Ik vraag me af hoe dat bij anderen eraan toegaat. Mijn zoontje van bijna 5, en dochtertje van bijna anderhalf gaan eigenlijk niet 'leuk' met elkaar om. Hij ziet haar meer als vervelend-kruipend-speelgoed-moller dan dat die haar lief vind etc Ik snap dat ze nog niet met elkaar echt kunnen spelen, zij gooit het liefst met dingen en hij zit dan midden in een spannend ridder verhaal oid.. Ik had toch verwacht dat die wat meer zorgzamer zou zijn tegenover zijn zusje en haar meer hielp... Dat is althans mijn eigen ervaring die ik heb met mijn broer. Of verwacht ik nu teveel voor deze leeftijd? Hoe verloopt het in jullie gezin?
Hier een ongeveer even groot leeftijdverschil. En ook hier gaat het momenteel niet erg liefdevol tussen de broers... De oudste vindt de jongste vooral lastig: jongste pakt speelgoed af, jongste snapt niet hoe de oudste samen wil spelen en mept er dan op los. De jongste is jaloers als de oudste met mij wil knuffelen of als ik met de oudste een boekje lees. Ik denk (en hoop) dat het wel beter zal worden naar mate de jongste zich verbaal beter kan uiten. Als hij nu iets niet wil, gaat hij gillen en/of meppen. Dat vindt de oudste, terecht, niet leuk. Verder probeer ik ze beide voldoende individuele aandacht te geven en om toch dingen samen te doen.
Hier zijn ze 1.5 en 4.5. Oudste is over t algemeen erg lief voor de jongste. Ruilt speelgoed als ze iets heeft wat hij wil, helpt haar met duplo bouwen, ravotten samen in de tafeltent. ..Hij vind zichzelf een trotse grote broer die goed voor zn zusje kan zorgen. tuurlijk hebben ze beiden hun buien maar in de grote lijn gaat het hier juist prima..ze kunnen echt leuk samen spelen ....En als hij geen "zin" heeft in dr, gaat hij uit zich zelfzelf boven spelen .... Hij gaat in de ochtend ook vaak eerst naar zn zusje...klimt hij bij dr in dr bed en horen wij "goedemorgen meissie..heb je lekker geslapen? Zal ik je slaapzak even uitdoen?"
Hier zijn ze 3,5 en bijna 1 en ook vaak gedoe. De jongste is een echte ontdekker' wil alles zien en aanraken, ohja en proeven.. De oudste is nog best wel peuter en kan zich nog niet zo goed inleven in haar broertje. Kan ook rustig komen klagen dat hij haar duwt of dat hij wat afpakt.... Tja en alles wat hij heeft moet zij ook net hebben. Dus alles wordt afgepakt en dat vindt hij natuurlijk niet leuk. Ik wacht echt op de dag dat hij z'n zus een keer een mep verkoopt omdat ze weer wat afpakt of z'n weg verspert. Maar ja het is ook niet leuk als je net wat gebouwd hebt van de duplo en je broertje komt er als een olifant in een porseleinkast aandenderen en de boel even vakkundig slopen... En soms hebben ze zo'n lol samen! Dan liggen ze op de grond over elkaar heen te kruipen of de jongste gooit z'n knuffel weg en de oudste die steeds ophalen, en dat niet twee keer nee wel 80 keer.. Het lijkt me wel fijn als ze allebei iets ouder zijn en je echt samen afspraken kunt maken over het speelgoed en het samen spelen.
Hier bijna 3,5 en bijna 5 jaar. Er zit 1,5 jaar tussen. Ze kunnen enorm leuk samen spelen, soms wel uren. Maar er zijn ook dagen achtereen dat er veel ruzie en strijd is. Ik probeer veel te benoemen, helpen dat ze hun problemen zelf oplossen. En soms alternatieven bieden, zorgen dat ze hun eigen ding kunnen doen als de ander 'in de weg' zit of loopt.