Hallo allemaal, Gisteren ben ik voor de 20 weken echo naar de verloskundige geweest en nu hebben ze een stipje in het hartje en in de hersentjes ontdekt. Nu moet ik volgende week naar de gyneacoloog om te kijken wat er aan de hand kan zijn, maar ik hoefde me nog geen zorgen te maken. De verloskundige zei dat het kan duiden op een kindje met het syndroom van down, maar ze vertelde er wel bij dat de kans groot is dat er niks aan de hand is, maar ik maak me nu wel heel veel zorgen. Zijn er mensen die dit ook hebben meegemaakt? Alvast bedankt voor jullie reacties. Groetjes van Mirjam.
oei dat is toch niet zo leuk om te horen.. ik heb geen ervaring maar ik hoop met je mee dat het uiteindelijk vals alarm is
Oef da's wel schrikken zeg. Nee, ik heb er geen ervaring mee, help je alleen hopen dat het niks ernstigs is....... Groetjes
Ik heb eenzelfde ervaring als jij, alleen betrof het dan een andere afwijking. Ze zeggen standaard dat je je geen zorgen hoeft te maken, maar ja, dat doe je natuurlijk wel! En iedere keer kreeg ik, als ik terug kwam, toch weer slecht nieuws te horen. Waarna ik opnieuw te horen kreeg: maar maak je geen zorgen, in de meeste gevallen...blablabla Ik wil jou niet bang maken en je moet zeker niet gaan stressen nu, maar bereid jezelf er maar wel gewoon op voor dat het nieuws tegen KAN vallen. Het kan dan alleen maar meevallen. Probeer gewoon realistisch en nuchter te blijven, meer kan je niet doen, helaas. Ik hoop voor je dat deze week lekker snel voorbij gaat en je wat meer zekerheid kunt krijgen van het ziekenhuis. Laat je nog even weten hoe het afliep?
Jeetje, ik kan me goed voorstellen dat je je rotgeschrokken bent! Ondanks dat ze zeggen dat je je geen zorgen hoeft te maken, dat doe je natuurlijk toch. Maar even een vraagje: Heb je geen nekplooimeting, combinatietest of tripletest laten doen? Ik hoop voor je dat je snel zekerheid krijgt, moet je echt een week wachten of kun je begin volgende week al terecht? Hebben ze al gezegd wat ze dan gaan doen? Heel veel sterkte en hou ons op de hoogte!
Hallo allemaal, Bedankt voor jullie reacties. MissV, nee ik heb geen nekplooimeting, combinatietest of tripletest laten doen. Ik moet woensdagmorgen naar de gyneacoloog toe. Hij gaat alles nog een keer beoordelen, verder weet ik niet wat me te wachten staat. Ik was ook nogal overrompeld en heb dus niet echt doorgevraagd wat er nu gaat gebeuren. Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte.
