Bij de 20 weken echo was er een verwijd niertje geconstateerd. Nu zijn we zover dat het niertje 15mm vergroot is. Gisteren nog op controle geweest bij de Gynaecoloog. Maar ik heb een meisje. En wat alle VK's tot nu toe hebben gezegd is dat het vaker bij jongetjes voorkomt. Wat is nu het verschil dat het dan nu wel bij een meisje is? Kan dit aanleiding zijn tot een kindje met syndroom van Down? (Het is maar aan 1 niertje) De baby is verder gezond. groeit goed. vruchtwater genoeg. geen bijzonderheden. behalve dat ze dan nog altijd in een stuit ligt en ik een volgende week vrijdag weer controle krijg en misschien een versie. 1 verloskundige vond het raar dat ik geen specifieke cijfers wou hebben van de combinatie test uitslag. Is dit nu vreemd. Moet ik me nu echt zorgen gaan maken? Mijn eigen VK zei dat de uitslag verder prima was en geen verhoogd risico op Down. Mijn vraag is ook, Waarom komt dit vaker voor bij jongens dan bij meisjes?
hallo wij beantwoorden deze vragen naast onze (drukke) baan. Soms moet je even geduld hebben. Er staat ook bij in onze voorstelstukjes dat het even kan duren voor we reageren. Bij dringende vragen is het advies om je eigen arts of verloskundige te bellen. Ik weet zelf niet of het vaker voorkomt bij jongens dan bij meisjes. Wel dat het heel vaak voorkomt en dat het verder geen consequenties heeft. Na de geboorte is het van belang dat de baby goed gaat plassen. Eventueel maakt de kinderarts na de geboorte nog een echo van de nieren van de baby en/of krijgt je kindje antibiotica na de bevalling. Dit is preventief. Het verwijde niertje geeft geen verhoogd risico op Down, al kun je Down nooit zien op een echo. Het feit dat je bij de combinatietest geen verhoogd risico had, is gunstig. Ik zou me nu geen zorgen maken, wacht gewoon rustig af. Mirjam