afwijking naar rechts, misvormd hoofdje?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Butterfly85, 8 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Pete had ook een flinke voorkeurshouding. We hebben eerst van alles geprobeerd, zoals fles op de andere arm geven en bedje draaien, maar dat hielp allemaal niet.
    Uiteindelijk hebben we ook een zijligkussen (BabySleep) gehaald en dit heeft goed geholpen. Overdag, dus tijdens de korte slaapjes, had ik hem in die zijligkussen liggen. En voor de nacht mocht hij dan gewoon normaal slapen.

2. Grassprietje

Grassprietje Fanatiek lid

3 dec 2006
    2.328
    0
    0
    tukkerland
    Niet voor snachts gebruiken!

3. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    waarom niet als ik vragen mag?

4. alice

alice Fanatiek lid

16 aug 2006
    4.014
    0
    36
    Overijssel
    Dat vraag ik me ook af! Wij moesten hem dag en nacht gebruiken!
    Je ziet zelf tot wanneer het goed gaat, als je kleintje sterker word (wij konden hem gebruiken tot 5 maanden) dan heeft het geen zin meer.

5. marsab

marsab VIP lid

6 okt 2006
    6.315
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs, hobby fotografe
    Twente
    Ons ventje heeft dit ook gehad en wij zijn dus doorgestuurd naar de fysio, door het CB.
    We kregen ook onwijs veel oefeningen mee en dus ook een zijligkussen.
    Dus die hoef je niet zelf te halen, die kun je lenen.
    Maar ook de fysio zei dat ik hem er 's nachts niet in mocht leggen.
    Omdat het toch een paar keer was voorgekomen dat kindjes waren doorgerold...en dus op de buik lagen.
    Ook waren enkele kindjes dus op deze manier gestorven... :(
    Ik wilde gewoonweg het risico niet nemen vandaar.
    Overdag mocht het wel, in de box, op het kleed etc.
    En bij korte slaapjes in zijn bedje, maar dan kreeg ik het advies om regelmatig te kijken bij hem.

Nu is hij zo sterk dat hij veel op de buik ligt en de afplatting is al bijna weg.
    Dus ook ook geen hempje hier!

Je moet idd op veel dingen letten.
    - bedje andersom opmaken, juiste kant naar het licht kijkend
    - kindje andersom vasthouden, met het gezichtje naar voren de ruimte in, ipv over je schouder. Zo traint zij het hoofdje rechtop te houden en kan ze alle kanten opkijken. Ook moet je haar dan ook nog aan de juiste kant dragen, dat als jij wat zegt ze dus de juiste kant op gaat kijken (ze willen vaak je gezicht zien, kijken naar de richting waar het geluid vandaan komt!)
    - Donkere doek/ laken aan de verkeerde kant hangen in de box/ ledikantje, zodat dat niet uitdagend is en ze dus de juiste kant op gaat kijken.
    - zijligkussen
    - veel op de buik leggen, met eventueel een opgerold gastenhandoekje onder haar borst, zodat ze wat steun heeft en beter rechtop kan blijven (minder snel moe wordt)
    - uitdagende speeltjes aan de goede kant leggen
    - haar zover mogelijk "tegen" de spijlen van de box leggen, zodat ze de juiste kant op kijkt naar de open ruimte in de box (dan dus de speeltjes in de open ruimte leggen en het donkere kleed achter haar)
    - Tijdens het slapen steeds haar hoofdje zachtjes de andere kant op draaien, als ze verkeerd kijkt
    - In kinderwagen ook op de goede zij leggen
    - Haar steeds aan de juiste kant benaderen. Gaan zitten, praten benaderen zodat ze, als ze naar jou kijkt, de juiste kant opkijkt! Ook bij het benaderen van het ledikantje, het wippetjes scheef zetten en dan aan de goede kant ernaast gaan zitten etc.

Mocht je vragen hebben, mag je me altijd pb-en!

6. Grassprietje

Grassprietje Fanatiek lid

3 dec 2006
    2.328
    0
    0
    tukkerland
    Dat is mij door de fysio verteld..Babies hebben de kracht nog niet om hun hoofdje weg te draaien..Gevolgen zijn dan wel te bedenken...