Hoi mirjam, Ik heb ongeveer het zelde meegemaakt alleen dan in combi met andere factoren waardoor mijn zwangerschap misschien beeindigd had moeten worden. Bij mij hebben ze uiteindelijk een vruchtwater punctie gedaan en daarmee heb je 100% zeker wat er met je kindje aan de hand is maar dat is ook niet geheel zonder risico en ze doen het ook niet zomaar. 1 op 300 gaat mis dus dat is wel iets om goed over na te denken. Heel veel sterkte, ik zal aan je denken. Liefs, miek
Hoi Renate, Bedankt voor je reactie, ik probeer ook zoveel mogelijk nuchter te blijven, maar soms heb ik het toch wel erg moeilijk. Ik kan niet wachten totdat het woensdag is, dan heb ik in ieder geval zekerheid. Hoe is het verder met jou zwangerschap gelopen als ik vragen mag? Liefs, Mirjam
Hallo Miek, Bedankt voor je reactie. Zou ik misschien ook mogen weten wat de uitslag was van die vruchtwaterpunctie? Het is inderdaag heel wat om over na te denken want ik weet dat er een risico aan zit. Liefs, Mirjam
Ja hoor, natuurlijk mag je dat vragen. Het is alleen een erg lang verhaal. Ik zal het kort samenvatten: Bij mijn kindje is een afwijking aan de niertjes gevonden, waarvan ze pas na de geboorte konden zeggen waardoor dat kwam en hoe ernstig dat zou zijn. Tijdens de zwangerschap hadden we lange tijd geen zekerheid, we kregen geregeld echo's om het in de gaten te houden, totdat we op de echo bij 34 weken konden zien dat de niertjes in ieder geval wel hun werk deden! Toen vielen de ernstigste en levensbedreigende ziektebeelden onmiddellijk af. Dat was een gigantische geruststelling! Na de geboorte bleek de afwijking er wel nog steeds te zijn, alhoewel ze steeds weer zeiden dat het meestal zou verdwijnen en we ons echt geen zorgen hoefden te maken. Maar het verdween niet. Hij heeft het nog steeds. Nu moeten we om het half jaar naar het AMC in Amsterdam waar hij verschillende onderzoeken ondergaat. Bloedonderzoeken, echo's, isotopenonderzoeken en scans....dan kunnen ze de uitslagen naast elkaar leggen en weten ze of de nierfunctie erdoor wordt aangetast. Als dat het geval is, dan wordt tot opereren overgegaan, maar tot op heden is dat gelukkig niet het geval. Het gaat zelfs erg goed met de kleine! Ik denk zelf dat het allemaal met een sisser af zal lopen. Enne...achteraf zijn we zoooooo blij dat we dit van tevoren al wisten doordat het op de 20-weken echo naar voren is gekomen! Hadden we het niet geweten, dan kon zijn nierfunctie ook niet in de gaten worden gehouden en zouden we er hoogstwaarschijnlijk pas achter komen als het al te laat was en zijn nieren waren beschadigd. En dat zou dan niet meer goed kunnen komen! Het heeft dus zijn voordelen.
Zo, dan hebben jullie ook een hele spannende zwangerschap gehad. Maar in ieder geval fijn om te horen dat het uiteindelijk toch erg goed gaat met de kleine. Ik kan me voorstellen dat jullie achteraf heel blij zijn dat het op de 20 weken echo naar voren is gekomen. Ik wens jullie heel veel sterkte met de onderzoeken die jullie nog te wachten staan. Liefs, Mirjam
jeetje zeg, dat moet even schrikken zijn, en idd wat renate zegt, probeer zo nuchter mogelijk te blijven. De dagen tot woensdag zullen wel lang duren! Ik hoop voor je dat toch alles goed is meid!
Hoi Mirjam, De resultaten staan beschreven in de topic "Kindje te klein, vandaag naar UMC/WKZ voor 2nd opinion" Ik wil het wel allemaal opschrijven maar daar staat alles al. Maar even in het kort, ons kindje heeft geen chromosomen afwijking waardoor ik gelukkig door mag met deze zwangerschap. De groei wordt in de gaten gehouden en hij wordt gehaald zodra het niet meer bij mij doorgroeit. Ik wens je nogmaals sterkte in deze onzekere tijd, ik weet hoe je je voelt.... Miek
Hallo allemaal, Vandaag ben ik naar de gyneacoloog geweest. Ze heeft inderdaad 2 stipjes (softmarkers) in het hartje en in de hersentjes gevonden, maar die waren heel klein. Ik heb nu wel het recht om een vruchtwaterpunctie te laten doen, dit moet ik haar morgen laten weten, maar ik denk dat ik er maar van afzie omdat daar ook nog wel risico's aan zitten en mocht het wel een kindje zijn met het syndroom van down dan wil ik mijn zwangerschap toch niet afbreken. Liefs, Mirjam
Dan denk ik dat je een verstandige keus maakt door geen vruchtwaterpunctie te laten doen. Ik hoop dat je ondanks de komende onzekerheid heel erg van je zwangerschap gaat genieten.