op de lepel tot ze zes maanden zijn.

Maak je geen zorgen over ijzer. Dat wordt niet voor niets aan opvolgmelk toegevoegd!

20. 2jees

2jees Niet meer actief

Vitamine D hoeft tegenwoordig niet meer bij KV toch

Deel Deze Pagina