scheiden en gezag vader

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Spikkel19, 20 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    hoi, ik heb een vraagje voor mijn broer,

mijn broer heeft 4 kinderen, waarvan er 3 geboren zijn voor het huwelijk.. deze kids heeft hij wel erkend.. 1 van de 4 is geboren in het huwelijk dus daar heeft hij automatisch het gezag over.

nu liggen hij en zijn ex in scheiding en vraagt hij en ik zich af of hij uberhaupt gezag heeft over de andere 3.. want dat is niet bij de rechtbank aangevraagd..
    heeft hij door het huwelijk dan alsnog automatisch gezag?

kan iemand ons dat vertellen?

2. sophia2016

sophia2016 Bekend lid

10 apr 2016
    866
    3
    0
    Volgens mij Als je trouwe heb je automatisch ook het mede gezag over je kinderen

Met zoals je een nieuw paspoort voor je kids er beide voor moet tekenen

3. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18
  4. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    dank jullie wel

5. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Dit klopt niet. Je krijgt automatisch gezag over de kinderen die van jezelf uit dat huwelijk worden geboren, je biologische kinderen dus, of over de kinderen die je adopteert. Wanneer je broer de eerste 3 kinderen niet heeft geadopteerd, heeft hij niet zomaar gezag over hen bij een huwelijk als het niet zijn biologische kinderen zijn.

6. tuc

tuc Niet meer actief

Is dat zo...onze oudste is geboren voor we getrouwd waren, ons werd vertelt dat hij door trouwen automatisch gezag kreeg over haar.

7. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18
    Hij heeft de kinderen erkend, dus dan gaat het wel op. Staat toch duidelijk zo in de link die ik geef (van de Rijksoverheid zelf). Kinderen voor het huwelijk geboren, krijg je bij trouwen automatisch gezag over.
    Het zijn ook gewoon zijn eigen kinderen volgens mij zoals ik het begrijp, ze zijn alleen geboren voordat ze getrouwd waren.

Wat jij volgens mij bedoelt is als er kinderen zijn van een eerdere partner, dan zit het inderdaad anders maar dan zijn ze ook niet erkend.

Edit: @Tuc, dat klopt dus inderdaad wat er gezegd is (als hij de oudste wel erkend heeft). Even gekopieerd van de link die ik gaf:

"Ouderlijk gezag bij huwelijk of geregistreerd partnerschap
    Bent u getrouwd of hebt u een geregistreerd partnerschap? Dan krijgt u automatisch ouderlijk gezag over de kinderen die u krijgt of adopteert. De man is ook automatisch de wettelijke vader. Hij hoeft het kind niet te erkennen. Ook als de vader niet de biologische vader is van het kind.

Trouwt u als ouders na de geboorte uw kind? Of gaat u dan een geregistreerd partnerschap aan? Dan krijgt u ook automatisch ouderlijk gezag. Voorwaarde is wel dat de vader het kind heeft erkend."

8. tuc

tuc Niet meer actief

oeff haha ik schrok al...denk dat moeten we dan snel regelen. Hij heeft haar idd erkend.

9. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18
    Niks aan de hand dus :)

10. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173