in een ritme komen met je pasgeboren kindje

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Anne1985, 8 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anne1985

Anne1985 Fanatiek lid

17 okt 2007
    1.364
    6
    38
    Sinds kort ben ik moeder van een prachtige dochter. De eerste dagen heb ik alles maar over me heen laten komen en de kraamverzorgster gevolgd met voeden, in bad doen ect. Sinds vrijdag is ze weg en sta ik er dus alleen voor.
    Ik doe nog steeds alles waneer het uit komt, ik heb totaal geen ritme! Ik denk dat het voor ons allebei fijner is als we in een ritme gaan komen, ookal bestaat haar dag voornamelijk nog uit eten en slapen.

Welk ritme hebben/hadden jullie met jullie pasgeboren kindje? en hoe lang duurde het voordat jullie daar aan gewend waren?

2. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Ik deed hetzelfde als jij, zoals het uitkwam. Daarbij volgde ik mijn zoontje.
    En dat doe ik nog steeds. Wel is er meer ritme in gekomen door de voedingen en zo. Ik denk dat dat vanaf het moment dat hij bijvoeding kreeg, dus met 6 maanden, geleidelijk erin gekomen is.

3. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    ik had hier vrij vlot het "ritme" weer terug eigenlijk...

in het begin gaf ik bv op verzoek, dus tja dan doe je wat voeden betreft wat de kleine uitkomt, maar verder zoals ik het wilde...

's morgens (half 6-6 uur) eten geven en weer ff terug naar bed , dan de andere kinderen uit bed halen en zorgen dat zij gewassen waren en aangekleed, en dat hun eten klaar stond beneden, toen Zoë wassen,aankleden en beneden in de box of wipstoel...

kids naar school brengen en bakkie doen bij moeders...en de kleine ging daar gewoon in de box en of naar de voorkamer als ik het idee had dat ze moe was...

het ritme is gewoon datgene waar jij je goed bij voelt...

Zoë gaat echt niet elke dag in bad, ze gaat 2 soms 3x in bad en de rest doe ik haar wassen, tis ook helemaal niet nodig en goed om ze elke dag in bad te doen....

dus tja het "ritme" is eigenlijk niks meer en minder dan datgene doen wat je normaal altijd doet en of wil doen..enige waar jij je aan aan moet passen is het eten geven van de kleine ;)

succes meid

4. Anne1985

Anne1985 Fanatiek lid

17 okt 2007
    1.364
    6
    38
    @smoekie,

Ik geef ook bv op verzoek, maar vind het wel lastig om aan de 6 a 7 voedingen per dag te komen, er zit geen enkele regelmaat in bij de kleine meid ;) Maar ik hoor zo vaak moeders zeggen 'tussen dan en dan is de kleine wakker, dan slaapt hij/zij"
    Dat is hier dus echt niet zo. Als ze moe is slaapt ze, als ze wil eten eet ze en als ze wakker is dan ligt ze even in de box of knuffelen we. Is dus geen peil op te trekken!

Maar als ik jullie zo hoor moet ik het nog maar even zo laten :) Het zal vanzelf wel wennen allemaal!

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    hier was het ritme ook niet echt op de klok. Maar op C zijn ritme. Dus na zijn ochtendvoeding en tijdens zijn 1e slaapje eerst wat eten. Daarna douchen/aankleden etc. Tijdens het 2e slaapje even rusten (wat lezen/lunchen/slapen). tijdens het 3e slaapje wat huishoudelijke dingetjes. etc.

Het heeft even wat tijd gekost, maar ik vind dat je een kleine baby niet strikt op een klokritme kunt zetten. Gewoon niet op de klok je dingen doen, maar dus op je kinds ritme.
    Na een maand of 2 werden de voedingen voorspelbaarder, na een maand of 3 volgenden de slaapjes ook. Echt een strak ritme hebben we dus nooit gehad. Maar je kindje kan zelf al wel snel aangeven of het moe is, honger heeft, of gewoon lekker wakker bij je wil zijn. Daar gaf/geef ik gewoon aan toe.. (al ben ik wel aan het opletten dat we C niet teveel verwennen nu)

6. Balou

Balou Fanatiek lid

27 mrt 2007
    2.320
    4
    0
    verzorgende IG
    prov Groningen
    Ik had in het begin ook totaal geen ritme. Ik geef flesvoeding en gaf ook altijd op verzoek. Alleen wist ik niet altijd wanneer Sanne honger kreeg en was het dus moeilijk om even weg te gaan.Toen Sanne 5 weken was ben ik "vaste" etenstijden gaan inzetten. Om 7.00-11.00-15.00-19.00-23.00-3.00. Maar op dit moment lukt dit niet helemaal meer. Ze is soms na de fles wat langer wakker maar slaapt wat langer. Dus als het eigenlijk "tijd" is voor de fles dan slaapt ze nog als een roos en krijg ik er ook niets in. Sanne zit op dit moment op 5 voedingen maar drinkt eigenlijk niet genoeg, denk ik. Dus wil ik graag dat ze nog 6 voedingen krijgt, maar ja, als ze slaapt............................
    Dus na de fles van 11.00 uur heb ik eigenlijk geen ritme meer wat betreft de fles. Meestal wordt ze tegen 15.30/16.00 uur wakker ipv 15.00 uur.

