Ze heeft het heel goed gedaan. Ze mag volgende week testzwemmen en de week erna afzwemmen! Hier hoef je bij het A-diploma ook niet te duiken, maar het is wel makkelijker om goed onder water te komen inderdaad. Maar je mag het water gewoon inspringen.
In de officiele regels van de BREZ - zul je vinden dat bij A duiken niet verplicht is. Sommige zwembaden vinden misschien dat het wél moet. Maar als ze afzwemmen met het zwem-abc van de NRZ - dan hoeft het officieel niet. A2 proef Onder water oriëntatie Van de kant te water gaan met een sprong (duiken heeft de voorkeur), gevolgd door (zonder boven te komen) onder water zwemmen door een gat in een verticaal in het water hangend zeil dat zich op 3 meter van de (start-)kant bevindt Wanneer je kind dus bijvoorbeeld niet kan duiken, maar wel door het gat zwemt- en de rest allemaal goed gaat, is dat dus géén reden om hem/haar niet af te laten zwemmen. Net zoals bij C - het ademen aan de zijkant de voorkeur heeft bij borstcrawl - maar ook niet verplicht is. Wanneer je verder regelmatig ademhaalt, en de slag goed en regelmatig maakt, mag je officieel gewoon afzwemmen. Maar ook dit is iets, wat in zwembaden soms anders wordt gedaan. Maar op je diploma zie je dat verschil niet. Net zoals je bij een A diploma dus niet weet of een kind kan duiken of niet. Uitgaand bij dit alles van het diploma van de NRZ . Bij de Envoz moet je overigens júíst met een sprong te water. En mag je niet eens met een duik officieel. Verderop in het water maak je dan een hoekduik. En geloof me je kan op állerlei manieren onder water komen zónder te duiken en dan gewoon onder water gaan zwemmen door dat gat hoor... bijvoorbeeld met een gewone sprong, de hele sterke landen dan een halve meter voor dat gat in het water en zwemmen er met 1 slag doorheen... Ik ben er ook geen voorstander van en leer ze liever gelijk duiken aan - waar hier overigens ook vrij snel mee begonnen wordt - maar officieel mág het.
Ik ben gisteren al lezend idd achtergekomen dat de officiele richtlijnen van NRZ misschien de helft zijn van de eisen die ze bij ons bij de zwemvereniging stellen. Dat verklaart misschien ook het verschil in zwemkracht en kwaliteit die we in zwembaden zien tussen kinderen van verschillende zwemscholen. Ik ben iig blij dat ze hier veel strenger zijn.