Bij die van mij stond het ook in de gebruiksaanwijzing...

7. alice

alice Fanatiek lid

16 aug 2006
    4.014
    0
    36
    Overijssel
    Ik begrijp wat de gevolgen eventueel kunnen zijn. Maar mijn dochter lag er vanaf 1,5 maand in en dat kussentje voor haar buik zat zo stevig dat ze die met geen mogelijkheid los zou kunnen krijgen. Daarbij strak ingestopt..ik heb nooit een moment gedacht dat ze op dr buik zou kunnen draaien anders had ik het nooit gedaan. Misschien verschilt het per kussen.

8. Butterfly85

22 feb 2007
    51
    0
    0
    Hallo allemaal, ik zie dat er veel reacties zijn geweest :) ik ben vanaf afgelopen woensdag met Alyssa in het ziekenhuis geweest en ben nu net pas thuis. Ik zal vanavond als ik tijd heb even vertellen wat er was en wat er in het ziekenhuis werd verteld over het zijliggingskussen.

Groetjes Sandra

9. Demi

Demi Actief lid

10 jul 2006
    367
    23
    18
    Ons kereltje had ook een voorkeurshouding en toen hij 6 weken was zijn wij overgegaan op een zijslaper. Echt ideaal, alleen slaap meneer nog steeds met zijn zijslaper anders wil hij echt niet slapen :(

10. novanne

novanne Niet meer actief

Hier ook enorme voorkeurshouding gehad.

Osteopaat was de oplossing!

Zijligkussen werd mij door CB, HA en osteopaat afgeraden omdat je een kindje beter niet "vast" kunt leggen.

Ik zou bij een osteopaat langsgaan. Sara had een enorme blokkade in haar nekje; dat moest gewoon losgemaakt worden.

11. Butterfly85

22 feb 2007
    51
    0
    0
    Daar ben ik dan..

Dinsdagavond lag Alyssa op de commode en m'n zusje en ik waren tegen haar aan t praten en opeens leek het net of ze stikte, zo'n geluid maakte ze ook en ze liep rood/blauw aan. ik tilde haar gelijk op en kort daarna kwam ze weer bij. De volgende ochtend lag ze even bij mij in bed en toen gebeurde hetzelfde. Toen heb ik de kinderarts gebeld en die wilde Alyssa opnemen om haar te observeren. Dus woensdagmiddag werd ze opgenomen en heeft ze tot vanmorgen aan een monitor gelegen. Ze heeft het in t ziekenhuis nog 1x snachts gehad maar toen was ze net van de monitor afgekoppeld om de fles te krijgen...
    Ze denken dat het aan de voeding ligt, dat ze te veel krijgt. Ze kreeg 6 voedingen van 150cc (met poeder is dat 170cc) en dat is veelste veel. Nu krijgt ze 5 voedingen van 160 cc met de poeder erbij. Hopelijk was dit de oorzaak want dan is het goed op te lossen. Was in ieder geval heel erg schrikken, gelukkig mochten m'n vriend en ik bij haar blijven slapen.

Over het zijliggingskussen zeiden ze dat het wel een goed idee was.. Zelf gebruiken ze het soms ook in het ziekenhuis bij baby's en als je ze goed strak toedekt kunnen ze niet op de buik rollen. Dus toen m'n moeder even bij Alyssa in het ziekenhuis was ben ik zo'n kussen gaan kopen. Ze vond het op t begin niet zo leuk maar nu gaat het goed. We hebben ook nog andere tips gehad over de voeding, misschien hebben jullie er ook wat aan..
    Ze raden in het ziekenhuis aan om pas met 6 maanden te beginnen met fruithapjes in plaats van 4 maanden omdat de darmen dan beter functioneren en de kans op allergieen wordt dan verminderd. En met 4 maanden hebben ze het slikken nog niet helemaal onder de knie daarom spugen ze het met 4 maanden vaak weer uit.

Nou dit was een heel verhaal maar misschien hebben anderen er wat aan.

Deel Deze Pagina