7. laatje

laatje Fanatiek lid

5 nov 2006
    1.058
    0
    0
    Schoonhoven
    Een echt ritme is hier pas rond de 3 maanden gekomen, daarvoor steeds weer anders. Heb me er toen maar bij neergelegd. Dacht ik net een goed ritme te hebben gevonden, gooide Noortje zelf weer alles om.. Zij bepaalde wel hoe het moest en daar hebben we ons maar aan toegegeven. Ze heeft nu een prima vast ritme. Is daar ook erg aan gehecht, moeten daar niet te veel van afwijken. Daar kan ze niet tegen..

8. Jette

Jette Fanatiek lid

9 nov 2006
    2.436
    0
    0
    Hier was het de eerste weken ook totaal ritmeloos, ik voedde ook op verzoek en dat hield in dat het overdag zo ongeveer om de drie uur was maar s'avonds kon het ook twee en half uur zijn, s'avonds is dominique nogal druk en maaide vreselijk met haar armen.
    Dus van slapen kwam s'avonds niets.

Ook moet jezelf enorm wennen vooral als het je eerste is, maar geloof me meis het ritme komt vanzelf.
    Ons meisje sliep vrij snel s'nachts door toen de voedingen verhoogd werden, ik heb 2x s'avonds rijstebloem gegeven maar vondt haar daarvoor eigenlijk nog wat te jong, maar de twee avonden dat ik haar dat gegeven heb sliep ze direct de hele nacht door en sindsdien doet ze dit keurig, ook zonder rijstebloem.

Het is ongelofelijk het lijkt wel of de kindjes een wekkertje bij zich hebben maar ook weten hoeveel ze moeten eten per dag, ik maakte mij bijvoorbeeld wat zorgen over de hoeveelheid voeding, ik verhoogde met 10 ml. per week en was bang dat ik op het moment van 180 water en 6 scheppen ook nog op zes flessen uit zou komen, eigenlijk mag dit niet, maar exact de dag dat ik met deze hoeveelheid begon, had ze er vier uur tussen en kwam dus keurig op 5 flessen uit.

Hier zit het ritme er hardstikke goed in en is helemaal vanzelf gegaan,
    s'avonds krijgt ze tussen 10 en 11 de laatste fles, ik leg haar dan op bed en ze slaapt vrij snel in, dan wordt ze s'morgens tussen 6 en 7 wakker, wordt ze verschoont en gevoed, en gaat weer terug in bed dan slaapt ze vier uur, gaat in bad, kleren, voeding, dan in de kinderwagen, en dan overdag is ze bij mij in de kamer in de kinderwagen, en als ze wakker is in de box en de voedingen om de vier uur!

Maak je niet ongerust over alles wat komen gaat echt het gaat vanzelf en bij de ene baby gaat het wat sneller als de andere, ik realiseer me dat ons dametje het snel op regel had (gelukkig maar)!

Veel succes, en je bent hier op het juiste adres er zijn hier veel moeders met veel ervaring en veel tips! (ikke niet hoor, ik vraag ook vanalles hier)

Groeten
    Jette

9. Female

Female Niet meer actief

Kynan is bijna 1 en we hebben nog steeds geen ritme :)
    Nog nooit aan gedaan ook, we geloven daar niet in. Was ook niet nodig bij ons. Heb nog nooit iets op vaste tijden gedaan... ;)
    Heerlijk toch

10. alice

alice Fanatiek lid

16 aug 2006
    4.014
    0
    36
    Overijssel
    Het komt vanzelf! Maar dan heb je er één en dan veranderd het weer! Niet teveel aan vasthouden, je baby zal het zelf helemaal aangeven.

11. Nemo

Nemo Niet meer actief

Wij hebben geen ritme. Bevalt ons eigenlijk prima.

12. appelsientje

appelsientje Fanatiek lid

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    ook geen ritme, iedere dag is ook anders. Als hij moe is gaat hij op bed, heeft hij honger dan krijgt hij de borst. Na een paar weken was ik blij dat het dag- en nachtritme een beetje in orde was. De rest plan ik op de dag zelf. Ik heb me er bij neergelegd. In het begin probeerde ik wel dat hij op bepaalde tijden op bed moest, maar dat werkt niet bij ons. Ik vind het allemaal wel prima zo!

13. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Hier ook geen ritme. Ik volg mijn kind, en dat bevalt me prima.
    En dat van die *gezette* tijden van anderen je niet teveel aantrekken, ieder kindje doet het op zijn/haar eigen manier.

14. patje

patje Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.923
    0
    0
    overijssel
    RITME? Wat is dat, hahah, nee zonder geheid, we kregen ern geen ritme is bij onze dame, pas met 6 a 7 maand kwam er een beetje regelmaat in.
    Alleen inbad doen deden we op vaste tijden maar verder.....
    Als we dachten een ritme te pakken t6e hebben, gooide zij het rustig weer om.
    Nu was ze een slechte slaapster dus waarschijnlijk lag het daaraan.

15. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Wij hebben ook geen ritme ... Ja het ritme dat Mirre aangeeft. Zoals hierboven ook al is beschreven. Ik merk trouwens wel dat ze zelf soms wel een regelmaat lijkt te hebben (maar niets is zo veranderlijk als een baby) ... Goed kijken naar wat je kindje wil, dan doe je het prima!

16. elsa

elsa Bekend lid

14 mrt 2007
    693
    0
    0
    eindhoven
    wij hebben juist wel weer een vast ritme en dat bevalt ons goed.maar veel belangrijker nog, florian doet het er ook goed bij. vanaf het moment dat we rust en regelmaat toe gingen passen ging het juist veel beter met hem (hij huilde veel). op het KDV passen ze dezelfde regelmaat toe en dat gaat echt perfect. Natuurlijk gaat het niet elke dag zo en zijn er ook weken waarin de regelmaat weer verandert, maar de basis blijft hetzelfde en dat werkt voor ons goed.

17. Sjaantje

Sjaantje Bekend lid

25 jul 2006
    663
    0
    16
    Dordrecht
    Nee dat ritme idee moet je de eerste tijd lekker over boord zetten en proberen ontspannen met'the flow' van je dochter mee te gaan.

Hier nog geen ritme, behalve dat ze overdag veel wakker is en 's nachts slaapt met een voeding tussendoor...
    Hoelaat alles gebeurt? dat wisselt

18. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Wij hebben wel een ritme, maar dat ging gewoon vanzelf. De eerste weken helemaal niet hoor, maar Ymke is vrij makkelijk in haar dingetjes. Zou gewoon afwachten tot het wat overzichtelijker en voorspelbaarder wordt.

Ik volg ook mijn kindje, als het een keer anders loopt ga ik niet moeilijk doen hoor!

19. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.797
    28
    48
    noord holland
    Toen Tijn zo een 2 maanden was begon hij een beetje ritme te krijgen. Deed zijn slaapjes op bepaalde tijden en daardoor kwam zijn eten ook op bepaalde tijden(rust en regelmaat, wakker is eten) en zo zijn we in een ritme gegroeid. Maar dat ritme veranderd wel steeds natuurlijk. Tijn gaat steeds minder en korter slapen, dus het ritme past zich dan weer aan!
    Denk dat als je aan ritme denkt, je niet aan een klok moet denken maar aan vaste volgorde van handelen/dingen.
    Je kan ook deels ritme doen, dus als je een beetje zicht op dag en nacht wil hebben, de ochtend en avond fles op bepaalde vaste momenten doen..
    Wij deden de avond fles dus wel altijd op tijd, standaard 23 uur maakte ik hem wakker.
    Sinds tijn vast voedsel eet gaat er wel meer op tijd! Broodje en avond eten proberen we wel steeds rond de zelfde tijd te doen, maar houden altijd in gedachten..een kind is geen robot!

kus miek

20. Mrijn

Mrijn Fanatiek lid

11 nov 2006
    2.853
    0
    0
    Communicatieadviseur
    Fijnaart
    Wat versta je onder een ritme? De klok en horloges zijn hier sinds 17 februari onbelangrijk geworden, maar ik volg wel het ritme van mijn Julia. Ik voed wanneer ze honger heeft, ze gaat naar bed als ze slaap heeft en tussendoor spelen we steeds meer met elkaar.
    Ik heb zelf de eerste 4 weken enorm geworsteld met mijn nieuwe rol en het wennen aan elkaar. Daarna ging het steeds stukjes makkelijker en vanaf een week of 6 wordt het echt elka dag met sprongen leuker. Ik ben niet meer onzeker over mijn rol als moeder, ik snap mijn baby een stuk beter en er komt steeds meer interactie. Hierdoor worden de dagen ook wat voospelbaarder voor beiden.

Deel Deze Pagina