Help, zwanger en geen uitstrijkje gehad?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door borsatofan, 29 nov 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. borsatofan

borsatofan Actief lid

8 okt 2006
    382
    0
    0
    Hi allemaal,

Ik maak me een beetje zorgen, weet ff niet wat ik nu moet doen.

Ik ben pril zwanger en ben 31 (begin volgend jaar 32) en door de omstandigheden (priveproblemen) nog nooit een uitstrijkje gehad (niet aan toe gekomen, het zou steeds etc.)

Maar nu ben ik deze maand zwanger geworden, zou dit kwaad kunnen? Ik denk dat ik volgende week maandag een VK bel voor een 1e afspraak, maar heeft iemand dit ook meegemaakt en wat gebeurde er toen? Volgens mij kunnen ze nu geen uitstrijkje maken nu ik zwanger ben toch?

Kan dit kwaad? Help. :rolleyes:

Liefs,
    Borsatofan

2. Suusje76

Suusje76 Bekend lid

8 apr 2006
    723
    0
    0
    Hoi Borsatofan,

Ik was ook net zwanger toen ik een oproep kreeg voor een uitstrijkje. Je mag inderdaad geem uitstrijkje laten maken als je zwanger bent. Ik moest dat ook op een formulier aangeven. Nu word ik gewoon volgend jaar alsnog opgeroepen. Is volgens mij dus geen probleem.

Groetjes Suusje

3. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    even naar je huisarts bellen zei kunnen je vast wel meer vertellen erover.

4. Niet meer actief

Waarom moet je met een uitstrijkje? Voor dat baarmoeder onderzoek?

Ik heb ook een oproep gehad en kan dus niet meedoen omdat ik zwanger ben. Dan doen ze inderdaad geen uitstrijkjes. Ik zie niet in wat het kwaad kan. Een uitstrijkje is alleen een onderzoek.. Dat zit je zwangerschap niet in de weg!

5. Niet meer actief

help een uitstrijkje :confused:
    ik heb ook nooit een uitstrijkje gehad, waar is dat voor dan..... :(

6. laatje

laatje Fanatiek lid

5 nov 2006
    1.058
    0
    0
    Schoonhoven
    Ik ben 33 en ook nog nooit een uitstrijkje gehad.. weet niet of het kwaad kan.. vk heeft er wel naar gevraagd, maar ging er niet verder op door.. Zal wel loslopen allemaal!

7. Judith75

Judith75 VIP lid

9 okt 2006
    5.623
    0
    0
    Mama
    Bergen op Zoom
    Ik heb het nagevraagd en krijg nu 1/2 jaar na de bevalling een nieuwe oproep.

8. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Die oproep krijg je na je 30e, soms zelfs óp je 30e verjaardag.

9. laatje

laatje Fanatiek lid

5 nov 2006
    1.058
    0
    0
    Schoonhoven
    Ik heb nooit een oproep gehad, zal wel aan huisarts liggen, ben wel in die periode verhuisd naar de andere kant van het land. Zou mee kunnen spelen. Zal het na de bevalling toch eens aankaarten.. Toch wel belangrijk..

10. Niet meer actief

ooooh :oops:

maar waarvoor is dat dan als ik mag vragen?

11. laatje

laatje Fanatiek lid

5 nov 2006
    1.058
    0
    0
    Schoonhoven
    Wat is een uitstrijkje?
    Bij een uitstrijkje worden cellen van de baarmoederhals afgenomen. Ze worden op een rechthoekig glaasje uitgestreken. Daarna vindt onderzoek in het laboratorium plaats.

Waarom worden uitstrijkjes gemaakt?
    Uitstrijkjes worden gemaakt om te onderzoeken of u een voorstadium van baarmoederhalskanker hebt. Bij een normaal uitstrijkje is de kans op baarmoederhalskanker heel klein. Bij een voorstadium is er een kleine kans dat zich later baarmoederhalskanker ontwikkelt. Een eenvoudige behandeling van zo’n voorstadium kan een grote operatie voor kanker vele jaren later voorkomen.

Bij wie wordt een uitstrijkje gemaakt?
    Alle vrouwen tussen de 30 en 60 jaar krijgen via het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker eenmaal in de vijf jaar een oproep om een uitstrijkje bij de huisarts te laten maken. Zo worden soms afwijkingen gevonden bij vrouwen die geen klachten hebben.

Klachten van tussentijds bloedverlies, bloederige afscheiding of bloedverlies na gemeenschap (samenleving) kunnen een reden zijn om een extra uitstrijkje te maken, ook op jongere of oudere leeftijd.

12. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ik heb ook nog nooit een uitstrijkje gehad......
    Het is niet anders, toen ik de oproep kreeg was ik zwanger, dat is een miskraam geworden en nu ben ik weer zwanger, dus voorlopig kan het niet...
    tja...het is niet anders.

