hoi allemaal, Aantal weken geleden heb ik een botscan gehad. Daarbij spuiten ze radio actieve stof in je aders en dat word na een tijdje door je botten opgenomen en daardoor kan je dus afwijkingen in je skelet zien. Vandaag had ik de uitslag. Nou was er een hele vreemde plek te zien op mijn been ( toevallig ook mijn zere been ) De plek was behoorlijk groot en donker. Ik moest meteen een rontgenfoto laten maken maar daar was niks aan te zien dus ik werd weer naar huis gestuurd. Maar nu lees ik dus dat een goede rontgenfoto geen garantie geeft dat er niks is. Zo ziet een rontgen geen ontsteking of kanker maar de botscan dus wel. Ondertussen loop ik ook bij een neuroloog omdat het de laatste tijd heel slecht met me gaat. Mijn spierkracht gaat hard achteruit en ik heb nog amper evenwicht. Ik krijg binnenkort een EMG maar zoals de neuroloog het zei ziet het er niet zo goed uit....... Maar wat moet ik nou met die botscan? Terug gaan? Second opinion? Doorgeven aan de neuroloog ( de orthopedisch chirurg had de botscan gedaan )? Ik weet heel even niet meer hoe verder........ Wat zouden jullie doen? Of komt een afwijkende botscan vaker voor zonder dat het eigenlijk iets is en moet ik me gewoon op de neuroloog en die testen concentreren?
Overleggen met de neuroloog. Je twijfels aangeven. Je hebt ook klachten (ookal kunnen die wellicht van andere aard zijn), maar je verdient zekerheid dus aandringen.
Wat een onzekerheid zeg.. Wie heeft je de uitslag van de botscan/röntgenfoto gegeven? Ik zou in principe met deze arts overleggen. Is dit niet mogelijk of duurt dit te lang, dan zou ik even langs de huisarts gaan.. Binnen nu en een paar dagen.
Jee wat een onzekerheid zeg! Ik lees even mee. Ik moet volgende week terug naar de chirurg omdat mijn pols gebroken was/is...en bij het wisselen van het gips, 3 weken geleden werd al tegen me gezegd dat ik waarschijnlijk een botscan moet laten maken, omdat aan de andere kant van mijn arm/pols (dus niet de gebroken kant) een flinke harde bult zit (die doet ook het meest pijn van alles) en niemand weet wat dit is. Ik vind het allemaal maar spannend.. Maar ik wens jou veel succes/beterschap.
Wat een onzekerheid zeg. Ik zou gewoon contact opnemen me beide artsen. Een röntgenfoto is niet altijd even duidelijk kijkt mij in dit soort gevallen. Mijn moeder kreeg om te bepalen of er geen uitzaaiingen waren van non hodgking op het bot een botpunctie. Hebben ze die al gedaan bij je?
nee geen botpunctie gehad. De orthopedisch chirurg gaf me vandaag de uitslag over de botscan. Ze zei ook wel dat als de pijn erger werd ik meteen terug moest komen. Maar goed ik ga de laatste tijd langzaamaan steeds verder achteruit dus geen idee wanneer ik dan weer bij haar aan de bel moet trekken. iig vinden ze best een hoop dingen ( tremors, krachtsverlies, coordinatiestoornis, klapvoeten, extreem gespierde kuiten, ataxia,vergroeiingen van de voeten etc ) maar het past nog niet in elkaar voor een diagnose. Nog niet zo heel gek aangezien ik pas 1 afspraak bij de neuroloog heb gehad en nu voor de tweede keer bij de orthopedisch chirurg ben geweest. Toch laat het me maar niet los en word ik er soms een beetje bang van. Maar weet dus niet of ik het allemaal maar gewoon moet afwachten of niet. Dat met de neuroloog is gewoon afwachten op de testen maar nu met die botscan....en mijn toch al best wel ernstige klachten...... Maar goed, wil ook niet te overbezorgd overkomen.
Ik heb drie keer een botscan gehad. Twee keer werd er een afwijking op gezien. Ik moest toen aanvullend in de CT-scan en de tweede keer werd er aanvullend een MRI van mijn hele wervelkolom gemaakt. Ik heb geen botpunctie gehad, dat wordt alleen gedaan als er op geen enkele andere manier duidelijkheid te krijgen is. Want zo'n punctie is beslist geen pretje. Een aankleuring op een botscan kan verschillende dingen betekenen: slijtage, een (oude) botbreuk, een tumor/uitzaaiing, een ontsteking. Je ziet op de botscan alleen dat er iets zit, maar niet wat het is. Daarvoor zijn aanvullende onderzoeken nodig. Ik heb nooit aanvullend een rontgenfoto gehad, maar een ander soort scan om duidelijkheid te krijgen. Als er echt een duidelijk vermoeden van kanker is (wat ik bij jou niet meteen lees) zou je ook nog in de PET-CT kunnen. Op die scan kun je duidelijk tumoren en/of uitzaaiingen zien. Hier werden de botscans gemaakt om te kijken of ik ergens uitzaaiingen had van de borstkanker. De afwijking op mijn rib bleek een oude breuk te zijn. En de afwijkingen in mijn ruggewervel en lende waren slijtageplekken. Maar dat bleek dus pas uit de CT-scan en uit de MRI, dat konden ze niet alleen aan de hand van de beelden van de botscan concluderen. Ik zou aandringen op een ander soort scan om duidelijkheid te krijgen. Je hebt duidelijk klachten, je zegt zelf achteruit te gaan, je hebt een zere plek op je been en er was iets op de botscan te zien. Genoeg redenen om te willen en te moeten weten wat er aan de hand is! Ik zou dus geen genoegen nemen met afwachten. Sterkte & succes!
De CT scan, MRI en PET-CT was ik even vergeten als tussenstap, die zijn er ook nog inderdaad. Aangezien je zoveel klachten hebt zou ik gewoon weer contact opnemen met een of beide artsen voor verder onderzoek, terugkomen als het meer zeer gaat doen is zo'n vaag begrip, daar zou ik niet op gaan zitten wachten. Heel veel sterkte.