Eet jouw peuter zelf z'n bord al leeg?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Fransa, 10 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fransa

Fransa Niet meer actief

Mijn oudste is 2,5 jaar en kan prima zelf eten. Alleen duurt het echt veel te lang en wordt er veel te veel gemiept. Dus uiteindelijk voeren we dan zelf maar weer om toch nog een enigszins fatsoenlijke maaltijd te hebben qua tijd. Z'n broertje heeft ook geen zin om te wachten tot het allemaal weggewerkt is. En ook als hij zelf eet gaat er gewoon lang niet zoveel naar binnen als wanneer wij voeren.

Maar ja, hij zal het toch echt zelf een keer moeten leren... Helemaal omdat je bij ons in FR met 3 al naar school 'moet' en hij dus in September aan de beurt is. En omdat ik werk zal hij een paar dagen in de week hele dagen moeten en dus zijn eigen lunch (in FR warm eten) moeten opeten.

Dus ben wel benieuwd of er meer 2,5 jarige peuters zijn die nog gevoerd worden (misschien zijn we op dit gebied dan wel wat te gemakzuchtig geweest...) en hoe we het beste hem kunnen leren gewoon netjes en (vrij) snel z'n bord leeg te eten.

2. Queen

Queen Fanatiek lid

11 aug 2010
    1.067
    274
    83
    Het voeren van een 2,5 jarige vind ik echt not done.
    Ik zou een tijdslimiet instellen, net zoals op school.
    Als de tijd voorbij is, ruim je zijn bord op.
    Als hij nog honger heeft...tja, jammer dan.
    Je zult zien dat hij na een paar keer sneller gaat eten.
    En als hij niet sneller eet, dan betekent dat hij genoeg heeft aan wat hij binnen heeft gekregen.

3. adi

adi Niet meer actief

Mijn dochter eet ook veel langzamer dan broer en zus en ik blijf dan met haar aan tafel zitten. De rest gaat van tafel (hoeven idd niet op te wachten)

Ik zelf eet ook langzaam, altijd gedaan. Dat is hoe mijn lijf werkt. En daarom wil ik mijn dochter niet 'dwingen' om sneller te moeten eten. Wij zitten sowieso lang aan tafel, andere twee eten ong 40min, dochter ong een uur.
    Als we weg moeten stoppen we eerder en dan geef ik haar onderweg nog wat. Als we gewoon thuis blijven bepaalt zij haar eigen tempo.
    Meestal gaan de borden hier ook niet letterlijk leeg.

Als ik ga uit eten met collega's, en het moet snel op omdat de volgende gang eraan komt, schor ik ook alles naar binnen voor mijn gevoel. Daarna heb ik een steen in mijn maag.

4. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Als ze eet, dan eet ze meestal zelf. Alleen het laatste beetje is dan lastig, maar dan help ik even. De rest kan ze zelf. Maar zoals ik zei, tis altijd de vraag of ze eet...

Ik zou het met je zoontje gaan oefenen. Uitleggen dat hij het straks op school zelf moet doen en een beetje in een gewoon tempo. Misschien eens navragen hoe lang ze daar aan tafel zitten en dat oefenen? Soms is het ook voor jezelf goed om eens te kijken of hij echt zo langzaam eet, of dat jij je gewoon ergert aan zijn rommelige manier van eten. Daarbij is weinig eten niet zo heel erg.

5. 2012mama

2012mama Fanatiek lid

12 aug 2011
    3.324
    158
    63
    Vrouw
    Drenthe
    Hier eet Finn ook zelf, en wat hij eet gaat ook redelijk snel op...alleen ook hier eet hij niet altijd, en niet altijd even veel, maar dat maakt weinig uit of wij hem voeren of dat hij zelf mag eten...Inmiddels vinden we dat ook prima, als hij er maar bij blijft zitten...

6. Bri

Bri Niet meer actief

Dochterlief van 2 jaar heeft soms haar bord al leeg voordat haar broer van 4 z'n tweede hap genomen heeft....
    Ieder kind is anders. Onze jongste heeft altijd al een flinke eetlust gehad en op sommige dagen eet ze echt zo veel als een volwassene. Zonder hulp en zonder gemiep. Maar er zijn ook dagen dat ze weinig eet, maar je hoeft haar écht niet te helpen, mevrouw wil alles zelf doen.
    Zoon laat zich soms wel graag voeren. Niet omdat hij het niet zelf kan, maar hij vindt het blijkbaar wel fijn om bediend te worden.

Het bord hoeft hier sowieso niet leeg. Als het je echt om het getreuzel gaat, kun je ook een tijdslimiet aankondigen. "Over 5 minuten (of weet ik hoe je het aanduidt) zijn we klaar, dan haal ik je bordje weg. Dus als je nog wat wilt eten, doe het dan nu."

7. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Hier eten we gewoon rustig en zetten we er geen tijd voor. Dat naar binnen werken vind ik iets zo raars. Alsof je binnen 15 minuten fatsoenlijk kunt eten.

En de borden hoeven hier ook niet leeg. Groente moet wel van gegeten zijn.

Ik voer Julian vanaf 9 maanden al niet meer en vanaf die tijd eet hij dus zelf.

Maar goed, jullie situatie is anders omdat ze op school moeten eten. Ik denk dat als hij daar is heus zelf wel meer gaat eten. Zien eten doet eten, vooral op school.
    En voeren zou ik nu niet meer doen.

8. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Mijn zoon van is 2 jaar en 4 maanden en wij geven hem nog eten. Soms wil hij dat niet en eet hij met zijn handen (lees er komt niet binnen) Mijn zoontje lukt het nog niet om met een lepel/vork te eten. Vlees eet hij wel zelf maar prikken blijft lastig dus eet hij het met zijn handen.

