hallo, over een kleine 3 weken moet ik weer beginnen met werken, ik hoef echter maar 2 weken te werken en dan heb ik weer 3 weken vakantie. ik heb op mijn werk (onregelmatig in de zorg) afgesproken dat ik die 2 weken onze zoon laat brengen voor de voeding, hij is dan 10 weken oud. Ik heb namelijk gehoord dat met kolven de kans op terugloop van de borstvoeding groter is, klopt dat? Nu voed ik op verzoek maar op het werk zal er een klein beetje regelmaat in moeten zitten, maar elke keer als ik nu denk we hebben een beetje een ritme dan word het weer verandert. hoe krijg ik een beetje een ritme? Verder wil ik voor de zekerheid ook wat afkloven, ik heb een handkolf van avent gekocht maar weet niet zo goed hoe ik dat moet aanpakken. Ik geef een borst per keer, kan ik af en toe de andere borst net voor of na een voeding kolven en hoe vaak kan dat zonder dat de productie word verhoogd? alvast bedankt voor het antwoord groetjes Susanne
hoi Susanne het is wel handig om alvast wat af te kolven en om ook af en toe te oefenen met een flesje. Na een ochtendvoeding kun je kijken of je nog wat uit de borst kunt kolven die je al hebt gegeven. Als daar niets meer inzit, kolf je, niet te lang, wat af uit de borst die je niet hebt gegeven. Als je niet teveel afkolft, zo'n 50 ml bijvoorbeeld, heb je na 2 ochtenden al een flesje vol wat je kunt geven. Zo bouw je ook een voorraadje op voor als je gaat werken. Blijf ook in je vakantie af en toe oefenen met het flesje! Mirjam