13. Gul

Gul Actief lid

27 sep 2006
    380
    0
    0
    IT'er
    Er komt geen medicijn aan te pas. Dus ik neem aan dat het niet slecht voor het kind zal zijn om een uitstrijkje te nemen.
    Maar het kan zijn dat net zoals alles in het lichaam van de vrouw ook de cellen daar "anders" zijn tijdens de zwangerschap. En dat het daarom niet echt een betrouwbaar beeld schept. Dat het daarom mischien na het zwangerschap wordt gecontroleerd.

14. borsatofan

borsatofan Actief lid

8 okt 2006
    382
    0
    0
    Dank je wel lieve allemaal, voor jullie antwoorden. Nu ik zie dat er meer meiden van mijn leeftijd nog geen uitstrijkje hebben gehad en zwanger zijn, voel ik me al meer gerustgesteld. Ik zal inderdaad na mijn bevalling (half jaar later ofzo) wel weer een oproep krijgen. Ik zal dat bij mijn huisarts wel aangeven.

Dank voor jullie reacties nogmaals, ik ben weer rustig... 8)

15. Mirre

Mirre Fanatiek lid

4 jul 2006
    4.173
    4
    0
    Zwijndrecht
    Een uitstrijkje is wel heel belangrijk om te laten doen.
    Daardoor kan evt baarmoederhalskanker -in een vroeg stadium dan- ontdekt worden.
    Idd als je zwanger bent kan het niet, maar ik zou het dan wel doen zodra de mogelijkheid er weer is.
    Ik ben bijna 34 en heb wel al meerdere uitstrijkjes gehad. Vanaf je 30ste wordt je opgeroepen door je HA om het te laten doen.
    Niet super leuk, maar wel effectief..dus ff tanden bijten en gewoon doen!
    De eerste X dat ik het ooit had vonden ze iets onrustige cellen ...dan kan het de verkeerde kant opgaan, maar toen ik daarna weer een uitstrijkje moest doen was het gelukkig helemaal oke/rustig.
    Erg belangrijk dus!
    Ik zou iedereen aanraden om het zeker te doen.

Liefs Mirre

16. sim

sim Niet meer actief

ben het helemaal met mirre eens, het is inderdaad niet zo leuk (voelt wat ongikrampen nadien, althans dat had ik) maar eigenlijk sta je zo weer buiten, onze assistent bij de ha kan het ook doen) en je bent wel lekker rustig als het allemaal goed is en anders ben je er in de meeste gevallen vroeg genoeg bij. dus als ik straks bevallen ben ga ik het zeker doen (had toevallig ook net een oproep toen ik net zwanger was...)

liefs sim

17. miloux

miloux Bekend lid

27 jul 2006
    760
    0
    0
    ik heb het ook later pas gehad. ik was ook zwanger toen, en gaf daarna borstvoeding en nog steeds en dan kan het officieel ook niet tot een half jaar erna.
    Ik heb het toch laten doen en gelukkig was de uitslag goed.
    Borstvoeding kan het resultaat nml ook moeilijker te beoordelen maken.

Ik zou het wel zo snel mogelijk laten doen

18. VickyS

VickyS Actief lid

11 okt 2006
    191
    0
    0
    België
    Ik woon in België en wij krijgen geen oproepbrief zoals die waarover jullie spreken.
    Maar ik laat sowieso jaarlijks een uitstrijkje nemen.
    Op een jaar tijd kan er veel mis gaan (evt. kanker, ...) en dan ben je er altijd tijdig bij.
    Toen ik de pil nog nam hield mijn ha dit zelf keurig bij en ik kreeg pas een nieuw voorschrift voor de pil als ik om het jaar een uitstrijkje liet doen. Het is inderdaad niet het meest plezante om te laten doen, maar op die manier voel je je toch wel iets zekerder mocht er iets fout zijn / gaan.

19. Female

Female Niet meer actief

ik woon ook in belgie en bij mijn huisarts krijg ik pas voor een jaar de pil mee als je een uitstrijkje hebt laten maken. het is mss niet overal zo hier, maar bij mijn arts moet je vanaf het moment dat je seksueel actief bent ieder jaar een uitstrijkje laten maken! (lang leve de zorg in belgie :) )

als je zwanger bent zullen ze idd geen uitstrijkje maken, maar als je zegt dat je zwanger bent hoef je je toch nergens zorgen over te maken?

succes!

20. renske

renske Actief lid

19 mei 2006
    311
    0
    0
    Ik kreeg 3 weken geleden een oproep hiervoor.
    De dokter heeft mij gezegd dat ik 3 maanden na mijn bevalling terecht kan ongeacht of ik borstvoeding geef of niet..

Deel Deze Pagina