9. marilouise

marilouise Niet meer actief

hier is het wisselend, meestal gaat het bord niet leeg (hoeft ook niet als hij maar genoeg naar mijn zin op heeft ) soms moet ik hem helpen met eten vaak lukt het wel (wij hebben een luie meneer in huis ) dus als hij geen zin heeft kunnen we beter helpen anders eet hij niets en kan dat lang vol houden

hoe lang we aan tafel zitten wel minimaal een half uur !

10. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Ik zou hem niet meer voeren. Lekker zelf laten klooien, dan leert hij het het snelst.

Mijn dochter eet ook heeeeel langzaam, is een echte treuzelkont. Maar dat doet ze ook met aankleden. Dat heeft alleen een goede reden: ze wil steeds kletsen, is veel te druk met andere dingen:D
    We moeten haar dus wel een beetje aansporen als we aan het eten zijn: 'oja lieverd? Leuk zeg. Ga je ook nog even eten?' En dan eet ze weer een hap, hihi.

Zoontje daarentegen die hoor je niet, propt zijn eten naar binnen, schuift zijn bordje weg en zegt dan 'ka!' ('klaar!').

Ik zou ruim de tijd nemen voor het eten, hem zelf laten kliederen en nog niet te druk maken om straks op school. Je zult zien dat het op school prima gaat, ook al eet hij thuis anders.

11. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier een hele sneller eter en anders wachten we gewoon tot ze klaar is.
    Ze geeft hier zelf wel aan dat ze klaar is. Soms is dat na 2 happen en soms wil ze nog een 2e keer opgeschept hebben.
    Maar voeren doen we hier niet, praktisch nooit gedaan en ook niet nodig.
    Over snel eten, hier zijn we meestal wel binnen 15 min. klaar maar wij zijn beide snelle eters en dochter ook.

12. jojo32

jojo32 Fanatiek lid

26 nov 2008
    1.871
    8
    38
    nu huisvrouw
    grunn
    ik voed mijn dochter ook niet meer doet ze helemaal zelf de ene keer is ze snel en ander keer wat langzamer

13. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.421
    446
    83
    Limburg
    Hier kan onze oudste dame op zich prima zelf eten maar we helpen haar vaak ook nog wel, ook wel omdat ze het vraagt zeker als het wat moeilijker eten is om te prikken ed.

14. superb

superb Fanatiek lid

20 jul 2009
    1.120
    0
    36
    NULL
    NULL
    Onze jongste van net 2 mag ik niet meer helpen. Hij wil alles zelf doen. Zodra we ook maar naar zijn bord wijzen begint hij al te roepen dat dat niet mag en schuift vervolgens zijn bord boos weg om vervolgens niet meer te willen eten. We snijden zijn eten daarom altijd al in de keuken.

Onze oudste van 3,5 is daarentegen wat luier aangelegd en wil het liefst nog gevoerd worden. Ik vind dat ze daarvoor te oud is dus zij moet zelf eten.

Zolang ze eten mogen ze gewoon door blijven eten en blijft één van ons bij ze aan tafel zitten. Smeren of spelen met eten doen we niet, dan wordt het bord na twee keer waarschuwen weggehaald.

15. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Onze dochter eet al best lang zelf, toch wel vanaf ongeveer haar 1e verjaardag. Als we haar helpen eet ze juist helemaal niks. Alleen het laatste hapje van haar toetje wil ze geholpen worden, verder niet. En soms eet ze idd heel traag, soms helemaal niks. Maar dat is dus niet anders als we haar wel voeren.

16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.825
    113
    Mijn dochtertje heeft altijd zelf gegeten, eerst met haar handjes in hapklare stukken en sinds 1 a 1,5 jaar eet ze alles zelf met vork/mes (soms)/lepel. Ik vind het eigenlijk ook een beetje vreemd om een kindje van 2,5 te voeren. Wat geeft het dat ze minder eet dan wanneer jij haar voert? Misschien heeft ze er wel gewoon genoeg aan en ja niet iedereen eet even snel.

17. manoontje

manoontje Bekend lid

13 jan 2011
    839
    10
    18
    Noord-holland
    Onze zoon kan goed zelf eten en doet dit vaak ook wel. Toen hij klein was mochten we hem ook echt niet helpen, wilde hij alles zelf doen. Maar nu hij ouder is wil hij soms niet zelf eten en geeft hij aan dat hij geholpen wil worden. Wij doen dit dan meestal wel omdat hij anders echt niks eet...
    Ik ben het ermee eens dat hij het zelf wel kan en stimuleer hem ook wel daarin, maar soms helpen we dus nog wel.
    Misschien ook wel een beetje gemakzucht van onszelf.....

18. Dana

Dana Niet meer actief

Mijn dochter is links, bijna 3 en eet wel zelf maar na 1 hap zegt ze altijd dat ze klaar is, ik zie ook dat het haar heel veel moeite kost die motoriek maar ik laat het haar wel zelf doen en help haar als ik vind dat ze het goed heeft geprobeerd. Bij haar is eten altijd een probleem geweest en hopelijk gaat dat beter als haar amandelen eruit zijn.

We oefenen trouwens wel haar motoriek door in haar minikeuken net te doen alsof we eten, dan maakt ze de beweging in ieder geval steeds.

19. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    daniel eet bijna altijd zelf. Hij heeft gewoon net zoveel tijd als wij aan tafel zitten en dat blijkt vaak genoeg te zijn. Heb hem al vrij snel laten aanmodderen met eten, snelheid komt vanzelf meestal. En van af en toe minder eten krijgt hij ook niks

20. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63

hier ook zo een zoon die bediend wordt!hahaha. ik vind het ook niet erg.

Deel Deze Pagina